גשר אלנבי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מסוף אלנבי
גשר אלנבי בשעת בוקר מוקדמת (מרץ 2005)
גשר אלנבי בשעת בוקר מוקדמת (מרץ 2005)
שם רשמי מסוף גשר אלנבי
מיקום ישראלישראל ישראל
ירדןירדן ירדן
מנוהל על ידי ירדןירדן הממלכה האשמית של ירדן
ישראלישראל רשות שדות התעופה
התחלת הבנייה 1918
סיום הבנייה 1969
פתיחת המעבר 1994
קואורדינטות 31°52′27″N 35°32′27″E / 31.87417°N 35.54083°E / 31.87417; 35.54083

גשר אלנביאנגלית: Allenby Bridge; בערבית: جسر الملك حسين – "גשר המלך חוסיין") הוא גשר מעל נהר הירדן הנמצא כ-5 ק"מ מזרחית ליריחו, בגובה של 273 מטר מתחת לפני הים. הוא מקשר בין ישראל וירדן ומשמש כמעבר גבול בין יהודה ושומרון וישראל לירדן.

היסטוריה

עד הסכם השלום עם ירדן

בשנות ה-90 של המאה ה-19 הקימו הטורקים גשר עשוי עצים, שנקרא אל ע'וריניה, מלשון אל-ע'ור - בקעת הירדן. בחורף 18961897 נפגע הגשר קשות בשיטפון, ובמקומו הוקם גשר עץ חדש. בעת נסיגת הטורקים מפני צבא האימפריה הבריטית במלחמת העולם הראשונה, נהרס הגשר. הבריטים החלו לבנות גשר ארעי על חביות לקראת צליחתם את הירדן מזרחה ברדיפה אחרי הטורקים. אחרי המלחמה, בנו הבריטים גשר חדש מבטון וקראוהו על שמו של פילדמרשל אדמונד אלנבי, מפקד חיל המשלוח המצרי הבריטי, שכבש את ארץ ישראל. דרך הגשר עברה כל התנועה בין עבר הירדן וארץ ישראל[1]. בשנת 1924 הותקן במקום טלפון[2].

גשר זה התמוטט ברעידת האדמה של 1927[3] וגם לאחר תיקונו נמצא במצב רעוע[4]. במקומו הוצב גשר זמני. בשנת 1936 הוקצה תקציב לבניית גשר חדש[5].

בפי הירדנים נקרא הגשר על שם חוסיין בן עלי מלך חיג'אז ומייסד השושלת ההאשמית. בליל הגשרים פוצץ הגשר על ידי כוח מהגדוד השני של הפלמ"ח בפיקודו של חיים ברלב. הכוח התוקף התגלה על ידי חיל המשמר הירדני שפתח עליו באש חזקה. הכוח נסוג ורק שני לוחמים: המ"מ אריה עמית (טפר) והטוראי גרשון דובינבוים המשיכו במשימה והשלימו אותה לבדם. הגשר שוקם בהמשך על ידי הבריטים. הגשר נהרס במלחמת ששת הימים. לאחר המלחמה הקים חיל ההנדסה גשר ביילי ובו החלו להעביר מטענים וסחורות בין ישראל לירדן במסגרת מדיניות הגשרים הפתוחים.

מאז הסכם השלום עם ירדן

לאחר חתימת הסכם השלום עם ירדן בשנת 1994 הוחלט על הסדרתו של גשר אלנבי כמעבר גבול בין ירדן וישראל, אשר יופעל בצד הישראלי על ידי רשות שדות התעופה. נבנה גשר מודרני חדש בסמוך לגשר העץ הישן, בעזרת תרומה מממשלת יפן. מתקני המעבר שוכנים כקילומטר אחד דרומית-מערבית לגשר, והם מיועדים לתנועת נוסעים פלסטינים ותיירים, ומשמשים גם למעבר סחורות. במקום ארבעה אולמות נפרדים לכניסה וליציאה של פלסטינים ולכניסה וליציאה של תושבי ירושלים המזרחית ושל תיירים. למרות שהמסוף לא נועד לטפל בישראלים ובירדנים, בפועל עוברים גם ישראלים רבים דרכו, שכן הוא מהווה את שער היציאה העיקרי למכה בתקופת החג'.

תקרית בטחונית במעבר

ב-10 במרץ 2014 ניסה ראאד זעיתר, שופט ירדני, לחטוף נשק מחייל שאיבטח את המעבר. כח של חיל ההנדסה שהיה מוצב במעבר ירה לעברו והוא חוסל. בעקבות לחץ ירדני כבד, שוחח למחרת הנשיא שמעון פרס עם מלך ירדן והתנצל בפניו על התקרית.

נתוני התנועה דרך המעבר[6]

שנה 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
נוסעים 793,085 509,135 573,485 853,752 1,058,526 1,056,814 1,278,729 1,501,474 1,481,757 1,679,845 1,669,826 1,731,602 1,792,538
משאיות 8,161 9,726 8,147 8,625 9,767 10,159 11,455 13,634 13,014 14,360 22,101 23,951 25,152

גלריית תמונות

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר אלנבי בוויקישיתוף

הערות שוליים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0