שנת צהריים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף מנוחת צהריים)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
המונח "מנוחת צהריים" מפנה לכאן. לערך העוסק בציורו של נחום גוטמן, ראו מנוחת צהריים (ציור).

שנת צהריים היא נמנום קצר, לרוב לאחר ארוחת צהריים. ישנן תרבויות שבהן שנת הצהריים חלק בלתי נפרד מסדר היום הקבוע, ולפי מחקרים היא מוסיפה מאוד לבריאות[1].

כינויה: בעברית מודרנית נהוג לקצר את הביטוי בגרשיים כך שהוא נקרא בפי רוב שנ"צ. המילונאי ראובן אלקלעי הציע תחת "סיאסטה" (בספרדית) את חידושו שנת מִנְחָה[2].

בעברית ישנו עוד מושג בנוגע אל נושא זה. שנת ערב או איך שנקרא לרוב שנ"ע.

בהלכה

בתלמוד הבבלי נאמר כי אסור לישון בשנת צהריים יותר מ"שיתין נשמין". התלמוד מכנה את השיעור "שנת הסוס".

אמר רב: אסור לאדם לישן ביום יותר משינת הסוס. וכמה שינת הסוס - שיתין נשמי. אמר אביי: שנתיה דמר כדרב, ודרב כדרבי, ודרבי כדדוד, ודדוד כדסוסיא, ודסוסיא שיתין נשמי. אביי הוה ניים כדמעייל מפומבדיתא לבי כובי, קרי עליה רב יוסף: עד מתי עצל תשכב מתי תקום משנתך.[3]

דין זה נפסק להלכה בשולחן ערוך ”אם אי אפשר לו ללמוד בלא שינת צהריים – יישן. ובלבד שלא יאריך בה, שאסור לישן ביום יותר משינת הסוס, שהוא שיתין נשמי.[4] הפוסקים האחרונים סייגו את הדברים וכתבו כי אם ישן לצורך לימוד תורה בלילה וכדומה מותר לו לישון גם יותר מכך.[5]

שיעור הזמן

בפוסקים ישנן כמה דעות מהו שיעור הזמן של שיתין נשמין.

  • החיד"א כתב כי "ירא אחד דקדק כמה פעמים בשינת הסוס" ומצא שהיא "יותר מחצי שעה".[6]
  • הרב צבי הירש בושקא כתב כי השיעור הוא לא פחות משלוש שעות, והוכיח ממה שמסופר על האר"י שישן שלוש שעות בשבת בצהריים, ולא ייתכן שישן יותר משיתין נשמין.[7]
  • הרמ"ע מפאנו כתב כי שיעור נשימה אחת הוא אחד חלקי תתר"ף (1/1080) משעה, ולדבריו שישים נשימות הם שלוש דקות ושליש.[8] בעל התניא כתב גם כן כי שיעור נשימה הוא כך, אך הוסיף כי שישים הנשימות המוזכרות על דוד המלך הם נשימות גדולות הכלולות מ18 נשימות, לדבריו השיעור הוא שעה אחת.[9]
  • הרב יחיאל מיכל הלוי אפשטיין כתב "יש אומרים (שהשיעור הוא) כשתי שעות".[10]
  • יש שהביאו בשם האר"י שהשיעור הוא שש שעות.[11]
  • הרב אברהם דנציג כתב[12] כי שיעור שיתין נשמין הוא שיעור "מהלך מאה אמה",[13] ולדבריו השיעור הוא 54 או 72 שניות.[14] גם הט"ז צידד בכך.[15]
  • בספרות הקבלה נתנו משמעות אחרת ל"שיתין נשמין" על פי הזוהר,[16] כי אין הכוונה לשיעור זמן כלשהו, אלא כל אדם שקם משנתו לפני חצות הלילה, שנתו לא נחשבת כשנת שיתין נשמין אלא רק כ"שישים נשימות חסר אחת" כיון שהשינה לא מושלמת והוא לא התחבר לכל שישים הדרגות שיש בשינה.[17] אולם המלבי"ם הוכיח מהזוהר שהוא "פחות מארבע שעות".[18]

שנת צהריים בתרבויות שונות

שנת צהריים היא מנהג נפוץ בארצות חמות, כדי להימלט מחום הצהריים הכבד. המנהג התפשט מדרום פורטוגל וספרד אל אמריקה הלטינית והפיליפינים. היא נפוצה גם באיטליה, סין, הודו, יוון, המזרח התיכון וצפון אפריקה. כמו כן, שנת צהריים נהוגה גם במספר אזורים בעלי אקלים קר יותר, כמו גרמניה, אוסטריה, בריטניה, דרום ארגנטינה וצ'ילה.

ברומא העתיקה

ברומא הייתה נהוגה מנוחה של שעה אחת, אחרי שעת העבודה השישית (sexta). עבור אלו שהתחילו את יום העבודה שלהם ב־8:30 בבוקר הייתה זו השעה 13:00–14:00.

בספרד

בספרד מתייחסים באדיקות רבה לשנת הצהריים, ה"סייסטה" (Siesta), עד כי מונח זה הושאל לשפות רבות והוא אף מסמל, כמו המילה "מניאנה" (מחר), את התרבות הספרדית. מקור המילה סיאסטה בביטוי הלטיני "hora sexsta" – השעה השישית, כשהספירה היא מאז השחר, כלומר שעת הצהריים.

בגרמניה

בגרמניה היה מקובל בעבר לישון "שלאפשטונדה" (Schlafstunde), שמשמעותו המילולית בגרמנית היא "שעת שינה", בין 14:00 ל־16:00 אך בעקבות המהפכה התעשייתית וצמצום הזמן הפנוי מנהג זה הפך פחות נפוץ.

יהודי גרמניה הביאו את המנהג לישראל בעלייה החמישית, כשהוא עוד היה קיים בגרמניה והוא נשתמר בישראל במידת מה.

בגרמניה המנהג כבר איננו מקובל כבעבר והמונח הארכאי "שלאפשטונדה" נמחק כמעט לחלוטין. במקומו, מקובל כיום בגרמניה לכנות שנת צהריים במונח מיטאגשלאף (Mittagsschlaf), אשר משמעותו המילולית היא "שנת אמצע יום".

בישראל

שלט המתריע על מנוחת הצהריים בשכונת בורוכוב בגבעתיים

בישראל הייתה נהוגה בעבר הפסקת צהריים גורפת בבתי העסק, בין 13:00 ל־16:00. במקביל, בהשפעת יהודי גרמניה, היה מקובל לנוח בין 14:00 ל־16:00 ולכן היה נחשב לא מנומס לבקר מכרים בשעות אלו או להתקשר טלפונית. כמו כן, נהוג היה לא לאפשר לילדים לשחק בחצרות הבתים המשותפים בין שעות אלו פן יפריעו את מנוחת השכנים והמבוגרים נהגו להימנע מעיסוקים מרעישים, כגון הקלדה במכונת כתיבה או נגינה. גם עבודות שיפוצים בבתים או עבודות גינון, שהיו כרוכות במכשירים מרעישים, כגון מקדחה, מכסחת דשא או מסור חשמלי, הופסקו בשעות המנוחה במידת האפשר. הפרת הנוהג גררה על פי רוב נזיפות מצד השכנים ולפעמים גם סכסוכים ארוכי ימים. לוחות מודעות בהנפקת האגודה לתרבות הדיור שנתלו בכניסות לבניינים נשאו אזהרות כי אין להקים רעש בשעות אלו.

כיום ישנם עדיין בתי עסק הסגורים להפסקת צהריים, בהם מוסדות ציבוריים, כגון חלק מסניפי הבנקים וסניפי קופות החולים, וכן עסקים פרטיים. בכמה יישובים בארץ מרבית החנויות סגורות בשעות אלו. ישנן גם עיריות בהן קיים חוק עזר עירוני למניעת רעש בסביבת מגורים בשעות הצהריים, דבר שמשפיע למשל על סגירת גינות כלבים ציבוריות בשעות הצהריים ובסופי שבוע כדי להימנע מרעש המהווה מטרד.

מנוחת הצהריים בחוק

על פי צו סדר הדין הפלילי (עבירות קנס – מניעת רעש) התש"ס 2000:

[19] הפרעה למנוחת הצוהרים היא עבירה שעונשה קנס 250 שקלים ליחיד או 500 שקלים לתאגיד.

גרימת רעש על ידי שירה או צעקה או על ידי הפעלת כלי נגינה, מקלט רדיו או טלוויזיה או מכשירי קול וכיוצא באלה בין השעות 14:00 ל-16:00

סעיף 3 א'

בתרבויות אחרות

מקסיקני ישן שנת צהריים

בספרד ובחלקים מארגנטינה שעות מנוחת הצהריים (בין 13:00 ל־16:00 בקירוב) נשמרות בקפדנות. גם מי שאינו ישן ספון בביתו והרחובות נטושים. אפילו בתי עסק תיירותיים, כגון מסעדות, אינם פעילים בשעות אלו.

בדרום אסיה נמנום לאחר ארוחת הצהריים הוא מנהג מקובל, ובתקופה הקדם־תעשייתית אף היה מקובל עיסוי עם שמן חרדל כדי להגביר את תחושת הנמנום.

בבנגלדש ובנגל שנת הצהריים נקראת "שינת אורז", השינה שלאחר אכילת אורז. בסין וטאיוואן נהוגה שנת צהריים בת שעתיים עד שלוש, והיא אף זכות חוקתית. ברוב בתי הספר במדינות אלו קיימת "הפסקת שינה" בת חצי שעה לאחר ארוחת הצהריים, בה כבים כל האורות והתלמידים אינם מורשים לעשות דבר מלבד לישון.

בחלק מהחברות ביפן קיימים חדרי נמנום כדי לאפשר מנוחה לעובדים בהפסקת הצהריים או לאחר שעות עבודה מרובות.

בסיס פיזיולוגי

פעוטות עד גיל ארבע לערך זקוקים לשנת צהריים לשם תפקוד תקין בהמשך היום. ילדים מבוגרים יותר, עד גיל ההתבגרות, אינם נוטים לישון בשעות אלו.

בוגרים רבים חשים עייפות בשעות אלו, בפרט בשעות הסמוכות לארוחת צהריים עשירה, בשל עלית ריכוז הגלוקוז בדם. דניס בורדאקוב מאוניברסיטת מנצ'סטר מצא כי תאים בהיפותלמוס המשחררים אורקסינים (orexins), פפטידים קצרים שקשורים לתחושת עירנות ופעילות מוטורית, מעוכבים על ידי גלוקוז[20]. ככלל, ריכוז הגלוקוז בנוזל החוץ תאי במוח נמוך מריכוזו בדם (בין 10% ל־30%), אבל ריכוזו משתנה עם הריכוז בפלזמה (בין 5 ל־8 מילימולר) בעקבות ארוחה ויכול לנוע בטווח שבין 1 ל־2.5 מילימולר. לפחות חלק מהתאים הרגישים לגלוקוז בהיפותלמוס מגיבים לשינויים בטווח הריכוזים הזה. עיכוב פעילות התאים הללו נובע מקשירה של גלוקוז לתעלות אשלגן בקרום התא[21]. כך שובע גורם לנו ירידה בפעילות ונמנום המאפשר אספקת דם מוגברת למערכת העיכול על חשבון השרירים ורעב מגביר את העירנות הדרושה להשגת מזון.

אם מוותרים על השינה תחושת העייפות פגה לרוב, לפחות באופן חלקי, עד שתתעורר שוב בלילה בהתאם לשעון הביולוגי.

אזכורים תרבותיים

  • הסיפור הקצר "שלאף שטונדה"[22] מאת יהודית קציר (נכלל בספר "סוגרים את הים") מתאר חוויות של בני דודים בחיפה של שנות ה־70, בעת שסבם וסבתם ישנים שנת צהריים.
  • סנצ'ו פאנסה, נושא כליו של דון קיחוטה מקפיד על שנת צהריים ארוכה "בקיץ רגיל הוא לישון ארבע או חמש שעות בתנומת הצהריים"[23] (בניגוד לדון קיחוטה עצמו הסובל מנדודי שינה).

ראו גם

לקריאה נוספת

  • פירוט מנגנוני תגובה בהיפותלמוס לשינויים ברמת הגלוקוז

Denis Burdakov et al., Glucose-sensing neurons of the hypothalamus, Philosophical Transactions of the Royal Society B, (2005) 360, pp. 2235–2227

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שנת צהריים בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ אתר למנויים בלבד נדן פלדמן, רוצים עובדים יעילים? תנו להם לשנוץ. כן, במשרד - מגזין, באתר TheMarker‏, 19 באפריל 2022
  2. ^ ראובן אלקלעי, כרך 3, מלון עברי שלם, הוצאת גליל, 1994
  3. ^ תרגום על פי רש"י: אמר רב: אסור לאדם לישון ביום יותר משנת הסוס. וכמה שנת הסוס - שישים נשימות. אמר אביי: שנתו של מורי (רבה בר נחמני) היא כמו של רב ושל רב כמו של רבי, ושל רבי כמו של דוד, ושל דוד כמו של סוס, ושל סוס שישים נשימות. אביי היה ישן (ביום) כזמן ההליכה מ"פומבדיתא" ל"בי כובי" (שש פרסאות), קרא עליו רב יוסף: עד מתי עצל תשכב מתי תקום משנתך.
  4. ^ שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רל"א.
  5. ^ פלא יועץ מערכת השין. פתח הדביר אורח חיים סימן רל"א. רב פעלים בקונטרס "סוד ישרים" חלק ב' סימן ט'.
  6. ^ מחזיק ברכה בקונטרס אחרון אורח חיים סימן ד'.
  7. ^ שו"ת תפארת צבי סימן א'.
  8. ^ אלפסי זוטא סוכה כו:. מובא בשערי תשובה אורח חיים סימן ד' סעיף טז'.
  9. ^ מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ח, עמוד תקמ"ג.
  10. ^ ערוך השולחן סימן ד' סעיף קטן יז'.
  11. ^ הרב שלום בוזגלו ב"מקדש מלך" על הזוהר בראשית ר"ז., שו"ת משנה הלכות חלק ה' סימן ד' סוף דיבור המתחיל "גם מש"כ".
  12. ^ חיי אדם כלל ז' אות ח'.
  13. ^ המוזכר בתלמוד בבלי, מסכת סוכה, דף כ"ו עמוד א'.
  14. ^ (תלוי במחלוקת הראשונים ב"כדי הילוך מיל" ) מידות ושיעורי תורה פרק כ' הערה 127. שמירת הגוף והנפש סימן נד' הערה מה'
  15. ^ טורי זהב, אורח חיים סימן מד' ס"ק א'.
  16. ^ ספר הזוהר, חלק א, דף ר"ז, עמוד א'
  17. ^ שלמי ציבור יז. בשם הרש"ש. כף החיים אורח חיים סימן ד' סעיף קטן נז'. שו"ת וישב הים חלק ג' סימן א'.
  18. ^ ארצות החיים, ארץ יהודה, סימן ד' סעיף קטן י'.
  19. ^ נוסח החוק
  20. ^ נוירונים הגורמים לעלית ריכוז מלנין, הגורם לנמנום ושימור אנרגיה (ירידה בפעילות), דווקא מעוררים על ידי עליה ברמת הגלוקוז
  21. ^ Tandem-pore K+ channels
  22. ^ יהודית קציר, שלאף שטונדה, באתר מכללת בית ברל
  23. ^ דון קיחוטה, חלק שני פרק 32
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

35494832שנת צהריים