המכלול:מיזמים/תחרות הכתיבה/התחרות הראשונה
תחרות הכתיבה "מכלול היצירה היהודית" של המכלול מתקיימת זו הפעם הראשונה, בתקווה ליצירת ערכים מעולים רבים, בתחומים תורניים ויהודיים, במסגרת המכלול:מיזם חכמי ישראל ובמסגרת המכלול:מיזם ערכים תורניים, בשאיפה להגיע לרמת עריכה גבוהה מאוד. |
מטרת התחרות
תחרות "מכלול היצירה היהודית" היא תחרות כתיבת ערכים מצוינים בתחומים מוגדרים, שבסופה ייבחרו הערכים המנצחים ויוענקו פרסים מכובדים. התחרות נועדה לפתח את רוח היצירה האנציקלופדית במכלול, בהתמקדות על יצירה תורנית ויהודית. בכוחה של התחרות להעלות את רמת הכתיבה במכלול, להגביר את שיתוף הפעולה והגיבוש בקהילת הכותבים ולמשוך עורכים חדשים לכתיבה במכלול.
השתתפות בתחרות
לרישום והשתתפות בתחרות לחצו כאן.
חלוקה לנושאים
התחרות מחולקת לפי נושאים. הנושאים הם כדלקמן:
- נושא ראשון: (מיזם חכמי ישראל): תנאים, אמוראים, סבוראים, גאונים, ראשונים, אחרונים (חכמי ישראל שנפטרו לפני שנת תר"פ). וכן ספרים תורניים מרכזיים.
- נושא שני: (מיזם ערכים תורניים): מושגים בסיסיים בתנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג.
במקרה של תחומים נושקים שאינם מפורטים יוכלו מגישי המועמדות לפרט באיזה נושא הם מבקשים להתמודד.
ערכים המשתתפים בתחרות
- רשאים להשתתף בתחרות רק ערכים מתוך רשימת הערכים החסרים.
- לחילופין ערכים בנושאי התחרות שכבר נמצאים במכלול, שמתקיים בהם אחד מהקריטריונים הבאים: 1. ערכים קצרים - פחות מ-7,000 בתים. 2. ערכים שנמצא עליהם תבנית "שכתוב" או "השלמה" (לעניין זה, התאריך הקובע יהיה תאריך פרסום התחרות). בשני המקרים על הערך המורחב/משוכתב/מושלם להיכתב במרחב טיוטה, ולקבל אישור ממזכירי התחרות להכליל את הערך בתחרות.
1. התחרות מחולקת לשני נושאים, כמפורט בהמשך.
2. בפרק זמן שייקבע, יוגשו המועמדויות לתחרות. מועמדות היא תמיד של ערך ושל כותב או של קבוצת כותבים, גם יחד, בנושא מסוים.
3. רשאים להשתתף בתחרות ערכים שלא היו קיימים לפני תחילת התחרות או שהיו בני פחות מ-7K בתים של טקסט כתוב, כולל קוד ויקי (לעניין זה, התאריך הקובע יהיה תאריך פרסום התחרות). יוצאים מן הכלל יוכלו להתקבל בידי המזכירים. כן רשאים להשתתף ערכים שתבנית "שכתוב", "עריכה" או "השלמה" מוצבת בהם, ללא הגבלת אורך.
4. כל משתמש רשאי להציע עצמו כמשתתף בכתיבתם של מספר ערכים לבחירתו. את הערכים יש לסמן בתבנית {{מכלול היצירה היהודית}} ולהוסיף בטבלה של הנושא המתאים. ערכים שלא יסומנו בתבנית ו/או לא יוספו לטבלה של הנושא המתאים לא ישתתפו בתחרות.
5. ניהול התחרות מופקד בידי חבר שופטים.
6. השופטים לא יוכלו להשתתף בתחרות כמועמדים. יש להימנע גם ממצבים של ניגוד אינטרסים ברור.
7. כל המשתתפים מבהירים בזאת מעצם השתתפותם שיקבלו ברוח טובה ובוגרת את חוות הדעת של השופטים.
8. השופטים יציעו עצמם לתפקיד. אם יעלה מספר המועמדים על מספר השופטים הדרוש, ייבחרו השופטים בהצבעה קצרה שלא יתאפשר בה דיון. כשירים להיבחר מכלולאים רשומים עם ותק של שלושה חודשים וחמש מאות עריכות.
9. כלל חברי הקהילה נקראים לתת בדפי השיחה של הערכים המתמודדים מה שיותר ביקורת בונה ועצות לכותבים בתחרות, במהלך התנהלותה. חברי צוות השיפוט לא יוכלו להשתתף בתהליך הביקורת הבונה. בהסכמתו של המועמד, ניתן גם להגיה, לערוך ולשפר בערך כלשהו בתחרות במהלכה, אך המילה האחרונה היא של המועמדים.
10. שיפוט הערכים ייעשה לפי קריטריונים שיפורטו בהמשך - ברוחם הכללית של הקריטריונים לערכים מומלצים. תינתן העדפה משנית למכלולאים חדשים על פני מכלולאים ותיקים ומוכרים. כן תינתן העדפה קלה לעבודת צוות ראויה להערכה. נימוקי חבר השופטים יפורסמו בפומבי.
11. ערכים שיתגלו בהם פגמים של זכויות יוצרים או ניסיונות להשפעה או שיחוד של חבר השופטים ייפסלו מן התחרות.
12. ערכים שישתתפו בתחרות לא יועמדו להצבעה כערכים מומלצים עד לסוף התחרות.
13.מכון חכמת התורה ו/או צוות השופטים ו/או צוות מזכירי התחרות ו/או מי מטעמם לא יהא אחראי, במישרין ו/או בעקיפין לכל דרישות ו/או טענות ו/או תביעות, בין היתר בשל הפרת דיני זכויות יוצרים ו/או פגיעה בזכויות קניין רוחני ו/או פגיעה במוניטין ו/או בפרטיות של אדם הנגרם בשל ו/או כתוצאה מהערכים שנכתבו במסגרת התחרות (בין אם זכו, ובין אם לאו, בין אם נמחקו מהמכלול באופן מלא או חלקי, ובין אם הטקסט הועבר לערך אחר). ככל שתעלה טענה ו/או דרישה ו/או תביעה כלפי מכון חכמת התורה ו/או צוות השופטים בקשר לערך כלשהו, יהא הכותב אחראי לבדו, במישרין ו/או בעקיפין, למלוא הנזקים, ההוצאות וההפסדים שייגרמו למכון חכמת התורה ו/או צוות השופטים כתוצאה מטענה ו/או תביעה כלשהי, לרבות, בגין הפרת זכות יוצרים ו/או הפרת דיני קניין רוחני ו/או פגיעה במוניטין ו/או פגיעה בפרטיות המצולמים. מגיש הצילומים יהא אחראי לשפות ולפצות את מכון חכמת התורה ו/או צוות השופטים בגין הוצאות שיגרמו במסגרת הליכים משפטיים כאמור, ובגין הנזקים שיגרמו כתוצאה מהליכים אלו.
14. כל המשתתף בתחרות, ובכל הכרוך בה, עושה כן על אחריותו בלבד ומכון חכמת התורה ו/או כל צד שלישי המשתף עמו פעולה בקשר עם התחרות, לא יהיו אחראים לכל נזק, ישיר או עקיף, הפסד, הוצאה ואובדן רווח (לרבות נזקי גוף ועוגמת נפש) אשר ייגרמו למשתתף בכל הקשור לתחרות הזו, לרבות ומבלי לגרוע מכלליות האמור, בכל הקשור לאופן ביצוע התחרות, לעדכון תנאי התחרות, לאופן קביעת הזוכה, לאופן קבלת ומימוש הפרס, ולכל החלטה ו/או פעולה אשר תקבל ו/או תעשה על סמך ההשתתפות בתחרות.
15. מכון חכמת התורה ו/או צוות השופטים ו/או צוות מזכירי התחרות ו/או מי מטעמם לא ישאו בכל אחריות כלפי המשתתף במקרה של מעשה ו/או מחדל של צד שלישי כלשהו, לרבות מחלוקת עם צד שלישי כלשהו בקשר עם התחרות.
16. משתתף שיזכה יקבל על כך הודעה בדוא"ל. העדרו של דוא"ל תקין משמעו פסילת המשתתף מהתחרות.
המדדים להלן יסייעו לניקוד הסופי שעל ידי חבר השופטים - מומלץ שתקחו אותם בחשבון בעת כתיבת הערכים לתחרות. הרשימה איננה מחייבת או ממצה, והשופטים, כמו גם הכותבים, יפעילו שיקול דעת עצמאי.
- ערך מרכזי: בחרו בערך מרכזי. כזה שחסרונו כיום מורגש.
- בהירות: כתבו את הערך כך שגם קורא שאין לו ידיעה מוקדמת בנושא ישכיל ויהנה מקריאתו. פסקת הפתיח, במיוחד, צריכה להיות כתובה באופן ברור, קצר וקולע. הקפידו על כללי הכתיבה והימנעו מחידושים עצמיים - וכדאי גם שתשקיעו ב"פיניש". ערך המועמד לשכתוב חוזר, אינו מומלץ.
- כיסוי: הקפידו על הצגה מלאה של הנושא, ברמה אנציקלופדית. אם בחרתם ענף מנושא גדול, ודאו ששם הערך מדויק, ושאתם מקיפים את כל המידע עליו.
- אמינות: הקפידו על הדיוק העובדתי, ועל מקורות ואסמכתאות, כך שגם תלמיד-חכם ותיק ישבע נחת מן הערך.
- ניסוח: כתבו את הערך בעברית טבעית, שוטפת ותקינה. הציגו את העובדות היבשות, הימנעו מכתיבה רגשית, מראשי תיבות וממילות מחץ. נסו שהערך שלכם יהיה איכותי לא פחות מערכים מומלצים אחרים.
- תמונה או תרשים: השתדלו להוסיף לערכים שלכם תמונה או איור שיוכלו להמחיש את הכתוב.
- קישורים: הקפידו על המלצות הקישורים הפנימיים, הקישורים החיצוניים, וציוני המקורות.
- שיתופיות: אהבו את הביקורת, היא המפתח להצלחתכם. שלבו ידיים עם שאר המכלולאים, לימדו היטב את ההערות שקיבלתם, אל תחששו מלמחוק, ויחד תהפכו את הערך שלכם מעבודת יחיד לערך מובחר שכולנו נתברך בו.
- תתקדמו: ואם אתם חדשים כאן, שיתוף הפעולה עם אלו שבאו לעזור לכם, יעזור לכם גם לכתיבה, וגם לניקוד.
משתמש זה זכה בתחרות הכתיבה לאחר שכתב או הרחיב את הערך שם הערך הזוכה. |
הפרסים באדיבות מכון חכמת התורה
- פרס ראשון בכל נושא - 1000 ש"ח
- פרס שני בכל נושא - 300 ש"ח
- פרס שלישי בכל נושא - 200 ש"ח
הודעה לעיתונות
כולם מוזמנים לעזור בכתיבת הודעה לציבור ובליטושה. ההודעה תופץ בכלי התקשורת וכן לציבור באמצעות אתרים ופורומים שונים, במטרה למשוך לתחרות מספר מירבי של עורכים חדשים.
חבר המזכירים
חבר השופטים
הנחיות לשופטים
אנו מודים לשופטים על התנדבותם. להלן כמה המלצות לשיפוט:
- הנכם מתבקשים ליצור קשר דוא"ל ביניכם כדי לגבש ביניכם את צורת הערכת המועמדויות. השופטים יתאמו ביניהם מה הניקוד אותו יעניקו לכל קריטריון הרשום ב"מדדי האיכות לערכים בתחרות" למעלה. הקריטריונים אינם שווים בחשיבותם. אתם קובעים את חשיבותם, ובאפשרותכם להוסיף קריטריונים נוספים או להתעלם מקריטריון, ובלבד שהדבר יהיה מוסכם על כל השופטים. מומלץ שכל שופט בנפרד יעבור על הערכים המתחרים וידרגם לפי הקריטריונים אותם קבעתם, ואת הדיון תקיימו על הערכים שזכו בניקוד הרב יותר.
- אתם מוזמנים לקבוע את הקריטריונים כבר עתה וכן לעיין בערכים המתחרים; אך הערכתם תתקיים רק לאחר המועד אחרון לפרסום גרסאות סופיות לשיפוט ב-י"ד בסיון תשפ"א.
- הדיונים ביניכם יתנהלו, בחשאי ולא ייחשפו. עם זאת, זיכרו שיהיה עליכם לפרסם, בערבו של יום, את רשימת הזוכים בצורה פומבית, עם נימוקים מסודרים ומפורטים.
- מומלץ לעבור כבר עכשיו על רשימת המועמדויות ולבדוק אם כולן עומדות בתנאי הסף של התחרות.
- כדאי לוודא שכל המשתתפים שנרשמו, במיוחד החדשים, מסתדרים מבחינה טכנית, ובמידת הצורך להפנותם למזכירי התחרות על מנת שיסייעו או יתווכו ביניהם לבין מכלולאים מנוסים.
- כן אפשר וכדאי לתזכר מועמדים שנראה כאילו הזניחו את המועמדות שלהם ככל שיתקרב המועד האחרון להגשת ערכים.
- ההשתתפות שלכם מחייבת! אם לא תהיה ברירה ותצטרכו לפרוש, אנא הקדישו את המאמץ הדרוש למציאת שופט מחליף.
לוח הזמנים |
---|
בכל התאריכים (אלא אם נאמר אחרת) הכוונה היא לחצות הלילה, שעה 00:00 שעון ישראל.
|
תוספת זמן לעריכה |
---|
בהמלצת ההנהלה, השופטים ומזכירי התחרות, הוארך מועד פרסום הגרסה הסופית לשיפוט, וכן הזמן האחרון לפרסום החלטות השופטים. יודגש כי הזמן לבחירת ערכים חדשים נותר ללא שינוי. נוספה האפשרות לכתיבה, עריכה ושיפור של ערכים אשר נרשמו בטבלת התחרות במועד. להלן לוח הזמנים המעודכן:
|
ביקורת עמיתים |
---|
כמוסבר בתקנון, לביקורת העמיתים תפקיד חשוב מאוד בתחרות. המכלול הוא מיזם שיתופי, לפיכך אנחנו מעודדים את כולם לקרוא את הערכים המועמדים, לשפר אותם בכל דרך שניתן - בעריכה לשונית, בהגהות, בתוספת מידע, בתמונות, באיורים, בעצות טובות, בבירור פרטים חסרים, בהוספת מראי מקום ועוד. זכרו רק שהמילה האחרונה היא של המועמדים, וכי יש לנהוג באדיבות ובדרך ארץ בעת השתתפותכם בביקורת העמיתים.
ביקורת עמיתים לערכים המתמודדים מתבצעת בדפי השיחה של הערכים. |
הנחיות לשופטים
אנו מודים לשופטים על התנדבותם. להלן כמה המלצות לשיפוט:
- הנכם מתבקשים ליצור קשר דוא"ל ביניכם כדי לגבש ביניכם את צורת הערכת המועמדויות. השופטים יתאמו ביניהם מה הניקוד אותו יעניקו לכל קריטריון הרשום ב"מדדי האיכות לערכים" למעלה. הקריטריונים אינם שווים בחשיבותם. אתם קובעים את חשיבותם, ובאפשרותכם להוסיף קריטריונים נוספים או להתעלם מקריטריון, ובלבד שהדבר יהיה מוסכם על השופטים. מומלץ שכל שופט בנפרד יעבור על הערכים המתחרים וידרגם לפי הקריטריונים אותם קבעתם, ואת הדיון תקיימו על הערכים שזכו בניקוד הרב יותר.
- לאחר האמור לעיל, עליכם לבחור ביחד, מבין הערכים הטובים ביותר, את המקום הראשון, השני והשלישי.
- הדיונים ביניכם יתנהלו, בחשאי ולא ייחשפו. עם זאת, זיכרו שיהיה עליכם לפרסם, בערבו של יום, את רשימת הזוכים בצורה פומבית, עם נימוקים מסודרים ומפורטים.
רשימת הערכים המועמדים
{{מועמד בתחרות |
ניתן לסמן את הטקסט הנ"ל על ידי לחיצה על CTRL ולחיצה על לחצן עכבר שמאלי. לאחר הסימון ניתן להעתיק לזיכרון את המידע באמצעות CTRL + C ולהדביק בערך באמצעות CTRL + V. |
רוצים להשתתף בתחרות? כל שעליכם לעשות הוא לבחור את הנושא המתאים לערך שבחרתם לכתוב, ואז ללחוץ על הקישור "להשתתפות" שמעל הטבלה המתאימה. בדף העריכה הוסיפו את התבנית {{מועמד בתחרות}} ומלאו את הפרמטרים. לנוחיותכם, ניתן להעתיק את הקוד שמשמאל. בנוסף לעדכון אחת הטבלאות מטה, הוסיפו את התבנית {{מכלול היצירה היהודית}} לראש הערך שלכם.
- רשאים להשתתף בתחרות רק ערכים מתוך רשימת הערכים.
- לחלופין ערכים בנושאי התחרות שכבר נמצאים במכלול, שמתקיים בהם אחד מהקריטריונים הבאים: 1. ערכים קצרים - פחות מ-7,000 בתים. 2. ערכים שנמצא עליהם תבנית "שכתוב" או "השלמה" (לעניין זה, התאריך הקובע יהיה תאריך פרסום התחרות). בשני המקרים על הערך המורחב/משוכתב/מושלם להיכתב במרחב טיוטה, ולקבל אישור ממזכירי התחרות להכליל את הערך בתחרות.
לאחר שסיימתם את העריכה - המעוניינים בביקורת על ערכיהם החדשים יכולים להוסיף את הפרמטר "ביקורת", כך: {{מכלול היצירה היהודית|ביקורת}}.
נושא ראשון (חכמי ישראל, ספרים תורניים)
שם הערך | שמות הכותבים | תאריך התחלת עבודה | סטטוס | הערות
|
---|---|---|---|---|
תוספות שאנץ | כרם | יג שבט תשפא | בעבודה | למי שיש מה להוסיף, בשמחה.
|
סמ"ע | אביר על סוס | י"ג בשבט תשפ"א | בוצע | מוזמנים להעיר
|
מגיד משנה | משתמש:שמעון לוי | בהמשך בעזרת ה' | יכתב | מקווה בחודש הקרוב
|
תוספות טוך | משתמש:שמעון לוי | בהמשך בעזרת ה' | יכתב | מקווה בחודשיים הקרובים
|
חידושי הרמב"ן | משתמש:שמש מרפא | בהמשך בעזרת ה' | יכתב | מקווה בחודשיים הקרובים
|
רבי יצחק אבולעפיה (פחד יצחק) | משתמש:עמוס חדד | י"ג בשבט ה'תשפ"א | בוצע בס"ד | אשמח להערות, ולהרחבות, בעיקר מי שנגיש לו אוצה"ח, אולי יחשוף לנו את תאריכי לידתו ופטירתו.
|
דרישה ופרישה | אביר על סוס | י"ג שבט תשפ"א | בוצע | מוזמנים להעיר
|
רבינו זכאי | משתמש:איכא מאן דאמר | כ"ט שבט | בוצע בס"ד |
|
כנסת הגדולה | משתמש:ספרא | י"ג שבט תשפ"א | בעבודה | נכתב ע"י מזכיר, לא מועמד לזכיה
|
ביאור הגר"א | משתמש:שמש מרפא | בקרוב בע"ה |
| |
רבי חייא | משתמש:שמואל חיים | משתמש:שמואל חיים/רבי חייא
| ||
צוואת רבי יהודה החסיד | ביבליופיל | כ"ב ניסן | בוצע בס"ד |
|
רבי דוד לייקס | איכא מאן דאמר (שיחה) 14:26, 14 באפריל 2021 (IDT) | בוצע |
| |
רבי ישראל מבאהפלי | איכא מאן דאמר (שיחה) 14:26, 14 באפריל 2021 (IDT) | בוצע |
| |
רבי עוזיאל מייזליש | שמואל חיים | אייר ה'תשפ"א | בוצע בעז"ה |
|
ספר המאור | קולמוס | סיוון ה'תשפ"א | בוצע בס"ד |
|
ספר יערות דבש | קולמוס | סיוון ה'תשפ"א | בעבודה |
|
| ||||
נושא שני (מושגים בתנ"ך ובתלמוד, הלכה, מנהג)
שם הערך | שמות הכותבים | תאריך התחלת עבודה | סטטוס | הערות
|
---|---|---|---|---|
פורים משולש | אנ"ש | בוצע |
| |
יום טבוח | משתמש:אחיה היהודי | בוצע |
| |
פולמוס יהדות קהילת ביתא ישראל (יהדות אתיופיה) אולי כדאי שם אחר | משתמש:שמעון לוי | בוצע |
| |
קרפף | מישהו | בעז"ה | ממתין | מתבצע ע"י מזכיר, לא מועמד לזכיה
|
מינוי שופטים ושוטרים | משתמש:תולעת ספרים | כ"ו שבט |
| |
סעודת אחשורוש | משתמש:שמואל חיים | ד' אדר | בוצע בס"ד |
|
מקומות האסורים בדברים שבקדושה | הכל לטובה | 08:45, 23 בפברואר 2021 (IST) | בוצע |
|
שבת פרה | משתמש:איכא מאן דאמר | י"ב אדר | בוצע בס"ד |
|
המלוכה ביהדות | שמואל חיים | ניסן ה'תשפ"א | בוצע בעז"ה |
|
הזי"ו ל"ך | אביר על סוס | ניסן ה'תשפ"א | בוצע |
|
כל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון | משתמש:שמש מרפא | ניסן תשפ"א | בוצע בס"ד |
|
מלאכת בונה וסותר בכלים | קולמוס | סיוון התשפ"א | בהרחבה |
|
עירוי מכלי ראשון | שמואל חיים | י"ג בשבט ה'תשפ"א | טיוטא בעבודה |
|
דבר הגורם לממון | אנ"ש | י"ג שבט תשפ"א | בעבודה | בס"ד נעשה ונצליח.. |
תוצאות התחרות
נושא ראשון (חכמי ישראל, ספרים תורניים)
במסגרת התחרות נכתבו בתחום חכמי ישראל 10 ערכים. 5 נכתבו על ספרים ו-5 על אנשים.
מטבע הדברים הערכים המקיפים והאיכותיים במסגרת כזאת הם על ספרים או נושאים ולא על אנשים, ולו מהסיבה הפשוטה שרוב הרבנים עליהם ניתן להרחיב ולבסס ערך טוב כבר נכתבו הערכים שלהם.
בולטים בין הערכים שנכתבו בקטגוריה האמורה הם "צוואת רבי יהודה החסיד" ו"ספר המאור", שניהם נכתבו על ידי משתמשים חדשים (בעת כתיבת הערך), למרות היותם חדשים, הערכים שכתבו מרשימים, ומנוסחים ממש מצוין ביחס לעורכים חדשים.
- למקום הראשון הגיע הערך צוואת רבי יהודה החסיד שנכתב על ידי משתמש:תולעת ספרים. מבחינת היקף התוכן הערך ללא ספק מצוין ואיכותי כמו גם מרכזי.
- נקודה לשיפור בגרסת השיפוט: היו הרבה בעיות ניסוח ואנציקלופדיות. רוב הבעיות - תוקנו כבר.
- למקום השני הגיע הערך ספר המאור שנכתב על ידי משתמש ממש חדש משתמש:קולמוס. ערך מעולה מבחינת התוכן, מכסה מצויין את הנושא.
- נקודה לשיפור בגרסת השיפוט: הניסוח. על עורך לנסות ככל שאפשר להיצמד לניסוח קיים של ערך טוב. רוב הבעיות בניסוח הערך תוקנו בהמשך.
- למקום השלישי בחרנו ערך שייצג גם את תחום האישים שנכתבו במסגרת המיזם. את רבי יצחק אבולעפיה (פחד יצחק) שנכתב על ידי משתמש ממש ותיק ואחד הפוריים מבין הכותבים במכלול - משתמש:עמוס חדד. הערך מנוסח היטב מבוסס ומקיף וראוי למקום הראשון בין ערכי האישים, והמקום השלישי בבית כולו.
- נקודה לשיפור: שילוב שתי הדעות על תקופת חייו האחרונה של נשוא הערך ועל משפחתו, המידע והמחלוקת מוצגים יותר מדי בצורה של עובדה מול דעה נוספת בלי להרחיב (או לפחות לתת מילת הסבר) על המחלוקת לעצמה.
נושא שני (מושגים בתנ"ך ובתלמוד, הלכה, מנהג)
במסגרת התחרות נכתבו 11 ערכים בתחום התורני. חלקם טובים יותר וחלקם פחות. בולטים בין הערכים האמורים הם "מקומות האסורים בדברים שבקדושה" ו"פולמוס יהדות קהילת ביתא ישראל (יהדות אתיופיה)" שניהם נכתבו על ידי משתמשים ותיקים (יחסית), בנויים בצורה מסודרת ומנוסחים היטב.
- בין השניים נבחר למקום הראשון הערך שנכתב על ידי משתמש:הכל לטובה - מקומות האסורים בדברים שבקדושה. הערך הוא הטוב ביותר מבין אלו שהתמודדו לתחרות, למרות היותו לא מושלם.
אמנם ההקשר מאולץ מדי בין המקומות האסורים הכולל מבואות המטונפים ודומיו, לבין האיסור מול ערוה. הערך יכול היה להתחלק לשניים או אף שלושה ערכים, אולם גם אז היו כנראה זוכים יחד במקום הראשון בתחרות. זאת בנוסף להשקעה המרובה שניכרת בערך, ההיקף שנראה כמקיף לחלוטין וקבלת הביקורת והשיתוף של עורכים נוספים שניכר היטב בדף השיחה ובתוצאה הסופית.
- נקודות לשיפור: כאמור פיצול לערכים מורחבים רלוונטיים; קטגוריות מתאימות (הקטגוריות הקיימים כולם קטגוריות טכניות), ושגיאות שקיימות בערך המשתקפות בקטגוריות השגיאה בערך.
- למקום השני הגיע הערך שנכתב על ידי משתמש:שמעון לוי - פולמוס יהדות קהילת ביתא ישראל (יהדות אתיופיה). ערך משובח המקיף את הפן ההיסטורי של הפולמוס, ומצטיין בהגשת התוכן בבהירות.
- נקודות לשיפור: הערך מתמקד רק בפן ההיסטורי של הפולמוס, וחסר בו התייחסות לטענות עצמן לגופן של דברים, הערך יוצר רושם של פסקת רקע מורחבת (מדי) לפולמוס עצמו שקצת נעלם בהררי המלל.
- בנוסף לא ברור בערך מתי ובאלו נסיבות התחיל הפולמוס הספיציפי על יהדות אתיופיה המוכרת לנו (סיפורי אלדד הדני עוררו לכאורה פולמוס על קהילה עלומה שקשה לקשר אותה לקהילה המוכרת לנו כיום). גם בערך האמור קיימים שגיאות בתבנית הערה.
על המקום השלישי התמודדו שאר הערכים, ערכים טובים, אם כי יש לשפרם בניסוח, ביסוס, היקף ואף חוסרים במידע מהותי.
- מתוכם נבחר הערך שבת פרה שנכתב על ידי משתמש:איכא מאן דאמר. הערך מצויין מבחינת מבנה, בהירות וניסוח, וגם מבחינת התוכן.
- נקודות לשיפור: הערך הפך לתמציתי מדי. יותר מדי על קצה המזלג. הדיון של דאורייתא או דרבנן שאמור לקבל יחס מרכזי, יותר מדי לא מסודר, חסרה פסקת רקע על קריאת התורה בכלל, וקיים בערך התייחסות סותרת לעצם העניין.
סיכום התחרות
לסיכום התחרות כולה מן הראוי לציין לשבח את המשתמשים שהשקיעו במתן ייעוץ וביקורת לעורכים אחרים. בצורה מיוחדת ראינו לציין את משתמש:שמש מרפא שייעץ ערך והגיה רבות. את משתמש:שמואל חיים שגם הוא השתתף בדיונים רבים מלבד הערכים הרבים אותם כתב בעצמו בהשקעה מרובה. את משתמש:אביר על סוס על הערכים הרבים שכתב ועל ההשתתפות הערה שלו בתחרות כולה. כמובן, מלבד המזכירים היקרים משתמש:ספרא ומשתמש:מישהו על הזמן הרב והכח הרב שהשקיעו בקידום וניהול התחרות, כמו גם בייעוץ והכוונה. וגם לעורכים שכתבו ערכים לתחרות, על ההשקעה הרבה בין בערכים שזכו, ובין בערכים שלא זכו.
ונקודה חשובה לסיום, בראייה צופה פני עתיד.
התחרות הנוכחית היא הראשונה המתקיימת במכלול. בתקוה שיתקיימו בעתיד תחרויות נוספות. התוצאה המתבקשת של תחרות כזאת היא, שלפחות הערכים הזוכים יהיו במצב של "ערכים מומלצים". זאת כמובן על בסיס הניסיון להביא את הערך למצב הטוב ביותר האפשרי בכדי לזכות בתחרות. אולם בפועל המצב איננו כזה. בעזרת ה' בהמשך השבוע הבא נשתדל לפרסם בדף השיחה של הערכים הרלוונטיים ביקורת מפורטת, בכדי לאפשר לעורכים לשפר את הערכים, ללמוד לעתיד, ולהביא את הנוכחיים לידי ממלוץ. אולם, חשוב בתחרויות הבאות, לשים כבר הדגש האמור במהלך התחרות, אף שאין להביא ערך למומלצות בפועל במהלך התחרות, אולם ניתן ואף רצוי לסקור ולעבור על הערכים טרם סיום התחרות, ולנסות להביא אותם למצב האידיאלי ביותר.
בשם שאר השופטים. מקוה • שיחה • ט"ו בתמוז ה'תשפ"א 13:27 (IDT)