לדלג לתוכן

רב שמואל בן חפני גאון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף שמואל בן חפני)
רב שמואל בן חפני גאון
תחומי עיסוק פרשן התורה, פרשן התלמוד, פוסק, ראש ישיבה
פטירה כ"ה באב ד'תשע"ג
חיבוריו ספר הדיינין, ספר הבגרות, דיני ציצית, ספר הברכות, פירוש על חמישה חומשי תורה
השתייכות גאונים
רבותיו אביו רב חפני הכהן, דודו רב נחמיה בן כהן-צדק גאון
ילדים רב ישראל הכהן בן שמואל

רב שמואל בן חפני הכהן גאון (או או בראשי תיבות רשב"ח, בערך ד'תר"ץ או ד'ת"ש - כ"ה באב ד'תשע"ג, 998-1013) הוגה, פרשן המקרא והתלמוד ופוסק בתקופת הגאונים. היה גאון סורא בין השנים 9981013. חותנו של רב האי גאון.

חייו וייחוסו

נולד באיזור השנים ד'תר"ץ - ד'ת"ש לערך, לרב חפני הכהן ששימש כ"דיינא דבבא" בישיבת פומבדיתא בתקופת רב נחמיה גאון (אחיו של רב חפני הכהן). סבו (אב-אביו) היה כהן צדק בר יוסף הכהן.

חתנו הוא רב האי גאון, בנו של רב שרירא גאון.

נפר בכ"ה באב ד'תשע"ג[1], ורב דוסא גאון[2] מונה למלא את מקומו בראשות הישיבה.

חיבוריו

רב שמואל היה מחבר פורה אשר כתב כשישים וחמישה חיבורים שרובם נכתבו בערבית יהודית. כן כתב שו"ת בעברית, ערבית וארמית. תחומי הכתיבה שלו נרחבים: פרשנות מקרא, פרשנות תלמוד, הלכה, מתודולוגיה תלמודית ופילוסופיה. רשב"ח כתב את חיבוריו בערבית-יהודית ורובם נעלמו לאחר ירידת המרכז בבבל. החיבורים נשכחו מלב במהלך ימי הביניים ונותרה רק עדותו של רבי אברהם אבן דאוד בספר הקבלה (וממנו העתיק רבי מנחם המאירי) שרשב"ח "חיבר ספרים הרבה". עם גילוייה של גניזת קהיר נתגלו שרידים של חיבורי רב שמואל בן חפני הכהן, אולם גם עתה, למעלה ממאה שנה לאחר גילוי הגניזות, נשארו בקרן זווית רוב חיבורי ההלכה של הגאונים, ובהם חיבוריו[דרוש מקור: עבור כל הקטע].

בין חיבוריו הידועים לנו נמנים:

  • "כתאב אחכאם שרע אלציצית" - חיבור על דיני ציצית עליו סמך הרמב"ם בחיבורו על המשנה[3]
  • חיבר על דיני ברכות[4]
  • ספר "חובות הדיינים" על הלכות הדיינים[5].
  • "כתאב פי אלנפקאת" - ספר על דיני הוצאות[דרושה הבהרה]
  • "כתאב אלטלאק" - ספר על הלכות גירושין
  • "כתאב נסך אלשרע ואצול אלדין ופרועה" - ספר על ביטול התורה ושרשי הדת וענפיה[6]
  • "כתאב אלהדאיה" - ספר ההדרכה[7]
  • ספר הבגרות (או בשמו הערבי כתאב אלבלוג' ואלדראך)[8]

פירושו למקרא

את התורה פירש כולה אף שלידינו לא הגיעו אלא חלקים מפירושו. ואילו לגבי שאר ספרי המקרא לא ידוע אלו מהם פירש. תרגומו מושפע מתרגומו של רס"ג אלא שניכרת בו יותר הנאמנות למקור העברי, שמות ערים וארצות נמסרות כצורתם, שלא כרס"ג ששאף לזהותם במקומות הידועים בעולם המוסלמי. הוא לא האריך בדיונים דקדוקיים. דרכו בפירושו היא לבאר תחילה כל מילה הטעונה ביאור בפסוק, ולאחר מכן לפרש את הפסוק כולו. בביאור מילה בפסוק הוא מביא את המקומות במקרא בהם היא נמצאת, כדי לציין את גוניה השונים ואת פירושה כאן. בפירושו הוא מאריך בעניינים המפליגים מהצורך הפרשני המקומי, לדוגמה פירוט ההלכות בענייני גסיסה וקבורה בקשר למותו הקרוב של יעקב (בר׳ מז,כט), או דיונו בהלכות אבילות (בר׳ נ,י). בבראשית מח,כ הוא מונה שבעה יתרונות של אפרים על מנשה, ובבראשית מא,מט מלמד זכות על יוסף שלקח את היבול מן המצרים, ומסביר, למה גרם יוסף דאגה וכאב לאחיו. לעיתים קרובות הוא מסתייע בדברי התלמוד, המדרשים ומפרשים שקדמו לו, ואינו מזכיר שמותיהם[9].

ברייתא דל"ב מידות

יש המייחסים לרב שמואל בן חפני את חיבור הברייתא דל"ב מידות, המיוחסת לרבי אליעזר בן רבי יוסי הגלילי, לדבריהם ברייתא זו לא נכתבה לפני שלהי המאה ה-10, והיא עיבוד של מ"ט מידות שכתב רשב"ח בפירושו לתורה בעקבות רס"ג, זאת על סמך התאמה בין מונחים המשמשים את המידות שבברייתא ובין מונחים מקבילים בערבית, ועל סמך הקבלה בין הכללים שבמידות ובין כללים שקבע רס"ג בפירושו[10].

הגותו

בתחום הפילוסופיה אימץ רב שמואל הכהן את האסכולה הבצרית של הכלאם המועתזילי, והיה מעורה בחיים התרבותיים של הסביבה המוסלמית. לפי עדותו של חתנו רב האי גאון, בן חפני "הירבה לקרות בספרי הנוכרים",[11] כלומר בספרי חכמי הכלאם המוסלמים. הוא פירש את המקרא בצורה רציונלית, דחה את האמונה בשדים, בכשפים ובאסטרולוגיה.

גם בנסים לא האמין רב שמואל, מלבד אלה שהוזכרו במקרא. לדעתו, הנסים הכוללים שינוי מערכות הטבע יכולים להיות אך ורק על ידי הנביאים ולא על ידי הצדיקים. דוגמה לכך הוא פירושו למעשה בעלת האוב מעין דור שהעלתה את שמואל באוב. רשב"ח לא קיבל את המובן הפשוט של הסיפור. לדבריו לא דיבר שמואל עם שאול כלל "וחס ושלום לא עלה מקברו", אלא הכל היה מעשה רמאות של האישה. הוא מוסיף כי ”אף על פי שמשמעות דברי החכמים ז"ל בגמרא כי אמת היה שהחיתה האשה את שמואל, לא יקובלו הדברים במקום שיש מכחישים להם מן השכל”.[12]

חתנו רב האי גאון מביא את דעותיו ותוקף אותן:

כשצמח מר רב שמואל גאון זכרונו לברכה וכיוצא בו, שהרבו לקרוא בספרי הפילוסופים שאומרים אין המראות הללו נראות אלא לנביאים ולא יעשה נס כזה אלא לנביא. ומכחישים בכל מעשה שנאמר כי נעשה בו נס לצדיקים ואמרו כי אין זה הלכה... ואנו סוברים כי הקב"ה עושה ניסים לצדיקים ונפלאות, ומראה להם היכליו

רב האי גאון, תשובות הגאונים סי' צ"ט


אף בפירושו לחומש[13] כותב רבי שמואל בן חפני על פירוש המקרא בצורה רציונלית: ”ואמרו איזה מבעלי ההגדות.. ולא ייתכן כי נאמין באמיתת דבר אשר באו ראיות בביטולו רק בעבור כי אמרוהו איזה מהקדמונים. אמנם צריך כי נתבונן הדבר בשכלנו, ואם תימצא הוכחה לאמיתותו נקבלהו, ואם תבוא ראיות לאפשרויותו נאמין בו כדבר אפשרי, ואם יימצא מן הנמנעות נחשיבהו לנמנע”. המאירי בהקדמתו למסכת אבות[14] כותב שאין לסמוך כל כך על דברי רבי שמואל בן חפני.

רבים מהראשונים הושפעו מתורתו, ביניהם הרמב"ם[15], הר"ן, רבנו חננאל, רבנו בחיי אבן פקודה ועוד[16]

משפחתו

לקריאה נוספת

  • יהודה צבי שטמפפר, ספר הגירושין לרב שמואל בן חפני גאון סורא, הוצאת יד בן צבי, 2009
  • ספר הבגרות לרב שמואל בן חפני גאון, בההדרת מידי תרצה מיטשם, תרגום מערבית: מרים פרנקל; יד הרב נסים, ירושלים תשנ"ט.
  • David Sklare, Samuel ben Hofni Gaon,& his Cultural World, Leiden 1996

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. כך לפי כ"י דמשק של איגרת רב שרירא גאון נפטר ד'תשע"ג, אך לדעת ספר הקבלה נפטר בשנת ד'תשצ"ד
  2. בנו של רב סעדיה גאון
  3. כליל תכלת, א. טבגר,י"ם תשנג
  4. הובא בראב"ן ואור זרוע (אוצר הגדולים כרך א עמוד 9 (פתח האוצר))
  5. מכיל 23 קונטרוסים, למעלה מ-42 פרקים על תהליכי הדיינים ובית דין - ספר האגודה דף קיא טור א)
  6. (צוטט על ידי רבי יהודה אבן בלעם שצוטט במאמר א. גרינבאום על גדרי התשובה לר"ש הכהן בח"ג בסיני (כתב עת) עז ד' קיג)
  7. כת"י מן הספר היה תחת ידי מ. צוקר מסמינר ניו יורק
  8. ספר הבגרות, באתר אוצר החכמה
  9. אנציקלופדיה מקראית, כרך ח, ערך תנ"ך, פרשנות, ד, 1, עמ' 652-653
  10. משה צוקר, "לפתרון בעיית ל"ב מדות ו'משנת ר' אליעזר'", PAAJR 23 ‏(1954), עמ' א'-ל"ט
  11. תשובות הגאונים ליק, סימן צט
  12. רד"ק על ספר שמואל א', פרק כ"ח, פסוק כ"ד
  13. פירוש רבי שמואל בן חפני על התורה, דברים לב, מוסד הרב קוק לצפייה באוצר החכמה
  14. בית הבחירה למאירי, הקדמה למסכת אבות, עמ' 64. לצפייה באוצר החכמה.
  15. יהודה צבי שטמפפר, "השפעת כתבי ההלכה של רב שמואל בן חפני גאון על הרמב"ם", אביעזר רביצקי (עורך), הרמב"ם; שמרנות, מקוריות, מהפכנות, ירושלים: מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, תשס"ט עמ' 199-210
  16. הקדמה לפירוש רב שמואל הכהן בן חפני גאון על התורה, מהדורת מוסד הרב קוק, מהדיר הרב אהרן גרינבאום


רב שמואל בן חפני גאון41975967Q457187