צי מטוסי אל על
צי מטוסי אל על מלווה את ההיסטוריה של מדינת ישראל מעת תקומתה ומטוסיה היו שותפים לכמה מן האירועים ההיסטוריים הבולטים בישראל. מטוסי אל על הראשונים נרכשו עוד בטרם הכרזת המדינה והיוו עורק תחבורה ואספקה מרכזי למדינה בעת מלחמת העצמאות. תחילה היה מורכב הצי ממטוסים צבאיים ישנים שהוסבו למטרות אזרחיות, ועם השנים החלה אל על רוכשת מטוסים חדישים אשר אפשרו לחברה לחנוך נתיבי טיסה חדשים.
נכון לפברואר 2020 מנה צי החברה 45 מטוסים - כולם מטוסים מתוצרת בואינג: 24 מטוסי בואינג 737 (16 מדגמי 737-800 ו-8 מדגמי 737-900), 6 מטוסי בואינג 777 (מדגם 200ER), שלושה מטוסי בואינג 787-8, 12 מטוסי בואינג 787-9 (מתוך 16 מטוסי 787 דרימליינר שהוזמנו: 4 מדגם 787-8 ו-12 מדגם 787-9). הגיל הממוצע של הצי הוא 9 שנים.[1] אל על היא חברת המטוסים הוותיקה של ישראל.
צי מטוסי אל על בהווה ובעתיד
מטוסי נוסעים | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מטוס | בשירות | בהזמנה | נוסעים | זיהוי כלי טיס ("מספר זנב") | הערות | ||||
F | J | Y+ | Y | סה"כ | |||||
בואינג 737-800 | 9 | 2 | 16 | 150 | 166 | ב-28 בנובמבר 2019 החברה הודיעה על חכירת 3 מטוסים נוספים מדגם זה.
4X-EKK "גבעת שמואל" נמסר ב-14.2.20 אך אוחסן בעקבות מגפת הקורונה ונכנס לשרות ב 2023. | |||
2 | 2 | 183 | 185 |
|
מטוסי סאן דור
מבצעים חלק מטיסות אל על. 2 עתידים לצאת משירות ולהימכר | ||||
4 | 189 | 189 | היו בעברם תחת המותג UP | ||||||
1 |
|
מטוס מטען | |||||||
בואינג 737-900ER | 8 | 16 | 156 | 172 |
|
בכל מטוסי החברה מדגם 737-900ER, הותקנה רשת אינטרנט אלחוטי לשימוש במהלך הטיסה.
4X-EHI (קריית מלאכי) נוספו לצביעתו מדבקות של חמסה ושלום בשלוש שפות, לרגל הסכם ישראל–מרוקו. | |||
בואינג 777-200ER | 4 | 12 | 35 | 232 | 279 |
|
שני מטוסים יצאו משירות. השאר אמורים לחזור בהדרגה עד שנת 2023.[2]החל שדרוג המטוסים (הסרת מחלקה ראשונה, הוספת מחלקת פרימיום ושדרוג כל המושבים שיהיו זהים לאלו אשר מותקנים במטוסי ה-787) | ||
בואינג 787-8 | 4 | - | 20 | 35 | 183 | 238 |
|
הוזמנו 7 אך שלושה הומרו ל-9–787
המטוס ה-1 (4X-ERA "רמת השרון") הגיע ב-28 בנובמבר 2019.[3][4] המטוס ה-2 (4X-ERB "הוד השרון") הגיע ב-20 בדצמבר 2019. המטוס ה-3 (4X-ERC "דליית אל כרמל") הגיע ב-21 בפברואר 2020. מטוס רביעי (4X-ERD "נוף הגליל") הגיע לחברה ב-31 ביולי 2023[5]. | |
בואינג 787-9 | 12 | 13 | - | 32 | 28 | 222 | 282 |
|
המטוס ה-1 (4X-EDA "אשדוד") הגיע לישראל ב-23 באוגוסט 2017 ונכנס לשירות בקו תל אביב לונדון היתרו ב-12 בספטמבר 2017.
המטוס ה-2 (4X-EDB "ראשון לציון") הגיע לישראל ב-9 באוקטובר.[6] המטוס ה-3 (4X-EDC "תל אביב-יפו") הגיע לישראל ב-23 בפברואר 2018. המטוס ה-4 (4X-EDD "חיפה") הגיע לישראל ב-4 במרץ 2018, באפריל 2019 נוספו לצביעתו איורים של יעדיו הצפויים, לאס וגאס וסן פרנסיסקו.[7] המטוס ה-5 (4X-EDE "בת ים") הגיע ב-28 ביוני 2018. המטוס ה-6 (4X-EDF "רחובות") הגיע לישראל ב-14 באוגוסט 2018, כשהוא צבוע בסגנון רטרו לכבוד 70 שנה למדינה.[8][9][10] המטוס ה-7 (4X-EDH "באר-שבע") הגיע לישראל ב-31 באוקטובר 2018. המטוס ה-8 (4X-EDI "הרצליה") הגיע לישראל ב-16 בינואר 2019. המטוס ה-9 (4X-EDJ "כפר סבא") הגיע לישראל ב-4 באפריל 2019. המטוס ה-10 (4X-EDK "אילת") הגיע לישראל ב-20 ביוני 2019. המטוס ה-11 (4X-EDL "עכו") הגיע לישראל ב-14 ביולי 2019. המטוס ה-12 (4X-EDM "ירושלים של זהב") הגיע ב-19 ספטמבר 2019.[11] ונקרא אחר העיר ירושלים, וכהוקרה לשיר הידוע. המטוס נצבע בכחול וזהב.[12] |
בואינג 737max | 0 | 35 | טרם נקבע | יחליפו את מטוסי הבואינג 737 הישנים |
צי אל על בעבר
מטוסי נוסעים | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מטוס | מספר בעבר | נוסעים | זיהוי כלי טיס ("זנב") | הערות | ||||
F | J | Y | ||||||
דאגלס DC-4 | 7 | — |
4X-ACB |
כל מטוסי הדאגלס DC-4 היו במקורם מטוסים צבאיים, C-54 Skymaster. שמשו בחברת אל על בין השנים 1948–1952 4X-ACA נרכש על ידי ההגנה כמטוס צבאי, הועבר לידי אל על ב-27 בספטמבר 1948 ונצבע בצבעי אל על להטסת נשיא המדינה הראשון, חיים ויצמן מז'נבה לישראל ב-29 בספטמבר 1948, זאת עוד בטרם נרשמה אל על כחברה. באוקטובר 1948 הועבר לידי חיל האוויר וב-2 בינואר 1949 בשעה שהשתתף במבצע ולווטה 2, התרסק בחוף תל אביב ונגרט. | ||||
קרטיס C-46 קומנדו | 8 | — |
4X-ACE |
מטוסי C-46 קומנדו שרתו בחברת אל על בין השנים 1949–1956. 4X-ACG השתתף במבצע עובדה והטיס אספקה לכוחות צה"ל באילת ב-17 במרץ 1949. | ||||
DC-3 דקוטה | 1 | — | 4X-ATA הועבר מחיל האוויר לאל על ב-22 בפברואר 1951. ב-22 בינואר 1952 הושב לשירות חיל האוויר. ב-2 באפריל 1957 הועבר לארקיע ונרשם 4X-AEO ב-4 בספטמבר 1968 הועבר לתעשייה האווירית לישראל ושימש בשרותה עד 30 ביולי 1971. | |||||
לוקהיד קונסטליישן | 5 | — |
|
מטוסי לוקהיד קונסטליישן שמשו בחברת אל על בין השנים 1950–1962. שלושת המטוסים הראשונים נרכשו על ידי חברתו של אל שווימר בקליפורניה, בשנים 1947–1948, ושופצו כמטוסי נוסעים עבור מדינת ישראל. ניסיון להעבירם לישראל זמן קצר לאחר רכישתם כשל לאחר שהוחרמו על ידי ה-FBI בחשד ליצוא אסור. רק בשנת 1950 הועברו לידי אל על. 4X-AKC נורה והופל בשמי בולגריה ב-27 ביולי 1955, 55 נוסעים ו-7 אנשי צוות נהרגו. | ||||
נורד נוראטלס | 1 | מטען |
|
מטוס נורד נורדאטלס בודד שירת בצי מטוסי אל על בשנת 1956 כמטוס תובלה. המטוס החל שירותו בחיל האוויר בשנת 1955. עם תום שרותו באל על, שב לחיל האוויר ושימש בחיל עד לשנת 1976. | ||||
בריסטול בריטניה | 5 | — |
|
מטוסי בריסטול בריטניה שמשו בחברת אל על החל מספטמבר 1957 עד פברואר 1967. 4X-AGC קבע ב-19 בדצמבר 1957 שיא מהירות ומרחק חדש בטיסה ישירה מניו יורק לשדה התעופה לוד, מרחק 9,270 ק"מ ב-14:46 שעות. | ||||
מקדונל דאגלס MD-11 | 1 | — |
|
N278WA היה בצי אל על בחודשים יוני-ספטמבר 1998. | ||||
בואינג 707 | 10 | — |
|
מטוסי בואינג 707 שמשו בחברת אל על מ-1961 עד 1989. 4X-ATA קבע ב-15 במאי 1961 שיא מרחק וזמן למטוס מדגם זה בטיסה מסחרית, כאשר טס מניו יורק לשדה התעופה לוד, מרחק 9,270 ק"מ ב-9:33 שעות.[14] נחטף לאלג'יריה ב-23 ביולי 1968 והושב לאל על ב-31 באוגוסט 1968 ללא נזק. הוצא משרות בשנת 1984. משנת 1985 עד שנת 2000 הוצג חרטום המטוס ותא הטייס במוזיאון אינטרפיד ומאז הוא מוצג במוזאון "ערש התעופה" בלונג איילנד. | ||||
בואינג 707 בחכירה קצרה | 7 | — |
N325 |
N324F הוחכר מחברת Flying Tiger Line בחודשים אפריל-אוגוסט 1968 4X-ATG הוחכר מחברת ארקיע בשנת 1990 | ||||
בואינג 720 | 2 | — |
|
מטוסי בואינג 720 שמשו בחברת אל על בתקופה שבין מרץ 1962 לאוקטובר 1980. 4X-ABB היה יעד להתקפת טרור בנמל התעופה הבינלאומי ציריך קלוטן ב-18 בפברואר 1969. נזקי המטוס תוקנו והוא שב לשירות אל על עד אוקטובר 1980. | ||||
בואינג 737-200 | 4 | — |
|
מטוסי בואינג 200–737 שמשו בחברת אל על בין אוקטובר 1980 ומרץ 1988. | ||||
בואינג 737-700 | 2 | — | 16 | 94 | 104 |
|
4X-EKE נמסר לאל על ב-11 באוגוסט 1999, עזב את אל על במרץ 2016, נמכר לחברת ליסינג אמריקאית ונגרט. 4X-EKD נמסר לאל על ב-14 בדצמבר 1999, עזב את אל על בדצמבר 2015, נמכר לחברת ליסינג אמריקאית ונגרט. | |
בואינג 747-100 | 2 | מטען |
|
4X-AXZ נרכש על ידי אל על ב-21 יוני 1977 כמטוס מטען. הוצא משרות במרץ 1999 ונגרט חודשים ספורים אחר כך. N801FT הוחכר מחברת פלינג טייגרס (Flying Tigers) ב-21 באוגוסט 1977 ושירת באל על עד לשנת 1980. תקופה מסוימת היה צבוע בצבעי אל על ופלינג טייגרס יחד. | ||||
בואינג 747-200 | 11 | — |
|
מטוסי בואינג 747-200 שרתו בחברת אל על בין מאי 1971 עד נובמבר 2011 עת הוצא משרות אחרון המטוסים מדגם זה, 4X-AXL. 4X-AXF קבע ב-24 במאי 1991 שיא עולמי כללי למטוסים, כאשר המריא עם 1,086 נוסעים מאדיס אבבה לישראל במסגרת מבצע שלמה. עקב לידתם של שני תינוקות בעת הטיסה, נחת המטוס כשהוא נושא לא פחות מ-1,088 נוסעים. | ||||
בואינג 747-300 | 1 | — |
|
TF-ATH הוחכר למשך מספר חודשים בשנת 2000 מאייר אטלנטה איסלנדיק. | ||||
בואינג 747-400 | 6 | 8 | 52 | 348 | 408 |
|
4X-ELA, נמסר ב-27 באפריל 1994. יצא משירות ב-1.11.19, ונגרט ב-6 בדצמבר 2020. 4X-ELB נמסר ב-27 במאי 1994. יצא משירות ב-9 ביולי 2019 ונגרט באוקטובר אותה שנה. 4X-ELC נמסר ב-31 במאי 1995. יצא משירות ב-3 בנובמבר 2019, ומאז עומד ברחבת התמך המערבי בנתב"ג. 4X-ELD נמסר ב-24 במאי 1999. יצא משירות ב-15.9.19.[18] 4X-ELE נרכש על ידי אל על מחברת סינגפור איירליינס באוקטובר 2008, ויצא משירות ב-28 בדצמבר 2017.[19] נגרט ב-30.6.19[20] 4X-ELH פעיל בחברות שונות מאז מרץ 1996, נרכש על ידי אל על במרץ 2011. יצא משירות ב-13 ביוני 2017.[21] 4X-ELS הוחכר לאל על ב-18 בפברואר 2005 והושב לבעליו בספטמבר 2006. | |
בואינג 747F-400 | 1 | מטען |
|
4X-ELF החל שרות כמטוס מטען בחברת סינגפור איירליינס באוגוסט 1994. נמכר לאל על במרץ 2010. סיים את שירותו בתאריך 1 ביולי 2019[22] וכיום פעיל בחברת Magma Aviation.[23] | ||||
בואינג 757-200 | 11 | — |
|
מטוסי בואינג 757-200 נכנסו לשירות אל על במרץ 1987 וסיימו שרותם בשנת 2011. 4X-EBI החל שרותו באל על ב-24 במרץ 1997. מ-5 ביולי 2002 עד מרץ 2007 היה בשרות ישראייר. | ||||
בואינג | 6 | — |
|
מטוסי 200–767 שרתו באל על מיולי 1983 עד לסוף שנת 2013. 4X-EAA נכנס לשירות ביולי 1983, יצא משרות בנובמבר 2008 ונגרט בשנת 2011. | ||||
בואינג 767-300ER | 7 |
והצפי שהמטוסים ישרתו בקווים לאירופה ובעיקר לפריז ולונדון ואולי לאילת |
4X-EAJ יוצר בשנת 1991, נחכר על ידי אל על מחברת ולס פארגו ב-27 בפברואר 2004. היה האחרון לצאת משירות, הוא יצא ב-3 בפברואר 2019.
4X-EAK - יוצר בשנת 1997, נקנה על ידי אל על ביוני 2010. במרץ 2018 התנגש מטוס של גרמניה איירליינס בכנף המטוס בנתב"ג. כתוצאה מהתאונה המטוס הוצא משירות והועבר לאחסנה.[25][26] נגרט ב-30.6.19[20] 4X-EAL יוצר בשנת 1999, הוחכר לאל על במרץ 2011. יצא משירות ב-20 בינואר 2019. 4X-EAM יוצר בשנת 1998, הוחכר לאל על בנובמבר 2011. יצא משירות ב-31 בינואר 2019. 4X-EAN יוצר בשנת 1996, נקנה על ידי אל על מאתיופיאן איירליינס באוקטובר 2015. יצא משירות ב-22 בנובמבר 2018. 4X-EAP יוצר בשנת 1991, הוחכר לאל על במאי 2006. ביצע טיסה אחרונה בשרות אל על ב-15 בספטמבר 2018 ונשלח לגריטה בארצות הברית.[27] 4X-EAR יוצר בשנת 1995, הוחכר לאל על באוגוסט 2006. יצא משירות ב-30 בספטמבר 2018.[28] |
לקריאה נוספת
- Marvin G Goldman, EL AL: Israel's Flying Star. 2009
קישורים חיצוניים
- אתר מרקיע שחקים
- צי המטוסים, באתר אל על
הערות שוליים
- ^ El Al Israel Airlines Fleet Details and History, www.planespotters.net
- ^ יורם גביזון, גורלה של אל על עשוי להיחרץ הבוקר; נחשפה תוכנית ההתייעלות של החברה, באתר TheMarker, 29 באפריל 2020
- ^ אל על: הדרימליינר 8–787 ייכנס לשירות בחודש נובמבר, באתר Passportnews, 26 במרץ 2019
- ^ Aeronews, www.facebook.com
- ^ מיקי גרינפלד, אל על מצרפת לצי המטוסים עוד שני דרימליינרים ב-230 מיליון דולר, באתר כלכליסט, 18 בדצמבר 2022
- ^ rotter.net, מטוס הדרימליינר השני של אל על ינחת בישראל ביום שני הבא - חדשות רוטר, באתר Rotter.net
- ^ צד אחד לאס וגאס, צד אחד סן פרנסיסקו: כך נראה מטוס אל על החדש, באתר ynet, 27 באפריל 2019
- ^ 4X-EDF El Al Israel Airlines Boeing 787-9 Dreamliner, www.planespotters.net (באנגלית)
- ^ איתי בלומנטל, לכבוד חגיגות ה-70: אל על מציגה דרימליינר "רטרו", באתר ynet, 25 ביולי 2018
- ^ דניאל סלאמה, מטוס ה"רטרו", הדרימליינר ה-6 של אל על, נחת בישראל, באתר ynet, 14 באוגוסט 2018
- ^ ch-aviation - Aircraft and Fleet Lists, ch-aviation (באנגלית)
- ^ טוויטר, באתר mobile.twitter.com
- ^ Accident description 4X-ACD
- ^ Boeing 707 - Nose Section
- ^ Non hull-loss description 4X-ATX
- ^ N792FA כפי שצולם בספטמבר 1978
- ^ PP-VJB בצבעי חברת ואריג
- ^ The TLV Spotters, www.facebook.com
- ^ rotter.net, אל על נפרדת מעוד ג׳מבו - 744 ״ראשון לציון״ - חדשות רוטר, באתר Rotter.net
- ^ 20.0 20.1 תיעוד: גריטת מטוס אל על שיצא משירות, באתר ynet, 30 ביוני 2019
- ^ דני שדה, סוף דרכה: 'מלכת השמיים' של אל על - לגריטה, באתר ynet, 12 ביוני 2017
- ^ אל על נפרדת ממטוס המטען שלה, באתר Passportnews, 2019-07-01
- ^ TF-AMC Magma Aviation Boeing 747-400F, www.planespotters.net (באנגלית)
- ^ 24.0 24.1 מאת דרור מרום, אל-על רכשה 2 בואינג 767 מאייר-פראנס תמורת 82 מיליון דולר, באתר גלובס, 18 באוגוסט 1998
- ^ 4X-EAK El Al Israel Airlines Boeing 767-300, m.planespotters.net (באנגלית)
- ^ rotter.net, תאונה בין שני מטוסים בנתבג בהיותם על הקרקע, אין נפגעים - חדשות רוטר, באתר Rotter.net
- ^ 4X-EAP El Al Israel Airlines Boeing 767-300, planespotters.net (באנגלית)
- ^ "הטיס את ראש הממשלה ורעייתו ויצא מהשירות באל על | בלב החדשות". בלב החדשות. 2018-10-02. נבדק ב-2018-10-03.
39694237צי מטוסי אל על