לוקהיד קונסטליישן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
המונח "קונסטליישן" מפנה לכאן. לערך העוסק בפריגטת מפרשים אמריקנית, ראו קונסטליישן (אונייה, 1797).
לוקהיד קונסטליישן
Lockheed Constellation
המטוס בשירות חברת אל על בשנת 1951
המטוס בשירות חברת אל על בשנת 1951
המטוס בשירות חברת אל על בשנת 1951
מאפיינים כלליים
סוג מטוס נוסעים צר-גוף
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן לוקהיד קורפוריישן
טיסת בכורה 9 ינואר 1943
תקופת שירות 1943–1978[1] (כ־35 שנים)
צוות 5
נוסעים 62-95
יחידות שיוצרו 856
משתמש ראשי חילות האוויר של צבא ארצות הברית
לאחר מכן
חיל האוויר של ארצות הברית
ממדים 
אורך 29.00 מטר
גובה 7.10 מטר
מוטת כנפיים 37.90 מטר
משקל ריק 36,150 ק"ג
משקל המראה מרבי 62,370 ק"ג
ביצועים 
מהירות מרבית 607 קמ"ש
טווח טיסה מרבי 6,400 ק"מ
סייג רום 8,300 מטר
הנעה 
4 × מנוע רדיאלי מוּגדש Wright R-3350 Duplex-Cyclone‏, 18 צילינדרים, 3,250 כ"ס כל אחד.
תרשים
המטוס בשירות הצי האמריקאי בשנת 1957
מטוסו של נשיא ארצות הברית דווייט אייזנהאואר
סופר קונסטליישן
תרשים המטוס

לוקהיד קונסטליישןאנגלית: Lockheed Constellation) הוא מטוס נוסעים צר-גוף מתוצרת לוקהיד. המטוס יוצר בין השנים 19431958 במפעלי החברה בברבנק, והיה אחד מכלי הטיס המהפכניים בשירות התעופה האזרחית. בסה"כ יוצרו 856 מטוסים. המטוס היה מעורב במספר גבוה של תאונות ותקריות אוויריות.

המטוס שימש גם בחיל האוויר של ארצות הברית, בעיקר כמטוס תובלה להספקת מצרכים בשנות ההסגר על ברלין. הקונסטליישן היה גם מטוסו של נשיא ארצות הברית דווייט אייזנהאואר.

פיתוח

מטוס הקונסטליישן פותח על ידי חברת לוקהיד לפי מפרט של חברות התעופה TWA ופאן אמריקן.

תצורת הכנף של הקונסטליישן התבססה על זו של מטוס הקרב P-38 לייטנינג, שפותח אף הוא על ידי לוקהיד. הזנב המשולש נבנה כדי להשיג היגוי מספק תוך הגבלת גובה ההגאים לגובהם של האנגרים באותה תקופה.

פיתוח המטוס החל בשנת 1939. אב הטיפוס טס לראשונה ב-9 בינואר 1943, ולו טווח של 3,500 מייל (5,630 ק"מ), מהירות של 550 קמ"ש, מהירות שיוט 480 קמ"ש וסייג רום של 7,300 מטר. המטוס הראשון נמסר לחברת TWA באוקטובר 1945. הטיסה המסחרית הראשונה של המטוס הייתה ב-3 בדצמבר 1945.

גרסאות

למטוס חמש גרסאות עיקריות:

  • L-049 קונסטליישן: הגרסה הראשונה של המטוס. לדגם זה ארבעה תתי גרסאות: L-749A ,L-749 ,L-649 ,L-049. טס לראשונה בשנת 1943.
  • L-1049 סופר קונסטליישן: לדגם זה שמונה גרסאות. טס לראשונה ב-14 ביולי 1951. בדגם זה שיפורים רבים. נבנו 564 מטוסים מדגם זה.
  • L-1649 טריסטאר: טס לראשונה באוקטובר 1956. יועד לטיסות ארוכות טווח. על מנת להתחרות בדאגלס DC-7, הוגדלה בדגם זה קיבולת הדלק של המטוס. נבנו 44 מטוסים מדגם זה.

מפעילים צבאיים

המטוס בחיל האוויר הישראלי

בתחילת מלחמת העצמאות רכשה ההגנה שלושה מטוסים מעודפי צבא ארצות הברית, והם הוברחו לארץ דרך פנמה ואירופה. במלחמה נטלו המטוסים חלק במבצע בלק. לאחר המלחמה נמכרו המטוסים לאל על.[2]

תאונות ותקריות

למעלה מאלף בני אדם נהרגו בתאונות ואסונות בהן היה מעורב המטוס.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ משירות צבאי
    שנות ה-90 משימוש אזרחי
  2. ^ ראו המטוס בחיל האוויר
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

35842811לוקהיד קונסטליישן