נס פך השמן
נס פך השמן הוא נס שהתרחש לאחר שחרור בית המקדש במרד החשמונאים, כשנמצא פך (כלי קיבול קטן לנוזלים) שמן טהור שכמותו אמורה הייתה להספיק להדלקת המנורה למשך יום אחד, ולמעשה הספיק לשמונה ימים. נס זה הוא אחת הסיבות שבגינו קבעו חז"ל לחגוג את חג החנוכה. פירוט מעשה הנס מובא בגמרא במסכת שבת.
תיאור הנס
ברייתא בתלמוד הבבלי מסבירה מדוע בחנוכה שמונה ימים אסורים בתענית:
"שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים".
כאשר המכבים כבשו את ירושלים וביקשו לחדש את העבודות בבית המקדש השני, כולל את הדלקת המנורה, ולא מצאו שמן טהור, שהכל טמאו היוונים, רק פך קטן עשוי שיש[1] של שמן טהור נמצא שהחביאו יהוידע כהן גדול (שהיה משמש במשכן נוב),[2] ובו כמות מספקת להדלקת יום אחד, בעוד שמן טהור חדש היה יכול להיות מוכן רק לאחר שמונה ימים (בשל הליכי הטהרה הנדרשים או בכדי ללכת ארבעה ימים לכל כיוון להביא שמן טהור [3]). אולם אירע נס, והשמן הספיק להדלקת המנורה שמונה ימים. לזכר נס זה, חוגגים את חג החנוכה במשך שמונה ימים. שמונת הנרות רומזים לשמונה הימים של חנוכה ולא לנרות המקדש, שהיו שבעה במספר. אמנם מותר היה להדליק את המנורה בשמן טמא, שכן טומאה הותרה בציבור בהיעדר שמן טהור, אך החשמונאים רצו להאיר בשמן טהור בלבד[4].
סיפור נס פך השמן אינו נזכר בספרי המכבים, או בכתבי יוספוס פלביוס, ואיזכורו הראשון הוא בסכוליון למגילת תענית, ובברייתא דומה המוזכרת בתלמוד הבבלי, בתוספת לתפילה של חג החנוכה ("על הניסים") הנס מוזכר רק ברמז: "והדליקו נרות בחצרות קדשיך".
קושיית הבית יוסף
- ערך מורחב – קושיית בית יוסף על חנוכה
רבי יוסף קארו, שאל בספרו בית יוסף מדוע חוגגים שמונה ימים, שהרי בפך היה די שמן ליום אחד, כך שדליקת הנרות ביום הראשון היתה טבעית, והנס היה רק בשבעת הימים שלאחריו, כך שאורך החג היה צריך להיות שבעה ימים.[5] לשאלה זו ניתנו תשובות שונות,[6] עמן ניתן למנות את הבאות:
- חוגגים יום אחד לזכר הניצחונות הצבאיים במרד החשמונאים.
- על מנת לחסוך בשמן השתמשו הכהנים כל יום בשמינית מהשמן, כך שהנס התרחש כל יום בכך שהמנורה דלקה כל הלילה, למרות כמות השמן הקטנה.
- חוגגים יום אחד לכבוד מציאת פך השמן.
- כל יום לאחר מילוי הנרות נחסרה מפך השמן רק שמינית מהכמות שנמזגה.
לקריאה נוספת
- אפרים צורף, "הרמב"ם, המהר"ל והרב קוק על נס פך השמן", בשדה חמ"ד, טו (תשל"ב), 155–157.
- ישראל רוזנסון, "נסים ושמן: על כמה מקבילות של נס פך השמן ומשמעותן", מחקרי חג, 11 (תש"ס), 24–31.
- יובל שרלו, "חנוכה: נס פך השמן ונס הניצחון במלחמה", האומה, 176 (תש"ע), 14–22.
קישורים חיצוניים
- ברוך שלום הלוי אשלג, נס החנוכה, מאמרי שלבי הסולם - על פי סדר פרשות השבוע, תשמ"ז, מאמר ז', באתר קבלה לעם
- אוריאל בנר, טהרתו של פך השמן, מעלין בקודש, יח (תשס"ט), 120–128, באתר "אסיף"
- הערך "נס פך השמן", באתר ויקישיבה
- דף המכיל שיעורים, שאלות, ספרים ועוד - הכל על חנוכה, באתר ישיבה
- חנוכה: נס פך השמן, באתר הידברות
- מקבץ מקורות המציג את הפנים השונות של נס החנוכה באתר מדרשת
- בצלאל פינסקר, חותמו של כהן גדול, באתר טרשים
הערות שוליים
- ^ יוצרות של חנוכה, "אודך כי אני עניתני" - "חפשו ומצאו בשיתין פך שיש בטמן"
- ^ מדרש תימן
- ^ בית יוסף על הטור סימן עת"ר.
- ^ ספר פני יהושע על הש"ס - תלמוד בבלי שבת דף כא עמוד ב
- ^ לאחר שנדפסו כתבי ראשונים שלא היו מוכרים בזמן הבית יוסף, התברר ששאלה זו נשאלה כבר בתוספות הרא"ש וכן בבית הבחירה למאירי (שניהם במסכת שבת כא ע"ב.)
- ^ וראו בהערך "קושיית הבית יוסף", באתר ויקישיבה, כמה תירוצים לקושיא זו.