ברכת ירושלים
ברכת ירושלים (המכונה גם ברכת בניין ירושלים או בונה ירושלים) היא הברכה הארבע עשרה בתפילת שמונה עשרה, אחת משלוש עשרה ברכות הבקשה בתפילה זו. עיקרה הוא תחינה לבורא לקומם את ירושלים מאפרה[1] ולהשיב את שכינתו לתוכה.
נוסח הברכה ב8 נוסחאות
נֹסַח אַשֵׁכֵּנַז ונֹסַח סְפָרַד
וְלִירוּשָׁלַיִם עִירְךָ בְּרַחֲמִים תָּשׁוּב, וְתִשְׁכֹּן בְּתוֹכָהּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וּבְנֵהּ אוֹתָהּ בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ בִּנֶיַן עוֹלָם, וְכִסֵּא דָּוִד (עַבְדְּךָ) מְהֵרָה לְתוֹכָהּ תָּכִין. בָּרוּךְ אַתָּה ה', בּוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם.
נוסח הספרדים
תִּשְׁכֹּן בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וְכִסֵּא דָּוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה בְּתוֹכָהּ תָּכִין, וּבְנֵה אוֹתָהּ בִּנֵיַן עוֹלָם בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', בּוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם.
נֹסַח אִיטַלְיָה
וְלִירוּשָׁלַיִם עִירְךָ בְּרַחֲמִים תָּשׁוּב, וּבְנֶה אוֹתָהּ בִּנְיַן עוֹלָם בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', בּוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם.[2]
נוסח פרובאנס
תִּשְׁכֹּן בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וְכִסֵּא דָּוִד מְהֵרָה בְּתוֹכָהּ תָּכִין, וּבְנֵהּ אוֹתָהּ בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ בִּנְיַן עוֹלָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', בּוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם.
נוסח קטלוניה
תִּשְׁכֹּן בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וְכִסֵּא דָּוִד (עַבְדְּךָ) מְהֵרָה בְּתוֹכָהּ תָּכִין, וּבְנֵהּ אוֹתָהּ בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ בִּנְיַן עוֹלָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', בּוֹנֶה יֵרוּשַׁלַיִם.
נֹסַח רוֹמַנֶיַא
עַל יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ בְּרַחֲמִים תָּשׁוּב, וְתִבְנֶה אוֹתָהּ בִּנֵיַן עוֹלָם בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', בּוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם
נֹסַח תֵּימָן
תִּשְׁכֹּן בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וּבְנֵהּ אוֹתָהּ בִּנְיַן עוֹלָם בִּמְהֵרָה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה' בּוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם.
נֹסַח אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
רַחֵם ה' אֱלֹהֵנוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עַל יִשְׂרָאֵל עַמְּךָ. וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכָּן כְּבוֹדְךָ וְעַל הֵיכַלֵךָ. וְעַל מְעוֹנְךָ וְעַל מַלְכוּת בֵּית דָּוִד מָשִׁיחַ צִדֵקֶךָ. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵי דָּוִד בּוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם.
תוספת תפילת נחם
בתשעה באב מוסיפים בברכת ירושלים את תפילת נחם. מקורה של תפילת נחם הוא בתלמוד הירושלמי[3] (על אף ששם מופיעה המילה 'רחם' במקום 'נחם').
לפי רוב נוסחי התפילה, תפילת נחם נאמרת לפני חתימת הברכה ("ברוך אתה..."), וכן חתימת הברכה הרגילה לא נאמרת אלא מוחלפת בחתימתה של תפילת נחם. לפי נוסח תימן לא מוסיפים את תפילת נחם לברכת ירושלים, אלא תפילת נחם נאמרת במקום הברכה הרגילה.
יש נוהגים לומר את תפילת נחם בכל שלוש התפילות של תשעה באב (תפילת ערבית, תפילת שחרית ותפילת מנחה). כך נוהגים חלק מן הספרדים (היישוב הישן הספרדי בארץ ישראל, מצרים, הקהילה הספרדית-פורטוגזית באמסטרדם ועוד), וכך גם מנהג יהודי תימן ויהודי איטליה. לעומתם יש נוהגים לומר תוספת זו רק בתפילת מנחה של תשעה באב. כך נוהגים האשכנזים, וחלק מן הספרדים (בעיקר יוצאי צפון אפריקה, גאורגיה, טורקיה, הבלקן, וחלק מהספרדים במערב אירופה, למעט באמסטרדם).
לתפילת נחם נוסחאות רבות, הנוסחא המתוקנת מאת הרב נחום אליעזר רבינוביץ ראש ישיבת מעלה אדומים היא כדלהלן;
הנוסח המקורי מזכיר את חורבנה ושממונה של ירושלים, ואילו בנוסח המחודש של הרב רבינוביץ', מודגש שממונו של הר הבית.
נַחֵם יְיָ אֱלֹהֵנוּ אֶת אַבֵלֵי צִיּוֹן וְאֶת אַבֵלֵי יְרוּשָׁלַיִם. רַחֵם בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וּבַחֲסָדֶיךָ הַנֶּאֱמָנִים עָלֵינוּ, וְעַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ, וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכָּן כְּבוֹדְךָ, וְעַל הָהָר הָאָבֵל וְהֶחָרֵב וְהֶהָרוּס וְהַשּׁוֹמֵם הַנָּתוּן בְּיָד זָרִים, הַרַמוּס בְּיָד עָרִיצִים, וַיִירַשֹּׁוּהוּ לִגְיוֹנוֹתּ וַיְחַלֶלוּהוּ עוֹבְדֵי פֵּסִילִים, וַיִתְּנוּ נִבְלַת עֲבָדֶיךָ מַאֲכָל לְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְבֶהֱמַת הָאָרֶץ. עַל כֵּן צִיּוֹן בֵּמַר תִּבְכֶּה וִירוּשָׁלַיִם תִּתֵּן קוֹלָהּ. לִבִּי לִבִּי עַל חַלַלֵיהֶם מְעַי מְעַי עַל הַרוּגֵיהֶם. רְאֵה יְיָ וְהִבִּיטָה וְרַחֵם עַל שּוֹמְמוֹתֶּיַה וְנַחְמָה. כִּי אַתָּה בָּאֵשׁ יֵסַדֵתָּה וּבְאֵשׁ אַתָּה עָתִיד לִבֵנוֹתַּה כַּכָּתוּב: וַאֲנִי אֶהְיֶה לָהּ נֵאֻם יְיָ חוֹמַתּ אֵשׁ סָבִיב וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְּתוֹכָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ מְנַחֵם צִיּוֹן וּבוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם.
לקריאה נוספת
- אורי ארליך, לנוסחן הקדום של ברכת 'בונה ירושלים' ו'ברכת דוד' בתפילה, פעמים 78 (חורף תשנ"ט), עמ' 16–43.
קישורים חיצוניים
- ולירושלים עירך, בלחנו של בן ציון שנקר, באתר יוטיוב
הערות שוליים
- ^ ולגירסת הירושלמי ברכות פרק ב' מעפרה
- ^ כשאומרים קרובות בתעניות, נוהגים לחתום ברכה זו בחתימה הארצישראלית "בא"י א-להי דוד ובונה ירושלים". עיין מחזור קמחא דאבישונא, בולונייא ש"א, עמ' 352
- ^ ירושלמי, מסכת ברכות, דף ד עמוד ג
תפילת העמידה | ||
---|---|---|
שלוש הברכות הראשונות | ||
ברכות שבח | ברכת אבות • ברכת גבורות • ברכת קדושת השם | |
הברכות האמצעיות | ||
בקשות תפילת שמונה עשרה | ברכת חונן הדעת • ברכת תשובה • ברכת סליחה • ברכת גאולה • ברכת רפואה • ברכת השנים • ברכת קיבוץ גלויות • ברכת המשפט • ברכת המינים • על הצדיקים • ברכת ירושלים • מצמיח קרן ישועה • שומע תפילה | |
בתפילת שבע | ברכת קדושת היום | |
בתפילת תשע | מלכויות זכרונות ושופרות | |
בתפילת עשרים וארבע | זכרונות • שופרות • אל ה' בצרתה לי • אשא עיני אל ההרים • ממעמקים קראתיך ה' • תפלה לעני כי יעטוף | |
שלוש הברכות האחרונות | ||
ברכות הודאה | ברכת עבודה • ברכת הודאה • ברכת שים שלום | |
תוספות | ||
הזכרות | משיב הרוח ומוריד הגשם • מוריד הטל • שאלת גשמים | |
בחזרת הש"ץ | קדושה • מודים דרבנן • ברכת כהנים | |
בזמנים מיוחדים | אתה חוננתנו • יעלה ויבוא • על הנסים • תפילת נחם • תפילת עננו • ועננו בורא עולם • ותערב • הוספות ושינויים לעשרת ימי תשובה • וידוי | |
תפילות העמידה השונות | ||
בכל יום | תפילת שחרית • תפילת מנחה • תפילת ערבית | |
בשבתות ובמועדים | תפילת מוסף | |
ביום הכיפורים (ובתענית ציבור) | תפילת נעילה |
הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.
30163990ברכת ירושלים