תעופה בחקירה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תעופה בחקירה
Mayday
סוגה דרמה דוקמנטרית
מספר עונות 23
מספר פרקים 240
הפקה
אורך פרק 40-55 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק, ערוץ דיסקברי
תקופת שידור מקורית 3 בספטמבר 2003 – רץ
צילום מסך מתוך הפרק הראשון של העונה השביעית

תעופה בחקירה (במקור: Mayday; "מיידיי") היא סדרת טלוויזיה תיעודית שהופקה בקנדה. הסדרה עוסקת באסונות תעופה ובתקריות תעופה שכמעט והובילו לאסונות. הסדרה שודרה בערוץ דיסקברי הקנדי ובערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק.

זוהי סדרה שחוקרת אסונות תעופה בעידן המודרני, לאחר פיתוח הקופסה השחורה. בסדרה מתגלים אירועים שהובילו לאסון, הגורמים לאסון והצעדים שננקטו בעקבות דו"ח החקירה כדי למנוע מהאסון להישנות. בפרקים ישנם שחזורים, ראיונות, עדויות, הדמיות מחשב של התאונות, ובחלק מהפרקים הקלטות מתא הטייס שעוזרת לקהל להבין את רצף האירועים.

שני פרקים שהופקו בשנת 2005 ופרק אחד שהופק בשנת 2006 עסקו בתאונות גדולות של כלי תחבורה אחרים מלבד מטוסים. בינואר 2023 החלה העונה ה-23 של התוכנית.

שמות וגרסאות

מאחר שישנם שמות שונים רבים לסדרה, קיים בלבול באשר לשם המתאים לה. במקור, התוכנית הופקה בקנדה בשם Mayday, ("מיידיי" - קריאת מצוקה של טייסים, בדומה ל-SOS של מלחים). עם זאת, צופי הסדרה מתייחסים אליה בשם "תעופה בחקירה". בנשיונל ג'יאוגרפיק השם שניתן לסדרה הוא "Air Crash Investigation" (בתרגום חופשי: חקירת התרסקות אווירית).

ישנם הבדלים קטנים בין הגרסאות שהופצו לאזורים שונים בעולם. אלה כוללים מנחה דובר אנגלית, הענקת שם לכל אסון, ומנגינות שונות לכל פרק. באופן מעניין, באוסטרליה העונה הראשונה שודרה בשם "מיידי" בעוד שבעונות הבאות קראו לה "תעופה בחקירה". ההנחה היא שהדבר נעשה גם במדינות אחרות מחוץ לארצות הברית. באנגליה קראו לסדרה למשך זמן מה "אסון באוויר".

יותר מכך, סדרה זו שודרה יחד עם סדרה דומה נוספת, בשם "חקירת אסונות" בערוץ דיסקברי הקנדי. סדרה זו כללה קליפים של 10 שניות שכללו סצנות שונות, ששודרו לפני תחילת הפרק.

בערוץ שבע האוסטרלי, פרקים של אסונות תעופה מהסדרה שניות מאסון (הכוללת גם אסונות של התמוטטות מבנים, התנגשות רכבות וטביעת ספינות) עורבבו לפעמים בסדרה "תעופה בחקירה". בערוץ זה נתנו שמות שונים לפרקי הסדרה.

מבנה התוכנית

כמה נוסעים ואנשים מצוות המטוס (בין אם הם שרדו מהאסון או לא) שהיו באסון נבחרים ושחקנים או שחקניות מגלמים אותם לאורך כל הפרק, לרוב החל מהעלייה למטוס. הטיסה מתחילה לרוב בהוראות ממגדל הפיקוח, משם עוברים לתא הטייס ולתא הנוסעים החל מההמראה ועד לרגע האסון. ברגע האסון, מראים לרוב מבט חיצוני על המטוס מזוויות שונות כדי להראות מה קרה לו (האם המטוס התפרק, התפוצץ, נשרף וכו'). לאחר מכן משחזרים את התגובות ואת המהלכים של הנוסעים, צוות המטוס וצוות מגדל הפיקוח. כל הסצנות בתאי הטייס ובמגדלי הפיקוח משוחזרים על ידי הדוח הנכתב מההאזנה למכשיר ההקלטה של המטוס שהתרסק.

לאחר מכן משחזרים את מאמצי החילוץ וההצלה ואת תהליכי החקירה בפרטי פרטים. מראים כיצד חלקי המטוס, מכשירי ההקלטה של הקופסה השחורה ושל תא הטייס נמצאים ונבדקים, כיצד התגליות קשורות לדוחות של אנשי תחזוקת המטוס, לתכנון הראשוני של המטוס, לאימוני הטייסים וכדומה. בודקים את כל הנקודות האפשריות עד שמגיעים למסקנה מדוע המטוס התרסק.

נוסעים ואנשי צוות המטוס ששרדו את ההתרסקות, וכן קרובים של נוסעים שנספו באסון, מרואיינים ברוב הפרקים. חוקרים, לרוב ממחלקת הבטיחות הלאומית לתחבורה (ה-NTSB), המעורבים בחקירת האסון מרואיינים גם הם במהלך הפרקים, כדי להסביר את התנהלות החקירה וכיצד הגיעו למסקנה בנוגע לגורם לאסון וללקחים שצריך להפיק ממנו. כל פרק מסתיים בדרך כלל בריאיון קצר עם אחד מהניצולים (או קרוב של נוסע שנספה) שבו הוא ממצה את חווייתו ואומר כיצד הוא מרגיש.

סקירת הסדרה

מס' עונות מס' פרקים שודרה במקור הערה
שודרה לראשונה שודרה לאחרונה
1 6 3 בספטמבר 2003 22 באוקטובר 2003 [1]
2 6 23 בינואר 2005 27 בפברואר 2005
3 13 14 בספטמבר 2005 7 בדצמבר 2005
4 10 15 באפריל 2007 17 ביוני 2007
5 10 9 באפריל 2008 11 ביוני 2008
6 3 16 בדצמבר 2007 24 במרץ 2008
7 8 4 בנובמבר 2009 17 בדצמבר 2009
8 2 10 ביוני 2009 17 ביוני 2009
9 8 8 בספטמבר 2010 29 באוקטובר 2010
10 6 27 בפברואר 2011 28 במרץ 2011
11 13 12 באוגוסט 2011 13 באפריל 2012
12 13 3 באוגוסט 2012 15 באפריל 2013
13 11 16 בדצמבר 2013 9 במאי 2014
14 11 5 בינואר 2015 2 במרץ 2015
15 10 4 בינואר 2016 17 בפברואר 2016
16 10 7 ביוני 2016 13 בפברואר 2017
17 10 20 בפברואר 2017 3 באוקטובר 2017
18 10 13 בפברואר 2018 4 ביולי 2018
19 10 2 בינואר 2019 11 במרץ 2019
20 10 9 בינואר 2020 12 במרץ 2020
פרק ספיישל 2005 [2]
1 10 9 ביולי 2018 10 בספטמבר 2018 [3]
2 10 5 ביוני 2019 7 באוגוסט 2019

אסונות תעופה ותחבורה שסוקרו בסדרה

הערה: הפרקים מסודרים לפי מספר ההפקה שלהם ולא לפי תאריך השידור המקורי שלהם.

עונה 1 (2003)

מס' בסדרה מס' בעונה שם הפרק תאריך שידור מקורי
1 1 "אסון בלתי נמנע" 10 בספטמבר 2003
ב-24 בפברואר 1989, התרסקה טיסה 811 של יונייטד איירליינס מסוג בואינג 100–747 באוקיינוס השקט, ליד הונולולו, הוואי. ההתרסקות נבעה בשל כישלון דלת המטען הנגרם עקב פגם בעיצוב המוביל לחץ מטענים. בסך הכל, בתקרית זו 9 נהרגו, 38 נפצעו ו-346 ניצלו מתוך 337 נוסעים ו-18 אנשי צוות שהיו על המטוס.
2 2 "להתחרות בסערה" 3 בספטמבר 2003
ב-1 ביוני 1999, התרסקה טיסה 1420 של אמריקן איירליינס מסוג מקדונל דאגלס MD-82 בנמל התעופה הלאומי קלינטון, ארקנסו, ארצות הברית. ההתרסקות נבעה בשל טעות אנוש בעת נחיתה במסלול מוצף עקב תנאי מזג האוויר. בסך הכל, בתקרית זו 11 נהרגו, 110 נפצעו ו-134 ניצלו מתוך 139 נוסעים ו-6 אנשי צוות שהיו על המטוס.
3 3 "אש על הסיפון" 22 באוקטובר 2003
ב-2 בספטמבר 1998, התרסקה טיסה 111 של סוויסאייר מסוג מקדונל דאגלס MD-11 באוקיינוס האטלנטי, ליד מפרץ סנט מרגרטה, נובה סקוטיה, קנדה. ההתרסקות נבעה בשל קצר חשמלי במערכות המטוס עקב פריצת שרפה. בסך הכל, בתקרית זו 229 נהרגו ו-0 ניצלו מתוך 215 נוסעים ו-14 אנשי צוות שהיו על המטוס.
4 4 "טיסה עיוורת" 17 בספטמבר 2003
ב-2 באוקטובר 1996, התרסקה טיסה 603 של אירופרו מסוג בואינג 200–757 באוקיינוס השקט, ליד פאסאמאיו, הואראל, פרו. ההתרסקות נבעה בשל חסימה של המערכת הפיטו-סטטית הנגרמה על ידי שגיאת תחזוקה. בסך הכל, בתקרית זו 70 נהרגו ו-0 ניצלו מתוך 61 נוסעים ו-9 אנשי צוות שהיו על המטוס.
5 5 "חותכים פינות" 15 באוקטובר 2003
ב-31 בינואר 2000, התרסקה טיסה 261 של אלסקה איירליינס מסוג מקדונל דאגלס MD-83 באוקיינוס השקט, ליד האי אנאקאפה, קליפורניה. ההתרסקות נבעה בשל אובדן שליטה הנגרם עקב תחזוקה לא נאותה. בסך הכל, בתקרית זו 88 נהרגו ו-0 ניצלו מתוך 83 נוסעים ו-5 אנשי צוות שהיו על המטוס.
6 6 "לטוס על ריק" 8 באוקטובר 2003
ב-24 באוגוסט 2001, התרסקה טיסה 236 של אייר טראנסט מסוג איירבוס A330-243 בבסיס חיל האוויר לאז'ס, האיים האזוריים, פורטוגל. ההתרסקות נבעה בשל דליפת דלק עקב רשלנות בתחזוקה, שהביאה לכיבוי המנועים. בסך הכל, בתקרית זו 0 נהרגו, 18 נפצעו ו-306 ניצלו מתוך 293 נוסעים ו-13 אנשי צוות שהיו על המטוס.

עונה 2 (2005)

מס' בסדרה מס' בעונה שם הפרק תאריך שידור מקורי
7 1 "פיצוץ" 23 בינואר 2005
ב-10 ביוני 1990, נחתה בשלום טיסה 5390 של בריטיש איירווייז מסוג BAC 1-11 בנמל התעופה של סאות'המפטון, אנגליה, זאת לאחר ששמשת תא הטייס נותקה עקב הרכבתה בצורה פגומה, מה שגרם לקברניט להישאב החוצה כשמרבית גופו מחוץ למטוס. בסך הכל, בתקרית זו 2 נפצעו ו-87 ניצלו מתוך 81 נוסעים ו-6 אנשי צוות שהיו על המטוס.
8 2 "ציפור פצועה" 30 בינואר 2005
ב-21 באוגוסט 1995, התרסקה טיסה 529 של אטלנטיק סאות'איסט איירליינס מסוג Embraer EMB 120 Brasilia במחוז קרול ליד קרולטון, ג'ורג'יה, ארצות הברית. ההתרסקות נבעה בשל כוח גרר מופרז עקב תקלה באחד ממדחפי המטוס. בסך הכל, בתקרית זו 9 נהרגו, 20 נפצעו ו-20 ניצלו מתוך 26 נוסעים ו-3 אנשי צוות שהיו על המטוס.
9 3 "מכונת ההרג" 6 בפברואר 2005
ב-24 בדצמבר 1994, נחטפה טיסה 8969 של אייר פראנס מסוג איירבוס A300B2-1C בנמל התעופה של הויארי בומדיאנה, אלג'יר, אלג'יריה. המטוס הוטס במשך יומים על ידי מחבלים מארגון הקבוצה האסלאמית החמושה אל נמל התעופה מרסיי-פרובאנס, מרסיי, צרפת, כשמטרת החטיפה הייתה לרסק את המטוס אל תוך מגדל אייפל. יחידת הלוחמה בטרור הצרפתית GIGN, פרצה לתוך המטוס ופתחה באש לעבר 4 המחבלים, שנהרגו כולם. בסך הכל, בתקרית זו 7 נהרגו, 25 נפצעו ו-229 ניצלו מתוך 224 נוסעים ו-12 אנשי צוות שהיו על המטוס.[א]
10 4 "דרכים קטלניות" 13 בפברואר 2005
ב-1 ביולי 2002, אירע האסון האווירי באיברלינגן שבו התנגשה טיסה 2937 של בשקיריאן איירליינס מסוג טופולב Tu-154 במטוס תובלה של חברת DHL מדגם בואינג 757 מעל שמי איברלינגן שבדרום גרמניה, בגובה של כ-35,000 רגל. ההתנגשות נבעה עקב טעות אנוש ובעיות בפיקוח הטיסות של מפקחי הטיסות. בסך הכל, בתקרית זו 71 נהרגו, ו-0 ניצלו מתוך 60 נוסעים ו-9 אנשי צוות שהיו על המטוס הראשון ומתוך 2 אנשי הצוות שהיו על המטוס השני.
11 5 "אבודים" 20 בפברואר 2005
ב-20 בדצמבר 1995, התרסקה טיסה 965 של אמריקן איירליינס מסוג בואינג 200–757 בהר בבוגה שבקולומביה. ההתרסקות נבעה בשל טעויות אנוש של הטייסים בעודם מנווטים את המטוס. בסך הכל, בתקרית זו 159 נהרגו, 4 נפצעו ו-4 ניצלו מתוך 155 נוסעים ו-8 אנשי צוות שהיו על המטוס.
12 6 "נעדרים מניו יורק" 27 בפברואר 2005
ב-25 בינואר 1990, התרסקה טיסה 052 של אוויאנקה מסוג בואינג 707-320B במפרץ הצוואר, לונג איילנד, האוקיינוס האטלנטי. ההתרסקות נבעה לאחר שהדלק במנועיי המטוס אזל באמצע הטיסה, זאת עקב טעויות אנוש. בסך הכל, בתקרית זו 73 נהרגו, 85 נפצעו ו-85 ניצלו מתוך 149 נוסעים ו-9 אנשי צוות שהיו על המטוס.

עונה 3 (2005)

מס' בסדרה מס' בעונה שם הפרק תאריך שידור מקורי
13 1 "תלוי בבלימה" 14 בספטמבר 2005
טיסה 243 של אלוהא איירליינס
14 2 "התקפה על בגדד" 21 בספטמבר 2005
ניסיון הפלת מטוס DHL מעל בגדד
15 3 "מחוץ לשליטה" 28 בספטמבר 2005
טיסה 123 של ג'פאן איירליינס
16 4 "להילחם על חייך" 5 באוקטובר 2005
טיסה 705 של פדקס
17 5 "פצצה על הסיפון" 12 באוקטובר 2005
טיסה 434 של פיליפין איירליינס
18 6 "זהות שגויה" 19 באוקטובר 2003
טיסה 655 של איראן אייר
19 7 "המסוק למטה" 26 באוקטובר 2005
טיסה 56C של בריסטאו
20 8 "מוות והכחשה" 2 בנובמבר 2005
טיסה 990 של איג'יפטאייר
21 9 "רכבת בורחת" 30 בנובמבר 2005
אסון הרכבות בסן ברנרדינו
הערה: פרק זה מתוייג כספין-אוף בשם "חקירת זירת ההתרסקות"
22 10 "ילד בתא הטייס" 9 בנובמבר 2005
טיסה 593 של אארופלוט
23 11 "מסלול התנגשות" 23 בנובמבר 2005
טביעת הספינה סמינה
הערה: פרק זה מתוייג כספין-אוף בשם "חקירת זירת ההתרסקות"
24 12 "התנגשות חזיתית" 16 בנובמבר 2005
התנגשות הרכבות בהינטון
הערה: פרק זה מתוייג כספין-אוף בשם "חקירת זירת ההתרסקות"
25 13 "נחיתה באוקיינוס" 7 בדצמבר 2005
טיסה 961 של אתיופיאן איירליינס

ספין אוף (2005)

לתעופה בחקירה יש פרק אחד שאינו חלק מעונה מסוימת: "התרסקות המאה", ספיישל באורך של 90 דקות החוקר את האסון הידוע לשמצה אסון המטוסים בטנריפה.

# שם הפרק מקרה תאריך שידור מקורי
ספיישל "התרסקות המאה" אסון המטוסים בטנריפה 2005
ב-27 במרץ 1977, התרחש אסון התעופה הקטלני ביותר אי פעם בשדה התעופה לוס רודוס (המכונה כיום שדה התעופה צפון טנריף) באיים הקנריים, כאשר טיסה 1736 של חברת פאן אמריקן וטיסה 4805 של חברת KLM, שתיהן טיסות בעלות מטוס מסוג בואינג 747, התנגשו על מסלול ההמראה המלא בערפל סמיך במהלך ניסיונו של מטוס ה‐KLM להמריא. מזג האוויר היה אחד הסיבות לגרימת האסון, אך הגורמים הבסיסיים להתנגשות היו שגיאות רבות מצד טייסי שני המטוסים ומצד קציני בקרת התעבורה בשדה התעופה. בסך הכל, בתקרית זו 583 נהרגו, ו-61 ניצלו מתוך 380 נוסעים ו-16 אנשי צוות שהיו על המטוס הראשון ומתוך 234 נוסעים ו-14 אנשי צוות שהיו על המטוס השני.

הערה: הספיישל היה הפקה משותפת בין חברות הפקה צרפתיות וקנדיות.

עונה 4 (2007)

בעונה זו 10 פרקים:

עונה 5 (2008)

בעונה זו 10 פרקים:

עונה 6 (2007-08)

בעונה (מיוחדת) זו 3 פרקים:

עונה 7 (2009)

עונה 8 (2009)

בעונה מיוחדת זו 2 פרקים:

עונה 9 (2010)

בעונה זו 8 פרקים:

  • טיסה 28M של בריטיש איירטורס
  • טיסה 225 של נורת'ווסט איירליינס
  • טיסה 296 של אייר פראנס
  • התאונה על מסלול הטיסה של לוס אנג'לס (אנ')
  • טיסה 007 של קוריאן אייר
  • טיסה 1363 של אייר אונטריו
    וטיסה 405 של יו אס אייר
  • טיסה 148 של אינטר אייר
  • טיסה 101 של צ'אקס אושן איירווייז

עונה 10 (2011)

בעונה זו 6 פרקים:

עונה 11 (2011-12)

בעונה זו 13 פרקים:

עונה 12 (2012-13)

בעונה זו 13 פרקים:

עונה 13 (2014-13)

בעונה זו 11 פרקים:

עונה 14 (2015)

בעונה זו 11 פרקים:

עונה 15 (2015)

בעונה זו 10 פרקים:

עונה 16 (2016-17)

בעונה זו 10 פרקים:

עונה 17 (2017)

בעונה זו 10 פרקים:

עונה 18 (2018)

בעונה זו 20 פרקים:

עונה 19 (2019)

קישורים חיצוניים


ביאורים

  1. ^ מספר ההרוגים והנוסעים כולל את נוסעי המטוס והמחבלים ומספר הפצועים כולל את נוסעי המטוס, אנשי צוות ואנשי ה-GIGN.

הערות שוליים

  1. ^ עונות בתוכנית הרגילה
  2. ^ פרק ספיישל אחד שאינו חלק מעונה מסוימת
  3. ^ פרקים אשר היו חלק מעונות התוכנית אך הופרדו מהן לכדי ספין-אוף בשם ״תיקי התאונה״
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

40030845תעופה בחקירה