טיסה 522 של הליוס איירווייז
הדמיה של טיסת הליוס אירווייז 522, מטוסי חיל האוויר היווני מקיפים את מטוס הנוסעים | |
תאריך | 14 באוגוסט 2005 |
---|---|
מיקום | מצפון למרתון, יוון |
גורם | התעלפות הטייס עקב הפחתת לחץ הדרגתית בתא הטייס |
הרוגים | 121 |
ניצולים | 0 |
המעורבים באסון | |
כלי טיס | |
כלי טיס | בואינג 737-31S |
מספר זנב | 5B-DBY |
מוצא | לרנקה, קפריסין |
יעד | פראג, צ'כיה |
חניות ביניים | אתונה, יוון |
מפעיל | הליוס איירווייז |
נוסעים | 115 |
אנשי צוות | 6 |
טיסה 522 של הליוס איירווייז (HCY 522 או ZU522) הייתה טיסה של מטוס מסוג בואינג 737-31S של חברת התעופה הקפריסאית הליוס איירווייז אשר התרסקה ב-14 באוגוסט 2005 בשעה 12:05 בהרים שמצפון לעיר מרתון שביוון; צוותי החילוץ איתרו את השברים ליד גראמטיקו, קהילה הנמצאת כ-40 קילומטרים מצפון מזרח לאתונה. כל 121 הנוסעים ואנשי הצוות נספו.
מהלך הטיסה וההתרסקות
הטיסה עזבה כמתוכנן את נמל התעופה הבינלאומי בלרנקה, קפריסין, ב-09:07 (שעון מקומי) בדרכה לעצירה בנמל התעופה הבינלאומי אתונה-אלפתריוס וניזלוס בדרך לפראג שבצ'כיה. לאחר שהטייסים לא יצרו קשר עם פיקוח התעופה היווניות בכניסה למרחב האווירי של המדינה, הוזנקו לעברה 2 מטוסי F-16 של חיל האוויר היווני על מנת ליצור קשר עין. הטייסים ציינו כי המטוס נדמה שנשלט על ידי טייס אוטומטי. על פי החוקים, שהוקשחו בעקבות פיגועי 11 בספטמבר, יש לשקול יירוט של המטוס בטרם יתרסק על אזורים מאוכלסים בצפיפות. בהתקרבם למרחק של מאה מטרים מהמטוס, הבחינו כי המטוס אינו בשליטה, טייס המשנה שוכב חסר תנועה על ההגאים, ואילו הקברניט אינו במקומו. מסכות חמצן נראו משתלשלות מתקרת תא הנוסעים. לאחר מספר רגעים, טייסי הקרב הבחינו בדמות שנכנסה לתא והתיישבה מול ההגאים ונראה כי ניסה להשיב את השליטה על המטוס. בתוך מספר דקות אזל הדלק ושני מנועי המטוס כבו בזה אחר זה, המטוס גלש דומם אל קצו, התרסק אל תוך גבעה, תוך שהוא מתפרק לשברים ועולה בלהבות. במטוס היו 115 נוסעים, בהם 22 ילדים, ו-6 אנשי צוות, כאשר 67 מתוכם יעדם אתונה, והשאר לפראג.
החקירה
החקירה מעלה כי בבוקר שקדם לטיסה בדקו מהנדסים את אטימות אחת הדלתות, לשם כך הם נאלצו לנתק את בורר לחץ האוויר האוטומטי אשר בתא הטייס, ולהעבירו למצב ידני. בעת הכנת המטוס לטיסה על ידי הקפטן הגרמני וטייס המשנה הקפריסאי איש מהם לא ייחס חשיבות לכפתור שלא היה במצב תקין. דקות ספורות לאחר ההמראה החלו להופיע מספר נורת אזהרה על "תצורת המראה" בתא הטייס שאמורה להופיע רק כאשר המטוס על הקרקע. בתא הטייס, בשונה מתאי הנוסעים והדיילים, מסכות החמצן אינן נפתחות באופן אוטומטי; עקב כך, הטייסים לא הבינו את פשר האיתות, ולא ידעו מה מצבו החמור באותו הרגע של המטוס.
בינתיים בתא הנוסעים נפלו מסכות החמצן אשר אפשרו לנוסעים זמן מועט של נשימה סדירה שלאחריה איבדו רובם את הכרתם אך נותרו בחיים. מסכות החמצן במטוס מיועדות לפעול כאשר בתא הנוסעים לחץ האוויר יורד והן מתוכננות לפעול במשך 12 דקות על מנת לאפשר לטייס להנמיך לגובה בו ניתן לנשום בצורה חופשית. אחד הדיילים, צעיר בן 25, שהיה גם טייס חובב בהכשרתו והיה בעברו חייל בכוח מיוחד של צבא קפריסין ניצל את ארבעת מכלי החמצן הגדולים שנועדו לשמש את הדיילים בעזרה לנוסעים והשתמש בהם במשך כשלוש שעות עד להתרסקותו.
כאשר נכנס המטוס לשטחה האווירי של יוון, ומשלא נענה לקריאות במערכת הקשר, הוזנקו לעברו מטוסי קרב של חיל האוויר היווני אשר חשש כי מדובר במטוס חטוף שבכוונתו להתרסק מעל העיר אתונה. בינתיים הצליח הדייל להיכנס לתא הטייס, שעורר דיון רב בהמשך החקירה לגבי זהותו ומטרתו של הדייל: האם הדייל ניסה מלכתחילה לחבל במטוס? האם הכל קרה בתכנונו? האם אחד הנוסעים איים על הדייל כך שיחבל במטוס? אך במהלך שיחזור הטיסה ומציאת הקופסה השחורה, נשמע כי ניסה ליצור קשר עם מטוסי הקרב בשארית כוחותיו. הוכחה זו אישרה באופן רשמי את כוונתו של הדייל. כאשר הדייל יצר קשר עם מטוסי הקרב, תדר מכשיר הקשר שבו השתמש היה מכוון על תדר לרנקה שבקפריסין ולכן איש לא שמע אותו. טייסי הקרב דיווחו כי מולם במרחק 100 מטרים בלבד מטוס רפאים בו אין שום תנועה עד אשר נכנס הדייל אל תא הטייס, וניסה להחיות את טייס המשנה וליצור קשר עם מגדל הפיקוח ועם טייסי הקרב. כאשר הגיע המטוס לאזור שדה התעופה של אתונה הוא נכנס למצב "המתנה" על ידי הטייס האוטומטי. כעבור כשלוש שעות בעוד מנסה הדייל בתא הטייס לזעוק לעזרה ואולי אף להנחית את המטוס אזל הדלק. על פי דו"ח החקירה, התאונה התרחשה בשל רצף של טעויות ואי הבנות קטנות אשר היו עשויות להימנע בבדיקה יסודית יותר של הטכנאים והטייסים.
קישורים חיצוניים
- תיק התאונה והיסטוריית המטוס של טיסה 522 של הליוס איירווייז, באתר Aviation Safety Network (באנגלית)
33804932טיסה 522 של הליוס איירווייז