תחנת הרכבת ראש העין – דרום

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחנות רכבת היסטוריות בישראל רכבת ישראל
ראש העין – דרום
קובץ:Rh-rwy-sign.svg
הכניסה לתחנה
הכניסה לתחנה
Handicapped Accessible sign.svg נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 1915, 2000
סגירת התחנה 1993, 2003 (לשירות נוסעים)
מיקום
מיקום בסמוך לכביש 6 ולמקורות הירקון, ראש העין
קואורדינטות 32°06′15″N 34°56′05″E / 32.104167°N 34.934722°E / 32.104167; 34.934722
אתרים סמוכים תל אפק, מחלף נחשונים, מחלף קסם, כביש 444, כפר סירקין
תחנות סמוכות תחנת הרכבת ראש העין - צפון, תחנת הרכבת אלעד, תחנת הרכבת פתח תקווה - סגולה
מידע על התחנה
שירות רכבות לוד, כפר סבא, חדרה, תל אביב, אשדוד, חיפה, מודיעין, יבנה, באר שבע
בעלים IsraelTrainLogoSymbolOnly.svg רכבת ישראל
P Rakevet.png למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
תחנת ראש העין דרום

תחנת הרכבת ראש העין – דרום (כשהייתה התחנה היחידה בעיר נקראה תחנת ראש העין) הייתה בעבר תחנת נוסעים של רכבת ישראל בעיר ראש העין. התחנה ממוקמת בסמוך לכביש 6, תל אפק והעיר ראש העין.

לפי תוכנית שאישרה הוועדה לתשתיות לאומיות, עתידה התחנה הייתה לשוב ולפעול עם פתיחתה המחודשת של המסילה המזרחית בשנת 2026. אך עם זאת, לאחר הגשת תקציב המדינה לשנים 2021–2022 ביולי 2021, פורסם כי יתבצעו הכנות תשתיות להקמת התחנה אך היא לא תיבנה משיקולים תקציביים.

המסילה המזרחית החדשה
Unknown route-map component "eABZq+lr"
מסילת החוף (צומת רמז)
Unknown route-map component "exBHF"
58 תחנת הרכבת חדרה מזרח
Unknown route-map component "exhKRZWae"
גשר מעל נחל חדרה
Unknown route-map component "exhKRZWae"
גשר מעל נחל אלכסנדר
Unknown route-map component "exBHF"
76 תחנת הרכבת טירה – כוכב יאיר
Unknown route-map component "xABZgxr+r"
מסילת השרון (צומת חמד)
Unknown route-map component "hKRZWae"
גשר מעל נחל קנה
Station on track
90 תחנת הרכבת ראש העין צפון
Junction both to and from right
מסילת הירקון (צומת קסם)
Unknown route-map component "hKRZWae"
גשר מעל נחל שילה
Unknown route-map component "eBHF"
96 תחנת הרכבת אלעד
Unknown route-map component "hKRZWae"
גשר מעל נחל בית עריף
Unknown route-map component "eBHF"
104 תחנת הרכבת שוהם
Unknown route-map component "hKRZWae"
גשר מעל נחל נטוף
Unknown route-map component "KRZu" Transverse track
מסילת ירושלים - גנות
Unknown route-map component "hKRZWae"
גשר מעל נחל איילון
אל תחנות גני אביב, כפר חב"ד, תל אביב
Station on track
111 תחנת הרכבת לוד


היסטוריה

תחנת הרכבת הוקמה בשנת 1915 בשם "ראס אל-עין" בשלהי השלטון הטורקי בארץ ישראל, עם הקמת המסילה המזרחית והמשיכה לשמש גם בתקופת המנדט הבריטי.

בשנת 1920 החלה הקמתה של שלוחה מתחנת ראש העין לכיוון פתח תקווה (מסילת הירקון) לצורך יצוא פרי הדר. סביב התחנה נבנו מחסנים[1]. בדצמבר 1937 התנגשו שתי רכבת משא בתחנה, רכבת שהובילה משלוח תפוזים מפתח תקווה לנמל חיפה ורכבת שהגיעה מכיוון קלקיליה[2].

במהלך מלחמת העולם השנייה ולאחריה שימשה התחנה את המחנות הבריטים הרבים שנבנו באזור ראש העין ובשנת 1946 פוצץ האצ"ל את אולם הנוסעים בתחנה[3].

במלחמת העצמאות התחנה נכבשה על ידי צה"ל ב-13 ביולי 1948[4].

לאחר קום המדינה התחנה המשיכה לשמש עד סגירת קווי הנוסעים במסילה המזרחית עם פתיחת מסילת איילון ב-1993.

ב-3 ביוני 2000 תחנת הרכבת נפתחה מחדש באופן זמני כחלק מקו הרכבת תל אביב-ראש העין[5], ונסגרה שוב לאחר פתיחת הקו בין תל אביב לכפר סבא, והקמת התחנה החדשה ראש העין צפון בשנת 2003, זאת מאחר שקו הרכבת לכפר סבא פונה צפונה ממסילת הירקון למסילה המזרחית ולא דרומה לכיוון התחנה[6]. פתיחת התחנה למשך זמן המועט היוותה פתרון זמני בהשקעה נמוכה יחסית כדי לחדש את שירות הנוסעים לתושבי האזור עד להקמתה של התחנה הצפונית החדשה.

המצב הנוכחי

לתחנה שני רציפי צד, והיציאה ממנה אפשרית משני הצדדים באמצעות מעבר תת-קרקעי. התחנה משמשת כתחנת משא בקו ראש העין-לוד, ויש בה פעילות נרחבת של רכבות משא ומטען. רכבות העוברות בתחנה יכולות גם להמשיך צפונה לכיוון חיפה בעזרת משולש תל ברוך הנמצא צפונית לתחנת האוניברסיטה.

תוכניות עתידיות

תחנת ראש העין דרום עתידה הייתה לשוב לשימוש עם הפעלת המסילה המזרחית. לפי התכנון, התחנה הייתה צפויה להתרחב, ועם סיום תוכנית החומש של רכבת ישראל אשר אושרה על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות ב-31 בינואר 2012[7], הייתה אמורה לחזור ולשמש כתחנת נוסעים על מנת להסיר את העומס מציר מסילות האיילון, באמצעות קו ראש העין-לוד שמתחבר למסילת תל אביב אוניברסיטה-הוד השרון סוקולוב.

בשנת 2016, אושר כי התחנה תיפתח מחדש במסגרת המסילה המזרחית, התכנון כלל הקמת גשר למעבר הולכי רגל ורוכבי אופניים מעל כביש 6 לחניון חנה וסע שהעירייה מקדמת ברחוב המרץ בכניסה לעיר. במסגרת הסכם גג שנחתם בין מדינת ישראל לעיריית ראש העין, על מנת להגדיל את היצע הדירות בעיר, נקבע שהפעלת תחנת הרכבת ראש העין דרום מחדש היא תנאי למימוש התוכנית[8].

עם זאת, לאחר הגשת תקציב המדינה לשנים 2021–2022 ביולי 2021, פורסם כי הוחלט לבטל את חידוש התחנה ולבטל תחנות נוספות בפרויקט משיקולים תקציביים וכדי להגביר את מהירות הרכבת ותפעולה.

תמונות

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0