תחבורה ביהודה ושומרון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
כביש המנהרות (כביש 60). מבט משכונת גילה

תחבורה ביהודה ושומרון כוללת בחלקה תשתיות משותפות לישראלים ולפלסטינים, אך גם כבישים נפרדים בהם פלסטינים או ישראלים אינם מורשים לעבור[1] ומחסומים רבים[2].

היסטוריה

בשלהי שנות התשעים, לאחר הסכמי אוסלו, נסללו כבישים עוקפים לחברון, יריחו ושכם שנמסרו לשליטה פלסטינית והפכו למסוכנים לתנועה ישראלית.

במהלך האינתיפאדה השנייה נסגרו כבישים שעוברים בכפרים פלסטינים לתנועה ישראלית. בין היתר, הדבר גרם לניתוק גוש טלמונים מירושלים, בעקבות חסימת קטע מכביש 450 בעין עריכ וביתוניא, כשהבטחות שניתנו לסלילת קטע חילופי לא בוצעו.

ב-2020 פרסם משרד התחבורה יחד עם המנהל האזרחי תוכנית אב תחבורתית ליהודה ושומרון, שכללה רשת תוכניות לשדרוג כבישי יהודה ושומרון. חלק מהתוכניות הן תוכניות ותיקות בעיבוד חדש. בין היתר נכללו בתוכנית פרויקטים לשדרוג כביש 60, בהם עוקף חווארה, עוקף בית-אומר ואל-ערוב, והכפלת המנהרות בכביש המנהרות; שדרוג והרחבת כביש 55 מכביש 6 עד כביש 60; כביש כניסה חדש לירושלים ממחלף גבע בנימין, משוקע בקטע קלנדיה; הרחבת כביש 437 באזור כיכר חיזמה[3] וכביש 375 מצור הדסה עד צומת אל-ח'דר; הרחבה והוספת נת"צ בכביש 446 בקטע צומת שילת-מודיעין עילית; כביש 5 יחליף את כביש 505 בקטע צומת אריאל - צומת תפוח; הרחבת כביש 80 צפונה בתואי כביש 356; ועוד[4][5][6].

בתקציב משרד התחבורה לשנת 2023 הוקצה רבע מתקציב הכבישים, 3.4 מיליארד שקל, להקמת כבישים חדשים העוקפים יישובים פלסטיניים, הרחבת כבישים קיימים ושדרוג דרכי גישה להתנחלויות[7].

כבישים

צומת תפוח שבשומרון

כבישי אורך עיקריים:

כבישי רוחב עיקריים:

כבישים נוספים: 3, 50, 57, 316, 317, 367, 375, 417, 436, 437, 449, 450, 457, 463, 555, 585, 611.

כמה מצמתי יהודה ושומרון, צומת גוש עציון וצומת תפוח, התפרסמו.

ציר אלון מהווה את הכביש 'הישראלי' הארוך ביותר ביהודה ושומרון, כיוון שהוא נסלל באזור שלא היה בו כביש לפניו.

תחבורה ציבורית

אוטובוס של חברת תנופה

התחבורה הציבורית במרחב יהודה ושומרון מופעלת על ידי שלושה מפעילים עיקריים: אלקטרה-אפיקים, המעניקה את רוב השירות באזור אשר רכשה את חברת אגד תעבורה. תנופה, המשרתת את צפון ומערב השומרון, אזורים ששורתו בעבר על ידי דן ולאחריה על ידי אפיקים[8]. וקווים, המעניקה שירות לערים מודיעין עילית (כחלק מאשכול חשמונאים) וביתר עלית.

השירות כולל שירות עירוני במודיעין עילית, ביתר עילית, מעלה אדומים, אריאל ואורנית, שירות אזורי ולערים מחוץ לאזור - כמו ירושלים, גוש דן ועוד.

מסילות ברזל

כיום אין מסילות ברזל ביהודה ושומרון (להוציא מעבר של הרכבת המהירה לירושלים בכיס לטרון), אך קיימת תוכנית ותיקה להקמת מסילה מראש העין לאריאל. במקור הוצע להקים אותה כסעיף מן המסילה המזרחית החדשה, שתצא מתחנת ראש העין צפון לאורך חוצה שומרון עד אריאל. בספטמבר 2012 פורסם כי בבדיקה של רכבת ישראל נקבע כי אין היתכנות כלכלית למסילה[9], בעקבות תוצאות בדיקה זו, הנחה שר התחבורה לבדוק היתכנות של רכבת קלה בתוואי, תוכנית שאושרה על ידי המנהל האזרחי ביולי 2013[10]. במרץ 2018 שר התחבורה אישר תוכנית הקמת רכבת קלה בין הערים פתח תקווה, ראש העין לבין האוניברסיטה באריאל. הקו אמור לפעול בשנת 2025[11].

הוצע בעבר לקשר את אזור התעשייה שער בנימין למערך הרכבת הקלה הירושלמית, וייתכן שבעתיד היא תורחב למעלה אדומים וגבעת זאב.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ כבישים בגדה המערבית שבהם אוסרת ישראל על תנועת פלסטינים
  2. ^ מחסומים בגדה המערבית וברצועת עזה
  3. ^ בנימין לקראת מהפיכת כבישים, באתר binyamin.org.il
  4. ^ תוכנית אב תחבורתית כוללת ליהודה ושומרון, באתר GOV.IL
  5. ^ מישל מחנין, אושרה תכנית אב לתחבורה ביו"ש – סמוטריץ': "צעד בהחלת הריבונות", באתר חדשות 0404‏, 12 בינואר 2020
  6. ^ אמיר אטינגר, ‏בשורה לתושבים: כביש 80 וכבישים חדשים ביהודה ושומרון, באתר "סרוגים", 8 בנובמבר 2020
  7. ^ אסף זגריזק, ‏הרכבת לאילת נותרה מאחור: סדרי העדיפויות החדשים של שרת התחבורה, באתר גלובס, 19 באפריל 2023.
  8. ^ החל מהיום: "תנופה" תפעיל את קווי התחבורה הציבורית בשומרון, באתר בחדרי חרדים, ‏31 בדצמבר 2021
  9. ^ חיים לוינסון, לא תפעל רכבת לאריאל: "אין היתכנות כלכלית", באתר הארץ, 24 בספטמבר 2012
  10. ^ אתר למנויים בלבד חיים לוינסון, המינהל האזרחי אישר את תוכנית הרכבות השאפתנית בגדה המערבית, באתר הארץ, 24 ביולי 2013
  11. ^ אור רביד‏, פרסום ראשון: שר התחבורה אישר הקמת רכבת קלה לאריאל, באתר וואלה!‏, 15 במרץ 2018
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

36629833תחבורה ביהודה ושומרון