נמל התעופה עובדה
נתוני השדה | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||
סוג השדה | צבאי | ||||||||||||||
מפעיל | חיל האוויר הישראלי | ||||||||||||||
מפעיל בעבר | רשות שדות התעופה | ||||||||||||||
עיר סמוכה | אילת | ||||||||||||||
קואורדינטות | 29°56′24″N 34°56′09″E / 29.94000°N 34.93583°E | ||||||||||||||
גובה מעל פני הים | 455 מטר (1,492 רגל) | ||||||||||||||
נמל התעופה עובדה | |||||||||||||||
מסלולי טיסה | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
נְמַל התעופה עוּבְדָּה הוא נמל תעופה השוכן בבקעת עוּבדה, כ־65 ק"מ מצפון לאילת. נמל התעופה שימש, עד לפתיחתו של נמל התעופה רמון, גם לקליטת חלק מהטיסות הבין-לאומיות לאילת. בנמל שני מסלולי המראה מקבילים: האחד באורך 2,600 מטר, והשני באורך 3,000 מטר. הנמל פעל מ-1982 ועד 2019. כיום פועל במקום בסיס עובדה, בסיס טיסה והכשרות של חיל האוויר הישראלי (בח"א 10).
נמל התעופה האזרחי
בסיס חיל האוויר עובדה הוקם בשנים 1979–1981, כתחליף לבסיס עציון, ונחנך בנובמבר 1981. בשנת 1982 הקימה רשות שדות התעופה מסוף אזרחי בבסיס, והוא החל לקלוט טיסות שכר ישירות מאירופה. קודם לכן נחתו טיסות השכר מאירופה בשדה התעופה עציון. בשנת 1988 הוחלט כי טיסות בין-לאומיות המביאות תיירים לאילת ינחתו בעובדה במקום באילת. הדבר אִפשר את הפעלתם של מטוסי נוסעים גדולים כגון בואינג 767 וגדולים ממנו, שאינם מסוגלים לפעול בשדה התעופה באילת. מאז ועד לסוף מרץ 2019 נחתו רוב הטיסות הבין-לאומיות לאילת בעובדה, והוא היה הנמל השני בגודלו בישראל לאחר נמל התעופה בן-גוריון מבחינת תנועת נוסעים בינלאומית.
מהנמל פעלו טיסות עונתיות לאירופה. בשנת 2011 עברו דרך הנמל 136,791 נוסעים ב־1,200 תנועות מטוסים[1]. נמל התעופה פעל בעיקר בין אוקטובר למאי.
ב־23 ביולי 2014 הכריז שר התחבורה על פתיחת נמל התעופה עובדה לטיסות בין-לאומיות עקב סירוב חברות תעופה זרות לנחות בנמל התעופה בן-גוריון בשל פגיעת רקטה ביהוד במהלך מבצע צוק איתן[2].
לאחר שנמל התעופה רמון נפתח, כל הטיסות הבין-לאומיות הועברו בהדרגה מעובדה לנמל התעופה רמון. ב-31 במרץ 2019 הופסקו כל ההמראות והנחיתות של הטיסות האזרחיות הבין-לאומיות בנמל התעופה עובדה והועתקו לנמל רמון. לאחר מכן חזר נמל התעופה להיות בסיס טיסה צבאי בלבד[3].
שנה | נוסעים | תנועת מטוסים |
---|---|---|
2009 | 104,340 | 1,474 |
2010 | 124,316 | 1,370 |
2011 | 139,353 | 1,466 |
2012 | 118,732 | 1,006 |
2013 | 121,395 | 1,074 |
2014 | 94,585 | 821 |
2016[4] | 128,595 | 1,009 |
2017[5] | 209,515 | 1,631 |
תוכנית איירפארק
ב-2020 IES בשיתוף עם התעשייה האווירית החלו לקדם תוכנית להקמת מתקן לאומי לחניית מטוסים בשטח של כ-2,600 דונם שקיבולתו עד 500 מטוסים לצד נמל התעופה. מתחם זה נועד לתקופות בהן פעילות התעופה מצומצמת ומטוסים רבים זקוקים לחנייה ממושכת. תנאי האקלים היבש בעובדה מאפשרים את חניית המטוסים בשטח הפתוח למשך תקופות ללא חשש לנזקי קורוזיה, ומכון הבדק של חטיבת התעופה בתעשייה האווירית יהיה אחראי על תחזוקתם של המטוסים החונים לצד אפשרויות שירות נוספות כגון: ביצוע עבודות הסבה של מטוסי נוסעים למטוסי מטען, פירוקם לחלפים ועוד[6].
לקריאה נוספת
- Frank N. Schubert, Building Air Bases in the Negev: The U.S. Army Corps of Engineers in Israel, 1979-1982. Office of History, Corps of Engineers and Center of Military History. United States Army, Washington D.C., 1992 (53 MiB, 322 pages).
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה
|
---|
- אתר האינטרנט הרשמי של נמל התעופה עובדה
- נמל התעופה עובדה, באתר רשות שדות התעופה
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 סטטיסטיקה של תנועת מטוסים בנמל התעופה עובדה, באתר רשות שדות התעופה, מאורכב בארכיון האינטרנט מתאריך 16 בדצמבר 2015
- ^ אבי אשכנזי, הטיסות יחודשו? שדה התעופה בעובדה הוכשר לנחיתות זרות, באתר וואלה!, 23 ביולי 2014
- ^ מהיום: כל הטיסות לאילת נוחתות וממריאות משדה התעופה רמון, באתר מאקו
- ^ דין וחשבון 2016 רשות שדות התעופה, באתר רשות שדות התעופה (ארכיון)
- ^ ב-2017 עלתה תנועת הנוסעים בטיסות בינלאומיות ב”עובדה” ב-63%, באתר ias(הקישור אינו פעיל)
- ^ מיכל רז-חיימוביץ', על רקע משבר התעופה העולמי: התעשייה האווירית מצטרפת לחיים גייר להקמת פרויקט אחסון המטוסים איירפארק, באתר גלובס, 1 באפריל 2020
נמל התעופה עובדה - תבניות ניווט | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
37144639נמל התעופה עובדה