נמל התעופה עובדה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף בח"א 10)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נמל התעופה עובדה
נתוני השדה
קוד IATA
‏VDA‏
קוד ICAO
‏LLOV‏
סוג השדה צבאי
מפעיל חיל האוויר הישראלי
מפעיל בעבר רשות שדות התעופה
עיר סמוכה אילת
קואורדינטות 29°56′24″N 34°56′09″E / 29.94000°N 34.93583°E / 29.94000; 34.93583
גובה מעל פני הים 455 מטר (1,492 רגל)
נמל התעופה עובדה
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
02R/20L 9,843 3,000 אספלט
02L/20R 8,530 2,600 אספלט

נְמַל התעופה עוּבְדָּה הוא נמל תעופה השוכן בבקעת עוּבדה, כ־65 ק"מ מצפון לאילת. נמל התעופה שימש, עד לפתיחתו של נמל התעופה רמון, גם לקליטת חלק מהטיסות הבין-לאומיות לאילת. בנמל שני מסלולי המראה מקבילים: האחד באורך 2,600 מטר, והשני באורך 3,000 מטר. הנמל פעל מ-1982 ועד 2019. כיום פועל במקום בסיס עובדה, בסיס טיסה והכשרות של חיל האוויר הישראלי (בח"א 10).

נמל התעופה האזרחי

בואינג 737–800 של ריינאייר על המסלול בנמל
טרמינל נוסעים יוצאים של נמל התעופה עובדה

בסיס חיל האוויר עובדה הוקם בשנים 1979–1981, כתחליף לבסיס עציון, ונחנך בנובמבר 1981. בשנת 1982 הקימה רשות שדות התעופה מסוף אזרחי בבסיס, והוא החל לקלוט טיסות שכר ישירות מאירופה. קודם לכן נחתו טיסות השכר מאירופה בשדה התעופה עציון. בשנת 1988 הוחלט כי טיסות בין-לאומיות המביאות תיירים לאילת ינחתו בעובדה במקום באילת. הדבר אִפשר את הפעלתם של מטוסי נוסעים גדולים כגון בואינג 767 וגדולים ממנו, שאינם מסוגלים לפעול בשדה התעופה באילת. מאז ועד לסוף מרץ 2019 נחתו רוב הטיסות הבין-לאומיות לאילת בעובדה, והוא היה הנמל השני בגודלו בישראל לאחר נמל התעופה בן-גוריון מבחינת תנועת נוסעים בינלאומית.

מהנמל פעלו טיסות עונתיות לאירופה. בשנת 2011 עברו דרך הנמל 136,791 נוסעים ב־1,200 תנועות מטוסים[1]. נמל התעופה פעל בעיקר בין אוקטובר למאי.

ב־23 ביולי 2014 הכריז שר התחבורה על פתיחת נמל התעופה עובדה לטיסות בין-לאומיות עקב סירוב חברות תעופה זרות לנחות בנמל התעופה בן-גוריון בשל פגיעת רקטה ביהוד במהלך מבצע צוק איתן[2].

לאחר שנמל התעופה רמון נפתח, כל הטיסות הבין-לאומיות הועברו בהדרגה מעובדה לנמל התעופה רמון. ב-31 במרץ 2019 הופסקו כל ההמראות והנחיתות של הטיסות האזרחיות הבין-לאומיות בנמל התעופה עובדה והועתקו לנמל רמון. לאחר מכן חזר נמל התעופה להיות בסיס טיסה צבאי בלבד[3].

תנועת הנוסעים בנמל התעופה האזרחי[1]
שנה נוסעים תנועת מטוסים
2009 104,340 1,474
2010 124,316 1,370
2011 139,353 1,466
2012 118,732 1,006
2013 121,395 1,074
2014 94,585 821
2016[4] 128,595 1,009
2017[5] 209,515 1,631

תוכנית איירפארק

ב-2020 IES בשיתוף עם התעשייה האווירית החלו לקדם תוכנית להקמת מתקן לאומי לחניית מטוסים בשטח של כ-2,600 דונם שקיבולתו עד 500 מטוסים לצד נמל התעופה. מתחם זה נועד לתקופות בהן פעילות התעופה מצומצמת ומטוסים רבים זקוקים לחנייה ממושכת. תנאי האקלים היבש בעובדה מאפשרים את חניית המטוסים בשטח הפתוח למשך תקופות ללא חשש לנזקי קורוזיה, ומכון הבדק של חטיבת התעופה בתעשייה האווירית יהיה אחראי על תחזוקתם של המטוסים החונים לצד אפשרויות שירות נוספות כגון: ביצוע עבודות הסבה של מטוסי נוסעים למטוסי מטען, פירוקם לחלפים ועוד[6].

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

נמל התעופה עובדה - תבניות ניווט
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37144639נמל התעופה עובדה