גזרות יהושע
בכיבוש יריחו, גזר יהושע בן נון שלא לקחת מביזת העיר ושלא לבנות עוד את העיר יריחו. בסופו של דבר, היו מישראל אנשים שעברו על שתי הגזרות: על גזרת החרם, שלא לקחת משלל העיר, עבר עכן בן כרמי, ועל גזרת בניית העיר עבר חיאל בית האלי מאות שנים לאחר גזרת הגזרות. המקרא מתאר את העונש שקיבל כל אחד מהם.
הגזרות, חילולן והעונש עליהן
בכיבוש יריחו גזר יהושע שתי גזרות – הראשונה להווה והשנייה לעתיד:
- איסור לקיחה מביזת העיר[1] – בהווה:
וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם: "הָרִיעוּ! כִּי נָתַן ה' לָכֶם אֶת הָעִיר. וְהָיְתָה הָעִיר חֵרֶם – הִיא וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ לַה'... וְרַק אַתֶּם שִׁמְרוּ מִן הַחֵרֶם פֶּן תַּחֲרִימוּ וּלְקַחְתֶּם מִן הַחֵרֶם וְשַׂמְתֶּם אֶת מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל לְחֵרֶם וַעֲכַרְתֶּם אוֹתוֹ"...
- איסור בניית יריחו[2] – לעתיד:
וַיַּשְׁבַּע יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא, לֵאמֹר: "אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי ה' אֲשֶׁר יָקוּם וּבָנָה אֶת הָעִיר הַזֹּאת...".
בסופו של דבר, עברו אנשים מישראל על שתי הגזרות הללו:
- עכן לקח מהחרם במהלך כיבוש העיר[3].
- חיאל בית האלי בנה את יריחו מאות שנים לאחר מכן[4].
בעקבות לקיחת עכן מהרחם, נחלו ישראל תבוסה במערכה נגד העיר עי. יהושע פנה בתפילה לה', ונענה שישראל לקחו מהחרם ועליו לגלות את החוטא באמצעות גורל. ואכן, בגורל התגלה עכן ואחר שפייסו יהושע אף הסכים להודות בחטאו. הוא נענש על חטאו בסקילה ובשרפת כל נכסיו (ולפי כמה מהשיטות אף צאצאיו נהרגו עימו).
חיאל נענש בעונש אלוקי במיתת כל בניו במהלך בניית העיר. הכתוב מסמיך את חטא חיאל לגזרת הבצורת של אליהו. מסמיכות זו למדו חז"ל שבניית העיר הובילה את אליהו לגזור את גזרתו. נמצא לפי זה, שחילול שתי הגזרות הוביל הן לעונש פרטי לחוטא הן לעונש לאומי לכלל האומה.
יוזם הגזרות
כיוונים מנוגדים בפסוקים
מהפסוקים לא ברור אם יהושע גזר את הגזרות מיוזמתו או שצווה על כך.
מצד אחד, במסירת הגזרות לישראל, יהושע אינו מזכיר שהגזרות הן בשם ה':
וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם: "הָרִיעוּ! כִּי נָתַן ה' לָכֶם אֶת הָעִיר. וְהָיְתָה הָעִיר חֵרֶם – הִיא וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ לַה'... וְרַק אַתֶּם שִׁמְרוּ מִן הַחֵרֶם פֶּן תַּחֲרִימוּ וּלְקַחְתֶּם מִן הַחֵרֶם וְשַׂמְתֶּם אֶת מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל לְחֵרֶם וַעֲכַרְתֶּם אוֹתוֹ"... וַיַּשְׁבַּע יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא, לֵאמֹר: "אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי ה' אֲשֶׁר יָקוּם וּבָנָה אֶת הָעִיר הַזֹּאת...".
מצד שני, מתיאור חילול הגזרות הללו עולה דבר אחר:
א. לאחר שישראל מובסים בקרב הראשון עם העי, ה' מגלה ליהושע שישראל לקחו מהחרם: "חָטָא יִשְׂרָאֵל וְגַם עָבְרוּ אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתָם וְגַם לָקְחוּ מִן הַחֵרֶם..."[5] - ישראל עברו על ברית ה' בלקיחה מהחרם, ולא על גזרת יהושע.
ב. בספר מלכים[6], כשמסופר על עונשו של חיאל על בניית יריחו, נאמר: "בַּאֲבִירָם בְּכֹרוֹ יִסְּדָהּ וּבִשְׂגוּב צְעִירוֹ הִצִּיב דְּלָתֶיהָ – כִּדְבַר ה' אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן". מפורש לכאורה שה' הוא שגזר את הגזרה, ויהושע רק מסרה לישראל.
חז"ל והפרשנים העלו מגוון הצעות ליישוב הפסוקים.
עשה מדעת ה'
יש מפרשני המקרא שסברו שגזרות יהושע מקורן בדבר ה'.
כך למשל, סובר הרד"ק[7]. הוא אינו רואה קושי שהדבר אינו מוזכר בפירוש משום שפעמים רבות המקרא אינו מפרש הכול, והדברים נלמדים מאליהם.
גם האברבנאל[8] סבור שמקור הגזרות הוא א־לוהי. אך בשונה מהרד"ק, הוא סובר שהציווי הא־לוהי עליהן כן מובא בכתובים. לפני כיבוש יריחו, מלאך ה' מתגלה אל יהושע ואומר לו: "שַׁל נַעַלְךָ מֵעַל רַגְלֶךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עֹמֵד עָלָיו – קֹדֶשׁ הוּא"[9]. האברבנאל סבור שבהוראה זו ציווהו המלאך על שתי הגזרות: "'כי המקום אשר אתה עומד עליו קודש הוא' - שיהי חרם המקום וכל אשר בו, וזה: אם לשעתו ואם לדורות, שתמיד יהיה חרם לא תבנה", ולכן יהושע אומר לישראל "אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי ה'" – כי ה' ציווה על כך.
החזקוני[10] אף לומד כלל מהמילים: "אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי ה'", שכל מקום שנאמר הביטוי: "לפני ה'" משמעו שהדבר היה על פי הדיבור האלוקי.
עוד הסבורים שעשה כן על פי ה': רבי אברהם בן הרמב"ם[11] רבי משה אלשיך[12].
עשה מדעתו וה' הסכים עימו
במדרש במדבר רבה[13] מובאין שלושה הסברים מדוע החרים יהושע את יריחו:
א. משום שיריחו נכבשה בשבת.
ב. מעין דין עיר הנידחת.
ג. על פי עיקרון מצות חלה, משום שנכבשה ראשונה מכל הארץ.
מכל מקום, לפי כל ההסברים, יהושע גזר זאת משיקול דעתו האישי. אכן, מתגובת ה' לחילול הגזרות מוכח שאף אם ה' לא יזם את הגזרות, הוא אישרר אותן למעשה ונתן להם מעמד מחייב לחלוטין.
כך מפורש בתלמוד הירושלמי[14]: "שלושה דברים גזרו בית דין של מטה והסכים בית דין של מעלה עמהם... חרמה של יריחו", וכן במקום אחר בבמדבר רבה[15]: "דבר זה עשה יהושע מדעתו, והסכים הקדוש ברוך הוא על ידו... ומנין שהסכימו על ידו? שנאמר: 'וְהָיְתָה הָעִיר חֵרֶם, הִיא וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ לַה'".
כדעה זו סברו גם הרלב"ג והמלבי"ם[4].
ה' אישר אך לא הסכים עקרונית
גם בתלמוד הבבלי[16] מובא שיהושע גזר את הגזרות מדעתו, וה' אישר אותן. אולם, הבבלי מדגיש שלמרות האישור הא־לוהי, דעת ה' לא הייתה נוחה בגזרה זו: "'וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ: קֻם לָךְ'[17] – מה תלמוד לומר: 'קֻם לָךְ'? – אמר ליה: 'אתה גרמת להם!'", וביאר שם רש"י: "שלא היה לך לאסור עליהם ביזת יריחו". הגמרא מוכיחה זאת מכיבוש העי, ששם אישר ה' לישראל ליהנות מהביזה: "וְעָשִׂיתָ לָעַי וּלְמַלְכָּהּ כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתָ לִּירִיחוֹ וּלְמַלְכָּהּ – רַק שְׁלָלָהּ וּבְהֶמְתָּהּ תָּבֹזּוּ לָכֶם"[18].
אכן, אף אם יהושע טעה ולא היה צריך לגזור, ודווקא עכן צדק וכיוון לדעת ה', עדיין נענש על שעבר על הגזרה משום שה' נתן ביד יהושע סמכות הנהגה על העם[19].
לפי זה היה מי שרצה ללמד זכות על עכן, שלא חטא מרשעות, אלא מטעות. כך הסביר למשל הרב יחזקאל פנט:
גם שמעל (‑עכן) בחרם לא נדמה משום זה שהיה רשע ח"ו, רק טעות נזדקר לפניו, שהיה סבור ששלא כדין עשה יהושע במה שהחרים את יריחו, משום שנאמר: "וְאָכַלְתָּ אֶת שְׁלַל אֹיְבֶיךָ"...
— ספר מראה יחזקאל, פרשת קורח
בפירוש "כלי יקר"[20] מובאת דרשת חז"ל המחזקת הבנה זו: "ואראה (-עכן) שכתוב בתורה: 'וְאָכַלְתָּ אֶת שְׁלַל אֹיְבֶיךָ'[21] - וערבו לי דברי תורה מדברי סופרים גזרתך (-יהושע) שגזרת!". דרשה זו מתבססת על היתר התורה המפורש לקחת משלל הערים הכבושות[22].
מטרת הגזרות
מדרש במדבר רבה[13] מביא שלושה הסברים מדוע החרים יהושע את יריחו:
- משום שיריחו נכבשה בשבת.
- מעין דין עיר הנידחת.
- על פי עיקרון מצות חלה, משום שנכבשה ראשונה מכל הארץ.
הסברים אלו נכונים לשתי הגזרות.
- הרמב"ם[23] מסביר שיהושע אסר את בניית יריחו כדי שהחומות ששקעו בנס במהלך הכיבוש תישארנה בארץ ותהיינה עד לנס שאירע לישראל. לפי הסבר הרמב"ם, היו פוסקים שלמדו הלכה למעשה שאחר שיריחו נבנתה פעם אחת, שוב לא חל איסור הבנייה, כי החומות השקועות כבר אינן קיימות.
הרלב"ג[24] מציע שלושה טעמים לגזרות יהושע:
- ציווה שלא ייהנו משלל העיר כדי שלא יטעו ישראל בהצלחה שתבוא להם ממנו וייחסוה לשלל העיר ההיא, ואולי יחשבו בעקבות כך שאמונת בני יריחו הייתה טובה עד שגם מקניהם ונכסיהם מביאים הצלחה למי שיקנם. ומשום כך גזר על בניית העיר.
- ייתכן כי פעולות יושבי יריחו ואמונתם היו מגונות יותר משל שאר יושבי הארץ, ולכן ציווה שלא יישאר מהם ומעירם שום רושם.
- כדי לתת מורך לשאר הגויים.
תוקף הגזרות בימינו
גזרת הלקיחה מהחרם הייתה לשעתה, אך גזרת בניית העיר הייתה לדורות. חכמי ישראל דנו אם יש לחוש לגזרה זו גם בימינו. לשאלה זו אף הייתה משמעות מעשית בעשרות השנים שלפני קום המדינה, כשיהודים פעלו לרכישת אדמות הארץ ויישובן, והפוסקים התבקשו לחוות דעתם הלכה למעשה.
ראו גם
הערות שוליים
- ^ ספר יהושע, פרק ו', פסוקים י"ז-י"ט.
- ^ ספר יהושע, פרק ו', פסוק כ"ו.
- ^ ספר יהושע, פרק ז', פסוק א'.
- ^ ספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוק ל"ד.
- ^ ספר יהושע, פרק ז', פסוקים י"א-י"ב.
- ^ ספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוק ל"ד.
- ^ ספר יהושע, פרק ו', פסוק י"ז.
- ^ ספר יהושע, פרק ו', פסוק י"ז; כ"ו.
- ^ ספר יהושע, פרק ה', פסוק ט"ו.
- ^ ספר בראשית, פרק י', פסוק ט'.
- ^ "ציוויו יתעלה בעניין יריחו שתהיה היא ושללה חרם" (ספר המספיק לעובדי ה', י').
- ^ בקשר לביטול גזרת הקמת העיר: "'כדבר ה' אשר דבר ביד יהושע בן נון' – לומר כי גם קללת יהושע לא מלבו כי אם מרוח ה' דיבר בו" (אלשיך, ספר מלכים א', פרק י"ז, פסוק א'). אכן, במקומות אחרים משמע מדבריו שיהושע גזר זאת מדעתו, ראה למשל בפירושו לבמדבר ל"א, א'‑ו'; שמות י', ט"ז; דברים ל"ב, י"ט; תהילים י', ט"ו.
- ^ 13.0 13.1 במדבר רבה י"ד, א'.
- ^ מסכת ברכות פרק ט', הלכה ה'.
- ^ במדבר רבה כ"ג, ו'.
- ^ מסכת סנהדרין מ"ד, א'.
- ^ יהושע פרק ז', פסוק י'.
- ^ ספר יהושע ח', ב'.
- ^ "עַל פִּיו יֵצְאוּ וְעַל פִּיו יָבֹאוּ הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִתּוֹ וְכָל הָעֵדָה" (במדבר פרק כ"ז, פסוק כ"א).
- ^ יהושע ז', כ"א.
- ^ דברים פרק כ', פסוק י"ד.
- ^ "כִּי תִקְרַב אֶל עִיר לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ... כָּל שְׁלָלָהּ תָּבֹז לָךְ, וְאָכַלְתָּ אֶת שְׁלַל אֹיְבֶיךָ" (דברים פרק כ', פסוקים י'‑י"ד). ואף שכתוב אחר כך (שם שם, ט"ז‑י"ז): "רַק מֵעָרֵי הָעַמִּים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה... הַחֲרֵם תַּחֲרִימֵם...", כבר אמרו חז"ל (ספרי דברים, ר"א): "יכול תהא ביזתם אסורה לך? תלמוד לומר (דברים פרק ו', פסוק י"א): 'וּבָתִּים מְלֵאִים כָּל טוּב'".
- ^ מורה הנבוכים ג', נ'.
- ^ יהושע ו', י"ז.
ספר יהושע | ||
---|---|---|
הכניסה לארץ | מעבר הירדן • שליחת המרגלים ליריחו • ברית המילה בגלגל • מעמד הר גריזים והר עיבל • מפגש יהושע עם המלאך • תקנות יהושע בן נון | |
כיבוש הארץ | מלחמת יריחו • מלחמות העי • מעל עכן וענישתו • ברית הגבעונים • מלחמת מלכי הדרום • שמש בגבעון דום • מלחמת מלכי הצפון | |
חלוקת הארץ לשבטים | נחלת שבט ראובן • נחלת שבט גד • נחלת שבט יהודה • נחלת שבט מנשה • נחלת שבט אפרים • נחלת שבט בנימין • נחלת שבט שמעון • נחלת שבט זבולון • נחלת שבט יששכר • נחלת שבט אשר • נחלת שבט נפתלי • נחלת שבט דן • ערי הלויים • ערי המקלט | |
סיום ספר יהושע | מזבח שניים וחצי השבטים • נאום יהושע • הברית בשכם | |
דמויות בספר יהושע | יהושע בן נון • רחב • עכן בן כרמי • אדני צדק • הוהם מלך חברון • דביר מלך עגלון • יפיע מלך לכיש • פראם מלך ירמות • הורם מלך גזר • יבין מלך חצור • כלב בן יפונה • אלעזר הכהן • עתניאל בן קנז • עכסה • אדני בזק |
26001957גזרות יהושע