רק עכשיו ראיתי את הפולמוס אודות החסידות וההתנגדות.
מה אגיד לך קובנא, היטב חרה לי כל הגישה שלך לנושא. אודיע לך מראש כי מילותיי לא יהיו נעימים וערבים לאוזניך כלל וכלל, אבל תהיה מוכרח לסלוח לי, אינני מצליח להתאפק.
ובכן, קודם כל - ההתנשאות הנוראית הזאת! מאין היא נובעת למען השם?! ואסביר: מנימת הדברים מתקבלת הרושם כאילו אתה - כבוד הליטוואק המתנגד ירום הודו - נמצא בעמדת הפריץ השחצן היהיר והגאוותן השולט ומושל בכיפה, ואילו אנו - החסידים האומללים והעלובים הדפוקים והמסכנים - נאלצים להתרפס ולכרוע ברך לפני הוד מעלתך ולהתחנן בפניך לקבל לגיטימציה על עצם קיומנו!
ההרגשה העולה למקרא הדיון כאן היא, כאילו אנו החסידים הננו איזה סוג ב' ומטה, ואתם הליטאים הינכם מבחר המין האנושי, עַם סגולה מכל העמים, ואנו החסידים העלובים נזקקים לקבל את אישורם של הוד מעלתכם הליטאים המתנגדים.
הרי אם לא נקבל את האישור הדחוף שלכם ואתם לא תרחמו עלינו ותואילו לציין ברוב טובכם כי ההתנגדות על דרך הבעש"ט הק' דעכה או שככה או כל שם וחניכא דאית להו - הרי רחמנא ליצלן יישאר עלינו החרם הנוראי שערכו בשעתו כמה מליצני הדור אשר גייסו לעזרתם את הגר"א מווילנא בעלילות שווא ושקר.
וזה מה שהכי מעצבן אותי כאן. לא הסילופים המכוונים שלך, לא עודף האובייקטיביות שלך, לא ההתכחשות למציאות הברורה כשמש, אלא ההתנשאות המבחילה הזאת.
יש כאן אמירה ברורה כאילו הליטאים המתנגדים הם אלו שהולכים בדרך הפשוטה והמסורה מדורי דורות והם אלו הממשיכים בגאון ובעוז את היהדות הנאמנה והצרופה מימות מתן תורה עד ימינו אנו (ולכן רובם מגלחים זקנם, לובשים בגדי עכו"ם, עוברים על 'לא תלבש', מסתכלים על נשים, אינם זוכרים את סימן רל"א בשו"ע או"ח אודות חובת "בכל דרכיך דעהו", וכו' וכו' וכו'), ואילו החסידים הם אלו שסילפו, שעיוותו, ששינו, שקלקלו, וכעת הם נאלצים, נעבעך, לעמוד ולהתחנן על נפשם ולבקש אישור מהליטאי המתנשא כי הם כבר מותרים לבוא בקהל, וכי חרב ההתנגדות שאיימה עליהם כל השנים שוב אינה מונפת עוד על ראשם...
אחרת הם פשוט יהיו חסרי לגיטימציה, הם יהיו אסורים לבוא בקהל, ויינם יהיה יין נסך...
אלמלא ריחם עלינו מישהו וטרח לנבור בארכיוני גוגל ולמצוא כי רבי שלמה זלמן אוייערבך השמיע במו פיו להרב יוסף בוקסבוים כי חרם הגר"א שוב אינו רלוונטי בימינו - מי יודע היכן היינו צריכים לקבור את עצמנו מבושה ומחרפה ולאן היינו נאלצים לברוח ולהסתתר מפני חמת המציק. אַה, ממש "חסדי ה' כי לא תמו כי לא כלו רחמיו"! מה היינו עושים אלמלא טרח הגרש"ז לציין זאת? אני אפילו רוצה לחשוב מה היה מתרחש...
ולשם דוגמא בעלמא: אם הצדיק השפל-ברך והענוותן הרה"ק רבי ישראל אברהם מסקולען זי"ע לא היה מקבל את "אישורו" של ה'חברונר' השחצן המרוסס מכף רגל ועד ראש בתמרוקי הנשים - הוא פשוט היה אסור לבוא בקהל, ויינו היה יין נסך...
ואם באיזה בוקר מעונן קם לו איזה טיפוס מוזר ותמהוני בשם זילברמן, ומעיז להכפיש את קדושי החסידות ולפעור פיו לבלי חוק ולהטיל מום בקדשים ולהצהיר כי הבנתה של החסידות בקבלה קרובה לע"ז (עפרא לפומיה), אז כל החסידות עומדת בסכנת החרם של ההתנגדות הנוראה... קובנא, איך אתה לא מתבייש להיאחז בכל הכח בקרנות המזבח ולכתוב שטויות טפשיות כאלו? [ואגב, זילברמן התמהוני הזה הוא לגבי החסידות בבחינת "שנה ופירש קשה מכולם" (עיין בערכו)].
תאר לעצמך שהדיון כאן היה להיפך - החסידים הם אלו שהיו שופטים את הליטאים [ואתה מודה שיש הרבה על מה לשפוט אותם. האומר אין לי אלא תורה - אפילו תורה אין לו (יבמות קט:)], כמה היית נזעק ושופך על ראשם של החסידים את כל מימי הביבין והשופכין השמורים באמתחך למקרים כגון אלו, אך כשאתה החלטת להיות בעמדת השופט - הכל מותר לך והכל שרוי לך...
קובנא, חבל שהאמירות שלך מזכירות אמירות אנטישמיות וגזעניות של החילונים, ה"מתנגדים" לשיטת החרדים, ובטוחים בכל ליבם כי הם חשוכים ומזיקים וטפילים ופריזטים ועוד שלל תיאורים מחמיאים, כדרך הגויים הנבערים והחשוכים מימי הביניים ועד ימינו שהיו בטוחים בכל נימי נפשם כי היהודים הם מצורעים עם קרניים וזנב המחפשים כל העת רק להזיק ומרעילים את בארות המים ושוחטים נוצרים ללוש את המצות בדמם ומזיקים בהבל פיהם ושורפים במבט עיניהם וכו' וכו', כמיטב המסורת האנטישמית הרוויה דם יהודי ופרעות ופוגרומים, היל"ת.
ואם אתה בהבנתך המצומצמת הדלה והשטחית לא מבין איזה קטע בספה"ק 'נועם אלימלך' אשר צדיקים קדושים וטהורים חרדו מפני קדושתו הנוראה והתבטאו כי אי אפשר להבינו מרוב עומקו וקדושתו (אם אתה רוצה מקורות תן לי כתובת מייל) - אז כבר מותר לך להתבטא בזלזול ולכתוב ככל העולה על רוחך הגסה. בוש והיכלם, כיצד אתה מעיז להזכיר את שמו הקדוש על דל שפתיך בטרם מירקת כל גופך מחלאת עוונותיך. האם עד כדי כך גדולה חוצפתך הנוראה ועזות פניך? זכור נא את מאמר חז"ל "המבזה ת"ח אין תרופה למכתו", ודע שאתה משחק באש!! זו לא משחק ילדים!
ואתה עוד מעיז להוסיף חטא על פשע ולהתבטא בזלזול על הרה"ק הר"ר זושא מאניפאלי זי"ע ולהטיל ספק בגדלותו בתורה. תן לי כתובת מייל ואני שולח לך בזה הרגע עשר ציטוטים ממקורות נאמנים על גדלותו בתורה, אבל אתה בגאוותך הסרוחה מלעיג על הכל כדרך הגאוותנים הטפשים, ומפטיר בזלזול מעוות ומעוקם: חסידישע מעשיות.. כאילו העולם נגמר איפה שהידיעות הדלות שלך נגמרות. על אנשים כאלה כבר אומרת הגמרא: שלשה הקב"ה שונאם, ואחד מהם 'דל גאה'.
אתה הופך את ההתנגדות לשיטה, כאילו יש ענין לשמר את השיטה הקדושה של ההתנגדות, ולהחזיק בו בכל הכח בצפורני ברזל.
אז אני מודיע לך: תיצמד לך עם ההתנגדות שלך בכיף, תעמול קשות לשכנע את עצמך שהליטאים סוברים שיש בעיה בדרך החסידות הקדושה, ואתכבד להודיע לך שזה ממש ממש לא מזיז לאף אחד. לשום חסיד איננה חסרה הסכמתו של הליטאי בעל הבלורית עד לב השמים וכובע הקנייטש הנוקב ויורד תהומות, גם אם הוא עדיין שבוי בדעות קדומות וחושב ברוב בערותו וכסילותו שהבעש"ט הק' ותלמידיו הק' היו חבורת רוקדי פארענטצ'עס (רח"ל).
אז בינתיים, כשאתה יושב לך רגל על רגל מול המקלדת עם כרס מלאה, ודן אודות שרפי מעלה שלא נהנו מהעולם הזה כמלוא אצבע קטנה ולא היה להם שייכות עם תאוות הגוף כחוט השערה, תזכור כי כל דבריך הם כקליפת השום, ודע כי רק את עצמך אתה מקטין ומשפיל, ואילו דרך החסידות המפוארה איננה צריכה לך ולדכוותך, ורק כדאי שתלמד קצת הסטוריה לפני שאתה מפרסם את הגיגיך בשער בת רבים [אם היית קורא קצת על ה'חפץ חיים', אם היית מעיין קצת ב'מכתב מאליהו', אם היית שומע קצת את שיחותיו של ר' אל'ה לאפיאן, אם היית לומד קצת בכתבי ר' יצחק הוטנר, אם היית מביט מעט בספריו ושיחותיו של ר' שמשון פינקוס - היית נוכח לראות עד כמה הינך רחוק מידיעת האמת. כל אלו הגדולים שהזכרתי לעיל (ועוד רבים וטובים) - שהצד השווה שבהם שהם משתייכים רשמית לעולם הליטאי - יונקים הרבה מספרי החסידות, וביססו רעיונות שלמים על שיטתם. אין כמעט גדול ליטאי בדורות האחרונים שלא היה לו איזה שייכות לצדיקי החסידות או לספרי החסידות, והמפורסמות אינם צריכים ראיה, אלא אם כן אתה מעוניין להכחיש את השמש בצהריים].
אני רק יכול להמליץ לך לעיין בספר הנפלא 'תורתם משתמרת' (יש באוצר החכמה) ולהשתומם לנוכח גדלותם בתורה של צדיקי החסידות [ויש עוד הרבה מקורות שעדיין לא נכללו שם, ויבואו במהדורות הבאות (מפי עורכי הספר)].
ובנימת השחצנות בו נקטת, ארשה לעצמי להוסיף דברים כדרבנות: אין צל צילו של ספק, כי אלמלא היו אותם מתנגדים חיים ופועלים היום, הם היו מפנים את כל חיצי הביקורת שלהם כלפי הליטאים של ימינו, שללא שום ספק מסוכנים הרבה יותר לשמירת היהדות הצרופה מאותם חסידים של פעם, ובמיוחד בדור האייפונים והאינטרנט, שהליטאים המודרניים הרבה יותר חשופים אליו, ועכ"פ הרבה יותר עלולים להיחשף אליו - ובודאי בכל הנוגע לפרהסיא (וכידוע ששמירת הלבוש היהודי המסורתי שומר לבל להתערב בין הגויים ודרכיהם, ואכמ"ל).
יש לי עוד הרבה מה לומר בנושא, אבל גם ככה הארכתי יותר מדי.
אחרי שפירקתי קצת מעל לבי העמוס, הרשות נתונה לך לשפוך אש וגפרית ככל אוות נפשך ועל כל מי שתחפוץ.
בהצלחה