אלקטריאון וירלס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אלקטריאון וירלס בע"מ
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה הבורסה לניירות ערך בתל אביב
סימול אלוס
תקופת הפעילות 2013–הווה (כ־11 שנים)
משרד ראשי בית ינאי
מוצרים עיקריים ציוד לטעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים
שווי שוק 2.49 מיליארד ש"ח (2 בדצמבר 2024)
הכנסות 0 ש"ח (2021)[1]
רווח תפעולי הפסד של 59.1 מיליון ש"ח (2021)[1]
רווח הפסד של 57.5 מיליון ש"ח (2021)[1]
הון עצמי 166 מיליון ש"ח (2021)[1]
סך המאזן 179 מיליון ש"ח (2021)[1]
נשיא ראובן ריבלין
מנכ"ל אורן עזר
עובדים 80 (מרץ 2022)[2]
 
www.electreon.com

אלקטריאון וירלס בע"מ, המוכרת בשם המקוצר אלקטריאון, היא חברה ציבורית ישראלית העוסקת בפיתוח ציוד לטעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים, בזמן נסיעתם בכביש ובזמן שהם חונים. יו"ר ומנכ"ל החברה ומבעלי השליטה בה הוא אורן עזר. באוגוסט 2021 מונה ראובן ריבלין לנשיא החברה, ותפקידו יהיה, בין היתר, "לקדם שיתופי פעולה של החברה עם ממשלות וחברות גלובליות וכן לחשוף את פעילותה למקבלי ההחלטות ברחבי העולם".[3] מטה החברה שוכן במושב בית ינאי.

פעילות עסקית

בשנת 2013 הקימו ג'ני כהן דרפלר, אורן עזר כמנכ"ל וחנן רומבק כמדען ראשי את חברת אלקטריק רואד בע"מ, לפיתוח טכנולוגיה לטעינה אלחוטית של כלי רכב.[4] חברה זו שולבה בשנת 2018 בשלד בורסאי,[5] שבמרץ 2018 שינה את שמו לשמה הנוכחי של החברה, אלקטריאון וירלס בע"מ. לחברה מספר חברות בנות לפעילות בארצות שונות.

בשלב ראשון החברה מתמקדת בטעינה סטטית וחצי-דינמית של ציי רכב מסחריים, כגון מפעילי תחבורה ציבורית, חברות משלוחים, אספקה ותובלה ושירותי מוניות עירוניים. בשלב שני החברה שואפת להציע טעינה דינמית לכל משתמשי כלי הרכב החשמליים.[6]

החברה נהנית ממענקים ממשלתיים: שלושה מענקים של רשות החדשנות בישראל בסכום כולל של מעל 13 מיליון ש"ח, מענק של משרד האנרגיה עד לסכום של 1.5 מיליון ש"ח,[7] ומענק של ממשלת שוודיה בסכום 91 מיליון קרונה או כ-35 מיליון ש"ח בעת אישור המענק.[8][9]

פיילוטים

כבישים חשמליים

ישראל

אלקטריאון בשנת 2016 (אז נקראה "אלקטרואד") בשיתוף פעולה עם עיריית תל-אביב הטמינה תשתית ברחוב פרסיץ כדי לבדוק את השפעת התשתית על הכביש לאורך זמן.[10] בתחילת 2021 החלה החברה בפיילוט בכביש באורך 700 מטר המחבר את תחנת הרכבת תל אביב – אוניברסיטה עם אוניברסיטת תל אביב.[11] אוטובוס חשמלי של חברת "דן" הוטען בעזרת התשתית של אלקטריאון במסלול זה[12] בפיילוט קצוב לשנה.[13] בתחילת 2022 הסתיים השימוש באוטובוס בתל אביב והוא הועבר אל מסלול הניסויים של אלקטריאון בבית ינאי.[14]

אירופה

בתחילת 2020 אלקטריאון החלה בפיילוט על כביש ציבורי באי השוודי גוטלנד שבים הבלטי למשך שנתיים,[15][16] והפיילוט הוארך בשנת 2022 כדי לבחון דור חדש של מקלטים[17] לבקשת אלקטריאון.[18] תשתית נוספת הוטמנה בסתיו 2022 באזור צפוני יותר בשוודיה כדי לבדוק למשך שנתיים את השפעתה על נזקי אקלים לפני השטח של הכביש.[19]

בקרלסרוהה, גרמניה, נפרשו 100 מטרים של כביש חשמלי בתוך מתחם פרטי של חברת EnBW[20] ומתוכננן להיפרש ב-2023 עד קילומטר של כביש חשמלי לקו אוטובוס בדרך עירונית סמוך למתחם.[21] עלות התקנת קילומטר תשתית כביש חשמלי ושתי עמדות הטענה אלחוטיות מוערכת בסכום של עד 3.2 מיליון אירו.[22] באזור צפון בוואריה, אלקטריאון תפרוש תשתית לאורך קילומטר על כביש מהיר[23] לצורך ניסוי שצפוי להסתיים באפריל 2024.[24] הניסוי יסייע לפיתוח סטנדרט למדידת תאימות אלקטרומגנטית בין מערכות שונות של העברת אנרגיה באינדוקציה (אנ'), ולפיתוח מערכת להכוונה אוטומטית של המקלט מעל המשדר כדי לייעל העברת האנרגיה.[25]

באיטליה ב-2021 נפרשה לצורך הדגמה תשתית של אלקטריאון לאורך קילומטר במסלול ניסויים מעגלי של חברת ברבמי.[26]

אלקטריאון נערכת להתמודד ב-2023 במכרז עבור 42 ק"מ תשתית הטענה[27] בכביש באורך 21 ק"מ בין העיר הלסברג לעיר אורברו. על פי מחקר שנערך עבור מועצת מחוז אורברו, על הכביש להעביר הספק של לפחות 200 קילו-ואט למשאית על מנת שהשימוש בו ישתלם כלכלית, לפחות 250 ק"ו על מנת שיוכלו להשתמש בו רכבים של 74 טון, ולפחות 400 ק"ו על מנת לאפשר שימוש של הכביש החשמלי בעתיד בשביל נסיעות ארוכות.[28]

ארה"ב

ביוטה, ארצות הברית, נפרשו 50 מטרים במסלול ניסויים של שותפות ASPIRE לקידום כבישים חשמליים בארה"ב.[29] במסגרת תוכנית מחקר של ASPIRE בשיתוף רשות הנמלים של יוטה, בשנת 2024 ייפרשו 1.6 ק"מ של תשתית טעינה בנסיעה של אלקטריאון במתחם של רשות הנמלים.[30]

בדטרויט, מישיגן, מתוכנן להיפרש כביש חשמלי לאורך מייל על כביש ציבורי במימון של 3.8 מיליון דולר על ידי אלקטריאון ועוד 1.9 מיליון דולר על ידי מישיגן.[31][32][33]

עמדות הטענה

אלקטריאון הודיעה באוקטובר 2021 על פיילוט שנחתם עם חברת "דן" בו אלקטריאון הקצתה 28.9 מיליון ש"ח במניות ואופציות לחברת דן, ובנוסף אלקטריאון תתקין על חשבונה תשתית ומקלטים לטעינה אלחוטית סטטית במסוף רידינג עבור 14 אוטובוסים. אם הפיילוט יצלח, תוכל דן להרחיב את ההסכם להסכם מסחרי עבור 186 אוטובוסים נוספים[34] בתשלום 2,500 ש"ח בחודש עבור כל אוטובוס במשך 60 חודשים, סה"כ עד 30 מיליון ש"ח.[35] אלקטריאון הודיעה במאי 2022 על פיילוט במימון משרד התחבורה[36] שבו חברת אלקטרה-אפיקים תשלם סך כולל של כ-6.5 מיליון ש"ח בפרישה ל-12 שנים עבור שירותי תמיכה, תפעול, ותוכנה לתשתית ההטענה האלחוטית של אלקטריאון. התשתית תותקן במסופי אוטובוסים בראש העין ותשרת 30 אוטובוסים.[37][38]

טכנולוגיה

טכנולוגית החברה מורכבת משלושה מרכיבים בסיסיים:

  • תשתית סלילים המוטמנים מתחת לכביש או החניון. תשתית זו מורכבת מפרקים עצמאיים, וכל פרק מופעל רק כאשר עובר מעליו כלי רכב מתאים.
  • יחידות ניהול אנרגיה המחוברות מצד אחד לרשת החשמל ומצד שני לתשתית הסלילים כל 100 מטרים. יחידות אלה ממירות את תדירות הזרם מ-50 או 60 הרץ ל-85 קילוהרץ, ומקיימות תקשורת עם הרכב ועם מערכת הניהול המרכזית.
  • מקלט (מערך סלילי קליטה) המותקן בגחון הרכב ומאפשר העברת האנרגיה מתשתית הסלילים לסוללת הרכב. מספר המקלטים ברכב תלוי בגודלו ובצרכיו, ממקלט יחיד במכונית פרטית ועד לשבעה מקלטים במשאית. המקלט האלחוטי של 25 קילוואט שמותקן בגחון רכב פרטי שוקל 27 קילוגרם וגודלו 95 ס"מ על 60 ס"מ.[39] עלות התקנת מקלט מוערכת ב-3000 עד 4000 דולר, אולם אלקטריאון מקווים להוריד את המחיר ל-1000 עד 1500 דולר.[40]

הטכנולוגיה מאפשרת שלושה מצבי טעינה: טעינה סטטית, כאשר כלי הרכב חונה בחניון, טעינה דינמית כאשר הרכב נמצא בנסיעה וטעינה חצי דינמית כאשר הרכב נמצא במצב נסיעה איטית מאוד. אלקטריאון וחברת WiPowerOne של מכון KAIST (אנ'), אשר השיק בשנת 2010 טכנולוגיה לטעינה אלחוטית של רכבים חשמליים בנסיעה הנקראת OLEV (אנ'),[41] מפתחים סטנדרט לטעינה אלחוטית בנסיעה.[42][43] על פי אחד ממנהלי קבוצת המחקר לטכנולוגיית כבישים חשמליים של משרד האקולוגיה הצרפתי, עדיין אין תיעוד של ההשפעות הבריאותיות של הטכנולוגיה.[44]

טעינה בנסיעה

עלות

לפי הערכה של מנכ"ל אלקטריאון משנת 2020, עלות התשתית של אלקטריאון היא כ-600 אלף דולר לקילומטר עבור אלקטריאון, ועבור פרויקט של 100 ק"מ כביש, העלות של התשתית לשני כיוונים היא כ-200 עד 250 מיליון דולר,[45] או כ-2 עד 2.5 מיליון דולר לקילומטר. על פי הערכת דו"ח הביניים מפברואר 2021 של פרויקט הכביש החשמלי בשוודיה,[46] עלות התשתית בייצור המוני לקילומטר כביש לשני הכיוונים של אלקטריאון היא 19.5 מיליון קרונות שוודיות (כ-2.3 מיליון דולר לקילומטר בעת פרסום הדו"ח), ושל החברות האחרות שנבדקו בהדגמות הן 12.4 מיליון קרונה לק"מ עם טעינה עילית, ו-11.5 מיליון קרונה לק"מ או 9.4 מיליון קרונה לק"מ בשני סוגים שונים של טעינה מהקרקע (אנ').[47] עלות התקנת קילומטר תשתית כביש חשמלי ושתי עמדות הטענה אלחוטיות של אלקטריאון בקרלסרוהה ב-2023 מוערכת בסכום של עד 3.2 מיליון אירו.[22]

הספק

על פי דו"ח הביניים מפברואר 2021 של פרויקט הכביש החשמלי של שוודיה, הספק המקלט של אלקטריאון בהדגמה הוא עד 25 קילוואט עם צפי לשיפור עד 40 קילוואט בעתיד[48] והספק המקלטים של החברות האחרות שהשתתפו בהדגמות הוא החל מ-200 קילוואט עם צפי לשיפור עד 800 קילוואט בעתיד.[49] בניסוי בנסיעה ב-20 קמ"ש, אלקטריאון התקינו שלושה מקלטים של 25 קילוואט על אוטובוס וארבעה מקלטים של 25 קילוואט על משאית. כשהמשאית נעה במהירות 20 קמ"ש המקלטים איבדו בערך 15% מההספק.[50] כשהמשאית נעה במהירות עד 60 קמ"ש עם חמישה מקלטים של 20 קילוואט (סה"כ 100 קילוואט) הצליחה המשאית לקבל בממוצע 70 קילוואט, איבוד של בערך 30% מההספק.[51] על פי אחד ממנהלי קבוצת המחקר לטכנולוגיית כבישים חשמליים של משרד האקולוגיה הצרפתי, כשהמקלטים של אלקטריאון מותקנים על משאיות הם מאבדים 20%-25% מההספק, בגלל המרחק בין גחון המשאית למשדרים בכביש.[44] אלקטריאון האריכו את הפיילוט בשוודיה על מנת לבדוק מקלטים של 30 קילוואט.[17] על פי אלקטריאון, המקלטים עם ההספק הגבוה העבירו בממוצע 25 קילו-וואט למקלט תוך כדי נסיעה במהירות עד 60 קמ"ש.[52]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 אלקטריאון וירלס בע"מ: נתונים כספיים באתר מאי"ה.
  2. ^ אלקטריאון, דוח תקופתי לשנת 2021 (עמ' 58), באתר מאיה
  3. ^ כהונתו של נשיאה העשירי של מדינת ישראל, מר ראובן (רובי) ריבלין, כנשיא החברה, באתר "מאיה", 8 באוגוסט 2021
  4. ^ גלי וינרב, ביומדיקס תמזג לתוכה סטארט-אפ בתחום הטעינה האלחוטית של מכוניות חשמליות שהוקם על-ידי יוצאת בטר פלייס, באתר גלובס, ‏6 באוגוסט, 2017
  5. ^ חזי שטרנליכט, "חברות שיכולות להראות טכנולוגיה כמו שלנו? אני לא מכיר", באתר כלכליסט, 17 ביולי 2019
  6. ^ מצגת משקיעים, עמוד 9, באתר אלקטריאון, מאיה, ‏6 באוקטובר 2021
  7. ^ אלקטריאון, דוח תקופתי לשנת 2021 (עמ' 52-55), באתר מאיה
  8. ^ צלי גרינברג, מענקי ממשלות שבדיה וישראל צמצמו את ההפסד של מפתחת "הכביש החכם" אלקטריאון, באתר כלכליסט, 27 באוגוסט 2020
  9. ^ חזי שטרנליכט, קטע כביש של 1.6 ק"מ בשבדיה שווה חצי מיליארד שקל בת"א , באתר כלכליסט, 15 באפריל 2019
  10. ^ שלומית לן, ככל שעברנו עוד שלב בניסויים, ראינו שאנחנו לא מצליחים להכשיל את הרעיון, באתר גלובס, ‏9 ביוני, 2016
  11. ^ אלקטריאון החלה להפעיל כביש חשמלי לתחבורה ציבורית בתל-אביב, באתר Techtime, ‏17 במרץ 2021
  12. ^ קובי ישעיהו, ‏האוטובוס של אלקטריאון יעלה על דרך המלך? "רוצים לרשום הכנסות לקראת סוף השנה", באתר גלובס, 18 ביולי 2021
  13. ^ אורי טל טנא, אלקטריאון מקווה שהכביש החכם יתדלק את שווייה, באתר כלכליסט, 16 בנובמבר 2020
  14. ^ גל חן, החברה הישראלית שמפתחת כביש שמטעין מכוניות, באתר תוכניות חדשות 12: תוכנית חיסכון, ‏10 באוגוסט 2022. "לפני כמה חודשים הוא [אוטובוס 149-18-502] סיים פרויקט בתל אביב ועבר לפה להמשך עבודה."
  15. ^ אלקטריאון החלה בהפעלת קו אוטובוס חשמלי שמשתמש בתשתית של החברה בשבדיה, באתר ספונסר, ‏21 באוקטובר 2021
  16. ^ Patrik Widegren, Elvägen på Gotland kan rivas upp nästa år, Sveriges Television, ‏13 בדצמבר 2021
  17. ^ 17.0 17.1 טעינת רכב חשמלי: הפרויקט השבדי הוארך, וזה הסכום ששולם, באתר ice.co.il, ‏3 באפריל, 2022
  18. ^ Anna Jutehammar, Elvägen till flyget måste rivas upp efter projektet, Sveriges Radio, ‏10 בדצמבר 2021
  19. ^ Elbilsladdningsprojekt i Nyland i Kramfors – igen, הטלוויזיה הממלכתית של שוודיה, ‏19 באוקטובר, 2022
  20. ^ גלי פיאלקוב, ‏אלקטריאון הישראלית תקים כביש חשמלי בעבור EnBW – ענקית אנרגיה גרמנית, באתר "אנשים ומחשבים", 24 באוגוסט 2020
  21. ^ יורם גביזון, אלקטריאון תתקין כביש חשמלי אלחוטי באורך קילומטר עבור חברת אנרגיה גרמנית, באתר דה-מרקר, ‏14 בספטמבר, 2022
  22. ^ 22.0 22.1 Electreon, Germany’s First Public Project for Wireless Charging of Electric Vehicles Has Started, Yahoo Finance, ‏December 15, 2022
  23. ^ אלקטריאון, השתתפות החברה בפרוייקט E-MPower בגרמניה, באתר מאיה, ‏4 באוגוסט, 2022
  24. ^ ifak - Institut für Automation und Kommunikation, EMPOWERED - Electro Magnetic Power Optimization for Wireless Energy and Radio Emission Directives, ‏2021-07-08
  25. ^ Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz, Elektro-Mobil, EMPOWERED - Electro Magnetic Power Optimization for Wireless Energy and Radio Emission Directives, ‏2022
  26. ^ פיילוט נוסף לאלקטריאון בכביש אגרה באיטליה, באתר Techtime, ‏8 בנובמבר 2020;
    פרויקט "זירת העתיד" באיטליה, באתר "מאיה", 5 בדצמבר 2021
  27. ^ אלמוג עזר, למרות הפסד של 50%: צחי חג'ג' מגדיל את ההימור על אלקטריאון, באתר כלכליסט, ‏23 בינואר 2023
  28. ^ מועצת מחוז אורברו בשיתוף חברת נובוליפ, Electric Road Pilot E20 Hallsberg–Örebro, ‏31 באוגוסט 2020
  29. ^ ASPIRE Engineering Research Center and Electreon to Launch Electrified Roadway Demo in Utah, ASPIRE, ‏9 במרץ, 2022
  30. ^ אלקטריאון, אלקטריאון נבחרה כ"ספק יחיד" לפיתוח, הקמה והפעלה של כביש חשמלי עם ASPIRE ורשות הנמלים Utah Inland Port, באתר מאיה, ‏7 בפברואר, 2023
  31. ^ עליות בבורסה: אלקטריאון מזנקת ב-14%, אקוואריוס ב-17%, באתר גלובס, ‏1 בפברואר, 2022
  32. ^ אלקטריאון, מצגת משקיעים, ‏31 במרץ, 2022
  33. ^ Michigan State Administrative Board, AGENDA - DEPARTMENT OF TRANSPORTATION - TRANSPORTATION and NATURAL RESOURCES COMMITTEE, ‏February 15, 2022
  34. ^ אלקטריאון, דוח תקופתי לשנת 2021 (עמ' 107), באתר מאיה, ביאור 12
  35. ^ טעינה אלחוטית ל-200 אוטובוסים חשמליים בגוש דן, באתר TechTime.co.il, ‏5 באוקטובר 2021
  36. ^ מתן דויטש, בקרוב: 30 אוטובוסים חשמליים וירוקים ינועו בראש העין, באתר mynet, ‏25 במאי 2022
  37. ^ התקשרות בעסקה להתקנת תשתית טעינה אלחוטית ושירותים לחברת התחבורה הציבורית אפיקים, באתר אלקטריאון הבורסה מאיה, ‏15 במאי, 2022
  38. ^ חזי שטרנליכט, אלקטריאון תטעין אוטובוסים של אלקטרה אפיקים בפרויקט של 6.5 מיליון שקל, באתר גלובס, ‏15 במאי, 2022
  39. ^ אלקטריאון, Investor presentation, May 2019, מאיה
  40. ^ Grace Kay, A 1-mile stretch of road is being built in Detroit that can charge electric cars as they drive — if owners install a special receiver, Business Insider, ‏February 4, 2022
  41. ^ רייצ'ל דרגני, Road-Embedded Rechargers - The 50 Best Inventions of 2010, מגזין טיים, ‏11 בנובמבר 2010
  42. ^ Electric Road Systems - PIARC Online Discussion - 17 February 2021, נאמר שעתיים ו-17 דקות לתוך הוידאו
  43. ^ גילי בישק, 월간 이스라엘 스타트업 - 9번째 이야기, ‏27 באפריל, 2022
  44. ^ 44.0 44.1 Laurent Miguet, Mobilité électrique 2/5 : une fenêtre étroite pour brancher les autoroutes, Le Moniteur, ‏26 באפריל, 2022 "« La perte d’énergie atteint au moins 5 %, par rapport aux solutions conductives, et jusqu’à 20 ou 25% pour les poids lourds dont le plancher est plus haut, avec les aléas de centrage », évalue Bernard Jacob, co-animateur du groupe de travail numéro 2 où il représente l’université Gustave Eiffel. Les interrogations sur l’avenir de cette solution se focalisent aussi sur le peu de documentation sur les impacts sanitaires des champs magnétiques. Outre la société israélienne Electreon, quelques autres entreprises en proposent des variantes."
  45. ^ מיטב דש, מארחים את חברת ELECTREON, באתר יוטיוב, נאמר 39 דקות ו-55 שניות לתוך הוידאו, ‏2 באוגוסט 2020
  46. ^ רשות התחבורה של שוודיה (Trafikverket), Analysera förutsättningar och planera för en utbyggnad av elvägar, ‏1 בפברואר 2021 (בשוודית)
  47. ^ רשות התחבורה של שוודיה (פברואר 2021), עמ' 54
  48. ^ רשות התחבורה של שוודיה (פברואר 2021), עמ' 27
  49. ^ רשות התחבורה של שוודיה (פברואר 2021), עמ' 23 עד 26
  50. ^ קובי ישעיהו, ‏אלקטריאון: הצלחה בניסוי טעינה, התקדמות בפרויקטים בשבדיה ובת"א, באתר גלובס, 14 באוקטובר 2020
  51. ^ Mark Kane, ElectReon Completes Dynamic Wireless Charging Road For Trucks, InsideEV, ‏25 בינואר 2021
  52. ^ אלקטריאון, ביצועי מערכת החברה במסגרת פרוייקט "זירת העתיד", באתר מאיה, ‏14 ביוני 2022
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

35720145אלקטריאון וירלס