קורס צמ"ה
חיל ההנדסה הקרבית (צה"ל) |
---|
חיל ההנדסה בצה"ל |
|
ראו גם |
בצה"ל, קורס צמ"ה, הוא שם לסדרת קורסים המכשירה חיילים להפעיל ציוד מכני הנדסי וכלי רכב כבדים, לפקד עליהם ואף לנהל מיזמים גדולים עם כלי צמ"ה וציוד בנייה. הקורסים ניתנים על ידי בית הספר להנדסה צבאית (בהל"ץ - בה"ד 14) השייך לחיל ההנדסה הקרבית. ישנם מספר קורסי צמ"ה, השונים זה מזה בייעוד (צמ"ה קרבי לעומת צמ"ה עורפי), בשלב ההכשרה ובכלים עליהם מוכשר החייל. כלל הרישיונות שמקבלים על הכלים במהלך הקורסים תקפים גם באזרחות ומוכרים על ידי משרד התחבורה (בפרט אגף/משרד הרישוי) ומשרד העבודה והרווחה.
יציאה לקורסי צמ"ה
למסלול צמ"ה עורפי נשלחים לרוב חיילים מגיוס כלל צה"לי. הם עוברים טירונות 02 או 03 ומשם ממשיכים לקורס צמ"ה 06 או 07. בצמ"ה העורפי משרתות גם אוכלוסיות מיוחדות, כגון חיילי מקא"מ. בעלי ותק יכולים לצאת לקורס צמ"ה שלב 08 בהמלצת הסגל. לחותמי הקבע נפתחים מסלולי הכשרת מנהלי עבודה, שלבים 10 עד 13.
יציאה לקורס צמ"ה קרבי ושרות ביחידת צמ"ה קרבית מחייבת את המלש"ב (מועמד לשירות ביטחון) להתגייס לחיל ההנדסה הקרבית (לשם כך עליו להיות בעל פרופיל צבאי של 82-97). בסיום הטירונות (בה הוא מוכשר כרובאי 05 ופלס 05) הוא יכול לבקש לצאת לקורס צמ"ה קרבי. לעיתים גם ללוחמים שעברו אימון מתקדם (בו הם מוכשרים כרובאי 07-חה"ן ופלס 06) או שסיימו מסלול מאפשרים לצאת לקורס צמ"ה. קורס הצמ"ה הקרבי הבסיסי הוא קורס מפעיל שלב 07, בסופו מוכשר הלוחם להפעיל דחפור די-9. בדרך כלל, מפעילי צמ"ה עוברים בנוסף להכשרת שלב 07 גם הכשרה לשלב 08 מאוחר יותר בשירות שלהם, כאשר התנאי לקבלה לקורס שלב 08 הוא ותק של כחצי שנה כמפעיל שלב 07.
לקורסי מפקדי צמ"ה קרבי ניתן לצאת בשלבים שונים של השירות וממספר מסגרות בחיל ההנדסה הקרבית: אחרי אימון מתקדם, בעת שירות מבצעי בגדודים, אחרי סיום מסלול, אחרי סיום קמכ"ח (קורס מפקדי כיתות חה"ן), אחרי קורס קצינים וכן אחרי קורס צמ"ה או שירות מבצעי כמפעיל צמ"ה. בנוסף נועד הקורס להכשיר חיילים וקצינים שלא מתחום הצמ"ה לפקד על דחפור די-9, וזאת לצורך משימות מבצעיות בהן נעזרים בדחפור המשוריין, לכן קורס זה מיועד גם ללוחמים ביהל"ם (ובפרט מפלגת הס"פ), חבלנים במשטרת ישראל ומשמר הגבול וגששים העוסקים בפתיחת צירים.
לקורסי מנהלי עבודה אפשר לצאת רק אחרי ותק בתחום והכשרת מפעיל 08, מותנה בחתימה על שירות קבע. מנהלי עבודה זוכים בדרך כלל לדרגות נגדים.
קורסי מפעילי צמ"ה
הקורסים מציעים הכשרות במספר שלבים:
- שלב 06 - רישיון חלקי למספר כלי רכב, בהם מכבש ומחפר. בניגוד לשלבים המתקדמים יותר (07 ומעלה) הרישיון בקורס זה איננו תקף באזרחות.
- שלב 07 - הכשרה על כלי צמ"ה זחליים. רוב ההכשרה מלמדת הפעלת טרקטור זחלי, ורק לקראת הסוף יש הסמכה על כלים זחליים כבדים יותר דוגמה יעה זחלי מדגם קטרפילר 963 ודחפור מדגם קטרפילר D9. ההכשרה נמשכת בין 7 ל-8 שבועות בבהל"ץ, ובסיומה מוענק למפעיל הסמכת "מפעיל צמ"ה 07" ורישיון להפעלת כלים זחליים באזרחות. ההכשרה על ה-D9 עצמו קצרה יחסית (כדי להיות מוסמך על הכלי נדרש מינימום של 30 שעות עבודה על הכלי[1]) ומתבצעת רק בחלקים האחרונים של הקורס, היא מעניקה ידע בתפעול הכלי ואחזקתו, ואילו ניסיון ומיומנויות מתקדמות נצברים ונלמדים תוך כדי העבודה השוטפת ביחידות הצמ"ה המבצעיות.
- שלב 08 - שלב 08 מכשיר בעיקר הפעלת כלי צמ"ה אופניים. הקורס הארוך נועד לחיילים בלא רישיון נהיגה אזרחי על מכונית ואילו הקורס הקצר נועד לחיילים בעלי רישיון נהיגה 02 על מכונית אזרחית. בתחילת ההכשרה, החייל מוסמך לרישיון נהיגה 03 המתיר נהיגה בכלי רכב ומשאיות שמשקלן עד כ-15 טון, ותקף גם באזרחות. ללא מעבר שלב זה, אי-אפשר להמשיך בקורס ולקבל רישיון 08. בשלב השני, המתבצע בבהל"ץ, מוכשרים החיילים על כלים אופניים כמו יעה אופני (שופל), מחפרון, מפלסת, מיני-מעמיס ("בובקאט") וכן על מחפר זחלי. הקורס נמשך חודש וחצי. כדי לקבל הסמכה על שופל ובאגר נדרשים מינימום של 10 שעות עבודה ו-5 שעות הפעלה בהתאמה.[1]
קורסי מפקדי צמ"ה
לצד קורסי הפעלת הצמ"ה מוצעים קורסי פיקוד על צמ"ה, המכשירים מש"קי צמ"ה וקציני צמ"ה. חלק מהמפקדים הם מפעילים מצטיינים שקודמו ונשלחו לקורסים, ואילו חלק אחר מגיעים לקורס ממסגרות שונות בהן לא זכו להכשרת הפעלת כלי צמ"ה.
קורס מפקד צמ"ה בסיסי נמשך כשבוע, והוא נועד לאפשר לחיילים אשר מגיעים לא מתחום הצמ"ה או ההנדסה לפקד על דחפור מסוג D9 בפעילות מבצעית. לטובת כך יוצאים לקורס: חבלנים ממשטרת ישראל ומשמר הגבול, לוחמי יהל"ם מפלגות הס"פ, גששים (העוסקים בפתיחת צירים) וחיילים ומפקדים אשר פועלים בשיתוף פעולה קבוע עם כלי הצמ"ה. הקורס מכשיר את החייל לפקד על הכלי בפעילות מבצעית, ובעת הצורך ואף במצב חירום גם להפעיל אותו.
חלק ממפקדי הצמ"ה מצוותים לצוות של דחפור די-9 משוריין הכולל מפעיל ומפקד: המפעיל נוהג בדחפור ומפעיל את הכלים, ואילו המפקד מפקד על הכלי, עוזר למפעיל בניווט וסקירת סביבת הכלי (עקב שדה הראייה המוגבל של הכלי) ומשמש כתצפיתן ואחראי קשר, ובעת הצורך גם כמקלען.
מפקדים בעלי דרגות גבוהות יותר וקצינים מפקדים על מחלקות ופלוגות וגדודי צמ"ה, ואחראים לתפקודה הכולל של היחידה (כולל מחלקת חיל החימוש המסייעת ליחידה באחזקת ותיקון הכלים) ופחות מתמקדים בתפקוד ברמת הכלי הבודד.
קורסי מנהלי עבודה
בנוסף לקורסי הפיקוד ישנם קורסי מנהלי עבודה (שלבים 10, 12 ו-13). קורסים אלה עוסקים בניהול עבודה, מיזמי בנייה, עבודות עפר, ביצורים והנדסה אזרחית ומחייבים חתימה על שירות קבע. מנהלי העבודה הם למעשה קבלני הבנייה של צה"ל ומאוישים בעיקר בחיילי קבע בדרגות נגדים.
- שלב 10 - מכשיר מנהל עבודה זוטר, נגד. דרישת קדם: רישיון שלב 08 שנתיים לפחות. בהכשרה לומדים לנהל פרויקט, לחשב כמויות, לדעת איזה כלים צריך לביצוע הבנייה ועוד. משך ההכשרה כ-5-6 שבועות בבהל"ץ. גם קציני צמ"ה לרוב עושים את הקורס הנ"ל. בסיום הקורס מקבלים דרגת רב סמל.
- שלב 12 - מכשיר מנהל עבודה בכיר. דרישות קדם: ותק של 5 שנים בקבע בתפקיד מנהל עבודה. הקורס מהווה המשך לשלב 10 ונותן ללומד אותו הכשרה מתקדמת בניהול עבודה, קבלנות והנדסה אזרחית. בסיום הקורס, בעלי שלב 12 יכולים לבצע פרויקטים הנדסים מגוונים, מסלילת ציר ועד לבניית פילבוקס. הקורס נחשב ליוקרתי ומעניק לצד דרגת רב סמל מתקדם (רס"ם) גם תואר אקדמי למסיימיו.
- שלב 13 - מנהל עבודה פיקודי. זוהי דרגת מנהל עבודה הבכירה ביותר. דרישת קדם: ותק של כ-20 שנה בתחום וניסיון בצמ"ה וניהול עבודה. הקורס מכשיר את תלמידיו לנהל פרויקטים ארוכי טווח, כמו בניית מוצבים, ביצורים, מחסומים ועוד עם דגש על בטיחות וגהות בעבודה. מנהל עבודה בדרגה 13 שקול למעשה לקבלן אזרחי גדול. מסיימי הקורס מקבלים דרגת רב נגד. הקורס נפתח פעם בכמה שנים, רובו עיוני, הוא מתנהל בכיתות לימוד ומועבר על ידי מדריכים ממכללת עתיד.
שירות בצמ"ה
למרות חוסר הזוהר של התפקיד, בשל העבודות והפרויקטים הנעשים בו, המפעילים נדרשים למיומנות גבוהה ועבודה מדויקת. בוגרי הקורסים משרתים ביחידות הצמ"ה של צה"ל, הכוללות את:
- יחידת הצמ"ה המטכ"לית (צמ"ה עורפי) - יחידת צמ"ה עורפית העוסקת במיזמי בנייה באזורים בהם אין סכנה מיידית למפעילים אך במצב מלחמה מבצעת משימות שכרוכות בסיכון בשטח האויב. היא בונה מחנות קבע (בסיסים), מתקני אימונים, מטווחים, סוללת כבישים ועוד. יחידה זו מפעילה כלים הנדסיים לא ממוגנים. על אף דימוייה האפור, מפעילי הצמ"ה ביחידה המטכ"לית נדרשים למיומנות גבוהה, כדי לבצע עבודה מדויקת ובטוחה.
- צמ"ה חיל אוויר - יחידות צמ"ה הפועלות תחת פיקוד חיל האוויר הישראלי ותפקידן להכשיר, לתחזק ולתקן בסיסים, שדות תעופה, מסלולי המראה ומנחתים.
- צמ"ה פיקוד העורף - הפעלת ציוד מכני הנדסי, כגון עגורנים, פטישי אוויר, מחפרים ושופלים, במסגרת פיקוד העורף. מפעילי הצמ"ה עוסקים הן בבנייה במסגרת הפיקוד והן בסיוע לפעולות חילוץ והצלה (למשל: מנופאים מפעילים עגורנים ניידים כדי להרים שברי בניין גדולים וכבדים ולפנות הריסות).
- מדור צמ"ה בבהל"ץ - כולל פלוגת צמ"ה סדירה שתפקידה לספק את צורכי הצמ"ה של בהל"ץ (בית הספר להנדסה צבאית) כגון הקמת מטווחים וסוללות עפר, חפירת תעלות ושוחות כדי לאפשר לפלסים להתאמן בגישור עליהן. בנוסף, במדור צמ"ה מכשירים את החיילים בקורסי הצמ"ה השונים. לעיתים, פלוגת הצמ"ה של בהל"ץ מתגברת בפעילות מבצעית את פלוגות הצמ"ה של הגדודים בגזרות השונות. מדור הצמ"ה כולל הן כלים ממוגנים והן כלים לא ממוגנים.
- יחידות צמ"ה קרביות - יחידות אלה שייכות לחיל ההנדסה הקרבית וייעודן הוא פעילות הנדסית בחזית, בשדה הקרב ובאזורים מסוכנים. משימותיהן כוללות פריצת צירים, הנדסה קרבית, ניקוי זירות מטעני חבלה, פריצת נתיבים דרך שדות מוקשים, בנייה והריסה תחת אש, חילוץ רק"מ ועוד. בשל האיום על המפעילים, מפעילות יחידות הצמ"ה הקרבית כלים ממוגנים, הכבד שבהם הוא דחפור ה-D9 הכולל שריון כבד נגד ירי ופיצוצים. יחידות צמ"ה קרבית פועלות כפלוגות תחת גדודי הנדסה סדירים ובמילואים, כיחידות תחת מפקדות הנדסה פיקודיות (מהנ"פיה) ואף כגדודים (גדודי מילואים בלבד). מאז שנות ה-2000, ובפרט עקב הלוחמה בטרור, חלה תמורה במוניטין של יחידות הצמ"ה הקרביות מיחידות אפורות שרק תומכות בלחימה ליחידות קרביות המובילות את הפעילות המבצעית ונמצאות בחוד הלחימה. כדי להיות מפעיל צמ"ה קרבי יש צורך בפרופיל 82-97 (קרבי).
ראו גם
קישורים חיצוניים
אתרים רשמיים
- אתר חיל ההנדסה הקרבית של עמותת חיל ההנדסה "פלס"
- אתר חיל ההנדסה הקרבית באתר הרשמי של צה"ל
- חיל ההנדסה הקרבית - באתר זרוע היבשה
מידע על קורסי צמ"ה
- מסלול מפעיל צמ"ה בחיל ההנדסה: סקירה, שו"ת. מאת: Black Mammmba, פורום צבא וביטחון בפרש
- רועי כספי, השלב ה-13, אתר זרוע היבשה
- איתמר שגב, הצמ"ה של חיל ההנדסה - עובדות ומספרים, אתר זרוע היבשה
- נתנאל רוזמן, חבר, אתה חופר: הצטרפנו למפעילי דחפורי הענק של צה"ל, במחנה ו-Mako
- סמדר קרמפף, עוברים כל מכשול (כולל סרט וידאו), אתר זרוע היבשה
- שי לוי, מפלצות באמבטיית חול: הצצה לקורס צמ"ה של חיל ההנדסה הקרבית, Mako-פז"ם, 6 במאי 2012
- הכלים של חיל ההנדסה: תצוגת תכלית, באתר מאקו, 25 בנובמבר 2014
תמונות וגלריות
- תמונות של אימון הנדסה קרבית, פורום צבא וביטחון בפרש
- תמונות של צמ"ה צוקים - גדוד 601, פורום צבא וביטחון בפרש
- תמונות של "אבירי הפלדה" - פלוגת צמ"ה עזה, פורום צבא וביטחון בפרש
- תמונות של "חתולי הבר" - פלוגת צמ"ה איו"ש (D9, שופל), פורום צבא וביטחון בפרש
- תמונות של אימון צמ"ה מילואים ברמת הגולן, פורום צבא וביטחון, פרש
- תמונות של תרגיל המשלב שריון, הנדסה, חי"ר ומסוק יסעור, פורום צבא וביטחון, פרש
- תמונות כלי צמ"ה של אבירי הפלדה, בפורום צבא וביטחון בפרש
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 מתגייסים להנדסה קרבית? הכירו מקרוב את הכלים שעליהם תוכשרו, אתר צה"ל, 16 בנובמבר 2017.
22604362קורס צמ"ה