נמ"ר הנדסי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נמ"ר הנדסי
מידע כללי
סוג נגמ"ש הנדסה כבד
מדינה מפתחת ישראלישראל ישראל
מדינה מייצרת ישראלישראל ישראל
משתמשים עיקריים

צה"ל

שנת ייצור 2016
דגם קודם פומ"ה
מידע טכני
אורך 8.2 מטרים
רוחב 3.92 מטרים
גובה כ-2.5 מטרים (כולל עמדת המקלע)
משקל 63.5 טונות
מהירות 53 קמ"ש
טווח פעולה 500 ק"מ
מנוע מנוע דיזל, 1200 כוח סוס
שריון פסיבי + ריאקטיבי + מעיל רוח
צוות 3 + 10 לוחמים-פלסים
מערכות נשק
חימוש עיקרי עמדת קטלנית עם מקלע כבד בראונינג 0.5,
רקטות ריצוף
חימוש משני מקלע מאג 7.62 מ"מ,
מדוכות עשן,
מרגמה 60 מ"מ

הנמ"ר ההנדסי (מכונה לפעמים "נמ"ר הנדסה" או "נמר"ה") הוא גרסה משופרת של נגמ"ש המרכבה המשמשת כרכב קרבי משוריין הנדסי ונגמ"ש פלסים כבד.[1] הנמ"ר ההנדסי פותח ומיוצר בישראל. הוא נכנס לשירות בחיל ההנדסה הקרבית של צה"ל בסוף 2016 ועתיד להחליף בהדרגה את הפומ"ה.

מבנה, הנדסה ותכונות

הנמ"ר ההנדסי מבוסס על הנמ"ר חי"ר הרגיל אך כולל מספר שיפורים והתאמות לתפקידו כרכב הנדסה קרבית. מאחר שהנמ"ר ההנדסי מיועד לפעול בחזית בצמוד לטנקי המרכבה של חיל השריון הוא כולל מיגון משופר ומערכת הגנה אקטיבית "מעיל רוח".[1] כמו הנמ"ר, הנמ"ר ההנדסי כולל עמדת "קטלנית" חמושה הנשלטת מתוך הכלי[1] (שחמושה בדרך כלל במקלע כבד מדגם M2 בראונינג בקליבר 0.5 אינץ') ומערכת ניהול קרב דיגיטלית (מענ"ק) המשתלבת במערכת התקשוב, השליטה והבקרה צי"ד של זרוע היבשה.

הנמ"ר ההנדסי מדוגם באמצעים הנדסיים שונים ומגוונים שניתן להתקין לפי הצורך, בהם מגובים וכפות דחפור שונים, אמצעי גישור, מערכות נגררות לפריצת שדות מוקשים כמו צפע שריון, רקטות ריצוף או "חטפן", שבשים וגלאים אלקטרומגנטיים נגד מטעני חבלה, וכן מערכות הנדסיות מסווגות. על גג הכלי נמצא ציוד הנדסי נוסף לשימוש הפלסים.

בנוסף לשיפורים אלה בנמ"ר ההנדסי יש יותר מקום - הוא יכול לשאת 10 לוחמים-פלסים והכניסה לכלי נעשית מדלת כניסה אחורית (בדומה לנגמ"שים כמו האכזרית, ה-M113 והנמ"ר ובניגוד לפומ"ה והנגמ"שים שמבוססים על טנק הצנטוריון).[1]

הנמ"ר ההנדסי בנוי ב-3 תצורות בסיסיות:[2]

היסטוריה

פיתוח הנמ"ר ההנדסי החל ב-2011, וכבר בסוף שנה זו אב-טיפוס נכנס לשירות ניסיוני בגדוד 605 של חיל ההנדסה הקרבית. עם זאת, פיתוח הדגם המבצעי של הנמ"ר ההנדסי הסתיים רק ב-2016. הנמ"ר ההנדסי נכנס לשירות חיל ההנדסה הקרבית בסוף 2016[1], אז נקלט בגדוד 603 ("להב"). ב-2021 הוסב גדוד 601 ("אסף") לשימוש בנמ"ר ההנדסי.

הנמ"ר ההנדסי השתתף בתמרון הקרקעי ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל. ב-15 ביוני 2024 במהלך פעילות בתל א-סולטאן ברפיח, נמ"ר הנדסי של גדוד 601 של חיל ההנדסה הקרבית נפגע ממטען גחון או טיל נ"ט ששיגר חמאס וכתוצאה מהפגיעה נהרגו שמונה לוחמים.[3]

גלריה

נמ"ר הנדסי בתצוגת יום העצמאות ה-68 ביד לשריון
נמ"ר הנדסי בתרגיל של גדוד 601, חורף 2023

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נמ"ר הנדסי בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 שי לוי, ‏ממוגן וקטלני יותר: הכלי החדש של חיל ההנדסה, באתר ‏מאקו‏‏, ‏19 בינואר 2016‏.
  2. ^ ניר דבורי, ‏"הממוגן בעולם": צפו בנמר ההנדסה בפעולה, באתר ‏מאקו‏‏, ‏2 ביוני 2016‏.
  3. ^ יואב זיתון, מתן צורי, עינב חלבי, אסון ברפיח: 8 לוחמים נהרגו מפיצוץ נגמ"ש הנדסי, באתר ynet, 15 ביוני 2024,
    ניר דבורי, ‏הותר לפרסום: 8 לוחמי צה"ל נהרגו בתקרית קשה ברפיח, באתר ‏מאקו‏‏, ‏15 ביוני 2024‏.


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38859053נמ"ר הנדסי