חי ה' וברוך צורי
מילות הפיוט
|
---|
חַ'י ה' וּבָרוּךְ צוּרִי
י'י רוֹעִי לֹא אֶחְסָר
יְ'הִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ
מִ'י יִתֵּן מְנוּחָתִי
יִ'שְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנָי
צָ'מְאָה נַפְשִׁי אֶל ה'
חֶ'דְוַת יָמִים וּשְׁנוֹת עוֹלָמִים
ק'וּמָה ה' לִמְנוּחָתִי
|
"חַי ה' וּבָרוּךְ צוּרִי" הוא פיוט המושר בראשית חלקה הראשון של הסעודה השנייה בשבת. בתי הפיוט נפתחים באותיות חיי"ם יצח"ק.
הפיוט הוא מעין הקדמה למזמור כ"ג בספר תהלים המזמור המוכר בפסוקו הפותח: "מזמור לדוד ה' רועי לא אחסר"[דרוש מקור].
בתנועת החסידות נהוג לשיר את הפיוט לאחר זמירותיו של האר"י (אסדר לסעודתא). נושא הפיוט הוא דברי שבח לה' ובקשות לשפע של ברכות אשר השרים מבקשים אותו. אף על פי שהשבת רק נרמזת בפיוט ונראה ששירתו הפכה למנהג שבת בשל הדמיון והשיח עם מזמור כ"ג.
בפיוט מופיעה שורה המזכירה את מידת הביטחון של הלל הזקן, שבשונה מרעו שמאי, לא חיפש אחר מאכלי שבת במשך השבוע ובטח בה' שיזמין לו לשבת, באמרו "ברוך ה' יום יום".[1] בגרסה הנפוצה של הפיוט מופיעה השורה: "אל ההרים אשא עיני, כהלל ולא כשמאי". בחלק מחצרות החסידות (למשל בחצרות רוז'ין וויז'ניץ) תיקנו את הנוסח ל"כהלל וכשמאי", וזאת כי יש פוסקים[2] שבנושא זה הלכה כשמאי, שיש לחפש במשך כל השבוע מאכלים טובים לשבת.
קישורים חיצוניים
- חי ה' וברוך צורי, באתר הזמנה לפיוט
הערות שוליים
- ^ תלמוד בבלי, מסכת ביצה, דף ט"ז עמוד א'.
- ^ ראו טור ומשנה ברורה, סימן ר"נ.
זמירות שבת | ||
---|---|---|
זמירות לליל שבת | שלום עליכם • ריבון כל העולמים • אשת חיל • אתקינו סעודתא • כל מקדש שביעי • מנוחה ושמחה • מה ידידות • מה יפית • יום שבת קדש הוא • י-ה ריבון • צמאה נפשי • צור משלו אכלנו • יום זה לישראל • י-ה אכסוף | |
זמירות ליום השבת | אסדר לסעודתא • חי ה' וברוך צורי • ברוך ה' יום יום • ברוך א-ל עליון • יום זה מכובד • יום שבתון • כי אשמרה שבת • שמרו שבתותי • דרור יקרא • שבת היום לה' | |
זמירות לסעודה שלישית | בני היכלא • מזמור לדוד • ידיד נפש • אודה לא-ל לבב חוקר • קל מסתתר | |
זמירות למוצאי שבת | גאט פון אברהם • המבדיל בין קודש לחול • במוצאי יום מנוחה • חדש ששוני • אגיל ואשמח בלבבי • אלקים יסעדנו • א-לי חיש גואלי • אדיר איום ונורא • איש חסיד היה • אמר ה' ליעקב • אליהו הנביא • לנר ולבשמים • ריבון העולמים |