אליהו הנביא (פיוט)
אליהו הנביא
|
---|
אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי אֵלִיָּהוּ הַגִּלְעָדִי
אִישׁ אֲשֶׁר קִנֵּא לְשֵׁם הָאֵ-ל אִישׁ דּוֹרוֹת שְׁנֵים עָשָׂר רָאוּ עֵינָיו אִישׁ זָעַף עַל עוֹבְדֵי חַמָּנִים אִישׁ יָצָא לִמְצֹא לְנַפְשׁוֹ נַחַת אִישׁ מוּסָרָיו הִקְשִׁיבוּ כְמֵהִים אִישׁ עָתִיד לְהִשְׁתַּלֵּחַ מִשְּׁמֵי עֲרָבוֹת אִישׁ קָרָא קַנֹּא קִנֵּאתִי לַה' בְּתִפְאָרָה אִישׁ תִּשְׁבִּי עַל שְׁמוֹ נִקְרָא תַּצְלִיחֵנוּ עַל יָדוֹ בַּתּוֹרָה תַּשְׁמִיעֵנוּ מִפִּיו בְּשׂוֹרָה טוֹבָה בִּמְהֵרָה בִּמְהֵרָה תּוֹצִיאֵנוּ מֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה: אִישׁ תִּשְׁבִּי תַּצִּלֵנוּ מִפִּי אֲרָיוֹת יְבַשְׂרֵנוּ בְּשׂוֹרוֹת טוֹבוֹת יְשַׂמְחֵנוּ בָּנִים עַל אָבוֹת בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּתוֹת: אַשְׁרֵי מִי שֶׁרָאָה פָנָיו בַּחֲלוֹם אַשְׁרֵי מִי שֶׁנָּתַן לוֹ שָׁלוֹם וְהֶחֱזִיר לוֹ שָׁלוֹם ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם: כַּכָּתוּב[1] הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא
לִפְנֵי בֹּא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם
|
"אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא" הוא פיוט המושר בכל קהילות אשכנז ובחלק מקהילות ספרד[2] במוצאי שבת.
אליהו הנביא ומוצאי שבת
אליהו הנביא עשוי בהופעתו לבשר על בוא הגאולה, כפי שנכתב בספר מלאכי: ”הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם...”
מתקופת הראשונים נהגו להזכיר את אליהו הנביא במוצאי שבת. לאזכור הזה הובאו כמה הסברים[3]:
- משום שנאמר בגמרא[4] שאין אליהו בא לא בערב שבת ולא בערב יום טוב מפני הטורח, וממוצאי שבת והלאה הוא זמן ביאתו. ולכן מזכירים את בואו.
- משום שנאמר בתלמוד[5] "אלמלי שמרו ישראל שבת ראשונה לא שלטה בהם אומה ולשון, שנאמר[6]: "ויהי ביום השביעי יצאו מן העם ללקוט ולא מצאו", וכתוב לאחר מכן[7] "ויבא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים". ועוד נאמר שם, אמר רשב"י אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלין... ועל כן אנו אומרים להקב"ה הרי שמרנו את השבת כמו שצויתנו, מעתה שלח לנו את אליהו הנביא.
- במדרש[8] מובא שבכל מוצאי שבת נכנס אליהו לגן ויושב תחת עץ החיים וכותב זכויותיהם של ישראל.
תוכן הפיוט
קורות חייו של הנביא אליהו הנביא, כפי המסורת היהודית, נחרזו בפיוט לפי אקרוסטיכון אלפבית, ולפי סדרו של ציר הזמן.
מרכיב נוסף הוא השימוש החוזר במילה "איש". יש הסוברים כי הדבר בא להדגיש את העובדה, שלמרות חייו המופלאים ופטירתו שהיו רצופים בניסים רבים, אליהו הנביא היה בן אנוש.
הפיוט בתרבות
יחד עם פתיחתם של הפיוטים "שבוע טוב" ו"המבדיל בין קודש לחול", גם הבית הראשון ב"אליהו הנביא", בביצועו של אפרים די-זהב, פתח במשך עשרות שנים את שידורי מוצאי השבת של קול ישראל. ב-2005 החזירה רשות השידור את רצף הפיוטים בביצועו של די-זהב לתוכניות מוצאי השבת של רשת ב'.
לחנים וביצועים
- מקהלת הילדים יונגערליך באלבום יונגערליך[9].
- אברהם פריד באלבום אנחנו מוכנים, לחן של יוסי גרין[10].
- יוסף קרדונר באלבום ברסלבר מלווה מלכה[11].
- הרב שלמה קרליבך[12].
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
טקסט בוויקיטקסט: אליהו הנביא |
- הפיוט אליהו הנביא, באתר הפיוט והתפילה
- מידע על אליהו הנביא (פיוט) בקטלוג הספרייה הלאומית
הערות שוליים
- ^ ספר מלאכי, פרק ג', פסוק כ"ג
- ^ ראו באתר הזמנה לפיוט.
- ^ על פי מטה משה סימן תקב.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף מ"ג עמוד ב'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קי"ח עמוד ב'.
- ^ ספר שמות, פרק ט"ז, פסוק כ"ז.
- ^ ספר שמות, פרק י"ז, פסוק ח'.
- ^ מקורו של המדרש אינו ברור. מוזכר במהרי"ל סוף הלכות שבת.
- ^ אליהו הנביא, מקהלת הילדים יונגערליך, להאזנה באתר יוטיוב.
- ^ אליהו הנביא, אברהם פריד בלחן של יוסי גרין באלבום אנחנו מוכנים, להאזנה באתר יוטיוב.
- ^ אליהו הנביא, יוסף קרדונר ברסלבר מלווה מלכה, להאזנה באתר יוטיוב.
- ^ אליהו הנביא, הרב שלמה קרליבך להאזנה באתר יוטיוב.
35881256אליהו הנביא (פיוט)