בית הספר קשת
סמל בית הספר קשת | |
מוסד חינוכי שלוש-עשרה שנתי | |
---|---|
מוטו | לומדים לחיות זה עם זה |
תקופת הפעילות | 1995[1]–הווה (כ־29 שנים) |
מייסדים | רותי להבי |
מגמות | פיזיקה, ביולוגיה, אומנות, תיאטרון, ספרות, היסטוריה, אזרחות, ערבית, צרפתית, תנ"ך, מחשבת ישראל. |
שכבות לימוד | גן חובה - י"ב |
בעלי תפקידים | |
מנהל |
|
מיקום | |
אתר חטיבת הביניים והתיכון |
בית-הספר קשת הוא מוסד חינוכי שלוש-עשרה שנתי (מגן חובה ועד כיתה י"ב) הממוקם בשכונת קטמון שבירושלים. בית הספר הוקם בידי רותי להבי והחל לפעול בשנת הלימודים ה'תשנ"ו.
בבית הספר לומדים יחד תלמידים ומורים דתיים וחילוניים, בעלי מגוון השקפות ודעות כלפי היהדות, החל מאורח חיים דתי הלכתי, עבור במסורת וכלה בתרבות. בית הספר שואף ללמוד וללמד את תלמידיו כיצד לחיות בחברה מורכבת, להתמודד עם מחלוקת, כיצד לפתח זהות אישית ולחזק אותה כאשר מתקיים מפגש עם האחר[2].
בבית הספר מתקיים מפגש ולימוד בריבוי קולות, במטרה שהדבר יהווה כר פורה לחשיבה מורכבת וביקורתית יחד עם גיבוש תפיסת עולם אישית של כל אחד מהתלמידים. בית הספר מכוון לחיזוק הזהות היהודית והמחויבות לתיקון עולם ולעשיית הישר והטוב בין אדם לחברו ולחברה באמצעות הלימוד והמעשה המתקיים בבית הספר[2].
שמו של בית הספר מבוסס על הפסוק "וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם" (בראשית ט טז)
חטיבת הביניים והתיכון
בכל שכבת גיל קיימות שתי כיתות המונות כ-30 תלמידים. הכיתות מעורבות בנים ובנות, דתיים, מסורתיים וחילונים. בית הספר משלב תלמידי חינוך מיוחד בכיתות נפרדות ובשילוב בכיתות האם.
תוכנית הלימודים בחטיבת הביניים
כלל תלמידי חטיבת הביניים לומדים מתמטיקה, אנגלית, ערבית, מדעים, חינוך גופני, ספרות והיסטוריה (ספרות והיסטוריה נלמדים בשכבות בהם לא מתקיים לימוד רב תחומי). כמו כן, בית הספר מקיים תוכנית ייחודית על גזענות ודמוקרטיה. חלק נרחב מן הלימודים בחטיבת הביניים מתקיים בקבוצות קטנות (קיימות קבוצות אתגר) במטרה לאפשר הוראה מגוונת ואיכותית.
מקצועות בחירה
תלמידי החטיבה נדרשים ללימודי אומנויות. לתלמידים אפשרות לבחור בלימודי תיאטרון, מוזיקה, אומנות, צילום ומחול. כמו כן, בכיתות ח'-ט' התלמידים יכולים לבחור בין לימודי פיזיקה, גאוגרפיה, תנועה ופסיכולוגיה במטרה לאפשר לתלמידים להעמיק בתחומים שונים. כמו כן, בכיתות ח'-ט' מתקיימת בתוך מערכת השעות של התלמדים מסגרת של מחויבות אישית באופן קבוצתי בתוך כותלי בית הספר ובקהילה הקרובה, ולתלמידים מגוון אפשרויות בחירה.
לימודי יהדות
תלמידי החטיבה לומדים שיעורי בית מדרש בארבע קבוצות נפרדות המחולקות על פי מגדר וזהות חילונית או דתית. בית הספר מקיים מסגרת לימוד מופרדת זו במטרה להעצים את הזהות האישית והמגדרית. כמו כן, בשיעורי תנ"ך מתקיים הלימוד בשני קולות ומתחלק בין מורים דתיים וחילוניים במטרה לאפשר לתלמידים לשמוע מגוון קולות ולהוות מודל הזדהות עבורם. בנוסף לכך לומדים בחטיבת הביניים מחשבת ישראל.
לימוד רב תחומי
בכיתה ט' בית הספר מקיים לימוד והוראה רב תחומית במקצועות היסטוריה, ספרות ואומנות. במהלך הלימוד נבחנים נושאים משותפים מזוויות שונות על ידי מורים משלושת תחומי הדעת. בסיום השנה התלמידים כותבים עבודה עיונית בנושא אותו הם בוחרים המשלב בין שלושת התחומים הנלמדים.
תוכנית הלימודים בתיכון
החל מכיתה י', הלימודים ממוקדים בתוכנית הבגרות, אך קיימים תכנים ודגשים בנושאים שונים הייחודיים לקשת. בדומה לחטיבת הביניים, גם בתיכון חלק נרחב מן הלימודים מתבצע בקבוצות קטנות ובהקבצות, במטרה לאפשר למידה מגוונת, איכותית ומותאמת לצרכיהם ורמתם השונים של כל תלמיד ותלמידה.
לימודי יהדות
כלל תלמידי התיכון לומדים תנ"ך בהיקף של 5 יחידות לימוד הכוללות עבודת חקר בנבואה או על ספר בראשית בהיקף של 2 יחידות לימוד המוגשת בכיתה י', יחידת בקיאות הנלמדת בכיתה י"א ושתי יחידות לימוד עיוניות מסכמות הנלמדות בכיתה י"ב. כמו כן, כל תלמידי התיכון לומדים 3 יחידות לימוד במחשבת ישראל לאורך שלוש שנות התיכון, כאשר בכיתה י' נלמדת יחידה בנושא מעגלי שייכות, בכיתה י"א יחידה בנושא 'האחר בתרבות ישראל' ובכיתה י"ב יחידה בנושא "מקום" בתרבות ישראל. הלימוד בתרבות ישראל מתבצע לעיתים בשני קולות, כך ששני מורים מלמדים בו זמנית בתוך הכיתה, במטרה ליצור דיאלוג ביניהם ולהאיר סוגיות בקולות שונים. כמו כן, לתלמידי התיכון אפשרות ללמוד 5 יחידות מחשבת ישראל במסגרת מגמת המקצוע, בה ניתן לבחור בין לימודי תלמוד, פילוסופיה, צדק חברתי ומחול יהודי.
מגמות
כל תלמיד בבית הספר מחויב לבחור שתי מגמות לימוד לפחות, כאשר כל אחת מהן בהיקף של 5 יחידות לימוד. היצע המגמות כולל את המגמות פיזיקה, ביולוגיה, אומנות, תיאטרון, ספרות, היסטוריה, אזרחות, ערבית, צרפתית, תנ"ך, ומחשבת ישראל.
התוכנית החברתית
התוכנית החברתית בבית הספר מכוונת לעשיית הטוב והישר, לפיתוח רגישות לזולת, לסולידריות ואחריות חברתית. כחלק מתוכנית זו, בית הספר מעמיק בסוגיות אזרחיות, חברתיות וסביבתיות וכן עשייה חברתית בתוך קהילת בית הספר ומחוץ לה. בית הספר מבקש ליצור בתוכנית החברתית חיבור בין החינוך החברתי לבין גיבוש זהות יהודית.
בית הספר שואף לחיזוק הזהות היהודית כאשר במרכזה עומדת המחויבות לתיקון עולם תוך פעילות קהילתית. תוכניות הלימוד והפעילות יוצרות זיקה בין ערכים חברתיים למקורות היהדות ומבקשת לתרום לחברה ישראלית ויהודית היונקת ממקורות ישראלים ומערכים הומניסטיים.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- מידע על הלימודים בחטיבת הביניים ובתיכון, קובץ Word
- דנה וייס י-ם מאוחדת? בתי הספר מראים אחרת 4 ביוני 2016 באתר Mako (החל מדקה 20:10)
- תמר וילרפורט איפה אפשר ללמוד אחרת 26 בינואר 2009, באתר כלכליסט
- איילה להמן החינוך המשותף: סיפורו של בית הספר "קשת" 27 באפריל 2015 באתר וואלה!
- הילה ויסברג מוסדות חינוך מורדים בהעסקה הקבלנית: "כך מחנכים לצדק חברתי" 14 במרץ 2013 באתר TheMarker
הערות שוליים
24836888בית הספר קשת