תכשיטים בתנ"ך

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תכשיטים מסוגים שונים הוזכרו בתנ"ך, בשמם התנ"כי: "עֶדִי", "תפארת",[1] ו"כלי תפארת".[2]

ההתקשטות הייתה התנהגות שכיחה אצל המין האנושי מאז שוכני המערות, ושרידים מתכשיטיהם נמצאו בחפירות ארכאולוגיות. בתנ"ך מוזכרים תכשיטים רבים לאברי הגוף השונים, שהיו בשימוש אצל נשים ואצל גברים. הם הוכנו ממגוון חומרים מכל הסובב את האדם: מאבנים ומתכות: כסף, זהב, מהצומח ובעלי חיים, מחומרים טבעיים וחומרים מעובדים כגון בד ומתכות מורכבות.

תכשיטים

תכשיטי הראש

תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
כתר מגילת אסתר, פרק א', פסוק י"א


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
נזר ספר שמואל ב', פרק א', פסוק י', ספר דברי הימים ב', פרק כ"ג, פסוק י"א
נזר הקדש מוזכר בספר שמות: ”וְשַׂמְתָּ הַמִּצְנֶפֶת עַל רֹאשׁוֹ וְנָתַתָּ אֶת נֵזֶר הַקֹּדֶשׁ עַל הַמִּצְנָפֶת:”[3]
אבני נזר מוזכרים בספר זכריה:
”וְהוֹשִׁיעָם ה' אֱלֹקֵיהֶם בַּיּוֹם הַהוּא כְּצֹאן עַמּוֹ כִּי אַבְנֵי נֵזֶר מִתְנוֹסְסוֹת עַל אַדְמָתוֹ:”[4]


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
עטרה מוזכרת במגילת שיר השירים: ”צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ:”[5]


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
לויה, לוית חן ספר משלי, פרק א', פסוק ט', פרק ד', פסוק ט'


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
מקשה ספר ישעיהו, פרק ג', פסוק כ"ד "טבעות מיוחדות מזהב מלא, ששימשו להחזקת תלתלי האשה".[6]


זוג עגילים, יוון העתיקה, המאה ה-2 או המאה ה-1 לפנה"ס
תכשיט לאוזן, יוון העתיקה

תכשיטי האוזן

תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
נזם ספר בראשית, פרק ל"ה, פסוק ד', ספר שמות, פרק ל"ב, פסוקים ב'-ג'


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
עגיל מוזכר בספר במדבר:
”וַנַּקְרֵב אֶת קָרְבַּן ה' אִישׁ אֲשֶׁר מָצָא כְלִי זָהָב אֶצְעָדָה וְצָמִיד טַבַּעַת עָגִיל וְכוּמָז לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵינוּ לִפְנֵי ה':”[7]


תכשיטי האף

תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
נזם מוזכר בספר שמות לב כה:

"וַיָּבֹאוּ הָאֲנָשִׁים עַל הַנָּשִׁים כֹּל נְדִיב לֵב הֵבִיאוּ חָח וָנֶזֶם וְטַבַּעַת וְכוּמָז כָּל כְּלִי זָהָב וְכָל אִישׁ אֲשֶׁר הֵנִיף תְּנוּפַת זָהָב לַ-ה'."


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
חח מוזכר בספר שמות לב כה:

"וַיָּבֹאוּ הָאֲנָשִׁים עַל הַנָּשִׁים כֹּל נְדִיב לֵב הֵבִיאוּ חָח וָנֶזֶם וְטַבַּעַת וְכוּמָז כָּל כְּלִי זָהָב וְכָל אִישׁ אֲשֶׁר הֵנִיף תְּנוּפַת זָהָב לַה'."


תכשיטי הצוואר והחזה

תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
חלי תבנית:משלי


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
כומז ספר שמות, פרק ל"ה, פסוק כ"ב,ספר במדבר, פרק ל"א, פסוק נ',ספר במדבר:
”וַנַּקְרֵב אֶת קָרְבַּן ה' אִישׁ אֲשֶׁר מָצָא כְלִי זָהָב אֶצְעָדָה וְצָמִיד טַבַּעַת עָגִיל וְכוּמָז לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵינוּ לִפְנֵי ה':”[8]
בפרשנות במקורות היהדות הוא תכשיט בית הרחם, (נוטריקון: כאן מקום זימה),[9] על פי החוקר לוי יצחק רחמני הוא מתכשיטי הצוואר[10] .


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
נטיפה אין תליון שחובר אל שרשרת.[11]


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
ענק אין


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
צורן


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
רביד מוזכר בספר יחזקאל: ”וָאֶעְדֵּךְ עֶדִי וָאֶתְּנָה צְמִידִים עַל יָדַיִךְ וְרָבִיד עַל גְּרוֹנֵךְ:”[12]


החושן

החושן היה מבגדי הכהן הגדול, מדור לדור.

אבני "חשן משפט" - שמות שבטי ישראל שהיה על מְפֻתָּח עליהם,
יחד עם השמות "אברהם", "יצחק", "יעקב" ו"שבטי ישרון" - ושמם המשוער של האבנים
ר א ו ב ן - א (מתוך אברהם) ש מ ע ו ן - ב (מתוך אברהם) ל ו י - רהם (מתוך אברהם)
אֹדֶם - Carnelian sard פִּטְדָה - (Olivine (peridot בָּרֶקֶת - Quartz Crystal
י ה ו ד ה - י (מתוך יצחק) י ש ש כ ר - צ (מתוך יצחק) ז ב ו ל ו ן - ח (מתוך יצחק)
נֹפֶךְ - Emerald Obsidianite סַפִּיר - Lapis-lazuli יָהֲלֹם -Diamond
ד ן - ק (מתוך "יצחק") ויעק (מתוך יעקב ) נ פ ת ל י - ב (מתוך "יעקב") ג ד - שבטי(מתוך "שבטי ישרון")
לֶשֶׁם - Amber שְׁבוֹ - Turquoise אַחְלָמָה -Agate
א ש ר - ישר(מתוך ישרון) י ו ס ף י - רן (מתוך ישרון) ב נ י מ י ן
תַּרְשִׁישׁ - Aquamarine שֹׁהַם - Pinkmorganite יָשְׁפֵה -PerlmuttAusst


תכשיט, צמיד או א/צעדה, במצרים העתיקה
צמיד (אחד מזוג), סוריה המאה ה-5 או ה-4 לפנה"ס

תכשיטי הזרוע

תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
צעדה (לאישה), אצעדה (לגבר) מוזכרת בספר במדבר:
”וַנַּקְרֵב אֶת קָרְבַּן ה' אִישׁ אֲשֶׁר מָצָא כְלִי זָהָב אֶצְעָדָה וְצָמִיד טַבַּעַת עָגִיל וְכוּמָז לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵינוּ לִפְנֵי ה':”[13]


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
צמיד מוזכר בספר במדבר:
”וַנַּקְרֵב אֶת קָרְבַּן ה' אִישׁ אֲשֶׁר מָצָא כְלִי זָהָב אֶצְעָדָה וְצָמִיד טַבַּעַת עָגִיל וְכוּמָז לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵינוּ לִפְנֵי ה':”[14]


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
שרה


טבעת, יוון העתיקה
טבעת חותם מזהב, מצרים העתיקה

תכשיטי היד וכף הרגל

תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
טבעת מוזכר בספר במדבר:
”וַנַּקְרֵב אֶת קָרְבַּן ה' אִישׁ אֲשֶׁר מָצָא כְלִי זָהָב אֶצְעָדָה וְצָמִיד טַבַּעַת עָגִיל וְכוּמָז לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵינוּ לִפְנֵי ה':”[15]


תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
טבעת חותם פני החותם נטבלו בצבע והודקו למסמך, וכך הטביעו את צורת החותם על המסמך העשוי נייר, פפירוס או קלף. החותמת אישרה את המסמך.


תכשיטי הרגל

תכשיט מקור בתנ"ך הקשרים ומופעים
עכס נענד בדרך כלל בפרק המחבר בין הרגל לכף הרגל.


תכשיטים נוספים

  • לחש
  • פנינה
  • ציץ
  • צניף
  • קשורים
  • רדיד


אביזרים

התכשיטים נוצרו מחפצים שונים, חלקם שנמצאו בסביבה הטבעית וחלקם שהוכנו עבור בניית התכשיט. בהם:

  • שרוכים ממגוון חומרים (המניכא הוא שרוך שעליו השחילו חרוזים).
  • חרוזים ממגוון חומרים, שהרונים - קישוטים בצורת סהר, ירח; ושביסים - קישוטים בצורת שמש; שניהם קשורים בראשיתם לפולחן כוחות הטבע.[16]
דמויות גברים עדויים, רועים אמורים, בציור קיר בעיר מארי, בסוריה (צילום: מוזאון הלובר)
אוסף תכשיטים מיוון העתיקה

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

25579900תכשיטים במקרא