קובנא היקר. לגבי מה שיהיה בעתיד לדעתך, יש לזה מקום בערך 'עתידנות'. בא נדבר רגע על ההווה. כדבר איש אל רעהו.
נכון שישנם שני מישורים, המישור האחד שיחת שני אנשים שבתוך עמם הם יושבים, ויכולים לפטפט על דעתם ואיך הם ואחרים רואים את הדברים. והשני, האנציקלופדי.
כשעוסקים במישור האנציקלופדי, צריכים להבין משהו, הכללים האנציקלופדיים הם לא ערך מוסרי או הלכתי, כל אחד כותב כאן מהסיבות שלו, לכל אחד זה נותן סיפוק ומשמעות בתוך מסגרת החיים שלו. ולכן לא משנה בכלל מה הגורמים שלי או שלך, משנה מה הכללים ושיטת העבודה.
אם אני מאמין במשהו שהוא נכון, אני משתמש בכללי האנציקלופדיה כדי להנכיח את מה שבעיני אמת וצורת התייחסות נכונה. זה לא רק 'שימוש' , כי יש בכללים האלו גם פשרה הגיונית מול חילוקי דעות. הרי כל נושא נראה ע"י כל אדם אחרת, והויכוחים בויקיפדיה כבר מילאו מליוני דפים, ולכן גובשו כללים, של מקורות פורמליים, וכך האנציקלופדיה מייצגת את הניראות של מערכות המידע.
במקרה של שפירא, מדובר באדם פרטי, שמוציא מכתבים בסגנון של בית דין. זה קוריוז חמוד, על גבול ההזוי. אבל לא מעבר. עצם העובדה שהוא כתב מכתב בנושא של ברלנד, בלי שמישהו ביקש ממנו, זה מגוחך בעיני כל מי שישמע את זה. לא שמישהו שמע. החמרים שהוא שולח הם לא יותר מאשר פשקויל כהגדרתו, השמצות שנשלחות במייל או מפוזרות על הארץ, כאשר אדם א' בוחר להשמיץ את אדם ב'. מעשה פרטי של אדם, כגון 'פלוני זרק ביצה על אלמוני' אינו ראוי לציון. רק מעשה של גוף ציבורי בעל מעמד ומשמעות. לכן מבחינה אנציקלופדית אין לזה מקום. וכך הוסכם כאן בעבר.
לגבי הרבנים החותמים איתו, זה ענין גבולי. בעיקרון יש ביניהם רבנים מוכרים, שאי אפשר לטעון שמה שהם עושים חסר משמעות. מה שאני טענתי הוא רק, שמבחינת ההקשר, לא מדובר ביזמה ופרסום של הרבנים האלו. אלא בפעילות של שפירא שהלך והחתים אותם בדרך המוכרת של לחמם מישהו שלא מכיר ורחוק מהמקרה. אחרי שהוכח שזייף חתימה, אזי דברים שיוצאים במסגרת הפשקוילים שלו אין להם אמינות. זה לא פרסום רשמי של הרבנים האלו.
האמת, בינינו, שאין כאן איזה מקרה של מחלוקת, חילוקי דעות בין צדדים. יש כאן מקרה של התעלקות קלאסית, שפירא לא נוגע בשום צורה לבית מדרש הגר"א ולא מכיר אותו משום מקום, הוא לא נמצא באותה עיר, ולא באותה קהילה. הוא פשוט סתם נדחף ונוהג בצורה של אובססיביות ושנאה, זה לא שהם עשו לו משהו, הוא פשוט מחפש כר להתגדל בו, כמו שהוציא מכתב בפרשת ברלנד בלי שאף אחד ביקש ממנו. נכון, אי אפשר לכתוב את זה באנציקלופדיה, אבל זה ברור לכל מי שאין לו נגיעה לשום צד. נניח שאתה לא עצניק ולא שופר של איזה פח שמן טהור. יש אנשים שלומדים ומלמדים תורה, יש להם רבנים שלהם, היה ויכוח בין רבנים מאד חשובים איך לנהוג. מי ביקש ממך להתערב? לשלוח פשקוילים? לחפש רבנים 'מן הגורן ומן היקב'? מישהו שאל אותך? איך היו החסידים מתייחסים, אם איזה אברך ליטאי בן 30, בוגר ישיבת "עמל התורה" תחתית, היה מוציא מכתב לגבי ההכרעה הנכונה לדעתו באדמורו"ת נדבורנא? ועוד מלא בחרפות וגידופים?
(כמו שאמרתי לעיל, אין הכוונה לזלזל בשום רב ספציפית, אבל ההקשר של רב חבד"י שמחתים אנשים על פסק דין שהרבי משיח, כדי לפסוק בויכוח בתוך עולם הישיבות הליטאי, הוא מגוחך. אם זה לא מן הגורן ומן היקב, אז אין דבר כזה גורן ויקב...)
למכלול יש גם עמוד שדרה מוסרי, להבדיל מויקיפדיה. יש כאן כלל שמנטר רכילויות מחלוקות ושנאה, במדה והדבר אפשרי. וכאן מדובר בהתעלקות גרידא, של אברך צעיר ששם את עצמו לשופט בעניני השקפה. אין תקדים לדברים כאלו, גם כשיצאו נגד שטיינזלץ זה היה רב שך והרב אלישיב, לא אברכון צעיר שממנה את עצמו לב"ד. זה לא חלק מההגות והחשיבה החרדית, ולכן זה לא נתפס כהתנגדות רבנית אלא כפשקויל. כך רואה את זה כל מי שמכיר את הצדדים. מעבר למחלוקות פוליטיות וסכסוכים אישיים, אין דבר כזה, שאברך מעיר א' מפרסם מכתב בו הוא פוסל אנשים ורבנים מבוגרים ממנו מעיר ב'.
(ולכן, אגב, בענין של פורום בית ועד, נכתב שם ע"י הועדה הרוחנית, שאם מידע גורם נזק או צער לאדם, לא מפרסמים אותו. כן יש גם שיקול מוסרי. במקרה ההוא לא פניתי אל האתיקה שלך, אלא אל הכלל האנציקלופדי שלא מפרסמים משהו בלי מקור פורמלי, ואכן אין לזה שום מקור פורמלי. - צריך להבין שיש ענין מהותי בדרישת המקור הזו, כמו שכתבתי לעיל, שזה מייצג במדה מסויימת את המציאות שאינה שנויה במחלוקת. אם משהו לא מופיע בשום מקור פורמלי זה לא סתם. זה לא אנציקלופדי. האנציקלופדיה אינה מדור חשיפות או רכילות שחושף דברים ממידע אישי ואפילו לא ממסמכים סודיים. וכך גם בענין הכתבה שהורדה מהאתר של ינון פלח, פרסום שמורד בגלל איום בתביעת דיבה, הוא פרסום שחשוד כשקרי, ואכן התביעה עסקה בענין של זיוף חתימה, פעולה שהוכח שבוצעה ע"י שפירא).
לבי שיטות פעולה, אתה טועה ולא מכיר וחבל, הסיבה שהרב קטן מתכנן להתנער מהתמיכה בשפירא, לא קשורה כלל לבית מדרש הגר"א. היא קשורה בכך ששפירא כתב ב'ספרו' (קבצי PDF שהוא משחרר מדי פעם) דברי לגלוג על הרב אביגדור נבנצל (קובנא - לשיקולך, אם להכניס בערך של הרב אביגדור נבנצל, ששפירא מבית שמש לגלג עליו בשו"ת'..), ועל רבנים נוספים.
מה שכתבת שהתנהלותי בענין אזכור בית ועד היתה באגרסיביות ובטענות שוא. לא ברור איך אתה מגיע להגדרות האלו, כתבתי טענה מאד ברורה שאין שום מקור פורמלי. איפה אתה רואה בזה אגרסיביות? בכך שהועדה הרוחנית אכן קבעה, שאדם שלדעתך הוא עושה משהו, אבל הוא לא מפרסם את זה בשום מקור רשמי, לא מעוניין שאתה תכתוב עליו את זה באתר ציבורי? זו אנושיות בסיסית והיעדר כל זכות לקבוע באנציקלופדיה דברים שאדם עושה לפי מחקרך האישי בעוד אין לכך שום מקור.
לגבי התחזית שלך על 'להתפרסם רבות', אתה צריך להבדיל בין פרסום פרובוקטיבי, לבין מעמד. אורן חזן התפרסם רבות, כי התנהג כליצן שבחבורה (במקרה הוא ח"כ לכן זכאי לערך בלי קשר...), גם שאולזון מפורסם מאד, כי הוא צינור ניקוז של פשקוילים. פרסום זה לא בהכרח מעמד. מה גם שמצחיק לומר ש'כל עם ישראל ישמע עליו', אפילו על בית מדרש הגר"א, חוץ מהאנשים שמעודכנים או הבחורים שבענינים, רוב הציבור לא שמע. למרות שהתעורר פולמוס שהיה ער בכמה וכמה במות 'פורמליות', ומדובר בגוף שבאירועים שלו משתתפים מאות רבות של בחורי ישיבות ואברכים. את הרוב המוחלט של האנשים הדברים האלו לא מעניינים. אדם שהוא רב שכונה, רב בית כנסת, מורה הוראה, בעל תפקיד תורני, חלק מאיזה גוף תורני מוכר, שיש ציבור שסר למשמעתו, יכול להיות במעמד ציבורי משמעותי. אדם פרטי, גם אם שומעים עליו כפרובוקטור, זה חסר משמעות. - בכל מקרה זה לא הנושא שלנו, כאמור שייך לעתידנות.
אבל הפעילות שלי בענין פורום בית ועד, זה מאד קשור... או האיום בתביעת דיבה נגד פלח. לגבי הריאיון הרדיופוני ששפירא כתב על עצמו בויקיפדיה, נכון יש גם ריאיון רדיופוני ברדיו, אבל גם 'ריאיונות רדיופוניים' בקווי נייעס, אתה מנסה להקטין את ההגחכה שבדבר שהגאב"ד כותב על עצמו ערך ומציין לראיונות 'רדיופוניים' שלו בקוי הנייעס...
לסיכום של החלק החשוב בדברי, יש תופעה בציבור החרדי שנקראת 'פשקויל', זו קטגוריה של כתיבות, לרוב אנונימיות, בהן אין דין ואין דיין, ואנשים כותבים ומשמיצים ככל העולה על רוחם, לפעמים יש בפשקוילים כאלו חתימות של רבנים, לפעמים יש בהם זיוף חתימות, התפוצה שלהם דלה, וההשפעה אפסית, בדרך כלל מדובר בחיסולי חשבונות. להעלות תוכן פשקוילי לערכים אנציקלופדיים, זה מגוחך. אם מישהו מחליט למפות את סך דברי ההשמצות, 'חשיפות', תועבות, מחלוקות, שחיתויות, וכו' שיש בכל הפשקוילים שזורמים בביוב החרדי, יש בהחלט מקום גם לפשקוילי שפירא. אבל לא מעבר.