רבי אליעזר יהודה ולדנברג

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף ציץ אליעזר)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רבי אליעזר יהודה ולדנברג
הרב וולדנברג
תמונה זו מוצגת במכלול בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה ג' בטבת תרע"ו
פטירה ל' בחשון תשס"ז (בגיל 90)
כינוי הציץ אליעזר
מקום פעילות ירושלים
השתייכות חרדים ליטאים
תחומי עיסוק דיינות, הוראה
חיבוריו ציץ אליעזר, שביתת הים, הלכות מדינה

הרב אליעזר יהודה וולדנברג (ג' בטבת תרע"ו, 10 בדצמבר 1915 - ל' בחשון תשס"ז, 21 בנובמבר 2006) היה מחבר שו"ת ציץ אליעזר ומחשובי הפוסקים במאה העשרים. נודע בעיקר בזכות תשובותיו בנושאי רפואה והלכה. חבר בית הדין הרבני הגדול, זוכה פרס ישראל לספרות תורנית, ופרס הרב קוק.

ביוגרפיה

נולד בירושלים בשנת תרע"ו (1915), לרחל (בתו של הרב נחום רגוזניצקי ששימש כמנהל ישיבת עץ חיים) ולרב יעקב גדליה שעלה לבדו בגיל צעיר מקובנה. סמוך ללידתו, במהלך מלחמת העולם הראשונה, נחשד אביו בריגול לטובת רוסיה, בשל היותו נתין זר, ומשום כך נאלצו הוריו לעזוב את הארץ ולהתגורר בחלב שבסוריה מספר שנים. לאחר ששבו לירושלים לימד אביו בתלמוד תורה עץ חיים.

למד בישיבת עץ חיים, ולאחר מכן בישיבת חברון בירושלים. בגיל 19 הוציא את ספרו הראשון "דבר אליעזר". בשנת תרצ"ו (1936) התחתן עם שושנה, בת הרב אברהם ורנר, רב הכפר נתניה, ונינת הרידב"ז. במשך תקופה קצרה כיהן כרבו של המושב כפר ויתקין, והוא אף היה מועמד לכהן כרב בכפר הרוא"ה. לאחר שחזר לירושלים, היה מקורב לרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל, וכיהן כראש ישיבת שערי ציון, שנוסדה על ידו.

בשנת תשי"א (1951) נתמנה לדיין בבית הדין האזורי בירושלים, ובין השנים תשמ"א (1981) - תשמ"ה (1985) כיהן כחבר בית הדין הרבני הגדול. גם לאחר מכן המשיך להדריך ולייעץ לבית הדין הרבני הגדול. מלבד זאת שימש רבו הלא פורמלי של המרכז הרפואי שערי צדק בירושלים.

שיטתו ההלכתית

שו"ת ציץ אליעזר עוסק במגוון רחב של נושאים הלכתיים, החל ממצוות התלויות בארץ, ענייני נישואין וגירושין, ותשובות חלוציות רבות בענייני רפואה, בין היתר בנושאי הפריה מלאכותית, הפלה מלאכותית ופונדקאות.

הרב וולדנברג השתייך לאסכולה של תלמידי חכמים מבני ירושלים, שהתחנכו על שליטה בקיאותית בהיקף רחב של חלקי התורה, שימת דגש על לימוד הלכה למעשה, והסקת מסקנות הלכתיות בנושאים מחודשים על ידי סברה ישרה ומקורות מפתיעים מכל חלקי התורה בהלכה ובאגדה, ולאו דווקא בסברות למדניות המיובאות מחוץ להלכה. בקיאותו בספרות ההלכה של חכמי ספרד יוצאת דופן גם בין האמונים עליה.

הרב וולדנברג התייחד גם בהבנתו בנבכי הטכנולוגיה החדשנית והרפואה המתקדמת, היות שעמל לברר היטב את המציאות לשם פסיקת הלכה בשאלות שהובאו לפניו בנושאים אלו, בכך היה דומה לרב עובדיה יוסף והרב שלמה זלמן אוירבך אשר נודעו אף הם במומחיותם בנושאים אלו.

הרב וולדנברג נודע בכמה וכמה עמדות ופסיקות ייחודיות, ובפרט בין הפוסקים ותלמידי החכמים החרדים שביניהם התגורר ופעל. בין השאר הביע דעתו שבנישואין אזרחיים אין מדובר בנישואים מבחינת ההלכה. הוא נמנה עם המתירים להדליק חשמל ביום טוב[1].

אף על פי שהרב וולדנברג נקט בגישה זהירה ביותר בתשובות הלכתיות, ובפרט בנושאים של אתיקה ורפואה, ישנם היתרים מחודשים רבים המצויים לראשונה בתשובותיו, כגון היקף ההיתר שנתן לביצוע הפלה מלאכותית במקרים מסוימים, זאת בניגוד לאיסור הגורף על כך שפסק רבי משה פיינשטיין. לעומת זאת, בפסק הלכה אחר הוא דווקא התנגד להפריה מלאכותית בטענה כי העובר הנוצר על ידה אינו מתייחס לאביו, מה שמעלה חשש לבעיות ממזרות. בנוגע לעליה מאתיופיה סבר שדינם כגוים ועליהם לעבור גיור לכתחילה, בדומה לפסיקת הרב משה פיינשטיין והרבי מלובביץ'.

בבית הדין נחשב הרב וולדנברג למומחה בענייני סידור גיטין ושמות גיטין, והוא נתבקש לסדר את הגיטין בבית הדין הרבני הגדול גם לאחר פרישתו לגמלאות.

הרב וולדנברג האריך רבות בתיאור חשיבותה של מצוות יישוב ארץ ישראל וכיבושה גם בזמננו[2], תוך שהוא מסתמך בין השאר גם על חידושי החת"ם סופר למסכת סוכה (דף לו ע"א). בנוסף, הוא אף ראה במדינת ישראל כמלכות ישראל לעניינים מסוימים, כגון לעניין דין "כיבוש", ולפי דבריו שטח שנכבש על ידי צה"ל מתקדש בקדושת ארץ ישראל[3].

הרב וולדנברג התנגד בתוקף לגיוס בני ישיבות שתורתם אומנתם והביא לכך סימוכין מדברי הראי"ה קוק [באגרת תת"י] שכתב ש"בני הישיבות מועילים לא פחות ואף יותר מכל החייל הלוחם" וכתב שאין לגייס את בחורי הישיבות אף אם יש צורך בכך משום שבלימוד תורתם מועילים יותר להצלחת המלחמה[4]

משנתו המדינית

הרב ולדנברג שטח את משנתו המדינית בשלושת הכרכים של ספרו הלכות מדינה ובעשרות תשובות ב-22 הכרכים של שו"ת צי"ץ אליעזר. הוא תמך בתאוקרטיה והקדיש חלק ניכר מספרו האמור כדי לעסוק ביתרונות של משטר זה. לדבריו, "שלטון האלהות שנתנו לו שם מונח של "תיאוקרטיה" לא יערכו לפניו שום שלטון-דמוקרטי הכי משוכלל"[5]. לדבריו, בתאוקרטיה היהודית האידיאלית המנהיג הפוליטי הוא גם איש הדת הבכיר, והדוגמה המובהקת לכך הם משה ואהרן[6]. אולם, מאז בית שני המשטר היהודי כלל מוסד פוליטי ומוסד דתי נפרדים, זה לצד זה[7].
עם זאת, הרב וולדינברג אימץ את הגישה הדמוקרטית של רבי יצחק אברבנאל ואחרים. הוא נמנע מלהכריע בשאלה האם יש מצווה למנות מלך או שניתן להקים במקומו משטר דמוקרטי, וקבע שהדבר נתון להחלטת הציבור[8]. על רקע זה קבע רכניץ שהרב וולדינברג תמך בתיאוקרטיה דמוקרטית[9].

כאמור לעיל, הוא ראה במדינת ישראל אתחלתא דגאולה, וגוף בעל סמכות הלכתית בדומה למלכות ישראל, בנוגע לנושאים מסוימים, כמבואר בספרים הלכות מדינה ושו"ת ציץ אליעזר[10].

יצירתו

  • ציץ אליעזר - ספר שו"ת הכולל 22 כרכים, הוא חיבורו העיקרי. הכרך הראשון יצא לאור בתש"ה (1945) כשהיה בן 29, והאחרון בתשנ"ח (1998). במסגרת כרכי השו"ת נכללו גם כמה קונטרסים מיוחדים כגון, "רמת רחל"[11] ו"אבן יעקב" על הלכות אבלות, "משנת תרומות" על הלכות תרומה, "הסירו מכשול מדרך עמי" בעניין איסור נישואים עם בני כת הקראים ובעניין פינוי עצמות שבשטח קבר הרמב"ם בטבריא[12]. בשנת תשל"ו (1976) זכה בפרס ישראל לספרות תורנית.
  • שביתת הים - דיני הפלגת והנהגת אוניה בלב ים, והכניסה והיציאה ממנה אל היבשה ביום שבת.
  • הלכות מדינה - ספר העוסק במחקרי הלכות ובירורי דינים ב"דרכי הנהגת השלטון המדיני" במדינת ישראל. הספר הודפס בירושלים בתשי"ב (1952) במהדורה אחת בלבד, והפך לספר נדיר. במלאת 30 יום לפטירת הרב וולדנברג יצאו מחדש לאור שלושת חלקי הספר, למורת רוחם של בני המשפחה המחזיקים בהשקפה שונה ממנו בנושא יחס החרדים לציונות[13].
  • דבר אליעזר - ספרו הראשון, חידושים וביאורים בסוגיות בש"ס וברמב"ם. מהדורה ראשונה ירושלים תרצ"ה, מהדורה שנייה שם תש"נ.

צאצאיו

בנו היחיד, הרב שמחה בונים, היה רב מטעם העדה החרדית בשכונת עזרת תורה בירושלים, ונפטר בשנת ה'תשס"ה בחיי אביו.

נכדו הרב יעקב גדליהו משמש כרב בשכונת עזרת תורה,

חתן בנו הרב זלמן דוד צוקרמן משמש כרב בקהילת הפרושים בשכונת גבעת שאול.

עץ משפחת ורנר


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
משה מנחם מנדל ורנר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שמחה בונים ורנר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חנוך העניך ורנר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
רבי אברהם ורנר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
רבי אשר זאב ורנר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
רבי
שמואל ברוך ורנר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שושנה ולדנברג
 
רבי
אליעזר יהודה ולדנברג
 
הרב חיים ורנר
 
יפה מרים אוירבך
 
רבי
אברהם דב אוירבך
 
אסתר לאה
דייטש
 
הרב
חיים שלום דייטש
 
פסיה קרלנשטיין
 
רבי
דב צבי קרלנשטיין
 
הרב דוד ורנר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
גיטל שמידע
 
הרב משה שמידע
 
דינה אטינגר
 
הרב
ברוך מרדכי אטינגר
 
 


קישורים חיצוניים

ספרים ומאמרים

על אודותיו ומשנתו

הערות שוליים

  1. ^ ציץ אליעזר חלק א' סימן כ' פרק ו'.
  2. ^ שו"ת ציץ אליעזר חלק ז סימן מח - קונטרס אורחות המשפטים פרק יב.
  3. ^ שו"ת ציץ אליעזר חלק י' סימן א'
  4. ^ הלכות מדינה חלק ב' שער ג' פרק ד'
  5. ^ הרי"א וולדינברג, כרך א, הלכות מדינה, עמ' 17
  6. ^ הרי"א וולדינברג, כרך ג, הלכות מדינה, עמ' 6
  7. ^ שם, עמ' יט.
  8. ^ שם א, עמ' כז.
  9. ^ תיאוקרטיה דמוקרטית: עיון במשנתם המדינית של הריא"ה הרצוג, הרא"י וולדינברג והר"ש גורן, באתר dintora.org
  10. ^ ציץ אליעזר, חלק ז', סימן מח, אורחות המשפטים פרק יב'
  11. ^ נדפס גם בקונטרס עצמאי בשנת תשי"ז
  12. ^ נדפס גם בקונטרס עצמאי בשנת תשט"ז עם פתיחה מהרב צבי פסח פרנק
  13. ^ תעלומה: מי הוציא לאור את הלכות מדינה?, באתר ערוץ 7, 30 בינואר 2007


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32556935אליעזר יהודה ולדנברג