פורטל:מדעי המחשב/תמונה נבחרת/גלריה
1
ספר טלפונים קטן כטבלת גיבוב.
ניתן לראות כיצד המפתחות השמיים מוחלפים באינדקסים מספריים באמצעות פונקציית גיבוב; כך ניתן לגשת לרשומות.
2
3
אוטומט סופי לא דטרמיניסטי
במצב Q1 אם הקלט הוא הספרה 1 האוטומט יכול לעבור למצב Q2 או למצב Q4. אותו הדבר לגבי קליטת הספרה 0 - האוטומט יכול לבחור לעבור או למצב Q6 או למצב Q8.
4
מחסנית היא מבנה נתונים הפועל בצורה דומה לזו של מחסנית רובה: האיבר שנכנס אחרון יוצא ראשון מהמחסנית.
5
6
עץ בינארי לא מאוזן (אינו עץ AVL) |
אותו העץ לאחר איזון (זהו עץ AVL) |
עץ AVL הוא עץ חיפוש מאוזן, שבו הפרש גובהם של תת-העצים הבנים של כל צומת הוא לכל היותר 1. תכונה זו מבטיחה שניתן יהיה לחפש בעץ ולהכניס או להוציא ממנו נתונים בסיבוכיות של במקרה הגרוע ביותר, כאשר הוא מספר האיברים בעץ.
7
דוגמה לשילוש דלוני של קבוצת נקודות במישור.
כל הנקודות בקבוצה הן קודקודים של המשולשים; אף נקודה אינה נמצאת בתוך המעגל החוסם אחד מהמשולשים.
תכונה זו של השילוש הופכת אותו לאופטימלי, מבחינות מסוימות, משום שהיא מבטיחה שהמשולשים שירכיבו את השילוש יהיו עבים ושמנים, ולא ארוכים ודקים.
8
|
9
דוגמה לרדוקציה פולינומית מבעיית הספיקות CNF-SAT לבעיית כיסוי הקודקודים
כאן הפסוק הנתון הוא
וההשמה המספקת את הפסוק היא
10
תיאור מחלקות הסיבוכיות והקשרים ביניהן כאשר מקבלים את ההשערה הרווחת כי P≠NP
11
12
|
13
עץ אדום שחור הוא סוג של מבנה נתונים (כלומר - שיטה לאחסון מידע) המממש פעולות "הכנסה", "חיפוש" ו"הסרה" של איברים לקבוצה. יתרונו הוא הזמן הקצר הנדרש לשם איתור אחד הנתונים המאוחסנים בו. זהו יתרון בסיבוכיות.
14
15
מערכת הצפנה המבוססת על מפתח פומבי
(אליס ובוב מעבירים ביניהם מידע. איב מצותתת)
16
|
17
MULTIPLY B BY B GIVING B-SQUARED.
MULTIPLY 4 BY A GIVING FOUR-A.
MULTIPLY FOUR-A BY C GIVING FOUR-A-C.
SUBTRACT FOUR-A-C FROM B-SQUARED GIVING RESULT-1.
COMPUTE RESULT-2 = RESULT-1 ** .5.
SUBTRACT B FROM RESULT-2 GIVING NUMERATOR.
MULTIPLY 2 BY A GIVING DENOMINATOR.
DIVIDE NUMERATOR BY DENOMINATOR GIVING X.
|
תוכנית מחשב הכתובה בשפת התכנות קובול.
עיקרון מרכזי בהגדרתה של קובול הוא יצירת שפת תכנות שסגנונה מזכיר אנגלית מדוברת, כך שהתכנות בה ייעשה בקלות ובטבעיות. מבקרי השפה טוענים שסגנונה יוצר תוכניות ארוכות הכתובות בשפה מסורבלת, ופוגע בחשיבה המדויקת הנחוצה למלאכת התכנות.
18
בתמונה: לכל שני קודקודים סמוכים, מרחק המינג 1. מרחק המינג בין המחרוזת 0100 למחרוזת 1001 הוא 3 (מספר הצלעות במסלול האדום).
19
20
סמלים אמריקאים של השערים הלוגיים ונוסחאותיהם הבוליאניות
21
מחקר מתמטי של אומנות האוריגמי היפנית גילה שחישוב דרך הקיפול של דגמי אוריגמי היא בעיה NP שלמה.
22
דוגמה להעברת מפתח קוונטית
23
24
|
25
// HelloWorld.java
public class HelloWorld {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Hello, World!");
}
}
|
גרסת JAVA לתוכנית Hello world
26
27
28
29
ניתוח תדירות הוא מעקב אחר התדירות של אותיות או קבוצות אותיות בטקסט מוצפן. צפנים חלשים לא ממסכים היטב את הפילוג והדבר עשוי להיות מנוצל לטובת המפענח המעוניין לקרוא הודעה מוצפנת.
30
מטריצת שכנות (adjacency matrix) היא שיטת יצוג מקובלת לגרף כללי.
כל צומת מיוצג על ידי שורה ועל ידי עמודה. תא במטריצה מכיל "1" אם ישנה בגרף קשת מהצומת של לצומת של , ו-"0" אחרת.
31
<head>
<title>VBScript Example</title>
</head>
<body> <%
'Grab current time from Now() function.
Dim timeValue
timeValue = Now %>
The time, in 24-hour format, is
<%=Hour(timeValue)%>:<%=Minute(timeValue)%>:<%=Second(timeValue)%>.
</body>
|
קוד מקור בשפת התכנות VBScript אשר מציג את השעה הנוכחית
32
33
34
אוטומט מחסנית המקבל את השפה חופשית ההקשר
35
36
If ''condition'' then
Begin
''statementTrue'';
End
Else
Begin
''statementFalse'';
End;
|
37
מפת כרומוזום X אנושי (מתוך אתר NCBI); מיפוי גנום האדם הוא אחד מהישגי הביואינפורמטיקה
38
בעיית הגלריה לאמנות היא בעיה תאורטית מפורסמת בתחום הגאומטריה החישובית, העוסקת במבנה של מצולעים מישוריים. הבעיה, שהוצגה בשנת 1973, מבקשת למצוא את מספר השומרים הקטן ביותר שיוכלו, מבלי לעזוב את משמרתם, להשגיח על כל פינה בגלריה לאמנות, שקירותיה ישרים.
בתמונה: המחשה כיצד יכולים ארבעה שומרים לשמור על גלריה נתונה.
39
|
איטרציה אחת של אלגוריתם מיון מהיר.
5 הוא "איבר הציר"; האיברים הצבועים באדום הם האיברים הגדולים מ-5; האיברים הצבועים בכחול הם האיברים שקטנים או שווים ל-5.
40
|
הדמיה ויזואלית של חלוקת סוד בין שלושה משתתפים.
כל אחד מהמשטחים שבציור מיצג משתתף אחד. הסוד הוא נקודת החיתוך של שלושת המשטחים. גם אם שניים מהמשתתפים ישתפו פעולה הם לא יוכלו לגלות את הסוד: הם יגלו את הישר שהוא החיתוך של שני המשטחים, אך לא יוכלו לדעת איזו נקודה על הישר היא הסוד.
41
42
באמצעות תוכנה לזיהוי תווים אופטי, המחשב יכול לפענח את התווים בקובץ תמונה
43
גרף דו-צדדי (נקרא גם גרף דו-חלקי) הוא גרף שבו ניתן לחלק את הקודקודים לשתי קבוצות זרות, כך שלא קיימת קשת בין שני קודקודים השייכים לאותה הקבוצה
44
השלבים הראשונים באלגוריתם של ג'ונסון למציאת מסלולים קצרים בגרף ממושקל ומכוון בין כל שני זוגות צמתים.
45
הפעולה שמבצע צופן קיסר היא הזזת כל אות מספר מקומות בכיוון נתון לאורך האלף-בית.
בדוגמה לעיל: היסט 3 עם אלף-בית אנגלי. האות B בטקסט הופכת לאות E בטקסט המוצפן.
46
47
|
סימון אסימפטוטי משמש במתמטיקה כסימון מקוצר שמתאר את התנהגותן של פונקציות עבור ערכים הולכים וגדלים, וזאת באמצעות השוואתן לפונקציות אחרות. במדעי המחשב הם משמשים כדי להעריך את הסיבוכיות של אלגוריתמים.
בטבלה מוצגים חמשת הסימונים האסימפטוטיים המקובלים.
48
פונקציית גיבוב (Hash function) היא פונקציה שממירה קלט חופשי באורך משתנה לפלט באורך קבוע, בדרך כלל קצר בהרבה. לפונקציות אלו שימושים בבעיות אלגוריתמיות רבות, ובהן מיון וחיפוש בטקסטים ארוכים ובקריפטוגרפיה. בתמונה תיאור שלדי של פונקציית גיבוב.
49
with Ada.Integer_Text_IO;
procedure Factorial is
Counter : Integer := 5;
Factorial : Integer := 1;
begin
while Counter > 0 loop
Factorial := Factorial * Counter;
Counter := Counter - 1;
end loop;
Ada.Integer_Text_IO.Put (Factorial);
end Main;
|
שימוש בלולאת While בתוכנית מחשב בשפת Ada המחשבת !5
50
הקְמוֹר של אוסף של נקודות, קטעים ומצולעים במישור הדו-ממדי הוא הקבוצה הקמורה המינימלית המכילה אותם. ניתן לחשוב על הקמור כעל גומייה שנמתחה כך שתקיף את כולם, ולאחר מכן שוחררה. למציאת קמור חשיבות רבה בגאומטריה חישובית
51
בעיית הפילוסופים הסועדים היא המחשה לבעיות תזמון וסינכרוניזציות שמופיעות בהקשרים של עיבוד מקבילי - מספר תוכניות שרצות יחד וחולקות משאבים משותפים.
52
53
הגדרה כנוסחת נסיגה :
|
הגדרה מפורשת: כאשר |
סדרת פיבונאצ'י היא הסדרה שאיבריה הראשונים הם 0 ו-1, וכל איבר אחר בה שווה לסכום שני קודמיו.
ישנם אלגוריתמים ומבני נתונים כגון ערימת פיבונאצ'י המשתמשים בתכונות של מספרי פיבונאצ'י להוכחת סיבוכיותם.
54
insertionSort(array A)
begin
for i := 1 to length[A]-1 do
begin
value := A[i];
j := i-1;
while j ≥ 0 and A[j] > value do
begin
A[j + 1] := A[j];
j := j-1;
end;
A[j+1] := value;
end;
end;
|
55
צופן ויז'נר הוא צופן החלפה רב-אלפביתי, המחליף כל אות במסר באות אחרת מתוך אלפבית שונה, קרי במפתח שונה. השימוש במפתח נעשה באופן מחזורי, לאחר שימוש בכל האלפביתים חוזרים לאלפבית הראשון. מיקומה של כל אות במסר המקורי קובע באיזה אלפבית מתוך קבוצת האלפבית של מפתח הצופן להצפינה.
56
|
טבלת המרה בין מספרים בבסיסים שונים.
משמאל לימין: בסיס בינארי (בסיס 2), בסיס אוקטלי (בסיס 8), השיטה העשרונית (בסיס 10), בסיס הקסדצימלי (בסיס 16)
57
תהליך (Process) עם שני תהליכונים (Thread)
מערכות הפעלה מודרניות מאפשרות לנהל במסגרת ריצה של תהליך מספר תהליכונים הרצים במקביל. במערכות אלו כל תהליך חדש מתחיל את ביצועו באמצעות 'תהליכון ראשי' אשר עשוי בהמשך ליצור תהליכונים נוספים. מנגנון הריצה באמצעות תהליכונים מאפשר לספק למשתמש במערכת ההפעלה מהירות תגובה ורציפות פעולה כאשר התהליך (יישום) מבצע כמה משימות במקביל.
58
הגרף השלם |
הגרף השלם |
בתמונה: הוא גרף מישורי ואילו אינו מישורי.
59
תיאור פעולת חיפוש עבור מבנה נתונים מסוג עץ B
60
דוגמה לבעיית הסוכן הנוסע:
61
62
|
רשת זרימה בה שיטת פורד-פלקרסון למציאת הזרימה האופטימלית, עלול לדרוש זמן ריצה מסדר גודל של ערך הזרימה המקסימלית.
63
64
אוטומט סופי דטרמיניסטי המקבל את השפה הרגולרית הכוללת את כל המילים המתחילות ברצף 101
65
|
גרף מכוון שבו מסומנים הרכיבים הקשירים היטב.
66
67
דוגמת הרצה של אלגוריתם מיון מיזוג עבור מערך בגודל 7 המכיל את הערכים: 38,27,43,3,9,82,10.
68
במחשב קוונטי, קיוביט (סיבית קוונטית) הוא מצב קוונטי של חלקיק בודד בעל 2 רמות אנרגיה, אשר לרוב מצוינות כ- ו-, או כ- ו-.
69