נמצא אחד קרוב או פסול

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נמצא אחד קרוב או פסול
(מקורות עיקריים)
משנה מסכת מכות, פרק א', משנה ח'
תלמוד בבלי מסכת מכות, דף ה' עמוד ב' - דף ו' עמוד א'; מסכת סנהדרין, דף ט' עמוד א'
משנה תורה הלכות עדות, פרק ה', הלכות ג'–ז'
שולחן ערוך חושן משפט, סימן ל"ו
מקורות נוספים תבנית:רא"ש

נמצא אחד מהם קרוב או פסול הוא כלל בדיני עדות בהלכה, לפיו כאשר ישנם מספר עדים שמעידים את אותה העדות, וחלקם נמצאו פסולי עדות מטעמי שארות או מטעמים אחרים, נפסלת העדות כולה (גם כאשר מספר העדים הכשרים הנותרים כשיר לנושא העדות).

למשל: כאשר שלושה עדים העידו עדות מסוימת בדיני נפשות, שנים מהעדים אינם קרובים ואילו השלישי הוא קרוב משפחה של החשוד, נפסלת העדות כולה.

מקור ההלכה

נאמר בתורה[1]: ”עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ שְׁלֹשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד.” והקשו חכמים[2]: "אם מתקיימת העדות בשנים, למה פרט הכתוב בשלשה", וענה על כך רבי עקיבא[3]: ”מה שנים נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטלה, אף שלשה נמצא אחד מהן קרוב או פסול, עדותן בטלה. מנין אפילו מאה, תלמוד לומר: עדים.”

פרטי הדין

בדיני ממונות

נחלקו רבי יוסי ורבי האם הכלל תקף רק בדיני נפשות (דעת רבי יוסי) או גם בדיני ממונות (דעת רבי). לפי רש"י רבי יוסי סובר שהכלל נוהג בדיני נפשות בלבד, ומשום שבהם נאמר "והצילו העדה", אבל בדיני ממונות תתקיים העדות בשאר העדים[4]. ר"י הסביר את החילוק בין דיני ממונות לדיני נפשות באופן שונה: בעוד בדיני נפשות עד אחד אינו נחשב כלל, בדיני ממונות עד אחד מחייב שבועה. לכן בדיני ממונות כשנמצא אחד קרוב ופסול אין עדות השני בטילה לגמרי, והיא מועילה לשבועה, ומשום כך גם בשלושה עדים אין עדותם בטלה, והיא מועילה לממון[5]. הרמב"ם[6] והשולחן ערוך[7] פסקו כדעת רבי שכלל זה תקף גם בדיני ממונות.

הערות שוליים

קישורים חיצוניים


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

39161263נמצא אחד קרוב או פסול