רבי מנחם נחום פרידמן (השני)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך מסודר ומנוסח על פי מקורות ציוניים ומשכילים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך מסודר ומנוסח על פי מקורות ציוניים ומשכילים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

רבי מנחם נחום פרידמן (ח' בחשוון ה'תר"ם, 25 בנובמבר 1879 - כ"א בסיוון ה'תרצ"ג, 1933) רבה של קהילת איצקן. אחיינו של רבי אברהם מתתיהו פרידמן, האדמו"ר האחרון לבית שטפנשט ואף היה אמור לירש את מקומו ואחיו של רבי אהרן מתתיהו פרידמן. היה ציוני נלהב ונודע בגישתו המחשבתית ביהדות המשלבת פילוסופיה חיצונית.

ביוגרפיה

נולד בשנת ה'תר"ם (1879) בעיירה שטפנשט, לאדמו"ר רבי אברהם יהושע השל פרידמן מאדז'אד ולבת שבע לבית פרידמן, בתו של רבי מנחם נחום פרידמן משטפנשט. משני הוריו היה ייחוסו לרבי ישראל מרוז'ין. גדל בבוהוש בבית סביו רבי יצחק פרידמן מבוהוש. בשנת תרמ"ז (1887) נפטרה אמו, וכשנתיים[דרושה הבהרה] לאחר מכן נשא לאישה את מרים, בתו של רבי ישראל פרידמן מצ'ורטקוב, אף היא נינה לרבי ישראל מרוז'ין. לאחר כמה שנים בבית חותנו בצ'ורטקוב עבר בשנת תרס"ז (1907) לעיירה איצקן (Ițcani) שבבוקובינה (אז חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית).

בשנת 1914, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, נמלט לווינה, בדומה לאדמו"רים אחדים מגליציה. בווינה התקרב לציונות, כנראה בהשפעת האדמו"ר רבי חיים מאיר יחיאל שפירא מדרוהוביץ', והיה פעיל ב"הסתדרות יישוב ארץ ישראל". בשנת 1919 חזר לאיצקן, ובערך בשנת תרפ"ג (1923) חזר לעיירת הולדתו שטפנשט. דודו, רבי אברהם מתתיהו פרידמן, האדמו"ר משטפנשט, היה בלא בנים ולקח אותו תחת חסותו ואף רצה למנותו כיורשו, ואכן תיפקד עוד בחיי דודו כאדמו"ר לא-רשמי. במקביל המשיך בפעילות ציונית והיה ראש "קרן היסוד" בשטפנשט, ואף רכש חלקת אדמה בכרמל. באותן שנים חלה במחלה קשה ובשנת תרצ"ג (1933) הוחמר מצבו והוא נסע לבית הבראה סמוך לווינה שם נפטר. חודש ימים לאחר מכן נפטר דודו ובכך פסקה שושלת חסידות שטפנשט.

ההיסטוריון דוד אסף העריך את פועלו:

הרבי מאיצקן הוא מאותן דמויות הפוסעות בשוליה של דרך המלך ומנסות להרחיבה ולהטותה אל כיוונים חדשים. בנועזותו המחשבתית אין דומה לו באורתודוקסיה החסידית במזרח אירופה, ואין הכוונה לרמת הלמדנות או ההעמקה ואף לא לכישרון ההבעה וליפי הסגנון, אלא לאומץ הלב האינטלקטואלי, לאופק ההתעניינות, לפתיחות אל נכסי הרוח של התרבות האירופית וליכולת הרחבת גבולותיה של ההגות הדתית.[1]

בתו פייגא, ונכדו דוד נספו בשואה.

ספריו

רבי מנחם נחום פרידמן היה בקי בספרות העולם, ובכלל זה כתבי אפלטון, אריסטופאנס, שפינוזה, קאנט, שילר, ניטשה ועוד. כמו כן היה בקי בספרות הפילוסופית היהודית. בקיאותו זו באה לידי ביטוי בכתביו, שבהם שילב את תפיסת העולם החרדית בדברי הגות מספרות העולם. בהוראת חמיו, הוציא גיסו רבי צבי אריה טברסקי ספרים להפריך את ספריו.

ספריו:

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ספריו:


הערות שוליים

  1. ^ דוד אסף, נאחז בסבך: פרקי משבר ומבוכה בתולדות החסידות, מרכז זלמן שזר, ירושלים 2006, פרק שישי: 'כמה נשתנו הזמנים': עולמו של ר' מנחם נחום פרידמן מאיצקן, עמ' 284
  2. ^ מנחם נחום פרידמן, על האדם, מולדובה: 1932, באתר הספריה הלאומית – ישראל
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

31846255מנחם נחום פרידמן (השני)