בואינג 787 דרימליינר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף דרימליינר)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בואינג 787 דרימליינר
בואינג 787 בטיסתו הראשונה
בואינג 787 בטיסתו הראשונה
מאפיינים כלליים
סוג מטוס נוסעים רחב גוף
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן בואינג
טיסת בכורה 15 בדצמבר 2009
תקופת שירות 26 באוקטובר 2011 – הווה (13 שנים)
צוות 2
נוסעים 210–290
יחידות שיוצרו 1,006 (נכון לפברואר 2022)[1]
משתמש ראשי יפןיפן אול ניפון איירווייז
ארצות הבריתארצות הברית יונייטד איירליינס
יפןיפן ג'פאן איירליינס
קטר (מדינה)קטר (מדינה) קטר איירווייז
קנדהקנדה אייר קנדה
משתמשים משניים ישראלישראל אל על
ספרדספרד אייר אירופה
אבו דאביאבו דאבי איתיחאד איירווייז
אוסטרליהאוסטרליה קוואנטס
הודוהודו אייר אינדיה
דגמים 787-8
787-9
787-10
מחיר 787-8: 193.5 מיליון דולר
787-9: 227.8 מיליון דולר.
787-10: 306.1 מיליון דולר
32 מיליארד דולר עלות הפרויקט
ממדים 
אורך 56.7 מטר
גובה 16.9 מטר
רוחב 5.97 מטר
מוטת כנפיים 52.0 מטר
משקל ריק 110,000 ק"ג
משקל המראה מרבי 228,000 ק"ג
ביצועים 
מהירות מרבית 1,089 קמ"ש
טווח טיסה מרבי 15,750 ק"מ
סייג רום 13,100 מטר
הנעה 
שני מנועי טורבו־מניפה מתוצרת ג'נרל אלקטריק (ארצות הברית) או רולס־רויס (בריטניה).
תרשים
הדמיה ממוחשבת של גרסה 9
תא הטייס של המטוס
בואינג 787-8 של חברת אול ניפון איירווייז
בואינג 787-9 של חברת אל על

בואינג 787 דרימליינר (ידוע גם בשם הקוד: 7E7) הוא מטוס נוסעים סילוני בינוני רחב גוף לטווח ארוך שפותח ומיוצר על ידי חברת בואינג. מספר הנוסעים שניתן להטיס באמצעותו הוא בין 200 ל־350 (בהתאם לגרסה ולסידורי הישיבה). צריכת הדלק שלו נמוכה יחסית, בין השאר בזכות חומרים מרוכבים כגון סיבי פחמן ששימשו בבנייתו. ה־787 נועד להחליף את מטוס הבואינג 767 הוותיק. המטוס הוצג לציבור לראשונה ב־8 ביולי 2007 (7.8.07 בשיטת רישום התאריך הנהוגה בארצות הברית), טיסת הבכורה שלו נערכה ב־15 בדצמבר 2009, והמטוס הראשון מייצור סדרתי נמסר ללקוח, חברת התעופה "אול ניפון איירווייז", בסוף חודש אוגוסט 2011.

המטוס משווק בשלוש גרסאות: 8, 9, 10.

תהליך הפיתוח

בסוף שנות התשעים, כשמכירות הבואינג 767 והבואינג 747 נחלשו, החברה החליטה לפתח שני דגמים חדשים של מטוסי נוסעים: דגם משופר של ה־747 (747-8), ובמקביל – מטוס מהיר ומתקדם במיוחד (כונה "סוניק קרוזר"), בעיצוב מהפכני. בעקבות פיגועי 11 בספטמבר 2001, משבר קשה מאוד פגע בחברות התעופה, ובמיוחד בחברות התעופה האמריקניות. המשבר הכלכלי הזה, בצירוף עליית מחירי הדלק, הוביל את חברת בואינג למסקנה שיש ביקוש למטוסים יעילים וחסכוניים בדלק, והיא החליטה לפתח את ה־787 במקום ה"סוניק קרוזר". בואינג הצהירה שהמטוס יהיה חסכוני בצריכת הדלק בשיעור של 20 אחוזים בהשוואה למטוסים מקבילים – בזכות המנועים החדשים, התכנון האווירודינמי והשימוש הרב בחומרים מרוכבים קלים ומערכות מתקדמות נוספות. אחד המאפיינים העיקריים – מערכות חשמליות חדשות יחליפו מערכות הידראוליות מיושנות.

מאפיינים נוספים

  • חומרים מרוכבים: חלוקת המשקל לפי חומרים: מרוכבים 61 אחוזים, אלומיניום 20 אחוזים, טיטניום 11 אחוזים, פלדה 8 אחוזים.
  • חלונות הנוסעים גדולים במיוחד, בציפוי LCD (תצוגת גביש נוזלי) לשיפור תנאי הראות.
  • דחיסת האוויר לתא הנוסעים מתבצעת באמצעות מערכת חשמלית, ולא באמצעות המנועים.
  • במטוס רשת נתונים מתקדמת לשליטה על המערכות השונות.
  • העיצוב הסופי של המטוס שמרני מאוד, בניגוד לעיצוב המקורי, שהיה קיצוני.

המטוס מורכב במפעל בואינג באוורט, וושינגטון, המעסיק כ־1,000 עובדים. המפעל מסוגל להרכיב מטוס שלם בכל שלושה ימים.

תקלות

ב־16 בינואר 2013 החליט ה־FAA לקרקע את כל טיסות המטוסים מדגם זה ברחבי ארצות הברית. בעקבות החלטה זו, החליטו על קרקוע המטוסים גם יפן, מדינות האיחוד האירופאי ומדינות נוספות. הסיבה לקרקוע הייתה רצף של חמש תקלות מאותו סוג במטוסים שונים מדגם זה, שגרמו למספר נחיתות חירום, אם כי לא לתאונות. הבעיה הייתה נעוצה בסוללות היוני ליתיום של המטוס – שעוצמת כל אחת מהן פי כ־85 מסוללה של מחשב נייד – שהתחממו ועלו באש. תקלה זו נחשבת לחמורה במיוחד, כיוון שהיא עלולה לגרום לשריפה ולחנק של הנוסעים מעשן. רשות התעופה האמריקאית וכן רשויות תעופה אחרות חוקרות את התקלות שקרו[2]. התברר כי לעיתים מסוימות מתרחשת בזמן טעינה התחממות של סוללות יוני ליתיום, הגורמת לבריחה תרמית מהסוללה שעלולה להוביל לשריפת הסוללה ואף להתפוצצותה, אך קשה לצפות מתי היא אמורה להתרחש, ואי אפשר להבין את מקור הבעיה. החברה הציעה עיצוב מחדש של הסוללה, מעטפת פלדה שתכלול חומר עמיד בפני אש, סביבה נטולת חמצן סביב הסוללה, וצינור ניקוז שיפנה את העשן מחוץ לגוף המטוס במקרה של התחממות קריטית של הסוללות. כעבור שלושה חודשים אישר ה־FAA שינויים בתכנון המטוס, שיאפשרו את החזרתם לשירות של 50 המטוסים שיוצרו[3]. עלות הקרקוע והתיקון לחברת בואינג מוערכת בלמעלה מ־500 מיליון דולר.

ב־2016, בטיסת אייר קנדה מטורונטו לתל אביב, כשלה מערכת חמצן אחת מבין השתיים של המטוס, ולכן המטוס ירד לגובה נמוך, בה ריכוז החמצן באוויר יותר גבוה. לאחר זמן מה כשלה גם המערכת השנייה. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה התעופה לונדון הית'רו ללא נפגעים.

כמו כן בשנת 2018 נתגלו בעיות במנועי הרולס רויס של המטוס, ובעקבות כך חברת אל על החליפה את מנועיה לדגם המתקדם של המנוע[4].

בעיות בטיחותיות

בהמשך להתרסקות דגם בואינג 737 MAX ולקרקוע דגם זה ברחבי העולם, עיתון הניו יורק טיימס ערך תחקיר על המפעל בנורת צ'ארלסטון שבדרום קרוליינה אשר מייצר את הדגם הזה. בתחקיר זה עלו ממצאים קשים על בעיות בטיחות קשות: תלונות של עובדים על שיטות ייצור פגומות, חלקים שבורים שהושארו במטוסים, נקמה בעובדים שהתריעו על בעיות ועוד. התחקיר חושף כי התרבות הארגונית מעדיפה מהירות על פני איכות, בעקבות עיכובים ממושכים בייצור, בואינג לחצה על העובדים לבנות במהירות מטוסי דרימליינר, תוך שהיא מתעלמת לעיתים מאזהרותיהם בתחום הבטיחות[5].

גרסאות

787-8

הדגם הבסיסי והעיקרי, אורכו 57 מטר ומוטת כנפיו 60 מטר. טווח הטיסה הוא 14,200–15,200 ק"מ, בהתאם למספר הנוסעים. במטוס 210–246 מושבים. גרסה זו של בואינג 787 היא הראשונה להיכנס לשירות סדיר, בשנת 2010. בואינג מייעדת גרסה זו להחלפת מטוסים מדגם בואינג 767-200ER ו־767-300ER וכן להכניסו לנתיבי טיסות ארוכות שבהן אין כדאיות כלכלית בהפעלת מטוסים גדולים יותר. רוב הזמנות הדגם התקבלו לגרסה זו.

787-9

דגם מוארך, אורכו 63 מטר, ובו 250–296 מושבים . טווח המטוס נע בין 14,800–15,750 ק"מ. המטוס נכנס לשירות בשנת 2014.

787-10

הדגם הארוך ביותר, אורכו 68 מטר, ובו 290–336 מושבים, ב־31 במרץ 2017 המריא המטוס לראשונה[6]. ב־27 במרץ 2018 נמסר בפעם הראשונה לחברת התעופה סינגפור איירליינס ובכך החל השירות המסחרי של הדגם[7].

הדמיה של גרסה 10 של המטוס
גרסה 10 של המטוס

דגמים אחרים

787-3

דגם לטווחים קצרים. יישא 290 נוסעים בשתי מחלקות (עסקים ותיירים), לטווח של 4,650–5,650 ק"מ בעומס מלא. דגם זה יתחרה בדגמים של איירבוס A300, איירבוס A310 ‏,A350 ובואינג 757-300/בואינג 767-200 בנתיבים אזוריים משדות תעופה בעלי מגבלות על גודל מטוסים היכולים להתחבר לשרוול העלאת נוסעים. גוף מטוס זה יהיה זהה לדגם 9–787 אולם יכיל חיזוקים כדי לאפשר המראות ונחיתות מרובות. מוטת כנפיו תהיה קצרה בכ־7.6 מטר מזו של דגם 9–787 והוא יהיה מצויד בכנפונים, זאת כדי להתאים למגבלות הגודל בשדות תעופה קטנים יותר, במיוחד ביפן.

טווח דגם זה מוגבל עקב הפחתת המשקל המרבי להמראה ל־163,290 ק"ג, עובדה המגבילה את כמות הדלק הנישאת במטוס לאחר העמסת הנוסעים ומטענם. בואינג מייעדת מטוס זה לנתיבים המקשרים בין ערים גדולות מאוד (מעל 5 מיליון תושבים) הנמצאות בקרבה יחסית, כגון לונדון וברלין, בוגוטה וקראקס, ניו יורק ויוסטון, סידני ואוקלנד, או טוקיו ושאנגחאי, כמו גם ערים בהודו ובמזרח אסיה. 43 מטוסים מדגם זה הוזמנו על ידי שתי חברות תעופה יפניות המפעילות היום מטוסים מדגם בואינג 747-400. אולם, עקב עיכובים בייצור המטוס ביטלה חברת ג'פאן איירליינס את כל הזמנותיה לדגם זה ואילו חברת אול ניפון איירווייז ביטלה הזמנת שני מטוסים מתוך 30 מטוסים בהזמנה המקורית.

ב־13 בדצמבר 2010 ביטלה בואינג את ייצורו ופיתוחו של דגם זה עקב חוסר בכדאיות כלכלית, וכל ההזמנות שהיו לדגם זה בוטלו.

מסירות והזמנות

  • מסירת המטוס הראשונה הייתה בספטמבר 2011 לאול ניפון איירווייז.
  • ב־5 באוגוסט 2015 הודיע חברת אל על כי בכוונתה לקנות 16 מטוסים 787 מהדגמים (-8), (-9) ו־(10). המטוסים היו צפויים להגיע החל מהמחצית השנייה של שנת 2017, ובהתאם לכך נחת לראשונה בנתב"ג מטוס ראשון, מדגם 9–787, ב־23 באוגוסט 2017[8]. בנוסף לאלו, החברה מסרה כי כאשר תסתיים הרכישה החברה תקנה 13 מטוסים נוספים מהדגמים הנ"ל[9].
  • חברת ארקיע החליטה לקנות ארבעה מטוסים מדגם 9. אך לבסוף החליטה לוותר עליהם והיא מחכירה אותם לחברת נורוויג'ן אייר שאטל ורישומיהם הם LN-LNL G-CIXO EI-LNJ EI-LNI
  • בתאריך 27 בדצמבר 2016 השלימה בואינג את מסירת המטוס ה־500 שלה מדגם 787 ושברה בכך שיא בזמן מסירת מטוסים. המטוס ה־500 נמסר לחברת אוויאנקה[10].
  • בנובמבר 2018 קיבלה יונייטד את הבואינג 10–787, ובכך הפכה לחברה הראשונה המפעילה את שלושת הדגמים בצי המטוסים שלה.
  • בנובמבר 2018 מסרה בואינג את הדרימליינר ה־787 שלה לצ'יינה סאות'רן איירליינס והוא נצבע בצביעה מיוחדת[1].

הזמנות של המטוס:

787-8 787-9 787-10 סה"כ
426 675 177 1,278

חברות תעופה המפעילות את המטוס

הרשימה מעודכנת לחודש אוגוסט 2017:

נתונים טכניים

דגם B787-8
B787-9 B787-10
צוות בתא הטייס שניים עד ארבעה
נוסעים 242 בשתי מחלקות
381 (מקסימום)
290 בשתי מחלקות
420 (מקסימום)
330 בשתי מחלקות
אורך 56.7 מ' 62.8 מ' 68.3 מ'
מוטת כנפיים 60.1 מ'
שטח הכנף 325 מ"ר
זווית משיכת כנף 32.2°
גובה 16.9 מ' 17 מ'
קוטר המרכב 5.77 מ'
רוחב תא הנוסעים 5.49 מ'
קיבולת מטען 28 LD3 36 LD3 40 LD3
משקל המראה מקסימלי 228 טון 253 טון 254 טון
מהירות שיוט מאך 0.85 (1,028 קמ"ש, 487 קשר, בגובה 40,000 רגל/12.19 ק"מ)
מהירות שיוט מקסימלית מאך 0.9 (1,089 קמ"ש, 510 קשר, בגובה 40,000 רגל/12.19 ק"מ)
טווח (תחת עומס) 13,600 ק"מ 14,100 ק"מ 11,900 ק"מ
תכולת דלק מרבית 126,000 ליטר
גובה טיסה 43,000 רגל
מנועים (2×) GEnx-1B
RR 1000
יכולת דחף מרבי 280 קילו־ניוטון 320 קילו־ניוטון 340 קילו־ניוטון

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 תבנית:Https://www.boeing.com/commercial/
  2. ^ "Boeing Statement on Federal Aviation Administration 787 Action".
  3. ^ אחרי יותר מ־3 חודשי קירקוע: בואינג קיבלה אישור להפעיל מחדש את הדרימליינר, באתר כלכליסט, 19 באפריל 2013
  4. ^ חזי שטרנליכט, אל על החליפה את מנועי הדרימליינר כדי להימנע ממשבר, באתר כלכליסט - www.calcalist.co.il, ‏2019-02-10
  5. ^ טיימס, ניו יורק (2019-04-22). ""לעולם לא אטוס במטוס הזה": התחקיר שחושף בעיות בטיחות קשות במפעל לייצור הדרימליינר". TheMarker. נבדק ב-2019-04-22.
  6. ^ /News, טיסת בכורה ל'דרימליינר' של בואינג, באתר ערוץ 7
  7. ^ "מטוס הבואינג 10–787 דרימליינר הראשון נמסר לסינגפור איירליינס". פורט2פורט. נבדק ב-2018-03-27.
  8. ^ "צפו: מטוס הדרימליינר התקבל בטקס המוני - כיכר השבת". כיכר השבת. נבדק ב-2017-08-23.
  9. ^ קוטלר, דני שדה, עמית (2017-06-26). "לאן יטוס הדרימליינר הראשון של אל על?". Ynet. נבדק ב-2017-06-26.
  10. ^ "חלום של מטוס: נמסר מטוס הדרימליינר ה־500". פורט2פורט. נבדק ב-2016-12-27.


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

39711106בואינג 787 דרימליינר