צ'יינה סאות'רן איירליינס
איירבוס A380 של החברה | |||||||||||
נתונים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מיקום המטה | גואנגג'ואו, סין | ||||||||||
נתוני חברת תעופה | |||||||||||
| |||||||||||
|
צ'יינה סאות'רן איירליינס (בסינית: 中国南方航空公司; באנגלית: China Southern Airlines) היא חברת התעופה הגדולה ביותר בסין. בסיסה הראשי נמצא בנמל התעופה של העיר גואנגג'ואו. החברה מפעילה טיסות למעל 200 יעדים פנימיים ובינלאומיים.
תולדות החברה
החברה נוסדה בשנת 1989 מתוך CAAC איירליינס והחלה לבצע טיסות פנימיות בסין. בשנת 1996 החלה להפעיל גם טיסות בינלאומיות כשהטיסה הראשונה התבצעה בקו גואנגג'ואו-בייג'ינג-אמסטרדם.
בשנת 1997 הונפקה החברה בבורסאות בניו יורק והונג קונג. בשנת 2003 קנתה החברה את חברת צ'יינה נורת'רן איירליינס.
בינואר 2005, הפעילה החברה טיסה בין סין וטייוואן, לראשונה לאחר 55 שנה[1].
באפריל 2005, צ'יינה סאות'רן והממשלה הסינית ביצעו כמה הזמנות מאירבוס ובואינג. החברה הפכה לחברה הסינית הראשונה (והיחידה) שרכשה את מטוס איירבוס A380, מטוס הנוסעים הגדול בעולם[2]. בנוסף, צ'יינה סאות'רן, יחד עם חמש חברות מקומיות אחרות, ביצעו הזמנה ל-60 מטוסי בואינג 7E7 (ששמו שונה מאוחר יותר ל-Boeing 787 Dreamliner)[3].
בשנת 2007 הצטרפה החברה לברית חברות התעופה סקאיי טים ובאותה שנה הפכה החברה לגדולה באסיה מבחינת כמות הנוסעים. בינואר 2019 פרשה החברה מברית החברות סקאיי טים[4].
באפריל 2013, התפרצות שפעת העופות בסין פגעה בעסקי החברה, לאחר שבאופן דומה מגפת סארס בשנת 2003 השביתה את רוב טיבות החברה במשך מספר שבועות[5].
באוקטובר 2013, הזמינה החברה 25 מטוסי בואינג 737 MAX, כחלק מהזמנה סינית של 200 מטוסים בסך הכל[6].
בקיץ 2019 פתחה בסיס פעילות שני בנמל התעופה הבינלאומי בייג'ינג דאשינג[7].
הסכמי שותפות קוד
מלבד לחברותה בברית חברות התעופה סקאיי טים, לחברה הסכמי שותפות קוד עם החברות הבאות:
צי המטוסים
צי המטוסים של החברה נכון למאי 2020:[8]
כלי טיס | בצי | בהזמנה | נוסעים | הערות | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
F | J | W | Y | סה"כ | ||||
איירבוס A319-100 | 10 | — | — | 8 | 30 | 90 | 128 | |
איירבוס A320-200 | 115 | — | — | 8 | 24 | 120 | 152 | |
— | — | 24 | 144 | 168 | ||||
— | 4 | 18 | 138 | 160 | ||||
— | 4 | 24 | 138 | 166 | ||||
איירבוס A320neo | 32 | 68 | — | 4 | 24 | 138 | 166 | |
איירבוס A321-200 | 99 | — | — | 12 | 24 | 143 | 179 | |
— | 4 | 18 | 167 | 189 | ||||
— | 4 | 24 | 167 | 195 | ||||
איירבוס A321neo | 27 | 22 | — | 4 | 24 | 167 | 195 | |
איירבוס A330-200 | 14 | — | 4 | 24 | 48 | 142 | 218 | |
— | 18 | — | 244 | 262 | ||||
— | 24 | 50 | 184 | 258 | ||||
— | 12 | 24 | 242 | 278 | ||||
איירבוס A330-300 | 32 | — | 4 | 24 | 48 | 208 | 284 | |
— | 28 | — | 258 | 286 | ||||
— | 30 | 42 | 187 | 259 | ||||
— | 30 | — | 253 | 283 | ||||
איירבוס A350-900 | 6 | 14 | — | 28 | 24 | 262 | 314 | יתקבלו החל משנת 2019 |
איירבוס A380-800 | 5 | — | 8 | 70 | — | 428 | 506 | |
בואינג 737-700 | 26 | — | — | 4 | 18 | 106 | 128 | |
— | 4 | 24 | 106 | 134 | ||||
בואינג 737-800 | 163 | — | — | 8 | 24 | 132 | 164 | |
— | 8 | 24 | 129 | 161 | ||||
— | 8 | 27 | 127 | 159 | ||||
— | 4 | 24 | 150 | 178 | ||||
בואינג 737-8MAX | 24 | 50 | — | 4 | 24 | 150 | 178 | |
בואינג 777-300ER | 15 | 1 | 4 | 34 | 44 | 227 | 309 | |
— | 28 | 28 | 305 | 361 | ||||
בואינג 787-8 | 10 | — | 4 | 24 | — | 200 | 228 | |
בואינג 787-9 | 15 | 5 | — | 28 | — | 269 | 297 | |
קומק C-919 | — | 20 | טרם נקבע | |||||
קומק ARJ21 | — | 35 | טרם נקבע | |||||
אמבראר E190 | 11 | — | — | 6 | 16 | 76 | 98 | |
מטוסי צ'יינה סאות'רן קרגו איירליינס | ||||||||
בואינג 747-400F | 2 | — | מטען | |||||
בואינג 777F | 14 | — | מטען | |||||
סה"כ | 620 | 215 |
פעילות החברה בישראל
באוקטובר 2018 התפרסם שהחברה הגישה בקשה למשרד התיירות הסיני להפעלת קו בין גואנגז'ו לתל אביב.
הקו התעתד לפעול ב-2 באפריל 2019[9], אך הקו בוטל במרץ 2019.[דרוש מקור]
קישורים חיצוניים
מדיה וקבצים בנושא צ'יינה סאות'רן איירליינס באתר Airliners.net
הערות שוליים
- ^ טיסה היסטורית בין סין לטייוואן לאחר 55 שנה, באתר הארץ, 29 בינואר 2005
- ^ רויטרס, חברות תעופה סיניות הזמינו, באתר גלובס, 21 באפריל 2005
- ^ ליאון איצקר, בואינג תמכור 60 מטוסים מדגם 7E7 דרימליינר לשש חברות תעופה סיניות בכ-7.2 מיליארד דולר, באתר TheMarker, 30 בינואר 2005
- ^ Update: SkyTeam and China Southern, skyteam.com (באנגלית)
- ^ סוכנויות הידיעות, התפרצות שפעת העופות בסין מפילה את מניות התעופה בעולם, באתר TheMarker, 5 באפריל 2013
- ^ רויטרס, סין הזמינה מבואינג 200 מטוסי 737 MAX בשווי 20.7 מיליארד דולר, באתר TheMarker, 25 באוקטובר 2013
- ^ בלומברג, שדה התעופה הענק בבייג'ין מוכן - ורק מחכה למטוסים ולנוסעים, באתר TheMarker, 1 ביולי 2019
- ^ פרטי צי המטוסים של צ'יינה סאות'רן איירליינס, באתר airfleets.net (באנגלית)
- ^ חברת התעופה הסינית הגדולה ביותר בדרך לישראל, באתר ynet, 29 בינואר 2019
סקאיי טים | ||
---|---|---|
מייסדות | אארומקסיקו • אייר פראנס • דלתא איירליינס • קוריאן אייר | |
חברות | אארולינאס ארחנטינס • איי.טי.איי. איירווייז • אייר אירופה • אירופלוט • גארודה אינדונזיה • וייטנאם איירליינס • טארום • מידל איסט איירליינס • סעודיה • צ'ק איירליינס • צ'יינה איירליינס • צ'יינה איסטרן איירליינס • KLM • קניה איירווייז • שיאמן איירליינס | |
חברות שותפות | אייר אירופה אקספרס (אנ') • אייר פראנס הופ • אארומקסיקו קונקט (אנ') • דלתא קונקשן (אנ') • דלתא שאטל (אנ') • KLM Cityhopper • מנדרין איירליינס (אנ') • שנגחאי איירליינס | |
חברות עבר | אליטליה • אליטליה אקספרס • אליטליה סיטיליינר (אנ') • אאוסטרל ליניאס אאריאס • בריט אייר • Joon • דונאוויה • נורת'ווסט איירליינס • סיטיג'ט • צ'יינה סאות'רן איירליינס • קונטיננטל איירליינס • קופה איירליינס • רז'יונל |
33895731צ'יינה סאות'רן איירליינס