אינפו-דאמפינג

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אינפו-דאמפינגאנגלית: Infodumping; מילולית: השלכת מידע) הוא הפעולה שמתארת העברת כמות גדולה של מידע על נושא מסוים לאדם אחר, בדרך כלל בצורה מוגזמת או מסורבלת ובלי להתחשב במידת העניין או המעורבות של הצד שאליו מועבר המידע.[1] המונח הופיע לראשונה בשנת 1978, ושימש בהקשר הספרותי של תיאור נרטיב עמוס במידע שעובר לקורא, כאשר לסופר אין רעיון יותר מתאים להעברת המידע.[2]

מאפיינים בקרב המגוון הנוירולוגי

המונח אומץ על ידי קהילת המגוון הנוירולוגי לתיאור הנטייה האוטיסטית לחלוק בהתלהבות ובתשוקה כמות גדולה של מידע על נושא, בדרך כלל תחום עניין אוטיסטי, באופן מפורט מאוד ולאורך זמן ממושך, לעיתים מבלי לוודא שהנושא מעניין את הצד המאזין.[3][4][5] באופן דומה, המונח משמש גם לתיאור אנשים עם הפרעת קשב וריכוז.[6]

אינפו-דאמפינג מאופיין בדרך כלל בשיתוף מידע מפורט על נושא המעניין את הצד המשתף, בדיבור ממושך וקולח שלעיתים מתבטא כמונולוג ללא הפסקות, בשימוש בקול רם ומונוטוני ובדיבור מהיר, ובהפגנת התלהבות עזה כלפי הנושא, לעיתים תוך התעלמות מרמזים חברתיים או מרמת העניין ומרמת ההבנה של המאזין. בניגוד לשיתוף-יתר, האינפו-דאמפינג מתרכז בעובדות ובפרטים ולא במידע אישי, ונוצר כתוצאה מהתלהבות ולא מתוך רצון להרשים.[7][8][9][5]

בעוד שאינפו-דאמפינג עשוי להיתפס לפעמים כצורת תקשורת לא מותאמת בסיטואציות חברתיות, בעבור אוטיסטים היא יכולה להיות צורת תקשורת בעלת ערך, היוצרת הזדמנות לשיח עם אחרים ולבניית קשרים. האינפו-דאמפינג הוא דרך להביע תשוקה לנושא מסוים ולחלוק ידע על תחומי עניין מיוחדים, ומהווה סוג של אינטראקציה חברתית ואמצעי לבניית קשרים, ולעיתים גם צורת ביטוי של אמפתיה אצל אוטיסטים. הבנה של האינפו-דאמפינג ומתן יחס הולם יכולים להיות חיוניים לתקשורת יעילה עם אוטיסטים ולטיפוח סביבות מכילות ומותאמות.[10][7][8][9]

הערות שוליים

  1. infodump, Cambridge dictionary
  2. Katie Chambers, How to Fix Info Dumping, Beacon Point Services, ‏2018-11-13 (באנגלית אמריקאית)
  3. Glossary, Reframing Autism (ב־Australian English)
  4. Jennifer J Nelson, An Analysis of Self-published Novels by Autistic Authors as a Form of Advocacy, Ought: The Journal of Autistic Culture 3, 2022-05-25 doi: 10.9707/2833-1508.1090
  5. ^ 5.0 5.1 Meredith Cola, Casey J. Zampella, Lisa D. Yankowitz, Samantha Plate, Victoria Petrulla, Kimberly Tena, Alison Russell, Juhi Pandey, Robert T. Schultz, Julia Parish‐Morris, Conversational adaptation in children and teens with autism: Differences in talkativeness across contexts, Autism Research 15, 2022-06, עמ' 1090–1108 doi: 10.1002/aur.2693
  6. Meghan Leahy, My daughter with ADHD often needs to ‘info dump.’ How do we manage?, The Washington Post, ‏9 בנובמבר 2022
  7. ^ 7.0 7.1 Caroline Maguire, Infodumping vs. Oversharing: Understanding the Difference, Caroline Maguire, M.Ed. | Social Skills For Kids & Adults, ‏2024-10-31 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ 8.0 8.1 Ayesha Anjum, Autistic Communication and Infodumping, 1SpecialPlace, ‏2023-03-21 (באנגלית)
  9. ^ 9.0 9.1 Infodump, Stimpunks Foundation, ‏2022-09-15 (באנגלית אמריקאית)
  10. Verity Farnworth, Communication Development in Autistic Children: A Primer for Professionals, Reframing Autism, ‏2024-11-27 (ב־Australian English)


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

אינפו-דאמפינג40470681Q124031736