איך ידידות נפש

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
איך ידידות נפש
אֵיךְ יְדִידות
נֶפֶשׁ מִקְנָּה נָדָדָה

וּמֵהַדְרַת קדֶשׁ
בְּיוֹם זַעַם נִטְרָדָה

תְיֵלִיל שְׁכוֹל וְאַלְמוֹן
בְּיוֹם שֶׁכּוֹ שודָדָה

אֵין מְנַהֵל לָהּ
וְאֵין מַחֲזִיק בְּיָדָהּ

מִכָּל בָּנִים יָלָדָה:


אין מנהל...


בְּמֶרֶר תִבְכֶּה
בֵּכָל אַפְסִי אֲגַפֶּיהָ

בְּתִמְהוֹן לֵבָב
וכְהוּת רוּחַ אַפֶּיהָ

לְחָרְבַּן מִקְדָּשָׁהּ
וְשִׁמְמוּת סַפֶּיהָ

תִּתְיַפֵּחַ תִּפְרשׁ כַּפֶּיהָ
כְּאִשָּׁה עֲזוּבָה

מדודה נִפְרָדָה:


אין מנהל...


אוֹי כִּי נְשׂוּאת רׂאשׁ
בְּרַגְלַיִם נִרְמָסָה

וְאֵשֶׁת נְעוּרִים אוֹי
כִּי חִישׁ נִמְאָסָה

וּמִמַּחמַד עַיִן
הוּפְשָָׁטָה הוּשָׁסָה

וּמִמְעוֹן מִקְדָּשָׁהּ
וּמִיְפֵה נוֹף

נִטְרָדָה:


אין מנהל...


אוֹי כִּי בְנֵי אֵ-ל חַי
בְּגָלוּתָם תֵכֵל עֵינָם

אֶל מִכְלַל יוֹפִי
וְאֶל מֵיפָעַת עֵינָם

וּבְאַרְצוֹת מוֹנָם
נָמַקּוּ בַּעֲוֹנָם

וְאִמָּם בְּעַד שְׁאוֹנָם
תְּייֵלִיל בִּיגוֹנָם

 אוֹיָה כִּי בָנַי
יְצָאוּנִי וְאֵינָם

כִּי אָזְלַת יָדָהּ
וְיַד אוֹיֵב

בָּהּ רָדָה:


אין מנהל...


אֵיךְ מִדֶּחִי אֶל דֶּחִי
וּמִפֶּרֶךְ אֶל פֶּרֶךְ

נָדַרְתִּי עַד אֲשֶׁר
כָּשַׁל כִּי כָל בֶּרֶךְ

בְּשׁוּבִי מֵאַחֲרֵי צור
אֲשֶׁר אֵין לו עֶרֶךְ

כִּי אַחֲרֵי שׁוּבִי
סָפַקְתִּי עַל יָרֵךְ

מִפֶּרֶץ וְיוֹצֵאת
וּמְשׁוֹאת

קוֹל חָרָדָה:


אין מנהל...


אֵיךְ גּוֹלָת סְפָרָד
בֵּין זְאֵבִי יַעַר

לֹא הִפְנוּ אָבוֹת
אֶל בָּנִים מִצער

מִתִּגְרַת נוֹגֵשׂ
וּמִיּוֹקֵר הַשַּׁעַר

יַחְדָּו אָכְלוּ
טַף וְזָקֵן וְנַעַר

וַעֲדַת אֵל חָרְדָה
כְּמַבְכִּירָה

בְּעֵת לִידָה:


אין מנהל...

איך ידידות נפש היא קינה הנאמרת לרוב בשחרית של יום תשעה באב בקהילות הספרדים. יש האומרים אותה גם בשבעה עשר בתמוז. בקינה זו מבכה המקונן על המצב של כנסת ישראל, שהיתה עד החורבן ידידתו של הקב"ה, ובעקבות החרבן והגלות, כנסת ישראל (הידידה) מפוזרת בכל קצוי העולם.

תוכן

המקונן מבכה על מצבה של כנסת ישראל, ידידתו של הקב"ה, שבעקבות החרבן והגלות, ובמיוחד לאחר הצרות הרבות שאירעו לה בגלות ספרד, מפוזרת בכל קצוי הארץ ”תִבְכֶּה בֵּכָל אַפְסִי אֲגַפֶּיהָ”. הידידה נמצאת בין אויביה ומתייפחת ואבלה על כי אין לה מנהל - כלומר רועה שינחה אותה בדרך - ה'. צערה הגדול של כנסת ישראל מושווה בסיום הקינה ”כְּמַבְכִּירָה בְּעֵת לִידָה”, כלומר לאשה היולדת בפעם הראשונה[1]. סיומו של כל בית מתחרז עם הפזמון: ”אֵין מְנַהֵל לָהּ וְאֵין מַחֲזִיק בְּיָדָהּ מִכָּל בָּנִים יָלָדָה:” המושר לאחריו על בסיס הפסוק ”אֵין מְנַהֵל לָהּ מִכָּל בָּנִים יָלָדָה וְאֵין מַחֲזִיק בְּיָדָהּ מִכָּל בָּנִים גִּדֵּלָה” (ספר ישעיה, פרק נ"א, פסוק י"ח). הקינה פורשה, בין היתר, על ידי רבי יעקב רקח בסדר "בית אב"[2].

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34337549איך ידידות נפש