רבי יהודה אריה ליב אלתר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בא לתקן (שיחה | תרומות)
ראה הוזהרת מפני חסימה
נתוש (שיחה | תרומות)
ביטול גרסה 2146452 של בא לתקן (שיחה) ראה הוזהרת מפני חסימה
תגיות: ביטול שוחזרה
שורה 56: שורה 56:
== חידושי תורה ==
== חידושי תורה ==
חידושי התורה של השפת אמת התפרסמו ביותר,הוא הוציא מספר ספרים העוסקים בחידושיו, כשהבולטים בהם הם שפת אמת על תורה ומועדים ושפת אמת על הש"ס.
חידושי התורה של השפת אמת התפרסמו ביותר,הוא הוציא מספר ספרים העוסקים בחידושיו, כשהבולטים בהם הם שפת אמת על תורה ומועדים ושפת אמת על הש"ס.
להלן נביא קטע שמראה על גדולתו וחכמתו של השפת אמת:
{{ציטוט|תוכן=אך את שבתותי תשמורו כו' וכן ושמרו בנ"י את השבת. ומה שמירה זו שאדם שומר השבת. הלא האדם נשמר בשבת. אך כתיב את שבתותי. והוא הטפל לשבת. היינו להמשיך קדושת השבת לכל הדברים. ובכל דבר יש בחי' שבת אף בחול. רק שנגנז ונסתר בימי המעשה. ובשבת מתגלה. ובעת שנסתר צריך שמירה. והוא הרצון והתשוקה שבימות החול שצריך להיות כל המעשים רק לצורך השבת להיות נ"ר להשי"ת. כמ"ש בספרים שלכל מעשה קטן וגדול יש עלי' בשבת אם נעשה כראוי. וצריך להיות כל המעשים לצורך שבת כנ"ל.}}
חידוש זה ידוע והתפרסם במוסף של המודיע באחד מהייארצייטים של השפת אמת.


==בניו ובנותיו==
==בניו ובנותיו==

גרסה מ־23:18, 27 באוקטובר 2022

האדמו"ר מגור, בעל השפת אמת
הרב יהודה אריה ליב אלתר
מצבת קברו של השפת אמת באהל המשותף לזקנו החידושי הרי"ם, בבית העלמין בעיירה גורה קלוואריה שבפולין
מצבת קברו של השפת אמת באהל המשותף לזקנו החידושי הרי"ם, בבית העלמין בעיירה גורה קלוואריה שבפולין
מצבת קברו של השפת אמת באהל המשותף לזקנו החידושי הרי"ם, בבית העלמין בעיירה גורה קלוואריה שבפולין
לידה 1847
כ"ט בניסן ה'תר"ז
ורשה, פולין
פטירה 1905 (בגיל 58 בערך)
ה' בשבט ה'תרס"ה
מקום קבורה גור
מקום מגורים העיר גורה קלוואריה בפולין
מקום פעילות גור
תחומי עיסוק מחשבה, קבלה, ש"ס
רבותיו סבו, רבי יצחק מאיר אלתר ('חידושי הרי"ם'), מייסד חסידות גור
חיבוריו שפת אמת
בת זוג בנישואיו הראשונים יוכבד-רבקה קמינר, ובנישואיו השניים רייזל הלברשטאם בתו של רבי ברוך הלברשטאם מגורליץ
אב רבי אברהם מרדכי אלתר, בן 'חידושי הרי"ם', מייסד חסידות גור
אם אסתר
אדמו"ר מגור ה־2
י"ח באדר ב' ה'תר"לה' בשבט תרס"ה
(34 שנים)
מצבת הרבנית הראשונה של השפת אמת בבית העלמין בגור

רבי יהודה אריה ליב אלתר (כ"ט בניסן ה'תר"ז-ה' בשבט תרס"ה), הקרוי בפי כל ה"שפת אמת", היה האדמו"ר השני בשושלת אדמו"רי חסידות גור, ומן הרבנים הבולטים ביותר במנהיגי יהדות פולין באמצע שנות ה'ת"ר. תחת הנהגתו הפכה חסידות גור לחסידות המרכזית בפולין. ספרו, שעל שמו הוא נקרא, "שפת אמת" הוא אוסף של דרשות על פרשת השבוע וחידושים על הש"ס.

בית השפת אמת היה בקומה הראשונה של מבנה זה ולאחר פטירתו המשיכה להתגורר בדירתו הרבנית השניה שלו עד פטירתה האמרי אמת התגורר בקומה השניה של מבנה זה

תולדות חייו

בית המדרש בגור

נולד בוורשה בכ"ט בניסן ה'תר"ז לר' אברהם מרדכי בנו של בעל "חידושי הרי"ם", מייסד חסידות גור, ולאסתר. בהיותו בן שנתיים נפטרה אמו, ושש שנים מאוחר יותר התייתם גם מאביו ועבר לגור בבית סבו. מגיל צעיר כ"ט בניסן ה'תר"ז ניכרה שקדנותו והתמדתו. סבו שכר עבורו מלמד שילמדו תורה, והתנה עמו שלשה תנאים: שיעירו כל בוקר לפני עלות השחר, שילמד עמו שמונה עשר שעות ברציפות, שבכל יום יחדשו משהו בלימודם. בהיותו בן 12 נפטר רבי מנחם מנדל מקוצק. עד אז הספיק סבו לקחתו פעמיים לקוצק, וביקוריו שם עשו עליו רושם רב. רבי יצחק מאיר עצמו הסביר מה ראה לקחת את נכדיו הקטנים לקוצק באומרו: "כדי שיראו פעם יהודי אמיתי".[1]

בתרכ"ב, בהיותו בן 15, נישא ליוכבד-רבקה בתם של הרב יהודה קמינר נכד הברוך טעם, ואשתו הדסה (בתו של הרב משה חיים רוטנברג אחיו של ה"חידושי הרי"ם"). כדי שלא יהיה שמו של החתן כשם החותן, צווה עליו סבו האדמו"ר להוסיף לשמו את השם "אריה". לאחר החתונה נשארו בני הזוג לגור בעיירה גור. באותן השנים, כמעט שלא בא במגע עם אנשים והיה עסוק רק בתורה ובתפילה.

בכ"ג אדר תרכ"ו בהיותו בן 19, נפטר סבו רבי יצחק מאיר, והוא התמנה לרב העיירה גור על פי צוואת סבו. למרות גילו הצעיר רצו החסידים למנותו כבר אז גם לאדמו"ר במקום סבו, אך הוא סירב והצטרף לחסידים שקיבלו את הנהגתו של רבי חנוך הניך הכהן לוין מאלכסנדר. רק ארבע שנים מאוחר יותר, לאחר פטירת רבי חנוך הניך, בהיותו בן 23, לאחר הפצרות מרובות וכמעט בניגוד לרצונו, הסכים לשמש אדמו"ר. אף שקיבל בסופו של דבר את התפקיד, סירב לשבת בראש השולחן, במקום של סבו, ומאז יושבים אדמו"רי גור באמצע השולחן ולא בראשו.

תחת הנהגתו של רבי יהודה לייב הפכה חסידות גור לאחת החסידויות הגדולות והמרכזיות בפולין. כרבי צעיר דבקו בו רבים מצעירי הלומדים, שהיו מתייעצים אתו בדרך לימודם ועבודתם, והוא היה משקיע זמן קבוע לטיפוחם. את החסידים הרבים שהיו באים להתייעץ עמו קיבל כשהוא עומד בפתח חדרו שעון על ארון הספרים. מאחר שהיה עונה במהירות ובקצרה, הספיקו שעות ספורות לקבלת קהל גדול של חסידים. בניגוד לנוהג המקובל אצל אדמו"רים אחרים, סירב רבי יהודה לייב לקחת כסף מן החסידים, והיה מתפרנס מחנות קטנה שניהלה אשתו[2]. גם את חסידיו היה מדריך להעדיף עיסוק במלאכה או במסחר על פני הרבנות. בתקופת הנהגתו נבנה בית מדרש חדש גדול ומרווח, ובחצרו נבנו אגפי מגורים שנועדו לשמש את אלפי החסידים שבאו לשהות במחיצתו בחגים ובשבתות. שחזור מדויק של קיר בית המדרש ניתן לראות בירושלים בשכונת מחנה יהודה סמוך לקבר בנו בעל אמרי אמת. ב-ה'תרנ"ט נחנך קו רכבת מיוחד אשר קישר בין גור לוורשה. קו זה כונה "הקו של הרבי", והוא עצמו השתתף במימון הקמת המסילה.[3]

בי"ח אב תר"ס נפטרה אשתו הראשונה[4] (נקברה בבית העלמין בגור) וכעבור שנה הוא נישא לבתו של האדמו"ר ברוך מגורליץ. בתרס"ה חלה במחלה נדירה שלא ידעו איך לרפאה. וכעבור שבועיים נפטר בה' בשבט תרס"ה בהיותו בן 58 שנים בלבד. החסידים תלו את מותו בדאגה הרבה שחש לאלפי חסידיו שהיו מגויסים באותה העת לצבא הצאר הרוסי בשל מלחמת רוסיה-יפן. בני ביתו העידו כי בכל ימי המלחמה היה ישן על הרצפה כשרק מעילו מכסה אותו וממרר בבכי על גורלם. הוא נקבר בעיירה גור, לצד סבו רבי יצחק מאיר אלתר. בהלוויתו השתתפו כ־20,000 איש, ובשל מנהגי החסידות לא נישאו בה הספדים[5], למעט הספד קצר שנשא הרבי מסוכטשוב רבי אברהם בורנשטיין שתוכנו היה: "יהודי זה הסתלק לרגל צרות ישראל"[6]. האוהל שהוקם על קברם נהרס בזמן השואה ושופץ לאחריה.

לאחר פטירתו הוצא לאור ספרו שבו כתב את דברי התורה שנשא במהלך שבתות השנה וחגים בשנות כהונתו. שם ספרו 'שפת אמת' נבחר מהפסוק בו סיים את מאמרו האחרון, שנכתב כמה שבועות קודם לפטירתו. על שם ספרו זה כונה האדמו"ר בשם 'שפת אמת', כינוי שבו לא היה שימוש במהלך חייו.

על שמו ולזכרו נוסדה בירושלים בשנת תרפ"א ישיבת שפת אמת שנחשבה כישיבה המרכזית של חסידות גור בארץ ישראל, נסגרה ב־ה'תשע"ו.

נקראו על שמו רחובות בירושלים, בני ברק, ובית שמש.

עמדותיו הציבוריות

ה"שפת אמת" התנגד, בכתב ובעל פה, לציונות וראשית מפעלותיה בארץ ישראל[2], בין השאר שלח מכתב התנגדות להוצאת החוברת 'שלום ירושלים' לקרוב משפחתו רבי חיים ישראל מורגנשטרן, האדמו"ר מקוצק-פילוב[7]. סביב ה'תר"ס נשלח נחום סוקולוב על ידי בנימין זאב הרצל לפגישה עם השפת אמת, בשל מעמדו כאחד ממנהיגי יהדות פולין ובמטרה לקרבו לציונות, אך הפגישה לא השיגה את מטרתה[8]. כפועל יוצא התנגד גם לתנועת המזרחי, פגישה עמו שאותה ניסה ליזום הרב ריינס לא התקיימה[9]. עם זאת, סירב להשתתף באסיפה כנגד הציונות שנערכה ב־ה'תרס"ג בוורשא, ומבין חסידיו היו שהצטרפו למחנה הציוני. לטענת אברהם גרין, השפת אמת אף בירך תחילה בהצלחה את אחד מחסידיו שהיה מראשוני הציונות, אך מאוחר יותר החל להביע התנגדות[10]. הוא סבר[דרושה הבהרה] שדבר גאולת עם ישראל בארץ ישראל: ”אינו בכח אנושי... וכל טעות המרגלים הי' [היה] במה שרצו לכבוש בכח עצמותם. ... כי כל נתינת ארץ ישראל הוא בביטול כל השגת האדם רק ברצות ה'.”[11]

נמנע מעיסוק בנושאים ציבוריים, כדוגמת מינוי רבנים[7].

חידושי תורה

חידושי התורה של השפת אמת התפרסמו ביותר,הוא הוציא מספר ספרים העוסקים בחידושיו, כשהבולטים בהם הם שפת אמת על תורה ומועדים ושפת אמת על הש"ס.

להלן נביא קטע שמראה על גדולתו וחכמתו של השפת אמת:

אך את שבתותי תשמורו כו' וכן ושמרו בנ"י את השבת. ומה שמירה זו שאדם שומר השבת. הלא האדם נשמר בשבת. אך כתיב את שבתותי. והוא הטפל לשבת. היינו להמשיך קדושת השבת לכל הדברים. ובכל דבר יש בחי' שבת אף בחול. רק שנגנז ונסתר בימי המעשה. ובשבת מתגלה. ובעת שנסתר צריך שמירה. והוא הרצון והתשוקה שבימות החול שצריך להיות כל המעשים רק לצורך השבת להיות נ"ר להשי"ת. כמ"ש בספרים שלכל מעשה קטן וגדול יש עלי' בשבת אם נעשה כראוי. וצריך להיות כל המעשים לצורך שבת כנ"ל.

חידוש זה ידוע והתפרסם במוסף של המודיע באחד מהייארצייטים של השפת אמת.

בניו ובנותיו

מתלמידיו

ספריו

כתב הרבנות מקהילת גור (תרכ"ו)
ערך מורחב – שפת אמת (ספר)
  • שפת אמת על התורה ומועדים. ספרו הנודע, אשר נדפס על ידי בני משפחתו לאחר פטירתו. נקרא 'שפת אמת' על שם הפסוק האחרון שכתב בספרו על התורה כשבועיים לפני פטירתו: "שפת אמת תכון לעד" (משלי י"ט)[12]. הספר עשוי דרשות על פרשות השבוע. פרושה בו יריעה רחבה של תפיסת עולם חסידית. ספר זה הוא אחד מספרי החסידות הנפוצים ביותר.
  • שפת אמת על הש"ס. פירוש על מסכתות הש"ס. פירוש זה הוא סיכום קצר של שיעורים קבועים שהיה נותן לבני ביתו[דרוש מקור].
  • שפת אמת על תהילים. נדפס עם פירושו של הרב חיים ויטאל, 'עץ הדעת טוב'. כתב היד של רבי חיים ויטאל היה מצוי בידי האדמו"ר רבי אברהם מרדכי, בנו של רבי יהודה אריה ליב, והוא מסר להדפיסם יחד.
  • שפת אמת על מסכת אבות.
  • שפת אמת-ליקוטים. סיכום חידושי התורה שכתב קודם התמנותו לאדמו"ר.
  • פירוש להגדה של פסח.
  • אוצר מכתבים ומאמרים מבעל ה"שפת אמת", ירושלים תשמ"ו. נדפס שוב עם הוספות בשנת תשע"ג.
  • שפת אמת בשפת אם, ירושלים תשפ"א, הוצאת מגנס.

לקריאה נוספת

  • רבי אברהם יצחק ברומברג, מגדולי התורה והחסידות, ספר ב', תשט"ז.
  • השבט ליהודה, הוצאת עט סופר, בני ברק תשכ"ז.
  • יורם יעקבסון, אמת ואמונה בחסידות גור, בתוך: מחקרים בקבלה, בפילוסופיה יהודית ובספרות המוסר וההגות, תשמ"ו 1986, עמ' 593 - 616.
  • אהרן סורסקי, מרביצי תורה מעולם החסידות, חלק ב, בני ברק, תשמ"ז, עמ' פא-קי.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ישראל יעקב אראטין, אמת ואמונה, אות רפ"א, ירושלים ת"ש.
  2. ^ 2.0 2.1 רשכבה"ג בפולין רבי יהודא ליב מגור זצ"ל, השקפה, 27 בינואר 1905
  3. א. ברגמן, בתוך: "צדיקים ואנשי מעשה - מחקרים בחסידות פולין", הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים תשס"ד.
  4. ע"פ נוסח מצבתה
  5. פטירת הרה"ג הרבי מגור, המצפה, 20 בינואר 1905
  6. סוקולוב ואוסישקין במסיבה החגיגית ליסוד שכונת מוצקין בחיפה, דואר היום, 16 באוקטובר 1934
  7. ^ 7.0 7.1 יהודה יפת, שני דורות (להופעת מכתבי הרבי מגור), הצופה, 31 בדצמבר 1937
  8. יששכר-דב בר-דרורא, צפרירים מדמדומי השחרות, דואר היום, 2 בדצמבר 1932
  9. הערות קטנות על ענינים גדולים, דואר היום, 25 באוקטובר 1923
  10. ברכה חבס, אחד ודורו (פרק ראשון, חלק שלישי), דבר, 20 בינואר 1950
  11. שפת אמת במדבר, פרשת שלח, עמ' 101. ראו: יוסף שלמון, עמדת החברה החרדית ברוסיה-פולין לציונות בשנים 1898 - 1899, אשל באר שבע, א, באר שבע תשל"ו, עמ' 377-438, 435. אברהם רובינשטיין, תנועה בעידן של תמורה - פרק בראשית המזרחי בפולין, רמת גן תשמ"א, עמ' 50- 56. אביעזר רביצקי, הקץ המגולה, תל אביב עם עובד, עמ' 27 - 35, 241. ראובן זכריה, יחסו של השפת אמת לציונות, מבט למכללה, חורף תשס"ט, 15, עמ' 6- 13, 23.
  12. הקדמה לספר 'שפת אמת' על התורה. הפרשה האחרונה בה כתב ה"שפת אמת" בעצמו את דברי תורתו היא פרשת ויחי. סיכום דבריו לפרשת שמות של אותה שנה מצויים בספר "שפתי צדיק" שכתב גיסו ובן דודו של האדמו"ר, רבי פנחס מנחם מפילץ. במקביל, בסוף הספר "תורת אהרן" מרבי אהרן קרול (עמ' שיח-שכ / קלח-קמ), מובאים דברים שונים ששמע מה"שפת אמת" בליל אותה השבת (הדברים הועתקו גם בספר ליקוטי יהודה החדש, פרשת שמות, ובספר זיכרון "ויטע אשל", עמ' תרמא). רעיון קצר שאמר בפרשת וארא, השבת האחרונה לחייו נמצא בהספדו של תלמידו, רבי ישראל ארטן, בספר "השבט ליהודה".


תקופת חייו של רבי יהודה אריה ליב אלתר על ציר הזמן
ציר הזמןתקופת הזוגותתנאיםאמוראיםסבוראיםגאוניםראשוניםאחרונים
ציר הזמן

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0