רבי אבין הלוי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רבי אבין הלוי
השתייכות הדור הרביעי לאמוראי ארץ ישראל
תחומי עיסוק דרשן
רבותיו רבי אבא בר כהנא

רבי אבין הלוי (נקרא גם רבי אבון הלוי ברבי) היה אמורא בדור הרביעי לאמוראי ארץ ישראל.

רבי אבין כמעט ואינו מוזכר בתלמוד, אך במדרש מצויים ממנו הרבה דרשות ודברי אגדה, המעלים שהיה בעל אגדה ודרשן.

היה תלמידו של רבי אבא בר כהנא.

מאמרותיו

  • כל הדוחק את השעה שעה דוחקתו וכל הנדחה מפני השעה שעה נדחת מפניו[1].
  • מאי דכתיב[2]יענך ה' ביום צרה ישגבך שם אלקי יעקב, אלקי יעקב ולא אלקי אברהם ויצחק, מכאן לבעל הקורה שיכנס בעביה של קורה[3].
  • כל הנהנה מסעודה שתלמיד חכם שרוי בתוכה כאילו נהנה מזיו שכינה, שנאמר[4] ויבא אהרן וכל זקני ישראל לאכל לחם עם חותן משה לפני האלקים, וכי לפני אלקים אכלו והלא לפני משה אכלו? אלא לומר לך כל הנהנה מסעודה שתלמיד חכם שרוי בתוכה כאילו נהנה מזיו שכינה[5].
  • הנפטר מחברו אל יאמר לו לך בשלום אלא לך לשלום, שהרי יתרו שאמר לו למשה[6] לך לשלום, עלה והצליח דוד שאמר לו לאבשלום[7] לך בשלום, הלך ונתלה.
  • הנפטר מן המת אל יאמר לו לך לשלום אלא לך בשלום שנאמר[8] ואתה תבא אל אבותיך בשלום[9].
  • רבי אבין הלוי בר רבי פתח[10] במספר במשקל לכל, כל הדברים יש להם מדה, המים יש להם מדה, והשמים יש להם מדה, והעפר יש לו מדה, וההרים יש להם מדה, והגבעות יש להם מדה, כל הדברים יש להם מדה, שנאמר במספר במשקל לכל, ומי שאין לו לא מספר ולא מדה אלו ישראל שאין להם מספר ומדה, שנאמר והיה מספר בני ישראל כחול הים[11], מה חול הים אין לו מדה, כך ישראל, למה הדבר דומה, למי שהיה יודע שלש אמניות, זהבי ויוצר וזגג, כל מי שהיה מחבבו היה קורא אותו בנו של זהבי, וכל מי שהיה שונאו היה קורא אותו של יוצר, וכל מי שאינו לא אוהבו ולא שונאו היה קורא אותו של זגג, כך היה משה מפני שהיה אוהב את ישראל משל אותן ככוכבים, שנאמר[12] והנכם היום ככוכבי השמים לרוב, אבל בלעם שהיה שונא אותם משל אותם כעפר, שנאמר[13] מי מנה עפר יעקב, אבל הושע שהיה בינוני לא אוהב ולא שונא, משלן כחול, שנאמר והיה מספר בני ישראל כחול הים. דבר אחר, כחול הים, נמשלו ישראל בחול והאומות בסיד, שנאמר[14] והיו עמים משרפות שיד, אם אין אתה נותן חול בסיד אין לו עמידה, כך אם אין ישראל אין האומות יכולים לעמוד, כך אתה מוצא אלולי יוסף היו מצריים אבודים ברעב, וכן אלולי דניאל היו חכמי בבל אבודין[15].
  • ממכת דם העשירו ישראל, כיצד המצרי וישראל בבית אחד והגיגית מלאה מים, ומצרי הלך למלאות הקיתון מתוכה מוציאה מליאה דם וישראל שותה מים מתוך הגיגית, והמצרי אומר לו תן לי בידך מעט מים ונותן לו ונעשו דם, ואומר לו נשתה אני ואתה מן קערה אחת וישראל שותה מים והמצרי דם, וכשהיה לוקח מישראל בדמים היה שותה מים מכאן העשירו ישראל[16].
  • דבר אחר, אשה כי תזריע, אם קדמה האשה יולדת זכר, קדם האיש יולדת נקבה, אמר רבי אבין הלוי, רמז לך הכתוב ואם נקבה תלד. אם קדם האיש מוליד נקבה, קדמה האשה יולדת זכר, שנאמר אשה כי תזריע וילדה זכר[17].

קישורים חיצוניים

הרב אהרן הימן, "רבי אבין הלוי", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, חלק א', עמוד 96, באתר היברובוקס

הערות שוליים