אדריכלות גותית - מונחים
(הופנה מהדף קומת תאורה)
רשימת מונחים בנושא אדריכלות גותית. הרשימה כוללת גם מושגים הקשורים באדריכלות הכנסיות של ימי הביניים, ואדריכלות התחייה הגותית. בסוגריים מופיעה צורת הכתיב של המושג באנגלית. לכל מושג קיים גם תעתיק מקורי באנגלית או בשפת המקור (לרוב יוונית או לטינית, צרפתית וגרמנית).
מילון מונחים מאויר
להלן מונחונים מאוירים של חלקי הקתדרלה הגותית. לחצו על הכתוביות בתמונה כדי לעבור לערכים הרלוונטיים.
חלקי הכנסייה/קתדרלה
- אמבולטוריום (לטינית: Ambulatorium, אנגלית: Ambulatory) - מעבר היקפי שסביב האפסיס.
- אפסיס (יוונית: hapsis, אנגלית: Apse) - האזור הנמצא בסוף הספינה הראשית, לרוב בצורה מעגלית. באזור זה נמצא בדרך כלל המזבח הראשי והמפואר ביותר.
- בית המקהלה (אנגלית: Quire אך מכונה לרוב Choir. מלשון כורוס ביוונית) - החלק המצוי ממזרח לבית הרוחב, בו ישבה המקהלה ובו נעשו הסקרמנטים הנוצריים.
- בפטיסטריום (Baptistery) - אגף ההטבלה בכנסייה, לרוב נבנה כמבנה נפרד הסמוך אליה.
- טרנספט או בית הרוחב (Transept) - חלל מעבר הניצב לספינה הראשית סביב המזבח ונותן לכנסייה צורה של צלב.
- מצלב (Crossing) - מרכז הכנסייה בו נפגשים אולם התווך ובית הרוחב.
- נרתקס (Narthex) - מבואת הכניסה הראשית לקתדרלה.
- ספינה ראשית או אולם התווך (לטינית: Navis, אנגלית: Nave) - החלל המרכזי של הכנסייה או הקתדרלה. הספינה מתוכננת להכיל את הציבור הרחב לטקסים ותפילות וכל שאר חלקי המבנה סובבים או תומכים בה, מבחינת התפקוד ומבחינה פיזית. דופן הספינה מורכב מעמודים המפרידים בינה ובין הספינות הצדדיות, גלריה או טריפוריום, קומת תאורה ולבסוף מתעגלים קווי העמודים והופכים לקמרונות.
- ספינה משנית או סיטראה (אנגלית: Aisles) - מעברי צד צרים ונמוכים יותר משני צידי הספינה הראשית, לרוב נמצאים מתחת לתומכות הצדדיות והדואות.
- צ'פטר האוס (אנגלית: Chapter House) - בית מועצת הקתדרלה, מבנה נפוץ באנגליה בסמוך לכנסיות, בו נפגשים הכמרים או הנזירים לישיבות ודיונים שונים.
- קלויסטר (מלטינית: claustrum, אנגלית: Cloister) חצר מרובעת קטנה האופיינית בעיקר למנזרים וכנסיות מנזר גותיים.
- קפלה (לטינית: Cappella, אנגלית: Chapel) גומחה או חלל קטן ללא מוצא, המוקדש לקדוש כלשהו או למטרה משנית אחרת; נמצאת לרוב סביב האמבולטוריום, בצדי הספינות המשניות ולעיתים בטרנספט.
- קריפטה (אנגלית: Crypt) - גומחה מתחת לכנסייה, בה קבורים "קדושים" נוצריים, אנשי דת, פטרונים או אנשי אצולה נכבדים. דווקא בתקופה הגותית כמעט שלא נבנו קריפטות אלא הן נבנו בעיקר בכנסיות קדומות יותר.
- שווה (צרפתית: Chevet) אפסיס מוקף קפלות הקורנות ממנו כמו עלי כותרת של פרח.
אלמנטים אדריכליים ואמנותיים
- אבן ראשה (Keystone) - הלבנה העליונה החותמת את הקשת או זו הנמצאת במרכזו ובשיא גובהו של קמרון צלעות. מודגשת לעיתים יותר מהלבנים האחרות.
- אומנה צרורה - (או עמוד מורכב) עמוד המורכב מצרור עמודים קטנים המחוברים אחד לשני ומתפצלים בחלקם העליון לצלעות הקמרונות או לקשתות הארכיוולטים.
- אוקולוס (מלטינית: Oculus) - חלון עגול.
- איקונוסטאזיס (אנגלית: Iconostasis) - קיר המקושט בסמלים נוצריים שונים, בציורים, פסלים ועיטורים המבדיל בין חלל הספינה הראשית לאזור שסביב המזבח במרכז הכנסייה. הקיר אינו קיר בנוי כחלק מהמבנה, אלא מחיצה נמוכה יחסית היוצרת הפרדה סמלית.
- אָמבו או דוכן דרשה - (Ambo) בדרך כלל נמצא במרכז הכנסייה, ועליו עומד הכומר הנושא את הדרשה. ישנם דוכנים קטנים הנמצאים בצד החלל וגבוהים בהרבה ממפלס המתפללים, הנקראים באנגלית "Pulpit".
- ארכיוולט (אנגלית: Archivolt) - מעין קשתות בולטות, ובעלות תבליטים, שהקיפו את הטימפנון.
- גרגויל (צרפתית: Gargouille, אנגלית: Gargoyle) - מרזב קישוטי בצורת חיה, מפלצת או דמות מעוותת.
- גרוטסק (Grotesque) - פסל בצורת מפלצת, דרקון, כימרה או חצי-אדם-חצי-חייה.
- ויטראז' (צרפתית: Vitrail; אנגלית: Stained glass) - יצירות זכוכית המורכבות מחתיכות זכוכית צבעוניות ומצוירות.
- וימפרג (גרמנית: Wimperg) - גמלון מחודד בצורת משולש שווה-שוקיים ללא צלע הבסיס, שעיטר חלונות ושערים, במטרה להקנות להם תחושה של גובה ושאיפה השמיימה. לעיתים קרובות היה מלווה בקרוקטים וצריחונים. היה רווח בעיקר בסגנון גותי קורן.
- חלון מחודד (אנגלית: Lancet window) - חלון בסגנון גותי שחלקו העליון הוא קשת מחודדת.
- חלון רוזטה (Rose Window) - חלון עגול בצורת שושן.
- טימפנון (לטינית: Tympanum) - לוח מעל דלת או מעבר ראשי, בדרך כלל מקושט בתבליטי אבן.
- טיירצרון (אנגלית: Tierceron) - צלעות אבן על קמרון צלעות שמטרתם היא לקשט את המבנה ולאו דווקא לשאת בעומס.
- טריפוריום (אנגלית: Triforium) - כינוי לקומה שנמצאת מעל הארקדה ומתחת לקומת התאורה. קומה זו כוללת מעבר בצורת משולש ומעוטרת במספר קשתות (אם הן מסתירות קיר מוצק הן נקראות "קשתות עיוורות") בכל מפרץ.
- טריפוריום מואר (אנגלית: Glazed triforium) - ואריאציה של הסגנון הגותי הקורן (Rayonnant) על הטריפוריום בה הטריפוריום, שהיה במקור רצועה חשוכה בה הקשתות כיסו קיר מוצק, הוחלף ברצועת מלאת אור שבה במקום קיר חיצוני ישנם חלונות ויטראז' מזכוכית צבעונית או זכוכית לבנה.
- מזבח - נמצא בכל במרכז כל כנסייה ומשמש את הכומר או הבישוף בעבודתו.
- מסך בית המקהלה (מסך צלב) Rood screen - מסך המפריד בין הכנסייה לבין המקום בו מבצעים הכמרים את הסקרמנטים.
- צריחון (לטינית: pinnaculum, אנגלית: Pinnacle) - צריחים קטנים, לרוב כבדים במכוון, הנמצאים בחלקם העליון של מרכיבי החזית בעיקר מעל התומכות כדי לסייע ליציבות המבנה.
- Flèche - צריח מחודד שהיה עשוי מעץ מצופה עופרת והוצב בדרך כלל מעל מקום המצלב (crossing) של הכנסייה.
- צריח מחודד (אנגלית: Spire) - חלק מוגבה, לרוב מחודד, המתווסף על גבי מבנה או מגדל.
- קומת תאורה (אנגלית: Clerestory או Clearstory) - הקומה העליונה של הכנסייה או הקתדרלה שבה נמצאים חלונות גדולים המאירים את המבנה.
- קמרונות:
- קמרון צלעות (אנגלית: Rib Vault) - סוג הקמרון הבסיסי בו נעשה שימוש החל מהאדריכלות הגותית שהתפתח מהקמרון הצולב הפשוט ומדגיש את "קווי הרכס" של התקרה. הקמרון בנוי מ-4 צלעות המצטלבות באבן הראשה ובין המפרצים מפרידות קשתות חגורות.
- קמרון סקספרטייט (Sexpartite Vault) - קמרון צלעות הבנוי מ-6 קשתות מעל שדה מרובע. היה נפוץ באדריכלות הגותית המוקדמת.
- קמרון רשת (Lierne Vault) - קמרון הבנוי מזוגות קשתות המצטלבות זו בזו, נפוץ באריכלות הגותית המאוחרת באירופה.
- קמרון מניפה (Fan Vault) - סגנון של קמרונות שהיה נפוץ בגותיקה האנגלית.
- קמרון יהלום (Diamond Vault) - סגנון נוסף שהתפתח בסוף הגותיקה ותחילת הרנסאנס באנגליה.
- קרוקט (אנגלית: Crocket) - קישוט מחודד הבולט מצריחים, צריחונים וכדומה
- קשת חגורה - בין זוג קמרונות צלעות, הקשת הבודדת הניצבת לכיוון הספינה.
- קשת מחודדת (Lancet arch) - קשת לבנים בעלת הבנויה משני חלקי מעגל הנפגשים בנקודה אחת בחלק המרכזי העליון של הפתח בצורה מחודדת. הגאומטריה מבוססת על צורת "אוגיב" (Ogive). רוב הקשתות במבנה קתדרלה גותית הן קשתות מחודדות למעט הקשתות האלכסוניות בקמרונות הבנויות כחצי מעגל.
- תחרת חלונות (אנגלית: Tracery) - קישוטי אבן התומכים בחלונות.
- תמיכה או תומכת (אנגלית: Buttress) - אלמנט שלד חיצוני המעבה למעשה את העמודים ותומך קירות המבנה או את בסיס התמיכות הדואות.
- תמיכות דואות או תומכות דואות או קשתות דואות (אנגלית: Flying buttress) - אלמנט שלד חיצוני בצורת חצי קשת הנראה מנותק מהקיר החיצוני התומך את קמרונות וגג המבנה.
תתי-סגנונות גותיים
- הגותיקה בצרפת ומרכז אירופה:
- האמנות הגותית המוקדמת (1140 עד ראשית המאה ה-13): בה התגבשו תפישות אדריכליות וחזותיות, ופתרונות לרעיונות החדשים של החזון הגותי. אמנות זו מתבטאת בקתדרלות של סנס, נואיון, לאן ובפיסול שבחזית קתדרלת שארטר. מאפייניה כוללים קמרון בעל 6 צלעות וקיר המחולק ל-4 אזורים.
- האמנות הגותית בעיצומה (1200-1250): ידועה כ-High Gothic או כסגנון גותי בשל, ובה התגבשו מידות, פרופורציות ועיצוב קנוניים באדריכלות הגותית והיא נפוצה ברחבי אירופה. כאן יש חזרה לקמרון בעל 4 צלעות וקיר המחולק ל-3 אזורים.
- סגנון Rayonnant ("גותיקה קורנת") (1240-1350): בו יש דגש על שימוש באור ועידון המבנה.
- האמנות הגותית המאוחרת (1250 ואילך): האמנות הגותית מיושמת לא רק לגבי קתדרלות וכנסיות אלא גם לגבי מבני ציבור אזרחיים. יש גם התפתחות סגנונות מקומיים בגותיקה, כגון באנגליה, בגרמניה, בספרד ובאיטליה.
- סגנון Flamboyant ("סגנון הלהבות") (המאה ה-15): הסגנון מאופיין בתחרת חלונות דמוית להבות אש, ושפע של קישוטים ופרטים פיסוליים.
- הגותיקה באנגליה:
- סגנון גותי אנגלי מוקדם (Early English) - בין השנים 1180–1275. ייבוא של הסגנון הגותי הצרפתי, ובעיקר השימוש בקשת מחודדת.
- סגנון גותי מקושט (Decorated Gothic) - בין השנים 1275–1380. התאפיין בפיתוח קישוטים מורכבים יותר, בעיקר לחלונות, הכולל את השימוש בקישוטי Tracery.
- סגנון גותי ניצב (Perpendicular Gothic) - בין השנים 1380-1520. התאפיין בחלונות גדולים יותר וקווים מאונכים, בפיתוח קמרון המניפה ובויתור על קומת הטריפוריום לטובת דגש רב יותר על קומת התאורה.
- הגותיקה בספרד:
- גותיקה מודחארית (Mudejar Gothic) - סגנון מקובל בספרד במאה ה-13 וה-14 המעורב עם סגנון האדריכלות המורית
- גותיקה לבנטינית (Levantino gothic) - סגנון מקובל בספרד במאה ה-14.
- גותיקה איזבלינית (Isabelline Gothic) - סגנון מקובל בספרד במאה ה-15.
- גותיקת לבנים (Brick Gothic) - סגנון גותי מקובל באזור המדינות הבלטיות המתאפיין בבנייה בלבנים אדומות בלבד ולא מסלעים חצובים מסותתים.
- התחייה הגותית (Gothic Revival) - סגנון שניסה להחיות את האדריכלות הגותית מסוף המאה ה-18 ועד תחילת המאה ה-20. נפוץ בעיקר בבריטניה, צפון אמריקה ואוסטרליה.
- הסגנון האינדו-סאראצני (Indo-Saracenic) - השפעת התחייה הגותית בהודו.
- הסגנון הסקוטי ברוניאלי (Scottish baronial style) - סגנון תחייה גותית בסקוטלנד.
- התחייה המורית Moorish Revival - סגנון באירופה וארצות הברית ששאב השראה מסגנונות אוריינטלים בהם הסגנון המורי מספרד ועוד.
ראו גם