X-43

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נאס"א X-43
הדמיית אמן של ה-X-43 בעת טיסת ניסוי
הדמיית אמן של ה-X-43 בעת טיסת ניסוי
מאפיינים כלליים
סוג מטוס ניסוי
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן נאס"א
טיסת בכורה 27 מרץ 2004
דגמים X-43A, X-43B, X-43C, X-43D
ממדים 
אורך 3.9 מטרים
משקל ריק 1,400 ק"ג
ביצועים 
מהירות מרבית 9.6 מאך (11,760 קמ"ש)

נאס"א X-43 NASA) X-43) הוא מטוס שגא קולי בלתי מאויש שנוצר בכמה גרסאות שנועדו לבחון טיסה היפר קולית. מטרת המטוס הייתה פיתוח והדגמה של טיסה היפר סונית, ובעיקר בחינה של מנועים מסוג מנוע על־מגח סילוני.

נאס"א X-43 הוא פרויקט של נאס"א בשיתוף של בואינג, Micro Craft Inc, אורביטל סיינסס קורפוריישן ו-GASL) General Applied Science Laborator).[1]

טיסת הניסוי הראשונה של המטוס הייתה ב-2 ביוני 2001. טיסת הניסוי נכשלה, מכיוון שהמאיץ שאיתו שוגר איבד שליטה לאחר 13 שניות משחרורו מהמפציץ B-52, הסתחרר ונפל לאוקיינוס.

טיסת הניסוי השנייה הייתה ב-27 מרץ 2004, שוגר המטוס ממפציץ B-52 בגובה של 29,000 מטר. לאחר מכן המאיץ האיץ עד למאך 6.3 (7717.5 קמ"ש) ואז מנוע העל-מגח סילוני הופעל, והטיס את המטוס עד למהירות של 9.6 מאך (11760 קמ"ש), מה שהופך אותו למטוס המהיר ביותר בכל הזמנים.[2]

למטוס מספר דגמים:

  • X-43A - הדגם הרגיל, עליו בוצעו כל הניסוים
  • X-43B - דגם בגודל מלא, עם מנוע אחר מסוג ISTAR מבוסס מחזור טילים (RBCC)
  • X-43C - דגם קצת יותר גדול מה-X-43A והיה צפוי לבחון את הכדאיות של דלק ביולוגי, אולי עם מנוע HyTech.
  • X-43D - דגם שאמור היה להיות גרסה יותר מהירה של המטוס, גרסה שאמורה להגיע ל-15 מאך.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא X-43 בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

33976320X-43