X-19
הX-19 בעת ריחוף | |||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס ניסוי | ||||||||||
ארץ ייצור | ארצות הברית | ||||||||||
יצרן | Curtiss-Wright Corporation | ||||||||||
טיסת בכורה | נובמבר 1963 | ||||||||||
צוות | 2 | ||||||||||
יחידות שיוצרו | 2 | ||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
|
הקורטיס-רייט X-19 (באנגלית: Curtiss-Wright X-19) היה מטוס ניסיוני אמריקאי לבחינת אפשרויות VTOL (המראה ונחיתה אנכית) בתחילת שנות ה-60.
עיצוב פיתוח
בחודש מרץ 1960, חברת קורטיס-רייט פיתחה את הX-100, אב טיפוס חדש, למטוס תובלה בעל יכולות המראה ונחיתה אנכית. לX-100 היה מנוע יחיד, שהניע שני רוטורים ובנוסף פלט את הגזים שנוצרו בתוכו בזנב המטוס, דבר שנתן יכולות תמרון טובות יותר במהירויות נמוכות.
מהX-100, קורטיס-רייט פיתחו את הX-200 שהיה גדול יותר, אשר חיל האוויר האמריקאי הזמין שני אבות טיפוס שלו שלהם ניתן הכינוי X-19A
הX-19 היה מטוס בעל שני סטים של כנפיים, זוג קדמי וזוג אחורי. על כל כנף הורכב פרופלור בקוטר 4 מטרים שיכל לנטות 90 מעלות מה שאיפשר למטוס להמריא ולנחות כמו מסוק. המדחפים הונעו על ידי שני מנועי Avco Lycoming T55-L-5 turboshaft שהותקנו בתוך המטוס.
היסטוריה מבצעית
הטיסה הראשונה של ה-X-19 התקיימה בנובמבר 1963 (לפי מקורות אחרים ב-26 ביוני 1964). התכנון היה שהX-19 יתפתח להיות מטוס תובלה מסוג VTOL. עם זאת הX-19 הראשון נהרס בהתרסקות ב-25 באוגוסט 1965, והתוכנית בוטלה. אב הטיפוס השני נמצא כיום במתקני השיקום במוזיאון הלאומי של חיל האוויר של ארצות הברית בדייטון, אוהיו.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- על הX-19 (באנגלית)
מטוסי ה-X האמריקניים | |
---|---|
|
21217061X-19