X-19

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קורטיס-רייט X-19
הX-19 בעת ריחוף
הX-19 בעת ריחוף
מאפיינים כלליים
סוג מטוס ניסוי
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן Curtiss-Wright Corporation
טיסת בכורה נובמבר 1963
צוות 2
יחידות שיוצרו 2
ממדים 
אורך 12.83 m
גובה 5.2 m
מוטת כנפיים 5.94 m / 6.55 m
משקל מטען מרבי 544 kg
משקל המראה מרבי 6,196 kg
ביצועים 
מהירות מרבית 730 קמ"ש
טווח טיסה מרבי 523 km
דחף 1,640 kW כל מנוע
הנעה 
2 × Avco Lycoming T55-L-5 turboshaft

הקורטיס-רייט X-19אנגלית: Curtiss-Wright X-19) היה מטוס ניסיוני אמריקאי לבחינת אפשרויות VTOL (המראה ונחיתה אנכית) בתחילת שנות ה-60.

עיצוב פיתוח

בחודש מרץ 1960, חברת קורטיס-רייט פיתחה את הX-100, אב טיפוס חדש, למטוס תובלה בעל יכולות המראה ונחיתה אנכית. לX-100 היה מנוע יחיד, שהניע שני רוטורים ובנוסף פלט את הגזים שנוצרו בתוכו בזנב המטוס, דבר שנתן יכולות תמרון טובות יותר במהירויות נמוכות.

מהX-100, קורטיס-רייט פיתחו את הX-200 שהיה גדול יותר, אשר חיל האוויר האמריקאי הזמין שני אבות טיפוס שלו שלהם ניתן הכינוי X-19A

הX-19 היה מטוס בעל שני סטים של כנפיים, זוג קדמי וזוג אחורי. על כל כנף הורכב פרופלור בקוטר 4 מטרים שיכל לנטות 90 מעלות מה שאיפשר למטוס להמריא ולנחות כמו מסוק. המדחפים הונעו על ידי שני מנועי Avco Lycoming T55-L-5 turboshaft שהותקנו בתוך המטוס.

היסטוריה מבצעית

הטיסה הראשונה של ה-X-19 התקיימה בנובמבר 1963 (לפי מקורות אחרים ב-26 ביוני 1964). התכנון היה שהX-19 יתפתח להיות מטוס תובלה מסוג VTOL. עם זאת הX-19 הראשון נהרס בהתרסקות ב-25 באוגוסט 1965, והתוכנית בוטלה. אב הטיפוס השני נמצא כיום במתקני השיקום במוזיאון הלאומי של חיל האוויר של ארצות הברית בדייטון, אוהיו.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא X-19 בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

21217061X-19