X-9 שרייק

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
X-9 שרייק
טיל X-9 שרייק
טיל X-9 שרייק
מאפיינים כלליים
סוג טיל ניסוי
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן Bell Aircraft Corporation
טיסת בכורה אפריל 1949
תקופת שירות ? – ינואר 1953
צוות ללא
ממדים 
אורך 6.9 מטר
רוחב 0.56 מטר
מוטת כנפיים 2.4 מטר
שטח כנפיים 6.5 m²
משקל ריק 964 kg
משקל טעון 1,588 kg
ביצועים 
מהירות מרבית מאך 2
טווח טיסה מרבי 80 ק"מ
סייג רום 19.8 ק"מ
עומס כנף kg/m²
דחף 13.3 kN
הנעה 
מנוע רקטי בעל דלק נוזלי מדגם XLR65-BA-1 מתוצרת בל

X-9 שרייק היה אב טיפוס מוקטן של טיל האוויר-קרקע GAM-63 ראסכל. הטיל, מתוצרת בל איירקראפט קורפוריישן, היה התשיעי בסדרת מטוסי ה-X ושימש לניסויים.

31 טילי X-9 נמסרו, והם ביצעו טיסות ניסוי מאפריל 1949 ועד ינואר 1953. התוכנית שימשה לאיסוף נתונים על מאפייניו האווירודינמיים של הטיל ועל יציבותו, וכן לבדיקת מערכות ההנחייה וההנעה שלו.

היסטוריה

במאי 1947 קיבלה בל חוזה לפיתוח טיל האוויר-קרקע ASM-A-2 ראסכל (מאוחר יותר B-63/GAM-63) בעל ראש קרב גרעיני, המונע באמצעות דלק נוזלי. בנוסף, הוזמן טיל מוקטן לצורכי ניסויים, אשר כונה RTV-A-4 שרייק.

הטיל שוגר ממטוס EB-50D שהותאם לשיגור הטיל ולשידור פקודות הנחייה לעברו ברדיו. עם סיום המשימה הושב הטיל לקרקע באמצעות מצנח שנשא כדי שהמכשור שהכיל לא יפגע.

טיסת הניסוי הראשונה של הטיל הייתה טיסת דאייה לא ממונעת שהתרחשה באפריל 1949. כשנה מאוחר יותר, במאי 1950 בוצע הניסיון הראשון לשיגור הטיל הממונע, אך כשל. בנובמבר 1950, בטיסת הניסוי החמישית של הטיל, נרשמה לראשונה טיסת ניסוי מוצלחת. ב-1951 שונה שם הטיל מ-RTV-A-4 שרייק ל-X-9 שרייק.

ה-X-9 נחשב לטיל מוצלח לצורכי ניסויים, והיו אף מחשבות על ייצור מספר מוגבל של טילים לצרכים מבצעיים כשלב ביניים עד שה-GAM-63 יהיה זמין. ברם, עקב הטווח הקצר ומשקל המטען הקטן אותו יכול היה לשאת, ירד הרעיון מן הפרק.

אף אחד מהטילים לא שרד את הניסויים. השבר היחיד של טיל X-9 שנותר, ככל הידוע, הוא חלק מהמייצב האנכי, שנשמר כיום במוזיאון לארי בל במנטון, אשר באינדיאנה.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא X-9 שרייק בוויקישיתוף


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0