X-16
דגם של הX-16 | |||||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס ניסוי | ||||||||||||
ארץ ייצור | ארצות הברית | ||||||||||||
יצרן | Bell Aircraft Corporation | ||||||||||||
טיסת בכורה | מעולם לא טס | ||||||||||||
צוות | 1 | ||||||||||||
יחידות שיוצרו | אחד התחיל להיבנות | ||||||||||||
משתמש ראשי | חיל האוויר האמריקאי (מיועד) | ||||||||||||
| |||||||||||||
| |||||||||||||
|
הבל X-16 (באנגלית: Bell X-16) היה מטוס סיור שתוכנן בארצות הברית בשנות ה-50. דגם של המטוס נבנה, אבל התוכנית בוטלה לטובת פיתוח המטוס מרטין B-57 קנברה, לפני שהספיקו לסיים את בנייתו של המטוס הראשון. הכינוי X-16 ניתן כדי להסתיר מברית המועצות את יעודו האמיתי של המטוס במהלך המלחמה הקרה[1].
פיתוח
במהלך המחצית השנייה של 1953, החברות: Fairchild Aircraft, Bell, וGlenn L. Martin Company, ערכו מחקר על עיצוב מטוסי ריגול לגובה רב עבור חיל האוויר של ארצות הברית, תחת השם MX-2147[2]. כל שלושת העיצובים כללו מנוע Pratt & Whitney J57-19. העיצוב של חברות בל ומרטין (B-57D) נבחר להמשך הפיתוח. העיצוב של חברת בל MODEL 67 כונה בשם X-16. דגם של הX-16 בגודל מלא נבנה, ומטוס אמיתי החל להיבנות. המטוס תוכנן כמטוס סיור בעל טווח ארוך במיוחד ובעל יכולת שיוט בגובה רב.
העיצוב של הX-16 היה פורץ דרך עם העיצוב שלו. מוטת הכנפיים היה ארוכה מאד (35 מטר) ביחס לאורכו של המטוס (18.55 מטר). הכנפיים היו קלות וגמישות יותר משמעותית ממטוסים רגילים. המטוס כולו היה עשוי מחומרים קלים מאד כדי להגשים את יעודו- טווח של 5,300 ק"מ ללא תדלוק ובגובה של 69,500 רגל[2].
28 מטוסים הוזמנו סך הכל, אבל אף מטוס לא הושלם. כשמונים אחוזים מהמטוס הראשון הושלמו כאשר חיל האוויר האמריקאי הודיע על ביטול הפרויקט לטובת המטוס B-57 של חברת מרטין ב-1956. למרות שמעולם לא טס או אפילו ירד מפס הייצור, הX-16 תרם רבות לתחום עיצוב מטוסי הסיור. פיתוח המטוס תרם גם לפיתוחו של מנוע הJ57 ששימש לאחר מכן את מטוס הריגול לוקהיד U-2 ומטוסים נוספים.
ראו גם
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
מטוסי ה-X האמריקניים | |
---|---|
|
20653552X-16