תעשיית הקרמיקה בישראל
למרות שראשיתה של תעשיית הקרמיקה בישראל הוא בשלהי המאה ה-19, הרי ששיאה היה בין שנות ה-50 לשנות ה-80 של המאה ה-20. המפעלים השונים, שהיוו חלק מרכזי בהיסטוריה של הקרמיקה הישראלית, ייצרו מגוון של מוצרים שעיקרם כלים סניטריים, חומרים לתעשייה ולצידם כלי-בית ועיצוב שונים.
היסטוריה
ראשית תעשיית הקרמיקה המודרנית בארץ-ישראל
בשלהי המאה ה-19 הוקמו בארץ מספר מפעלים או בתי מלאכה לייצור לבנים ורעפים. היו אלו מפעלים שפעילותם הייתה קצרת טווח ושפעילותם לא יצרה מסורת של עשייה תעשייתית. גורם הצמיחה העיקרי לבתי חרושת אלו היה הביקוש לרעפים, שגדל בתקופה זו בעקבות הפופולריות של רעפים משתלבים שיובאו ממארסיי, והיוו חידוש טכנולוגי בבנייה הארצישראלית של אותה עת.
את המיזם הראשון לייצור רעפים הקימו יחיאל מיכל פינס, יחיאל מיכל שטיינברג ודוד ילין, שניסו בשנת 1880 להקים, בעזרת מהנדס בשם אלטר גרינברג, בית מלאכה לרעפים במוצא. לאחר כשנתיים של ניסיונות ייצור כושלים נזנח הרעיון.[1]
בשנת 1879 נפתחה בבית היתומים שנלר סדנת קדרות קטנה בראשות אומן ערבי-נוצרי מקומי. בשנת 1884 מונה לראשותה קדר גרמני בשם האברשטרו (Haberstroh). האברשטרו נסע לוינה ושהה שם בין השנים 1895-1889, שם התמחה בייצור מתועש של מוצרי קרמיקה לבנייה. עם שובו לירושלים הביא עמו מכבש לייצור לבנים חלולות (Ziegelpresse). מוצרים נוספים שייצר בית החרושת כללו לבנים מלאות, אריחי קרמיקה, אריחים לקמין וצינורות חרס.[2] בנוסף, המשיכה לפעול לצדו סדנת קדרות קטנה שייצרה כלי בית. בשנת 1897 החל בית החרושת לעשות שימוש במנוע בן 12 כוחות-סוס, שפעל על קרוסין (נפט). בשנת 1905 נבנה מפעל חדש, שהחל לפעול בשנת 1910. מפעל זה פעל עד לשנת 1936 ובשיאו העסיק כ-90 פועלים ובתפוקתו הממוצעת מנתה כמיליון לבנים וכרבע מיליון רעפים לשנה.[3]
באותה תקופה הוקם בית מלאכה לרעפים בפתח תקוה, על ידי יוסף ברלוביץ, שעלה לארץ ישראל בשנת 1893, לאחר שהשתלם בתעשייה זו בצרפת. החֹמר, כמו זה בו השתמש בית החרושת של שנלר, הובא ממוצא על גבי גמלים. עם זאת בית המלאכה לא הצליח להתחרות בייבוא שהגיע מצרפת ונסגר.[4] בשנת 1923 שב יחיאל מיכל שטיינברג לעסוק במוצרי קרמיקה והקים במוצא מפעל לרעפים ולבנים שפעל החל מ-1926 במבנה המכונה "הבית האדום".[5] כושר ייצור הרעפים של מפעל זה היה דומה לזה של המפעל של "שנלר". בעוד המפעל של "שנלר" נסגר סופית עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, מפעלו של שטיינברג, שסבל מקשיים רבים במהלך שנות ה-30, המשיך לפעול גם לאחר מותו, בשנת 1949, על ידי טוביה בראון, ששכר את המפעל והפעיל אותו עד לשנת 1959.[6]
בתחום הקרמיקה הביתית, התבססה הצריכה בעיקר על כלי קדרות שנוצרו בסדנאות משפחתיות בקרב ערביי ארץ-ישראל[7] ועל ייבוא מאירופה, שנמכר בעיקר בחנויות בערים הגדולות.[8] דוגמה לתוצרת המקומית של אותה עת ניתן למצוא בהודעת "הועד להשתתפות ארץ-ישראל" בתערוכת "בריטניה הגדולה" בשנת 1923 (כנראה מדובר על "תערוכת האימפריה הבריטית"), שהציע להציג בתערוכה כלי חרס וזכוכית מקומיים הכוללים "זכוכית מחברון, כלי חרס מבריק, קרמיק יפה, כלי חרס מעזה, מחברון, מרמלה".[9]
1950-1930
החל משנות ה-30 של המאה ה-20 החלו להופיע ביקושים לתוצרת קרמית בתחומים שונים כגון אריחי-קיר לחיפוי בסגנון אירופי, שלא היה נפוץ עד אז בבנייה המקומית; קרמיקה סניטרית, שהבנייה המואצת וצמיחת היישוב העירוני בתקופה זו תרמו לביקושה. רשימת בעלי העסקים בתל-אביב בשנת 1933 מונה 28 בתי מסחר לכלי בית,[10] שצריכתם הלכה וגברה בתקופה זו בזכות התרבות העירונית שהביאו בני העליה החמישית.
החומר שבו נעשה שימוש היה, על פי רוב, "אדמית" (Earthenware), שהתאימה בעיקר לייצור חרס בשרפה נמוכה, אולם חרסינה (פורצלן) לא היתה בנמצא, וגם הידע לעיבודה לא היה קיים.[11] במרבצים של קאוליניט (קאולין) מעבר הירדן, שהתגלו בסוף שנות ה-30 של המאה ה-20.[12] המאבק על הקמת המדינה הפסיק את השימוש בחרסיות אלו ומפעלי הקרמיקה נאלצו לעשות שימוש בחרסית מיובאת, בשל מחסור ובשל חוסר אחידות של החרסית המקומית. אמנם עבודות של כלי חרסינה נעשו בבצלאל ובבית המסחר של משפחת ברבש בתל-אביב, כבר בשנות ה-20 של המאה ה-20, אולם היו אלו עבודות של צביעת כלים שיובאו מאירופה.[13]
במחצית שנות ה-30 של המאה ה-20 החל שינוי בייצור המקומי, שנבע אף הוא בעיקר מן העלייה החמישית, במסגרתה הגיעו לארץ ישראל אמנים ואנשי תעשייה מאירופה ובעיקר מגרמניה. עולים אלו, שעלו בעקבות עליית המפלגה הנאצית לשלטון בגרמניה והתגברות האנטישמיות, הגיעו עם תודעה תעשייתית מודרנית וביקשו לממש אותה בארץ ישראל ממניעים ציוניים. לצידם קמו כמה סדנאות לקרמיקה אמנותית (Studio pottery) ובתי מלאכה קטנים למוצרי קרמיקה, שעסקו בייצור כלים על ידי שימוש בתבניות יציקה, תוך שימוש בתנורים שהוסקו בתחילה בעצים.
בין סדנאות אלו בלט "כד וספל" שהקימו חוה סמואל ופאולה אהרונסון בראשון לציון בשנת 1934. בית המלאכה יצר מגוון של כלים שימושיים וחפצי נוי, תוך שילוב של עבודה על אובניים לצד יציקות קרמיות. סגנון הכלים היה ברובו פונקציונאלי, והושפע מרוח המודרניזם והבאוהאוס האירופי. מירה ליבס, תלמידה בסטודיו של סמואל ואהרונסון, תיארה את היצירה של בית המלאכה כפועל יוצא של המטרה "ליצור כלים פשוטים, פונקציונליים ויפים, וזאת גם כדי לחנך את טעמו של הקהל שהיה אז למטה מכל ביקורת. הצורות היו בדרך כלל בהשפעת ה'באוהאוס', שפאולה למדה בו, והעיטורים-הציורים הפשוטים והמקסימים של חווה"[14].
באותם שנים ניסו גם הדוויג גרוסמן ורודי להמן להקים מפעל לייצור עציצי חרס ביגור, תוך ניצול חמר משדות הקיבוץ.[15] עם זאת, השותפות בין בני הזוג לאנשי הקיבוץ לא נשאה פרי. דמות נוספת שהייתה קשורה בפיתוח התעשייה הייתה חנה חר"ג צונץ, שעלתה לארץ ישראל בשנת 1940 כשהיא מחזיקה בתכניות מפורטות לבניית מפעל קרמיקה מודרני, אולם משלוח של ציוד תעשייתי ששלחה אבד. במהלך שנות ה-40 היא הייתה פעילה במספר מיזמים תעשייתיים, כגון הקמת בית מלאכה לפינג'אנים בבית ג'אלא או שיתוף פעולה עם מפעל "קדר" בחיפה. כל אותה עת יצרה גם עבודת קדרות מסורתית בסטודיו שלה בחיפה.
ריכוז מפעלי הקרמיקה הראשונים היה בחיפה, עיר תעשייתית שהנמל שלה הקל על ייבוא חומרי גלם וייצוא של מוצרים. ראשון המפעלים היה בית החרושת "קדר", שנפתח בשנת 1935-1934 בעמק זבולון והעסיק בראשיתו חמישה עובדים.[16] בשנת 1945 הרחיב המפעל, שכבר מנה כ-30 עובדים, את שטחו.[17] בשנת 1934 קם מפעל "פלקרמיק" כבית מלאכה לקרמיקה אמנותית, שהעסיק בראשיתו שלושה עובדים.[18] וב-29 בנובמבר 1938 הונחה אבן הפינה למפעל הלבנים "נעמן".[19] החל משנת 1941 הרחיב מפעל זה את תוצרתו מלבנים לייצור כלי בית.[20]
בשנות ה-40 של המאה ה-20 החלו לפעול "לפיד" בתל-אביב ו-"חרסה" בחיפה, שהוקם על ידי "סולל בונה". עם זאת, הייצור המשמעותי בו החל בסביבות שנת 1946, אז מנה המפעל 40 עובדים שייצרו קרמיקה סניטרית.[21]
כבר מראשית הקמתה התמודדה תעשיית הקרמיקה עם הייבוא. "קדר", לדוגמה, פנתה בשנת 1938 לממשלת המנדט הבריטי בבקשה להטיל מכסים על תוצרת קרמית המיובאת, במטרה לשמור על המפעלים המקומיים.[22]
אמנם איסור היבוא שהוטל ב-11 בדצמבר 1939 של כלי חרס וחרסינה, כמו מרבית הסחורות המיובאות, נבע ממלחמת העולם השנייה, אולם המפעלים הארצישראלים ניצלו אותו לשם ביסוס מעמדם ופיתוח הייצור המקומי.[23] שאלות דומות העסיקו גם את ממשלת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20 שדגלה במדיניות הקיצוב, על פיה נדרשה מן היבואנים הוצאה של רישיונות ייבוא מן במטרה לחסוך בהוצאת מטבע חוץ. המדניות הלא ברורה של הממשלה איפשרה קיום למפעלים הצעירים, לצד המשך ייבוא מוצרים שנתפשו כאיכותיים יותר בעיני הציבור.
- דוד לאזר, "ולבנים אומרים לנו - עשו!", מעריב, 2 בפברואר 1951
- תוצאות תחרות קרמיקה, על המשמר, 22 במרץ 1949
- מועצת ייצור מסכמת פעולתה, דבר, 25 באפריל 1950
- י. שביט, התעשיה במפרץ חיפה, דבר, 14 ביוני 1957
שנות ה-70-50
בראשית שנות ה-50 של המאה ה-20 החלה בישראל פריחה של התעשייה הקרמית. מפעלים רבים הוקמו במסגרת פרטית או הסתדרותית, בניסיון לענות על הביקוש ההולך וגובר למוצרים אלו בעידן בו נדרשה המדינה לבנייה בסגנון מודרני ובהיקפים גדולים, שיענו על הצורך בשיכון העולים הרבים. בין 1950 ל-1959 גדל מספר הפועלים בתעשייה זו מ-420 ל-1316 וייבוא המוצרים הקרמיים קטן מ-סך של 3.300.000 ל"י לכ-120.000 ל"י.[24]
במקביל נעשו ניסיונות לשילוב בין התעשייה הקרמית בישראל הצעירה, לבין מעצבים ואומנים, מתוך מטרה לקידום הענף והעלאת קרנה של תעשייה זו. מכון הייצוא הישראלי והמכון לפריון העבודה והייצור ערך כמה תחרויות עיצוב, במטרה להכניס לייצור מוצרים בעלי ערך אמנותי.[25]
אחד מן המאמצים המרכזיים לשיפור התעשייה נעשה במהלך שנות ה-60-50 של המאה על ידי איגוד למחקר קרמי בטכניון. המכון עסק בבחינת מרבצי החומרים שהתגלו בנגב בשנים אלו ובהתאמתם לתעשייה. בנוסף, עודד האיגוד הפצת ידע על תהליכי עבודה, באמצעות מומחים שהזמין מחוץ לארץ. גם הממשלה עסקה בפיתוח הענף באמצעות הקמה חברה ממשלתית בשם "חרסית וחול רך", שעסקה בפיתוח ובשיווק מרבצי המחצבים בנגב. הערכה שפורסמה בשנת 1952 הצביעה על מאגר של 20 אלף טון חרסיות בנגב.[26] במאי 1954, לדוגמה, מכרה החברה 860 טון חרסית לתעשייה המקומית.[27]
כלי הקרמיקה המקומיים נתפשו בעיני הציבור כנחותים למוצרים דומים מייבוא. ממפעל "קרנת", למשל, שהוקם בראשית שנות ה-50 של המאה ה-20 כקואופרטיב של ניצולי שואה לאחר מלחמת העולם השנייה, נתקל עם הקמתו בקושי לשיווק של כלי הקרמיקה מתוצרתו.[28]
בשנת 1953 חנך מפעל "לפיד" כבשן-מנהרה באורך 150 מטר ושהגיע לטמפרטורה של 1300 מעלות צלזיוס.[29]. בשנת 1955 עבדו ב"לפיד" כ-100 עובדים.[30] עם זאת, התמודדות עם היבוא ועם התחרות עם "חרסה" גרמה לתפוקה חלקית בלבד של המפעל. בשנת 1957 נרכשה מחצית מבעלות המפעל על ידי "כור", שיצרה מונופול בתחום הייצור הקרמי בארץ.[31] בהדרגה אוחדו קווי היצור של "לפיד" עם אלו של "חרסה" עד שבשנת 1969 הועבר המפעל לראשון לציון וייצור הכלים הסניטריים שבו הופסק.[32] במקביל החלה "כור" גם בייבוא של כלי סניטציה, במטרה לענות על הביקוש לתוצרת חוץ שיובאה על ידי מתחרים שונים.[33]
תחום קרמי נוסף שפותח באותה עת היה ייצור אריחי קיר לחיפוי. בית החרושת "ברבור" שהוקם בשנת 1953, ייצר אריחי קיר מקרמיקה והעסיק כ-100. תוצרתו הראשונה של המפעל היתה באיכות גרועה והוא סבל מתחרות עם ייבוא מאירופה. אלו הביאו לסגירתו בשנת 1962[34] הוא נרכש ונפתח מחדש בשנת 1963 על ידי אברהם קריניצי, ש. בצרי ו-א. סבידסקי, שהיה בעל מפעל קרמיקה אחר,[35] עד שנרכש אף הוא על ידי "כור".
פתיחת בתי החנויות הכלבו של "המשביר לצרכן", בסוף שנות ה-40 של המאה ה-20.[36]
מפעל קדר היה שרוי במשך שנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20 בקשיים כלכליים, שהביאו למחסור בהשקעות בתשתית מודרנית לייצור.[37]
בשנת 1970 אוחדו מפעל "חסין אש", שייצר לבני בניין, עם מפעל "חרסה" בבאר שבע תחת הנהלה אחת. המפעל המאוחד כלל כ-340 עובדים שייצרו מוצרים בכ-11 מליון ל"י.[38] היה זה חלק מתהליך ייעול שעשתה חברת כור בכלל מפעליה וכלל איחוד מפעליה השונים תחת חברות-בת על פי תחומי העיסוק. בסוף שנת 1970 הוקמה "כור קרמיקה וזכוכית בע"מ".[39]
חברה ממשלתית בשם "חרסית וחול רך" שהקימה בשנת 1968 בקירוב מפעל לקליית חרסית במצפה רמון, אולם לא הצליחה לפעול בגלל מחסור בביקוש מצד התעשייה המקומית.משולם עד, המפעל המוקפא במכתש רמוז יופעל ל-3 הדשים, דבר, 21 ביוני 1970
בשנת 1952 ייצר מפעל "נעמן" כמליון צלחות לשנה. ראו: סכנת שיתוק לתעשייה הישראלית, על המשמר, 29 באוקטובר 1952
בשנת 1954 עשה מפעל "חרסה", שהחל לפעול בסוף שנת 1953, 50% מחומרי הגלם ששימוש אותו היו חומרי גלם שהופקו בנגב. שאר החומרים כללו פצלת השדה וחרסית שיובאו מחוץ-לארץ.[40] השימוש בחרסית שנחצבה בישראל היה בעייתי. הדבר נבע מחוסר אחידות בייצור ובעיבוד החומר, שגרמו לתקלות בייצור. ראו: צ. בן-דוד, המאבק על הצלחת, חרות, 14 במרץ 1955
חרסה התקין 2 תנורים באורך של 34 מ' (כ"א)[41] בשנת 1955 הקימה מחלקה לקרמיקה שימושית ומחלקה לייצור אריחים. [42]
התוצרת המקומית עשתה שימוש בעיקר ב"אדמית" - חומר הנשרף בטמפרטורה נמוכה יחסית של עד 1050 מעלות צלזיוס. מגמות של תיעוש והשקעות בקווי יצור איפשר לעשות שימוש ב"אבנית", הנשרפת בטמפרטורה גבוהה יותר של עד 1300 מעלות צלזיוס.[43]
"פלקרמיק" העסיק בשנת 1957 70 עובדים ומחזורו השנתי היה כ-500 אלף ל"י ראו: י. שביט, התעשייה במפרץ חיפה, דבר, 14 ביוני 1957
- ישראל קגנסקי, "חרסה" (מפעלי קרמיקה ישראליים), דבר, 27 בדצמבר 1951
- ביח"ר חרסה יתחיל בקרוב ביצור, הצופה, 24 בדצמבר 1952
- הופעל תנור מפעל "חרסה" בבאר-שבע, על המשמר, 2 בנובמבר 1953
שנות ה-80
בראשית שנות ה-80 של המאה ה-20 הייתה חברת "כור קרמיקה" החברה הגדולה בישראל בתחום הקרמיקה והיא ייצרה כ-70 אחוז מן התוצרת הקרמית הישראלית. שאר הייצור היה בידי חברת "פקר קרמיקה",[44] שייצרה בעיקר אריחי קיר תעשייתיים במפעל שבירוחם (לימים מפעל "נגב קרמיקה"). כור החזיקה בשיאה חמישה מפעלים קרמיקה שונים ובהם מפעל "רמי קרמיקה", שהוקם בשנת 1970 ועסק בייצור אביזרי קרמיקה לתעשייה.[45] מכירותיו של מפעל זה היוו בראשית שנות ה-80 כמחצית מסך מכירות הקבוצה,[46] מפעלי "חסין אש" ו-"חרסה" בבאר שבע; מפעל "ברבור" בעכו, שייצר אריחי קרמיקה וכן מפעלי "לפיד" ו"נעמן".
כבר מראשית העשור התמודדה תעשיית כלי הבית עם תחרות מייבוא ממזרח אירופה ובעיקר מן המזרח הרחוק. ייבוא זה של מוצרים זולים פגע קשות במכירות המפעלים המקומיים. בשנת 1983 אף בוטל "היטל-הגנה" על מוצרי קרמיקה מיובאים, שתרם לצפה של השוק המקומי.[47]
בשנת 1988 חנך מפעל "ברבור" קו ייצור לפסיפס קרמי[48]
חשיפת השוק הישראלי לייבוא מסין וממקומות נוספים היתה מדיניות ממשלתית שיושמה בשנות ה-90 על ידי שר האוצר שמעון פרס. מהלך זה פגע קשות בתעשיית הקרמיקה, כמו גם בתעשיות נוספות שנשענו על ייצור מסורתי.[49]
- 12 בתי חרושת לקרמיקה מציגים את מוצריהם, הצופה, 15 באפריל 1952
איגוד למחקר קרמי 1960
- ואלה המיפעלים, על המשמר, 2 במרץ 1960
- מאיר הראובני, משבח חמור של עודפים פגע במפעל הקרמיקה 'ברבור' ו'נעמן', מעריב, 10 בינואר 1983
- מרים שיר, קרמיקה - מלאכת הנשים, דבר, 20 בינואר 1955
- 900 פועל בתעשיית הקרמיקה, הבוקר, 30 ביולי 1956
קרמיקה אמנותית תעשייתית
ב-1953 הקים ישראל טאוב את בית המלאכה לכלי בית "קרמוס" בראשית 1965 הוקם מפעל הקרמיקה של קיבוץ כפר מנחם.[50] המפעל, שייצר בעיקר מוצרי קרמיקה דקורטיביים בטכניקות של יציקה לתבניות, עסק גם בייצור אריחי קיר דקורטיביים לאדריכלות. המפעל נשען על חברי הקיבוץ, ביניהם הפסלים אביגדור כהן ומשה סעידי, שעצבו את הדגמים, ואדריכל ישראל טאוב, שעסק בטכנולוגיה הקרמית ובהכשרת העובדים.
רשימת מפעלים
שם | שנת פתיחה | מייסד | מקום | שנת סגירה | תחום עשייה |
---|---|---|---|---|---|
בית החרושת ללבנים ורעפים | 1895 בקירוב | מתחם "בית היתומים שנלר", ירושלים | 1936 | רעפים ולבנים | |
בית חרושת ללבנים, מוצא | 1923 | יחיאל מיכל שטיינברג | מוצא | 1959 | רעפים ולבנים |
כד וספל | 1934 | חוה סמואל | ראשון לציון | 1979 | כלי בית וקרמיקה אמנותית |
פלקרמיק | 1934 | חיפה | 1974 | כלי בית וקרמיקה אמנותית | |
נעמן | 1939 | כלי בית, קרמיקה אמנותית | |||
לפיד | 1943 בקירוב | פסח פרידמן | יפו / ראשון לציון | כלי בית, קרמיקה אמנותית, כלים סניטריים | |
חרסה | 1943 | חיפה / באר שבע | כלי בית, קרמיקה אמנותית, כלים סניטריים | ||
ברבור | 1953 | עכו | אריחי קרמיקה ופסיפס קרמי | ||
חסין אש | 1959 | כור | באר שבע | לבנים, רעפים | |
פקר קרמיקה (נגב קרמיקה) | 1969 | משפחת פקר | ירוחם | ||
ימיק | 1954 | ק. קורינלד ו-ל. פדואה (איטליה) | רוממה, ירושלים | פסיפס קרמי | |
מפעלי חרסינה בע"מ | 1959 | רמת השרון | אריחי קיר | ||
פלדה קדרות בע"מ | רמת השרון | ||||
פיינס טרוסט | צבי סבירסקי? | פתח תקוה | 1972 | אריחי קיר | |
קדר | 1934 | רוזה וקורט כהן (?) | חיפה | ||
קרנת | 1950 בקירוב | קואופרטיב של ניצולי שואה | נתניה / בשנות ה-80 מוקם בחיפה [1] |
||
אבנת | |||||
בתי יציקה וולקן בע"מ | חיפה | ||||
קרמוס | 1953 | ישראל טאוב | |||
קרמיקה כפר מנחם | 1965 | כפר מנחם | קרמיקה אמנותית, אריחי קיר אמנותיים | ||
גופר קרמיקה | 1956 בקירוב | אברהם ופנינה גופר | רעננה | שנות ה-2000 | קרמיקה אמנותית |
כל-קרמיק | חיפה | ||||
בית הלחמי | תל אביב | ||||
ברור חיל | המחצית השניה של שנות ה-50 | בנימין בוכבינדר | ברור חיל | קרמיקה אמנותית | |
בית היוצר | פתח תקוה | כלי בית, קרמיקה אמנותית | |||
מנס | |||||
כדן | |||||
בכר | |||||
ETM | הרצליה | ||||
מקרמיק בע"מ | טקסט התא | ||||
כפר סמיר | טקסט התא | ||||
פאחר | טקסט התא | ||||
קרמילן | נס ציונה | קרמיקה דקורטיבית [2] | |||
מפעלי קרמיקה טכנית בע"מ | חיים בן-ציון רבינוביץ (ראה האנציקלופדיה של תדהר) | נס ציונה | |||
כד-יד | עודד לאומי ותחיה הולצמן-לאומי | פתח תקווה | טקסט התא | ||
בן פורת | |||||
קרמית | נתניה | ||||
תעשיית קרמיקה א"י / בית החרושת א"י לתעשיית קרמיקה | 1934 | צבי ויצחק המר | חיפה | ||
בית חרושת לעציצים, ראש העין | ראשית שנות ה-50 | ראש העין |
קישורים חיצוניים
- אורי בינדר, עובדי חסין אש רכשו את המפעל מקונצרן כור, מעריב, 8 ביוני 1990
- אמנון אברמוביץ', דו"ח: חסין כחול-לבן, מעריב, 30 ביוני 1989
- גדי גולן וקרן צוריאל, קונצרן כי"ל מכר את חב' רמי קרמיקה לחברה זרה ב-9.5 מיליון דולר, באתר גלובס, 6 בדצמבר 1999
- גיל גורדון, "גגות מתעופפים ברוח" : כניסתם של רעפים ותעשיית החרסית לארץ ישראל, זמנים: רבעון להיסטוריה, סתיו 2006, גליון 96
הערות שוליים
- ^ ראו: גורדון, גיל, "גגות מתעופפים ברוח" : כניסתם של רעפים ותעשיית החרסית לארץ ישראל, זמנים: רבעון להיסטוריה, סתיו 2006, גליון 96
- ^ ראו: גורדון, גיל, "גגות מתעופפים ברוח": כניסתם של רעפים ותעשיית החרסית לארץ ישראל, זמנים: רבעון להיסטוריה, סתיו 2006, גליון 96
- ^ ראו: גורדון, גיל, "גגות מתעופפים ברוח": כניסתם של רעפים ותעשיית החרסית לארץ ישראל, זמנים: רבעון להיסטוריה, סתיו 2006, גליון 96
- ^ ראו: דוד תדהר (עורך), "יוסף ברלוביץ", באנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו, כרך א (1947), עמ' 131
- ^ ראו: נחום תשבי, אפשריות של השקעות בארץ, הבוקר, 6 בנובמבר 1940 וגם: ילקוט האיגוד למחקר קרמי מס 2-3, חיפה, חשון, תשי"ב-נובמבר 1951, עמ' 51
- ^ ראו: גורדון, גיל, "גגות מתעופפים ברוח": כניסתם של רעפים ותעשיית החרסית לארץ ישראל, זמנים: רבעון להיסטוריה, סתיו 2006, גליון 96
- ^ בסקירה כלכלית של העיר חברון, לדוגמה, משנת 1927, מציינת 10 סדנאות קדרות שבהם פעלו כ-40 איש. ראו: חברון, דבר, 3 במאי 1927
- ^ ראו:
שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ
פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים לשאלת הבנייה, 1939/07/06 , באתר הארץ - ^ ראו: תערוכת ממלכת בריטניה הגדולה, דואר היום, 24 באפריל 1923
- ^ ראו: בניין, מסחר, חרושת, ידיעות עיריית תל אביב, 15 בפברואר 1933 רשימה פרסומית שפרסם "דואר היום" בשנת 1931 מציינת כ-20 חנויות למכירת כלי בית מסוגים שונים בתל-אביב ובירושלים. מלבדן נמכרו גם כלים ב"המשביר המרכזי". ראו: המסחר הארץ-ישראלי, דואר היום, 21 במאי 1931
- ^ ראו: על סף תעשיית החרסינה, דבר, 7 בספטמבר 1938
- ^ ראו: נחום תשבי, אפשריות של השקעות בארץ, הבוקר, 6 בנובמבר 1940; וגם ירמיהו שמואלי, סיור במפעלי סולל־בונה בחיפה, משמר, 24 בנובמבר 1947
- ^ ראו: על סף תעשיית החרסינה, דבר, 7 בספטמבר 1938
- ^ "חווה סמואל – קראמיקאית", "בצלאל", ירושלים, 1985. מצוטט בתוך: עפרת, גדעון, ראשית הקראמיקה הישראלית 1962-1932, הערה מס' 3
- ^ ראו: קלר, הלגה, פיסול כמולדת: רודי להמן והדוויג גרוסמן, חייהם ויצירתם, הקיבוץ המאוחד, תל אביב, 2005, עמ' 51-45
- ^ ראו: "קדר" תעשית כלי חרס, דבר, 19 באוגוסט 1936
- ^ ראו: אגף נוסף ל"קדר", משמר, 5 בדצמבר 1945
- ^ ראו: חיפה: חידושו של מפעל תעשייתי, דבר, 19 בפברואר 1948; תערוכה של האמנות - שבתעשייה, דבר, 23 באפריל 1951
- ^ ראו: אבן פינה לבית חרושת "נעמן" בעמק זבולון, דבר, 30 בנובמבר 1938
- ^ תוצרת-חרס ב"נעמן", דבר, 12 במאי 1945
- ^ ראו: מסחר ותעשיה, הצופה, 18 בפברואר 1946
- ^ ראו: (Request by the "Kaddar" Pottery Works Ltd. for the increase of Import Duty on Earthenware (Pottery, גופים מנדטורים/המזכיר הראשי - ממשלת ארץ ישראל/מזכיר ראשי - מסחר ותעשיה, ארכיון המדינה, ISA-MandatoryOrganizations-SecretaryCommerce-000varx, 1939-1938
- ^ ראו: האימפורט לאי תחת פקוח ממשלתי, הבוקר, 12 בדצמבר 1939
- ^ ראו: פרטיכל מהאסיפה הכללית השנתית של האגוד למחקר קרמי, 16 בפברואר 1961, עמ' 5, מרכז המידע לאמנות ישראלית, מוזיאון ישראל, ירושלים
- ^ ראו: עיצוב חדש לנר נשמה, הצופה, 17 באוקטובר 1969; וגם: מרים גורן, משכית משדכת אמנים עם תעשיה: כלי קרמיקה בעיצוב רינה פלג ל'פלקרמיק' נמכרים ב'משכית', דבר, 13 בפברואר 1969; וגם: רעיה נבו, שלוש אמניות זכו בפרסים בתחרות מנורות־קרמיקה, דבר, 8 בדצמבר 1969, משה טימור, תחרות ותערוכת כנים ומנורות מקרמיקה, דבר, 26 בדצמבר 1969
- ^ ראו: אפרים תלמי, שערי הנגב נפתחים..., דבר, 19 בספטמבר 1952
- ^ ראו: עליה ביצור חרסית וחול זכוכית, חרות, 23 ביוני 1954
- ^ ראו: מפעלים קואופרטיבים של עולים חדשים ופועלים בנתניה, דבר, 4 בינואר 1950
- ^ ראו: התקבלו הזמנות למוצרי קרמיקה, על המשמר, 5 ביוני 1953
- ^ ראו: מפעלים שונים חתמו על הסכמי עבודה, חרות, 21 בפברואר 1955
- ^ ראו: "כור" רכשה חמישים אחוז בביהח"ר לקראמיקה "לפיד", למרחב, 28 בינואר 1957
- ^ ראו: הרחבת ייצור קרמיקה סניטרית, הבוקר, 23 בנובמבר 1949; פועלי ביהח"ר "לפיד קרמיקה" חוששים לפיטורי 40% מהעובדים, הצופה, 1 בפברואר 1961; ל. טרנופולר, רווח של 18 מליון ל"י צפוי במפעלי "כור" ב-1969, דבר, 5 באוגוסט 1969
- ^ ראו: "סולכור" תייבא גופים סניטריים מאנגליה, דבר, 28 בדצמבר 1971
- ^ ראו: בעין בוחנת: "נסגר מפעל האריחים "ברבור" בעכו, על המשמר, 27 בדצמבר 1962
- ^ ראו: קריניצי בין רוכשי ביהח"ר "ברבור", קול העם, 20 במרץ 1963
- ^ ירושלים נפתח המשביר לצרכן, דבר, 2 בספטמבר 1947
- ^ ראו: מפרק זמני למפעל "קדר", למרחב, 3 בינואר 1961; וגם: מועצת ייצור מסכמת פעולתה, דבר, 25 באפריל 1950
- ^ ראו: ריווח של 40,000 ל"י צפוי השנה לחרסה-חסין אש, דבר, 4 בינואר 1970
- ^ ראו: כור-1971, דבר, 4 בפברואר 1971 עד לשנת 1977 כבר הופרדו תחומי ייצור הזכוכית והקרמיקה. ראו: מאמצי יצוא מוגברים במפעלי "כור קרמיקה", דבר, 16 ביוני 1977
- ^ ראו: ה. בן-עדי, הקירמיקה הישראלית מבוקשת בחו"ל, מעריב, 12 באוגוסט 1954
- ^ ראו: ה. בן-עדי, הקירמיקה הישראלית מבוקשת בחו"ל, מעריב, 12 באוגוסט 1954
- ^ ראו: שמעון גילמן, מפעל הקרמיקה "חרסה" עומד לשווק תוצרתו בחוץ-לארץ, דבר, 17 במרץ 1955
- ^ ראו: מפעל הקרמיקה "פלקרמיק" בסימן התפתחות, חרות, 21 במרץ 1961
- ^ ראו: חיים ביאור, "כור קרמיקה" מגדילה המכירות אך עדיין נושאת הפסדים, דבר, 12 בדצמבר 1983
- ^ ראו: י. בן עם, קרמיקה - וציונות, מעריב, 6 במרץ 1988
- ^ ראו: חיים ביאור, "כור קרמיקה" מגדילה המכירות אך עדיין נושאת הפסדים, דבר, 12 בדצמבר 1983
- ^ ראו: יצחק מרידר, חשש מפיטורים ב"נעמן" בשל ייבוא מתחרה, דבר, 16 בפברואר 1983
- ^ ראו: אורי גינוסר, תעשייה, מעריב, 1 בפברואר 1988
- ^ אליהו בורוכוב, חיסול חברת העובדים, עיונים בתקומת ישראל 18, כרך 18, (2008) עמ' 161
- ^ ראו: נ. שקל, קרמיקה דקורטיבית כפר מנחם, על המשמר, 30 בדצמבר 1966
25377488תעשיית הקרמיקה בישראל