שיחה:שמש (נרות חנוכה)/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

הקשר בין מקום ההדלקה בצורך בשמש

11
חנניה (שיחהתרומות)

המימרא של רבא, "צריך נר אחרת להשתמש לאורה", מופיעה בגמרא אחרי הברייתא שאומרת שבשעת הסכנה מניחו על שלחנו ודיו. כדאי להביא את הדיון על הקשר בין הדברים, והאם באמת רק כשמדליק על השלחן צריך להדליק שמש. [יש ביאור הלכה בסי' תרעא].

מישהו (שיחהתרומות)
חנניה (שיחהתרומות)

כנראה שבזמן הקרוב לא יצא לי לעבוד על זה, אז אם רוצים להספיק את זה לפני פורים, עדיף שמישהו אחר יעבוד על זה..

מישהו (שיחהתרומות)
רפי כהן (שיחהתרומות)

מישהו יקירי! לעיל כתבתי תשובה ל'וחי בהם' [בנושא 2 טעמם לשמש?], וניסיתי לעשות כפי שניסית ללמדני לכתוב לכל המכלולאים פעילים וללא הצלחה. זה נשאר כמות שהוא. אני רוצה לבצע זאת בתבנית כתיבת הודעה כמו זו, כיצד אני עושה זאת? כשאני מסמן {{ הוא אכן פותח לי חלון ואז אני כותב מכלולאים פעילים עם מרכאות כפי שכתבת לי, [ניסיתי גם ללא מרכאות] ואז הוא כתב לי שאין תבנית כזו מה אני עושה תודה גדולה, רפי.

מישהו (שיחהתרומות)

מוזר. כנראה הקלדת לא טוב. תלחץ {{ ובחלונית שנפתחת תכתוב - מכלולאים פעילים (בלי גרשיים). כשאתה תתחיל לכתוב (מ"ם כ"ף למ"ד ..) זה יביא לך את האפשרות הזו. בחר אותה ולחץ על הוסף תבנית. תעדכן אם יש עדיין בעיות.

רפי כהן (שיחהתרומות)

מישהו [אני כבר 'מת' לדעת איך קוראים לך] ידידי, כשאני כותב 'מכל' אכן כפי שכתבת הוא נותן לי אפשרות מכלולאים פעילים אני בוחר אותה + הוסף תבנית, ואז הוא כותב לי 'לתבנית תבנית מכלולאים פעילים עדיין אין תיאור אבל יתכן שאפשר למצוא מידע בדף כלשהו בדף של התבנית' ופותח לי חלון 'הוספת מידע' עם שורה ריקה ובתוכה כתוב 'שדה'. ואני צריך לכתוב משהו.

מה אני עושה?

אגב, אם אני רוצה לכתוב על דין בקשת צרכים בשבת, איזה שם ערך נראה לך מתאים?. [אני חוזר שוב על התפעלותי מהמו"מ סביב הערך של שמש החנוכייה שכתבתי יש"כ גדול. ו-] ברכה רבתית, רפי.

מישהו (שיחהתרומות)

על בקשת צרכים בשבת, קודם כל תחפש בדקדוק רב מה כבר קיים על זה.

אני חיפשתי ואראה לך איך:

קודם כל פתחתי את הערך תפילה, ורפרפתי, ועשיתי חיפוש למילה "שבת" (CTRL+F). אז שם אין מידע קיים.

אח"כ עשיתי חיפוש למילים "תפילה בשבת" ורפרפתי על התוצאות הראשונות - אין מידע קיים.

אח"כ חיפשתי "בקשת צרכיו בשבת" וברפרוף על התוצאות הראשונות ראיתי תפילת השל"ה פרק על "אמירתה בשבת", וכן תפילת שחרית של שבת בה מוזכר לגבי אמירת יהיו לרצון בסוף התפילה.

ולסיכום זה באמת רעיון מצוין ומדהים לכתוב על זה ערך, זה נושא חשוב מאוד, ואין עליו מידע משמעותי קיים. החכמה בכתיבת ערך היא ההתאמה בין המידע הקיים למה שאתה כותב, ובמקרה זה כיון שאתה כותב ברמה הרבה יותר מאשר הכתוב, החכמה היא לעבור על הממצאים הנ"ל ולשפץ אותם ולהתאים אותם למה שאתה תכתוב.

ולמעשה: אתה מוזמן לכתוב את הערך, אשמח להוסיף על מה שתכתוב (אם יהיה לי מה...). המקור הראשון זכור לי שזה בירושלמי.. ואח"כ כדאי שתוסיף פרק בתוך הערך "תפילה" ששמו יהיה כשם הערך החדש שתכתוב, בו תכתוב בקיצור את תוכן הערך שתכתוב (למשל: "בדומה לברכות תפילת שמו"ע שאינן נאמרות בשבת, גם התפילה על צרכיו הפרטיים של האדם אינה ראויה שתיאמר בשבת. בירושלמי כתוב שאסור לאדם שישאל צרכיו בשבת.. אולם ישנם כמה הסתייגויות, כמו תפילה על החולה שהותרה.. ותפילה על צרכים רוחניים.. ויש שאמרו שכל תפילה המיוחדת דוקא ליום זה מותרת כמו תפילה על החולה, כמו למשל בראש השנה.. " וכו' וכו', המידע שכתבתי הוא ממש לא מדויק, אבל כתבתי בשביל הרעיון.

ומתחת הפרק הקצר שתכתוב בתוך הערך תפילה, יהיה כתוב "הפניה לערך מורחב - שמו של הערך החדש שתכתוב". כך מי שיקרא את הערך על תפילה ידע 'בגדול' את הנושא, ואם ירצה להעמיק בידיעתו יקרא את הערך כולו.

ולגבי שם הערך, צריך לחשוב על זה היטב. תנסה לדמיין מה רוב האנשים שאינם תורניים בתחום זה (למשל: אנשים שלומדים רק נשים נזיקין. או שבכלל לא לומדים הלכה, או כל דוגמה אחרת לאנשים שאין להם כבר מושג עם שם מוסכם למה שהם מחפשים), יכתבו באפשרות הראשונה. מצד שני, אם המושג הוא ידוע בשם מסויים, אז אדרבא, חובה שזה יהיה שם הערך, וע"י הפניה מאפשרות החיפוש הראשונה הם ילמדו גם את שמו של המושג.

אז למעשה, אף שאתה כתבת "בקשת צרכים בשבת" תחשוב שוב לגבי שם הערך אם זה לדעתך השם, או לשנות ל'צרכיו', או שכדאי "תפילה בשבת" (לא נראה לי בכלל), או "תפילה על צרכיו בשבת", או כל אפשרות אחרת שתישמע לך טובה.

סיימתי, ואתן לך טיפ לבחירת שם ערך: תכתוב מהר משהו שכולל בתוכו את המושג הזה, ותראה איזה שם 'יצא' לך עליו. למשל: תכתוב מהר רשימת דיונים לגבי תפילה שידועים לך. או רשימת דיונים לגבי סדר יום השבת. יש גם מבחני אישיות שמבוססים על זה - מה אתה בוחר ראשון. - ואל תסתמך על זה, אבל זה נותן לך כיון.

בהצלחה בכתיבת הערך החשוב - ואתה יכול להתפלל על זה בשבת. (נראה לי, - אבדוק שוב אחרי שתגמור..)

רפי כהן (שיחהתרומות)

למישהו היקר קראתי עתה את תשובתך. איזה מחונן אתה?! פשוט מחונן. [+ מסור +מקצוען]

למעשה עסוק אני בימים אלה מאוד [ב"ה בתורה הקדושה כזכור מג"ש בישי"ג + מס' מאמרים הקשורים להיותי יועץ זוגי.] כך שכתיבת הערך תידחה.

לסיום יקירי,יכול אתה לכתוב ערך על בחירת שם ערך, אוהב אותך רפי.

שלמה המלך (שיחהתרומות)

סליחה על ההידחפות, אבל אתה לא צריך לכתוב כלום.תלחץ הוספה. אפשרות נוספת היא ללחוץ על העט הנמצא בפינה השמאלית למטה ולעבור ל"עריכת קוד מקור" ולכתוב {{מכלולאים פעילים}} בלי שום חלונות קופצים. בהצלחה!

רפי כהן (שיחהתרומות)

'מודה אני לפניך [שלמה ה] מלך חי וקיים' על יכולת דידקטית נפלאה. הבנתי!

תודה גדולה רפי

הסרת תבנית {{עריכה|ניסוח אנציקלופדי}}

5
יחיד ורבים (שיחהתרומות)

למרות החופשה הכפויה שלי, לא הצלחתי להתאפק למול האתגר הגדול בעריכת ערך זה..

לטעמי הצלחתי להופכו לערך אנציקלופדי.

תנו כבוד..

שלמה המלך (שיחהתרומות)

ראוי לשבח ולהצטיינות!!! חיילך למכלולייתא!

הצבעה על שינוי שם הערך

52
סיכום מאת מקוה

ברוב של 11 מול 6 הוחלט שמש (נרות חנוכה). בוצע.

שחרחר (שיחהתרומות)

נפתחה הצבעה להחלפת שם הערך לאחד מהשמות הבאים.

א. שמש (חנוכה)

ב. שמש (חנוכייה)

ג. שמש (נרות חנוכה)

ד. שמש (נר)

ה. שמש (נר חנוכה)

ו. להשאיר שמש החנוכייה

מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‏

מלאך (שיחהתרומות)

ג.

מקוה (שיחהתרומות)

ג.

אליצור (שיחהתרומות)

בסדר הזה= ג. ה. ב. א.

דויד (שיחהתרומות)

ג

Vמאירי (שיחהתרומות)

ב - כי זה מה שהייתי מחפש ראשון

מישהו (שיחהתרומות)

א ג ב - בסדר הזה הייתי מחפש.

Vמאירי (שיחהתרומות)

גם אני רציתי א' אבל המעלה של ב' שהוא מתחיל כמו א' ומממשיך יותר הולם ומדויק

דוב פרח (שיחהתרומות)

ב

יושב פלשת (שיחהתרומות)

ב

קובנא (שיחהתרומות)

ג. ה.

שרגא (שיחהתרומות)

ב

Eli shteinman (שיחהתרומות)

ג. ד. ה. ב.

עמוס חדד (שיחהתרומות)

א, ב.

אלמנטר (שיחהתרומות)

ב' . ברור, אין השוואה

שלמה המלך הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
איציק 1 (שיחהתרומות)

בעד ג

שלמה המלך (שיחהתרומות)

ג' ואח"כ ב'

שמש מרפא (שיחהתרומות)

ג. חנוכייה כידוע אינו מושג הלכתי א.ד כללי מדי ה.ו. לא מדויקים.לסיכום:ג. אינני יודע עם יש לי זכות הצבעה אבל זכות הבעת דעה יש

מקוה (שיחהתרומות)
שלמה המלך הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
שלמה המלך הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
יושב פלשת (שיחהתרומות)

זכות הצבעה ניתנת רק למשתמש רשום בעל ותק של 30 ימי פעילות במכלול שערך 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו (עריכות של דפי שיחה, שיחות תמונות, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה ועד לשלושת השעות שלאחריו. כל קול שווה למשנהו, אלא אם כן ברור שמדובר בבובת קש או טרול. משתמש שהשתתף בהצבעה בעוד אינו בעל זכות הצבעה, הצבעתו תימחק באמצעות קו אופקי והודעה על כך תימסר לו בדף שיחתו.

אור הגנוז (שיחהתרומות)

זכות הצבעה ניתנת רק למשתמש רשום בעל ותק של 30 ימי פעילות במכלול שערך 100 במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה ועד לשלושת השעות שלאחריו. כל קול שווה למשנהו, אלא אם כן ברור שמדובר בבובת קש או טרול. משתמש שהשתתף בהצבעה בעוד אינו בעל זכות הצבעה, הצבעתו תימחק באמצעות קו אופקי והודעה על כך תימסר לו בדף שיחתו.

שלמה המלך (שיחהתרומות)
שלמה המלך (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

איש יקר זאת טעות שלי. בדקתי זאת ולפי הנתונים באתר אין לך זכות הצבעה, טעיתי כשכתבתי שזה נכון. אולם, נראה שאתה צריך לעשות עוד מספר עריכות ספור בכדי שתהיה לך זכות הצבעה, אז קדימה, בהצלחה.

נ.ב. (תוכל לבדוק האם יש לך זכות הצבעה באמצעות שינוי ההגדרות בדף מיוחד:העדפות תחת הלשונית גאדג'טים. הוראות ברורות תוכל למצוא בדף שיחת מדיה ויקי:Gadget-checkVoteRights.js. בהצלחה.

אור הגנוז (שיחהתרומות)

זכות הצבעה ניתנת רק למשתמש רשום בעל ותק של 30 ימי פעילות במכלול שערך 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה ועד לשלושת השעות שלאחריו (הכוונה לאחרי סיום ההצבעה). כל קול שווה למשנהו, אלא אם כן ברור שמדובר בבובת קש או טרול. משתמש שהשתתף בהצבעה בעוד אינו בעל זכות הצבעה, הצבעתו תימחק באמצעות קו אופקי והודעה על כך תימסר לו בדף שיחתו.

(הצבעתי לא נמחקה ולא נשלח אלי דיווח רשמי בדף השיחה רק של הטרול)

שלמה המלך (שיחהתרומות)

הכוונה לתחלתה, ובכל מקרה עכשיו זה לא כתוב, כפי שאמרתי. מה, אולי תלך עכשיו ותוסיף שם שלאור הגנוז יש תמיד ז"ה, וגמרנו?! לא היה דיון בנושא וזה הרהורי ליבו של R. D. L. בלבד.

נ.ב. תיכף הצבעתך תימחק, ולא, זה לא תנאי מחייב לשלוח "הודעה רשמית", אבל היא נשלח אליך, ואני מבקש מאוד לא לזלזל בחברי מערכת ותיקים.

תודה רבה.

אליצור (שיחהתרומות)

מה גם שצ"ל שׁלֹשׁ השעות ולא "שלושת"..

מקוה (שיחהתרומות)

מורי ורבותי. ספירה מהירה של תוצאות ההצבעה מעלה שאין משמעות בין כה וכה להצבעות בדף זה של אלו שאין להם זכות הצבעה התוצאה שווה עם הצבעתם ובלעדיה, אז בשביל מה להוסיף שמן למדורה לחינם? אני חושב שהשמש יודע לשמש גם בלי השמן שנוסיף. אני מציע שבמקרה דנן לא נדקדק בכללים כחוט השערה (זה לא משנה בכל מקרה). ויידעו להבא לבדוק האם יש להם זכות הצבעה בטרם הצבעתם ולא אחריה.

אור הגנוז (שיחהתרומות)

טוב אחרי דו"ד החלטתי שלשם השלום אני מושך את ידי מהצבעה זו (בלבד!).

שלמה המלך (שיחהתרומות)

מצוין. ואם אפשר גם להוסיף טיעונים של "למען השלום" ו"לא הייתי צריך, אבל בשבילכם..." וכדומה, אז למה לא?!

אור הגנוז (שיחהתרומות)

אני לא מעונין להוסיף שמן, אז אני פשוט מתקדם. בסדר? ושלמה אני דווקא מחבב אותך. רק שתבין שאחרי המרתון של העריכות שלי הייתי צריך אורך רוח מכדי שלא להגרר ליותר מכך. מצד שני אני מבין את הרצון שלך, ולכן משכתי את ידי.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

כן, רק מה שאתה צריך להבין שיש משהו מאד בוטה בצורת הדיבור שלך במשתמש מתחיל כלפי האנשים שבלעדיהם המכלול כמעט לא היה קיים. ואם אתה רוצה לקבל מושגים על מרתון של עריכות- תציץ שניה ברשימת התרומות של האנשים שאתה מדבר עליהם. מקוה לשינוי קו כי זה גורם אי נעימות רבה ולא רגילים פה לסגנון הזה

אור הגנוז (שיחהתרומות)

אני מתנצל אם מישהו רואה את עצמו נפגע מטון דברי, מנימת קולי, מצלילו או מכל דבר אחר שקשור בקשר ישיר ו\או עקיף לסגנון דיבורי ו\או מכל כיו"ב. באתי לתרום את תרומתי הצנועה (והחשובה. אני אמרתי.) ואני מלא הערכה אמיתית לכל העומדים ומסייעים. במיוחד ל(מה חשבתם שאני אתחיל למנות?) אוהב אתכם ומתפלל להצלחתכם! אור העדיין גנוז. ;

יושב פלשת (שיחהתרומות)

מתפללים שיתגלה האור בב"א.

שלמה המלך (שיחהתרומות)

אני מסביר: הכללים יבשים. מצויין שמשכתך ידיך מהצבעה זו. שאינך יכול להצביע בה. אך באחרות (עריכה: לא) תוכל כמובן להשתתף. כי בהן (עריכה: עדיין אין לך זכות הצבעה. בתקווה שתשיג במהרה. מומלץ באמצעות ייבוא ערכים ולא הוספת קישורים פנימיים, בפרט בערכי חול המעודכנים מויקיפדיה ורק גורמים למעדכנים כאב ראש מיותר ברוב המקרים. כל טוב ו בהצלחה! נ.ב. תודה לכל החברים המפרגנים...

שמש מרפא (שיחהתרומות)

לא אנחנו , יותר בכיוון שהמכלול נפגע...

מוטיאל (שיחהתרומות)

ד. ב.

שלמה המלך הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
מוטי (שיחהתרומות)

ג. ה. א. ד.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

בעד ג

מישהו (שיחהתרומות)

שחרחר נראה לי תמה ההצבעה - קדימה לעבודה ;)

שחרחר (שיחהתרומות)
שלמה המלך (שיחהתרומות)

שחרחר יקירי, מה הבעיה? לא סופרים את הצבעתם.

שחרחר (שיחהתרומות)
שלמה המלך (שיחהתרומות)

אתה יכול לבדוק עם הגאדג'ט הנ"ל. בכל מקרה, תן לי רשימה של המצביעים ואומר לך למי יש ולמי לאו.

מישהו (שיחהתרומות)

א. שמש (חנוכה)

ב. שמש (חנוכייה)

ג. שמש (נרות חנוכה)

ד. שמש (נר)

ה. שמש (נר חנוכה)

ו. להשאיר שמש החנוכייה

מלאך ג, מקוה ג, אליצור גהבא, דויד ג, מאירי ב, מישהו אגב, דוב ב, יושב ב, קובנא גה, שרגא ב, אלי גדהב, עמוס אב, (אלמנטר ב), איציק ג, שלמה גב, י לוי ג, מוטיאל דב, מיכי גהאד, יחיד ג.

לעבודה

מישהו (שיחהתרומות)

מסודר יותר:

עמוס אב, מישהו אגב,

מאירי ב, דוב ב, יושב ב, שרגא ב, (אלמנטר ב),

מלאך ג, מקוה ג, אליצור גהבא, דויד ג, קובנא גה, אלי גדהב, איציק ג, שלמה גב, י לוי ג, מיכי גהאד, יחיד ג,

מוטיאל דב,


נראה לי שעבודתך מיותרת..

וחי בהם (שיחהתרומות)

רבותי מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‏

אם אינני טועה, יש כאן בערך זה טעות גדולה.

מובא כאן שיש 2 טעמים לדין השמש של הגמרא, עם נפק"מ ביניהם. אך לכאורה הטעם השני (של הטור) לא בא כלל לפרש טעם לשמש שהוזכר בגמרא, אלא בא לומר שאף שבמקום שפטור מדין הגמרא להניח שמש - כגון שמדליק בפתח שאז אין חשש שיאמרו לצרכו הדליקה, מ"מ נהגו הראשונים (עיין לשון הב"י והב"ח בסי' תרעג) להניח שמש מחמת טעם אחר שלא יבוא להשתמש.

אמנם זה מנהג בעלמא ואינו הטעם של הגמרא, שהרי בגמרא אמרו להדיא שמותר בשבת חנוכה להשתמש בפתילות ושמנים שאין מדליקין בהם בשבת, כי לא חיישינן שישתמש לאורם ויטה.

האכן?

רפי כהן (שיחהתרומות)

{{מכלולאים פעילים}} ראשית ביקרתי עתה בערך שכתבתי שמש החנוכייה, לאחר כשבועיים מכתיבתו ואיני מאמין מה כל התלמידי חכמים [בלי מרכאות] עשו מערכי. אני פשוט בהלם!.

לגבי הערתך החכמה [שוב לי מרכאות] הרגשתי בה כשכתבתי את הערך ולכן לא ציטטתי כמקור לדין השמש, את המימרא של הגמ' כדי שלא יהא משמע ש-ב' הטעמים אח"כ הינם של המימרא.

אך בעריכה שערכו אח"כ, ציטטו את המימרא. מכל מקום אני מצטרף לדעת ר' אליצור שליט"א [אני אט אט מתוודע ללמדנותו הרבה] למטה שקצת היסחפות איכא בהגדרתך 'טעות גדולה', כי סוף סוף מימרא זו הובאה כמקור לדין וטו לא, והטעמים אח"כ הם רק לעצם הענין ולא לציטוט. בברכה רפי.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

מה פירוש שלא ציטטת את המימרא של רבא כמקור? הרי הבאת את הגמרא הזאת, לא?

שלמה המלך הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
אליצור (שיחהתרומות)

קשה לומר שזו "טעות גדולה" כי לא כתוב בערך שאילו שני טעמים לדין הגמרא (אף שאפשר להבין כך) אלא שני טעמים להדלקת נר נוסף. ולכן אולי ב"חוסר בהירות".

ב. צריך עיון בכ"ז (אמנם הבאת ראיה יפה שמדין הש"ס אין חשש כזה אך לאו בר בר רב אשי חתים עלה וצריך למקור) יסוד הדברים בכפילות ההלכות בסי' תרע"א ס"ה ובסימן תרע"ג

בעיון ראשוני א. מה שכתבת בשם הב"י שזהו מנהג הראשונים יל"ע כי דבריו נאמרו דווקא על טעם "היכר" ולא על הטעם הנזכר שם בטושו"ע "שאסור להשתמש" "ואם ישתמש". ב. הגר"א בסי' תרע"ג ציין לדברי רבא וא"כ נראה שסובר שזהו טעם הגמ'.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

וואו, אני לא מתחרה עם תלמידי חכמים בקיאים ובעלי סברא ישרה כמוכם. חילכם לאורייתא!

רק הרשה לי אליצור להתייחס לבקשת המקור וההבהרה שהוספת לגבי התאורה החשמלית: הרי לסיבה השניה אין די במה שדולק נר נוסף בחדר, אלא השמש צריך להיות מוצמד לנרות המצוה (והמקור על כך מובא בד"ה "הצמדת השמש לשאר הנרות" והערה 8 שם). נמצא כי תאורה חשמלית אינה מספקת, היות שעדיין קיים החשש כי יבואו להשתמש בנרות המצוה (לאיזה שימוש שיהיה, ולפעמים גם למאור).

אליצור (שיחהתרומות)

אז ההשוואה בין אור החשמל לנר היא שלך? לכאורה יש לחלק בפשיטות שהרי נר אינו מאיר אלא למקומו ואור החשמל מאיר את כל האזור וכבר לא נהנה מאור הנרות לבדם (ולפחות לא לחשוש לכך ודו"ק).

ויותר נראה שאור החשמל דמי למדורה כמו שהזכרתי שם. ואם אף במדורה אתה סבור שלטעם שני צריך נר נוסף, א"כ מדוע לא הוזכר בשו"ע אלא אם אדם חשוב הוא, והרי להלכה כל אדם צריך להוסיף (וליישב יש לחלק בין עיקר הדין למנהג וזהו חילוקו של וחי בהם בראשית הדיון ואין הדבר ברור כל כך. או יותר נכון אם כדבריך זו ההוכחה הכי גדולה לחילוק בין הדינים)

יחיד ורבים (שיחהתרומות)
  • ההשוואה היא בהחלט לא שלי. זה הופיע בערך, ואני רק ניסיתי לשפץ קצת את הניסוח.
  • לגבי הערתך ממדורה - אני לא ברור בנושא. ראה משנה ברורה (סימן תרעג סקי"ד) הכותב כי למרות שיש נר על השולחן - צריך נר נוסף הצמוד לנרות המצוה. אני מסתפק האם הוא הדין בשיש מדורה בחדר, האם גם אז דעת המ"ב שצריך נר צמוד. במידה וכן - הוא הדין כשיש תאורה חשמלית - שעדיין צריך נר צמוד.

בפסקי תשובות (סימן תרעג אות ז) נכתב:

"וטוב שלבד זה (- השמש) יניח נר על השולחן (משנה ברורה סקי"ז). ובזמננו שיש מאור החשמל - אין צריכים שיהיה עוד נר נוסף בחדר מלבד נר השמש"

ומבואר בדבריו, כי לדעתו גם כשיש מדורה (או תאורה חשמלית המקבילה למדורה) - עדיין צריך שמש, וא"כ הרי לנו שהנפק"מ נכונה.

למעשה, לאחר דברי המשנה ברורה הנ"ל [וז"ל: "ונוהגין להדליק נר נוסף - פירוש מלבד הנר שמניחין על השולחן, דחוששין כיון שמדליקין בפנים אולי ישתמשו בנרות של חנוכה ולאו אדעתייהו. אבל מעיקר הדין - כיון שיש לו נר על שולחנו אין צריך להדליק נר נוסף"] - צריך לעבד מחדש את ההתייחסות להבדלים בין הלשונות בשולחן ערוך לגבי השמש (המוזכר בהערה 9 ב'ערך'), ועוד חזון למועד בעז"ה.

רפי כהן (שיחהתרומות)

שלום שמי רפי כהן, זה עתה סיימתי את הערך השלישי שלי במכלול: הערך הנוכחי: 'שמש החנוכייה'. אשמח מאוד, לקבל תגובות.

וכן אולי מישהו יכול לעזור לי בדבר השאלה מדוע הסימונים: ==, אינם מתורגמים לי לצורת כותרת אלא נשארים כמות שהם. אולי בגלל שביצעתי את הטיוטה בוורד? ומה אני עושה עתה.

שרגא (שיחהתרומות)

רפי כהן היקר, זו התחלה מצוינת! תיקנתי את בכותרות זה בגלל שהיו עוד סימנים ליד כמו ' או . וכיו"ב, ועכשיו מתייגים את מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‏ מתחילים לשמוע ולקבל תגובות הערות והארות לשיפור ניסוח/עריכה/עיצוב ויש שאף יערכו בעצמם, בא נראה, שְכּוֹיֵיח! חנוכה שמח!

רפי כהן (שיחהתרומות)

שרגא יקירי תודה על החיזוק, ועל התיקונים. אני מבין שאני צריך להשתפשף בניסוח אינצי'.

תגיד מדוע איני מוצא את הערך שכתבתי 'שמש החנוכייה' ?

Vמאירי (שיחהתרומות)

הוואו ! תענוג !

הרב רפי כהן היקר. פשוט תענוג מהערך היקר והברור הזה.

נשמח לעוד!

רפי כהן (שיחהתרומות)

מאירי יקירי אינך יודע כמה אתה מחזק, שמתי לב, לא מעתה שיש לך [מלבד טביעות עין לדברים טובים..] עין טובה.

בברכה ותודה גדולה רפי

מקוה (שיחהתרומות)

מצויין. עלה והצלח.

מישהו (שיחהתרומות)

חיילך למכלולייתא! ולאורייתא!!

נראה שקלטת מהר מאוד את קוד ויקי, ועם כשרון כמו שלך, אין פלא..

רפי כהן (שיחהתרומות)

תודה 'נשמה'. רפי. אגב אני רואה עתה את הערך שכתבתי ולא מאמין מה עשו כל הת"ח שלנו [האברכים בכולל 'המכלול', מעניין לא?!] בערך זה. פשט מדהים.

מלאך (שיחהתרומות)
יושב פלשת (שיחהתרומות)

יפה מאוד רפי. ברכות!

אגב: כשאתה רוצה תגובה להודעה מסויימת, או סתם שישימו לב למשהו, אתה יכול לתייג כך: {{מכלולאים פעילים}}. יתוייגו כל המכלולאים שפעלו במרחבי המכלול בימים האחרונים.

בהצלחה!

רפי כהן (שיחהתרומות)

ר' יו"פ יקירי תודה על ההעצמה.

הצעתך חשוב לי מאוד, היכן בדיוק לכתוב את ה {{מכלולאים פעילים}}?

תודה גדולה ושפע גדול מוזאת חנוכה. רפי

מישהו (שיחהתרומות)

אם אתה כותב ב'קוד מקור' (הכל שחור לבן ועם הרבה סימני סוגריים), תכתוב פשוט "{{מכלולאים פעילים}}".

ואם אתה כותב בעריכה חזותית (לחץ על העיפרון במשבצת למטה בצד שמאל, ותראה את שתי האפשרויות), תכתוב "{{", ותראה שנפתח לך חלונית חדשה, שם תכתוב "מכלולאים פעילים" ותאשר.

בהצלחה

הצעה לשינוי שם הערך

32
מישהו (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

לדעתי צריך להיות "שמש (חנוכייה)"

שחרחר (שיחהתרומות)

אני מתנצל שהצעתי את זה בהמשך, מבלי לשים לב שלך זכות ראשונים על הצעה זו.

מקוה (שיחהתרומות)

אין לי שום זכות על כך. נדמה לי שמדובר ברעיון מתבקש. אולם אינני בטוח כבר מה עדיף חנוכייה או נרות חנוכה כפי שהצגת טוב כל כך בשיקולים.

דויד (שיחהתרומות)

בעד

מקוה (שיחהתרומות)

בעד איזה?

דויד (שיחהתרומות)

אני אישית סולד מהמילה חנוכיה, שהיא מילה שהומצאה ע"י ממית השפה העברית, ובכל המקורות היהודיים מהרמב"ם ועד הבן איש חי, כולם קוראים לה "חנוכה" או "מנורת חנוכה".

לכן אישית אני מעדיף את שמש(חנוכה). אבל אם שם הערך נשאר חנוכיה, נראה לי שיותר נכון לקרוא לו כך, לצערי.

שחרחר (שיחהתרומות)

ספציפית מילה זו אינה המצאה של מחיי השפה העברית. ראה כאן. ציטוט: ככל הנראה אין החנוכייה המצאה של חמדה בן-יהודה, הואיל ובקרב היהודים הספרדים בארץ ישראל ובארצות הבלקן רווחה המילה חנוכייה בהטעמת מלעיל כשם המיוחד למנורת החנוכה. מבחינת גזירתה הריהי המילה חנוכה בסיומת +ייה הספרדית המקובלת, שמקורה בערבית של ימי הביניים. חמדה בן-יהודה אימצה אפוא את השם הספרדי-היהודי הזה, וחידושה מסתכם בעברותו בהטעמת מלרע בדומה למילים עבריות אחרות, כגון שמשייה ומטרייה, שאף בהן ניכרת השפעת הסיומת הערבית.

דויד (שיחהתרומות)

חידוש יפה, אבל איני משוכנע שזה נכון, בכל מקרה במקורות היהודים כתוב חנוכה או מנורת חנוכה. ועדותה לא נאמנת עליי, גם שמעתי מפי רב גדול שבקיא שזאת המצאה שלה...

שחרחר (שיחהתרומות)

ראיתי שהרב רצאבי שליט"א יצא חוצץ נגד השם חנוכייה. ובילקוט יוסף הלכות חנוכה הביא את דבריו. אכן הביא משו"ת שדה הארץ (חלק או"ח סי' לח) שכתב בתו"ד, אודות המנורה שקורין "חנוקיה". וכתב שמזה משמע ששם זה הוא מזמן קדמון.

דויד (שיחהתרומות)

הוא מזמן קדמון לא בעברית, מי שהכניס אותו לעברית היא אשתו של ממית השפה העברית. בספרות הקודש זה נקרא חנוכה או מנורה או מנורת חנוכה.

מקוה (שיחהתרומות)

יכול להיות שזה נכון. אבל למעשה מה האפשרות השנייה לקרוא לנרות? מנורת חנוכה? זה מדי מסורבל. וחנוכה זה השם של החג (ולא חג אורים). אז למעשה כשאתה רוצה לדבר על נרות חנוכה אתה כותב חנוכייה.

מישהו (שיחהתרומות)

כי אני התלבטתי ועדיין חושב שמתאים יותר שמש (חנוכה). (תנסו לחשוב כאילו מחר פסח, ואתם רואים את המילה "שמש". יש לה 2 פירושים, אחד 'שמש (חמה/כוכב)' והשני 'שמש (...)').

מקוה (שיחהתרומות)

השמש איננו שמש של חנוכה. הוא אחד מנרות החנוכייה. והוא שמש של החנוכייה. זה נכון שההקשר שלו הוא חנוכה אבל ההקשר בחנוכה הוא בחנוכייה.

מישהו (שיחהתרומות)

הבנתי אותך. וכעת אני 'תיקו' בין שתי האפשרויות.

מלאך (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

זה קצת מסורבל. אבל יכול להיות שזה הכי נכון.

שלמה המלך (שיחהתרומות)
מלאך (שיחהתרומות)

נכון, אבל השמש עצמו אינו נר חנוכה, והסוגריים סה"כ משייכים אותו לנרות החנוכה, להבדיל משמש בית הכנסת או גלגל השמש.

אליצור (שיחהתרומות)

אני מבין שכולם מסכימים ששמש החנוכייה זה לא השם המתאים.

מקוה (שיחהתרומות)

כן

רוצה לדעת (שיחהתרומות)

כאשר כותבים שמש (חנוכה) אין הכוונה שהוא שמש לחנוכה, אלא שערך הוא שמש, וההקשר הוא חנוכה, ועל כן נראה לי שזו האפשרות העדיפה.

שלמה המלך (שיחהתרומות)
דויד (שיחהתרומות)

תסכם מה שנראה לך דעת כל אחד ומי שירגיש שלא הובן כהלכה - יעיר.

שחרחר (שיחהתרומות)

אני מציע: שמש (חנוכייה)

שלמה המלך (שיחהתרומות)

גם אני: שמש (חנוכייה)

מקוה (שיחהתרומות)

אני מסכים או: שמש (חנוכייה) או: שמש (נרות חנוכה).

מלאך (שיחהתרומות)
שחרחר (שיחהתרומות)

אני רוצה לחדד:

שמש (חנוכייה) - נראה יותר אסתטי, וגם לא שובר את המוסכמה שלא כותבים שני מילים בסוגריים.

שמש (נרות חנוכה) - יותר נכון. כי גם כאשר מדליקים נרות לא בחנוכייה מציבים שמש.

שמש (חנוכה) - מפספס קצת את ההקשר למצוות הדלקת נרות חנוכה, ונשמע משהו שקשור באופן כללי לחג.

מקוה (שיחהתרומות)

אז פותחים הצבעה?

אלחנן הלוי (שיחהתרומות)

צריך לענות לעצמנו, האם אנו מתנגדים לשימוש במילה "חנוכיה" (י' אחת).

אם התשובה היא כן, אזי שם הערך הוא שמש (נרות חנוכה).

אם התשובה היא "לא נורא", אזי שם הערך הוא שמש (חנוכיה).

אליצור (שיחהתרומות)

אני מעדיף חנוכיה אבל אז גם בחנוכייה. אבל בכל מקרה אני כאן נרות חנוכה נראה לי אוטנטי יותר אין קשר בין מצות השמש לכלי החנוכיה.

מספר הארות לערך המאיר כשמש

17
עמוס חדד (שיחהתרומות)

רפי כהן לבקשתך,

ראשית הערך מדהים ואיכותי, כתוב יפה ומלא מקורות, שזה בעיניי הכי חשוב בערך.

א. שים לב לעריכתי אחריך, משפטים כמו "ידיעה חשובה לסיום", מקומם במאמרים תורניים וכדו' לא באנציקלופדיה. לפני משפט זה היה משהו נוסף שהפריע לי, איזו שאלה ותשובה בדוק ותקן.

ב. הערות מקובל לכתוב בסוף משפט בצמוד למילה האחרונה, ולפני הנקודה - כך[1].

  1. בהצלחה
רפי כהן (שיחהתרומות)

עמוס יקירי תודה גדולה על החיזוק באמת מעודד.

קיבלתי את ב' הערותיך רק לא הבנתי מה שכתבת: 'לפני משפט זה היה משהו נוסף וכו' איזו שאלה ותשובה בדוק ותקן'

בברכה גדולה וחג אורים שמח, רפי

שחרחר (שיחהתרומות)

עמוס חדד, בנוגע להערתך בדבר מיקום ההפניה להערה, אתה צודק שכך מקובל בעריכה תורנית. אבל, יצא לי לערוך עבודה סמינריונית, ושם ההנחיה הייתה להציב את ההפניה לאחר סימן הפיסוק.

עמוס חדד (שיחהתרומות)
מישהו (שיחהתרומות)

ולא כבויקיפדיה

אליצור (שיחהתרומות)

טוב רפי רבי עמוס חסך לי כמה הערות..את המחמאות אני לא אחסוך ואומר לך שזו עבודה יפה וראויה (וזה לא פשוט לשמוע ממני) הניסוח טוב מאוד לחבורֶה או אפילו למאמר בירחון תורני, באינציקלופדיה כותבים אחרת לגמרי. (בסוף חזרתי על ההערות אבל זה כבר הערך השני הנכתב כך).

נקודות נוספות:

  • ראה קישורים פנימיים שהוספתי וצריך עוד.
  • בערך על המצווה בפיסקה השמש יש פרטים נוספים שלא הובאו כאן ומכיון שנראה שאתה עובד יסודי אסמוך עליך שתייבא משם בהרחבה - (כי מטרת הערך הוא הרחבה ופוקוס נוסף על השמש)
  • איני בטוח ששם הערך תקין זה כבר לדיון נוסף.
  • כדאי למצוא תמונה יפה ופסטורלית ליפות את הערך. כמובן לפי כללי העלאת תמונה
רפי כהן (שיחהתרומות)

תודה על המחמאות הקצרות..

1. לענין 'זה כבר הערך השני הנכתב כך' שכתבת. א. זהו הערך השלישי שלי. ב. אל תכעס זה לא בכוונה אני משתדל להשתפר וגם הזמן יעשה את שלו. אם יש הערה ספיציפית אנא הער, כמו עמוס לעיל, אך לכתוב בצורה כללית שזה מתאים לחבורה וכדו' [למרות שתוכן זה נכתב לפני כן כן בצורת חבורה, אך כאן אני משכתב ועורך אותו מחדש, שיהא בניסוח מתאים] זה לא אפקטיבי יען שאיני מבין על מה אתה מדבר נקודתית.

2. ראיתי כבר את הפיסקה שמש תוך כדי כתיבת הערך, הפיסקה שם יחסית דלה וראיתי מקום לכתיבת הערך.

3. בענין שם הערך חשבתי רבות קודם.[ אדרבה תציע אחר ונשמע.] היו כל מיני אפשרויות בראשי שנשללו מכל מיני סיבות

4. בענין תמונה איני עדיין בקי ברזי המכלול ואיני יודע להוסיף תמונות.

5. אגב לאן נעלם הערך איני מוצא אותו בחיפוש 'שמש החנוכייה'.

בברכה רפי

אליצור (שיחהתרומות)

התשובה להכל זה קצת ניסיון!! :)

5. אתה כותב כעת בדף השיחה של הערך אז איך הוא "נעלם"?

3. שמח שחשבת הרבה כך צריך, ואפשר גם להתייעץ. לא שינוי שם אלא "תקינות" א. כתיב מלא שני יודים לא נוח לי אבל כך מקובל כעת ב. שם ערך המורכב מצירוף מילים נהוג רק אם זהו שמו של המונח. וכאן בחרת בשם זה כדי רק כדי להדילו מ"שמש" סתם. ולכן יותר נהוג שמש (חנוכה) שמש (חנוכיה) שמש (נר חנוכה) כי אין שם כזה "שמש החנוכיה" מצד שני הצעתי מסרבלת. לכן אמרתי דיון נפרד.

2. אף אחד לא העיר לך על יתור הערך, וכולם כאן הודו שהערך הוסיף עניין. יש שם פרטים עדיין לייבא לכאן.

1. אי אפשר לעבור איתך מילה מילה אבל מדובר בשינוי סגנון מאוד חריף וכולל וניכר שלא קראת הרבה ערכים במכלול. (טוב שאתה עושה שטייגען במקום זה) אף אחד לא כועס עליך רק להבהיר שיש הרבה הרבה עבודה של ניסוח הערך לסגנון מתאים.

ושוב: ערך מצוין ובתור ערך ראשוני ובנושא שיש כבר שני ערכים משיקים. ויש פה חידוש ועניין. כל הכבוד, מצאת בקעה להתגדר בה ואפילו המחקן הרדיקלי ביותר לא יאמר שהערך מיותר.

עמוס חדד (שיחהתרומות)
אליצור (שיחהתרומות)

אני מבין שחסרה לך תעסוקה לילדים בחופש..כן בעיה מוכרת..

אליצור (שיחהתרומות)

לכל מי שטופל בילדים אי פעם

אליצור (שיחהתרומות)

ראיתי עכשיו שם כי אצל החסידים השמש חשוב יותר משאר הנרות לא שזה מפתיע במיוחד הגישה של החסידות והקבלה הרבה פעמים הופכית לפשט, אבל עדיין חסר לי הבנה בזה, סרך הבנה אפילו.. מי יכול לקרב דבר זה להבנתי (לשם האתגר להבנתו של תימני דרדעי או ליטוואק אמיתי )

מוטי (שיחהתרומות)
אליצור (שיחהתרומות)

יפה מיכי בתור ליטאי שרוף אתה "יודע את האוייב" היטב מה?

מוטי (שיחהתרומות)

לא הבנתי כידוע ספר קב הישר נתחבר לפני תנועת החסידות (את הספר פתחתי לפני מספר שנים ולא דרך הפניה חסידית)

שחרחר (שיחהתרומות)

פתחתי על זה דיון, אחי.

שחרחר (שיחהתרומות)

נכתב בערך כי לפי גישת "החסידות והקבלה" ייתכן שיש להימנע משימוש בנר השמש. המקור לכך הוא ספר קב הישר, אשר נימוקו הוא הרמז שכתב המהרי"ל. האם ניתן לקרוא לזה "חסידות וקבלה"?!

אליצור (שיחהתרומות)

בנוסף לנושאים שהועלו בעקר כקישורים למטה. יש לעיין לכאורה הגדרתך את השמש כ"נר נוסף על הנרות שכמספר הימים" פגם יש בו כי נשמע שאם לא מקיים דין מהדרין אין דין בשמש ומסתבר שאין זה כך.

רפי כהן (שיחהתרומות)

אליצור תודה גדולה על הקישור.

הערתך לגבי הגדרת השמש פקחית מאוד ומצביעה על דקדוק וירידה לפרטים. צודק לא שמתי לב. אפשר לתקן נר נוסף על נרות המצווה שהדליק'- בצורה יותר כוללנית ולא 'שכמספר הימים'.

חג אורה שמח רפי

עמוס חדד (שיחהתרומות)

רפי כהן, אני חושב שיש כאן כמה הרחבות שאינן בערך וראוי להוסיפן.

אין נושאים ישנים יותר