שיחה:הרב מרדכי שלום יוסף פרידמן (ירושלים)/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

ערך זה נמחק ב-29 באוקטובר 2021 לאחר שבמשך שבוע לא הובהר על ידי עורכי המכלול, בעלי זכות הצבעה, כי הערך עומד בקריטריונים להיכלל באנציקלופדיה.
אין ליצור מחדש ערך זה, אלא על פי מדיניות המכלול לשחזור ערכים שנמחקו.
סיכום מאת דויד

לא הובהרה חשיבות

מרדכי עציון (שיחהתרומות)
בא לתקן (שיחהתרומות)

כן

מדובר בבן הבכור של הרבי הקודם שבסוף לא נהיה רבי וזה מעניין אנשים גם כשזה לא בכותרות

יואל ווייס (שיחהתרומות)

יתכן גם שיש 200 מקומות בבית הכנסת, צריך לבדוק.

בא לתקן (שיחהתרומות)
יואל ווייס (שיחהתרומות)

ברבנים ואדמורי"ם נהוג להציב את התבנית בדף השיחה

טישיו (שיחהתרומות)

להערכתי יש 200 מקומות בביהכנ"ס, מדובר בבית כנסת גדול שהאדמורי"ם הקודמים היו שוהים בו בחגים שונים ועורכים בו טשים.

נחל (שיחהתרומות)

אין אפי' 100 מקומות בבית הכנסת. זה בית כנסת ממש לא גדול.

לא רואה שום טעם בערך , אפי' מתוך החסידים הבודדים שיש לו שתי גבאים עזבו אותו בשבועות האחרונים

מקוה (שיחהתרומות)

להערכתי גם יש 200 מקומות בבית הכנסת.

ספרא (שיחהתרומות)

אין 200

מקוה (שיחהתרומות)

אם אין 200 לכאו' אין חשיבות. לא נראה שיש לו פרסום מיוחד.

בא לתקן (שיחהתרומות)

כבר כתבתי לעיל שיש לו חשיבות

מקוה (שיחהתרומות)

"בן בכור" ו"מעניין אנשים" זה לא נימוק חשיבות.

בא לתקן (שיחהתרומות)

מה כן?

לדעתי זה נימוק חשיבות שכל אחד שיראה מי הרבי של היום או שיקרא על חסידות סדיגורא ויודע או יראה שהוא לא הגדול ירצה לדעת מה אם אחיו ומה מעמדו היום ואם הוא רבי ירצה לדעת פרטים אליו

זה דעתי ואתה יכול לחלוק אליה אבל אתה לא יכול לומר שלא נומקה חשיבות

מקוה (שיחהתרומות)

זה בסדר שזה דעתך. אבל אתה בעצם אומר ל"בן של אדמור" יש חשיבות. זה בניגוד למה שכתוב בהמכלול:חשיבות אנציקלופדית ובניגוד לעקרונות שהתקבלו במועצת.

נ.ב. אין לי זמן ומבחינתי הויכוח נגמר. כל עוד לא תובע חשיבות שתוכיח פרסום יוצא דופן הערך ימחק. בהצלחה.

בא לתקן (שיחהתרומות)

לא אתה לא בעה"ב יחיד פה ואתה לא יכול למחוק לא לפי הכללים

אני לא כתבתי שכל בן של אדמור זה ממש עיוות המציאות

כתבתי שבן הגדול של הרבי שלא נהיה הממשיך העיקרי ובכל אופן נהיה אדמור (ואם כל מה שמסביב...) זה מקנה חשיבות

דרך אגב הובהר בעבר שהכללים שם לקולא ולא לחומרא

דויד דעתך על הויכוח

נחל (שיחהתרומות)

ברור שעל פי הכללים אין מקום לערך הזה, אין שום סיבה לא למחוק זה בדיוק לפי הכללים.

דויד (שיחהתרומות)

נימוק כללי של "בן של אדמור" זה לא נימוק חשיבות.

שרגא (שיחהתרומות)

לדעתי, לפי כל הנכתב כאן, הכי טוב שזה יהיה פסקה בערך של אביו עם הפניה, זה חלק לא מבוטל בביוגרפיה של אביו אבל עדיין לא מצדיק ערך נפרד לפי הקריטוריונים.

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

כמדומני שבוקיפדיה אין לו ערך

נחל (שיחהתרומות)

נכון .

נו מה יצא למעשה.

דויד (שיחהתרומות)

כשיסתיים השבוע, אם לא יהיה נימוק (בינתיים אין) הערך ימחק, ואפשר יהיה להכניס את המידע החשוב שבו לפסקה בערך על אביו או משהו בסגנון. ואפשר יהיה ליצור הפניה מהערך הזה לפסקה ההיא.

נחל (שיחהתרומות)

מצוין . גם אני חושב כך

עד מתי (שיחהתרומות)

אין חשיבות

דויד (שיחהתרומות)

טישיו השתכנעת שאין 200 מקומות בבית הכנסת, לפי עדותו של ספרא?

טישיו (שיחהתרומות)

לפי דעתי אין ספק שיש לו חשיבות. הבית כנסת שלו גדול (לא ספרתי אם 200 או 150, הכל השערות מבלי שספרתי כסא כסא), ולפי מה שביררתי עכשיו יש לו גם בתי כנסת נוספים, אחד - סדיגורא בביתר A והשניה בבית שמש רמה ג'. כל זה אני אומר למרות חיבתי האישית והערכתי לאחיו הצעיר ממשיך המרכזי שהוכתר על פי צוואתו של אביו ולמרות שכלל לא ברור אם בית הכנסת בירושלים שייך לו על פי דין תורה.

ספרא (שיחהתרומות)

בספק אם יש 100. מי שמכיר יודע.

גם האמירה שהאדמו"רים היו שוהים בו בחגים אינה אמת. מקסימום ביקורים פעם בשנה.

כפוף לכללים (שיחהתרומות)

אין לו חשיבות, והוא לא מעניין אף אחד.

יש לו כ-5 חסידים בלבד, ואם הרב עמרם קליין לא עומד בכללים אז כ"ש שהוא לא.

טישיו (שיחהתרומות)

משום מה אתה מערב את כאבך על מחיקת הערך על הרב קליין בכל עת, ומשמע מדבריך שאתה מייחס לי את מחיקת הערך. הדבר מנוגד לעובדות שעשיתי ככל שביכולתי להשארת הערך, (חוץ מלשקר). אנא קבל על עצמך דין שמים, והפסק בבקשה לקשר אותי למחיקת הערך שרציתי מאוד בהישארותו (לאור חיבתי האישית לבית הכנסת אונגוואר בארה"ב).

כפוף לכללים (שיחהתרומות)

איני מקשר זאת אליך, אני רק רוצה להבהיר שאם הוא לא עומד, אז כ"ש שהוא לא עומד, את דברי כתבתי לפני שראיתי את דבריך (כתבנו זאת באותה דקה).

טישיו (שיחהתרומות)

כעת ביררתי שוב אצל מישהו שמכיר את המקום טוב, הוא טוען שיש רק 100 מקומות. האדמורי"ם הקודמים היו שוהים בו בשמחת תורה וערכו בו את ההקפות. השאלה היא רק אם יש חשיבות לעובדה שיש לו עוד שני בתי כנסת, ז. א. שני שטיבלאך של סדיגורא שההנהלה מנויים על חסידיו (ולא של האדמו"ר האמיתי).

נחל (שיחהתרומות)

אז הנה העובדות : הבית כנסת בביתר בגבעה A ממש לא שלו, בס"ה יש שם 2 אנשים ששייכים אליו , זה הסיפור. אגב, האדמו"ר מסאדיגורה היה שם לפני כמה חודשים. הביהכנ"ס בבית שמש זה קרוואן נטוש שאין בו פעילות בימי השבוע , נמצא ברמה ג 1 ברחוב חבקוק הנביא וזה שייך לבויאר אבא של מוטי בויאר החזן שהוא חסיד של ירושלים שהוא הולך עם קנייטש וחליפה קצרה, בכלל כל הצביון של השכונה ליטאי. חוץ ממנו אין שם עוד אפי' חסיד סאדיגורה אחד. בשבתות מתפללים שם בעיקר לטאים מהשכונה. אז נשמע לי ממש מגוחך לעשות עליו ערך בגלל הקרואן הזה ששיך במקרה לאחד מחסידיו.

מקוה (שיחהתרומות)

לסיכום הדיון: יש הסכמה שאין 200 מקומות בבית הכנסת שלו. הקריטריון שמזכה בזכות מספר בתי כנסת עלה בדיונים במועצת ולא התקבל. יתר על כן נראה שגם הטוענים לכך מודים שאין שם קהילה של חסידיו מלבד העובדה שהמקום מנוהל על ידי מי שלכאורה נאמנים לו.

לא הובהרה חשיבות והערך ימחק. הרוצה לשלב מידע מהערך יוכל לבקש שחזור המידע לדף משנה פרטי.

נחל (שיחהתרומות)

למה הערך של האח האדמור מלונדון עדיין קיים

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

כל מכלולאי בעל זכות הצבעה יכול לפתוח שם דיון חשיבות ע"פ הכללים.

זה לא קשור לכאן.

כפוף לכללים (שיחהתרומות)

האם הוא בכלל עומד בקריטריונים?

נראה לי שצריך למחוק את הערך.

נחל (שיחהתרומות)

לא יודע אם זה עומד בקרטיונים. זה ערך שמענין אנשים.

בויקפדיה אין למש"י ערך.

כפוף לכללים (שיחהתרומות)

נכון, וכך גם אני סבור שלא צריך להיות עליו ערך.

עד מתי (שיחהתרומות)

צריך לערוך הצבעה

על פניו אין שום צידוק לערך עליו

נחל (שיחהתרומות)

בבקשה

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

ערך עם צידוק

אדמו"ר

שמואל כהנא (שיחהתרומות)
מקור האמת (שיחהתרומות)

לא הבנתי למה הערך הזה עומד בקריטוריונים הדרקוניים שנקבעו לאחרונה, אין לו 100 חסידים ולא 2 שטיבלאך.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

יתכן ואכן אינו עומד בקריטריונים. אבל זה לא סיבה למחוק באופן אוטומטי, אלא אפשר לפתוח דיון חשיבות. כל בעל זכות הצבעה יכול לפתוח דיון, ואם לא יוכח שיש כאן משהו חריג שמצדיק חשיבות אכן הערך ימחק.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

הפשט הוא כזה

ערך שנכתב במרחב הערכים לא ימחק אלא לעיתים נדירות

ערך שנכתב כטיוטה לא יועבר למרחב הערכים אלא לעיתים נדירות

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

ממש לא נכון.

מעבירים ערכים למרחב כל הזמן והקריטריון היחיד הוא אם הערך בשל.

שמואל כהנא (שיחהתרומות)

לידיעתכם יש לו שטיבל בירושלים וובית שמש שעדיןן באמצע בניה יש לו גם קלויז של רוזין בעיר סאדיגורה ולגבי חסידים בשבת התאחדות שערך לחסידיו היה יותר ממאה איש רובם חסידיו

פליז (שיחהתרומות)

השטיבל בירושלים עדיין לא הוכרעה משפטית למי זה שייך ובבית שמש עדיין לא אוכלס כך שאי אפשר לדעת אם זה יצא לפועל ובקלויז בסאדיגורה נדמה לי שזה סגור רוב הזמן רק נפתח מביקור מפעם לפעם לגבי חסידים אי אפשר לדעת מי חסיד שלו באמת? אבל מה שברור שיש לו הרבה סקרנים ומעריצים בכל העולם שאולי בזה זה עומד בקריטיונים

שמואל כהנא (שיחהתרומות)

אני לא מדבר מבעלות על השטיבל רק בזה שישי לו ביהמ"ד עם מתפללים

ולגבי חסידים מכיר אני אישית מי הם חסידיו באמת

פליז (שיחהתרומות)

לגבי המתפללים בבהמ"ד זה אותו מתפללי השכונה שתמיד הגיעו להתפלל שם מדובר בבהמד ישן שבזמן האדמו"ר רבי ישראל משה זצ"ל לא התפללו כלל שם חסידי סאדיגורה חוץ מרמש"י ועוד שתי חסידים והבהמ"ד היה מלא

לגבי חסידים אמיתים זה בא לידי ביטוי בעיקר הכן ילדיו לומדים כיון שאין לו כרגע מוסדות אז שאי אפשר להוכיח שום הוכחה כמה חסידים יש לו

אפשר רק לשער בהשערות ואדרבה אם אתה מכיר נתונים שאפשר להוכיח כמה יש לו באמת תביא מקור

כפוף לכללים (שיחהתרומות)

אני אומר שגם אם הוא עומד בקושי בקריטריונים,

אבל אחיו הרב אהרן דב בער פרידמן בטוח לא עומד בקריטריונים כיון שאין לו לא חסידים ולא מעריצים, וגם אם תאמר שהביהמ"ד בלונדון שלו, אין שם 200 מקומות

שמואל כהנא (שיחהתרומות)

אני חושב שבגלל שהפרשה סביב מינוים היה נושא חם בכל העולם אולי זה גם סיבה לחשיבות שיהיה עליהם ערך במכלול

מה עם הבית מדרש בירושלים?

17
הסיכום נערך בפעם האחרונה על־ידי פליז 22:06, 14 ביולי 2021 לפני שנתיים
שלום רב,

המכלול הוא אנציקלופדיה ולא פורום חברתי או בימת נאומים. לפיכך, דפי השיחה של הערכים משמשים לדיונים על התוכן בלבד, תוך שמירה על כללי ההתנהגות הנהוגים במכלול.
העיסוק בדיונים עקרים, המתגלגלים לרוב ללשון הרע, רכילות והוצאת שם רע, אינו רצוי ואף מזיק!

שימוש לרעה בדפי השיחה עלולה להוות עילה לחסימה. באם יש לך השגות על התוכן, תוכל להוסיף את גירסתך עם סימוכין אמינים ולנסח אותו בצורה ניטרלית .

יחד, נשמור על שפה מכבדת, ונתרום כולנו למען כולנו.


מאן דאמר 2 (שיחהתרומות)

היה בחול המועד דיון בבית משפט

מישהו יודע עוד פרטים?

א בוחער (שיחהתרומות)

שניסו לקחת מהאדמו"ר מירושלים זה הידוע לי

נחל (שיחהתרומות)

בצוואה כתוב ברור שכל המוסדות יעברו לאדמו"ר ר' שיעלה, וכך גם הדגישו הדיינים במכתב האחרון שאין לערער על כך. ואעפ"כ האדמו"ר מש"י משתמש עם מוסדות ששיכים לאחיו ועורך שם טישים ותפילות .

בעמותת המוסדותבירושלים הבנתי שיש ששה חברים שלש מצצדים עם מש"י ושלש מתנגדים ולכן האמא א"ח האדמו"ר זצ"ל העלתה בקשה להיות חבר בעמותה ואז יהיה רוב למש"י . אלא ששהצעה נדחתה כי שלש התנגדו. ואז המוסדות הגישו צו מניעה בבית משפט.

זה מה שידוע לי.

א בוחער (שיחהתרומות)

מעניין מי הקים את מוסדות סאדיגורא... בזמן שהרבי ר' שיעלה למד בחיידער עם הרב'ה את האלף בית בלונדון הרבי מירושלים פדה את הקלויז בסאדיגורא ועכשיו פודה את הביכנה"ס תפארת ישראל בעיר העתיקה, והוא היה אמור להיות הממשיך פשוט העסקנים (שאין צורך להגיד את שמם כי כבר ידוע) היטו את העטרת ישראל משום שאם הרב'ה מירושלים היה הממשיך הוא היה נותן להם הוראות ועכשיו בדיוק ההיפך... (שקיבל הוראה לברוח מתי שחילקו את המוסדות וד"ל)

מאן דאמר 2 (שיחהתרומות)

לא הבנתי זה מדי מפופול

כפוף לכללים (שיחהתרומות)

א בוחער, בבקשה לא לזלזל בכבו"ק מרן אדמו"ר שליט"א, ובזמן שהרבי ר' שייעלה למד בחיידער עם הרבה את האלף בית, מש"י עוד היו לו בעיות בקריאה. אז בקשה להיות רציני.

למש"י יש 8 חסידים בדיוק (הבנים שלו). ואכמ"ל.

כפוף לכללים (שיחהתרומות)

ולידיעתך, הרב'ה הקודם היה מאד חכם, ואי היה אפשר לעבוד עליו כ"כ בקלות, זה פשוט שהוא אהב הכי את ר' שייעלה.

נחל (שיחהתרומות)

כשמש"י היה ילד כבר הביהכנ"ס בירושלים היה קיים. הכי מגוחך זה להגיד שהעסקנים היטו את האדמו"ר זה בדיוק כמו לומר שהאדמו"ר זצ"ל קיבל את ההחלטה הכי משמעותית בחייו שזה המשך החסידות עפ"י לחצים של עסקנים כאלו ואחרים. טענה שאין צורך להשיב עליה כמובן.

חוץ מזה שגם חסידי סאדיגורה ירושלים מודים שר' שיעלה היה הבן הכי חביב עליו. אלא שטוענים שמאידך מש"י היה חביב על הסבא העקבי אבירים.

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

דער בחור האקט אין קאפ

אוהב (שיחהתרומות)

לגופו של טענה- מי אמור להיות אדמו"ר זה שלמד או זה שהתעסק בבניית ופדיית בתי כנסת???!!!

מאן דאמר 2 (שיחהתרומות)

אני מסתובב הרבה בסאדיגורא עוד אצל העקבי איבורים ולראות איך שהגבאי הרב סגל עומד בהכנעה אפילו שהוא יכול להיות סבא רבה שלו

בחול המועד היה טיש בסוד... ולא מרגישים שמישהו הלך למשי.. אפילו שהוא חסר באובן אוון... חבל מאוד שזה מה שקרה

מה שרציתי להגיד שממש רוב החסידים מירושלים הגיעו לטיש היה אוטבוס מירושלים ברור שהוא צריך לפתןח בית מדרש חדש ולשלם על מניין....

נחל (שיחהתרומות)

אשמח אם ישיבו בצורה תכנית אם הגיעו כבר לידי סיכום בענין הביהכנ"ס בירושלים.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

תברר באתרים או בפורומוים, או בשטיבל הקרוב לביתך. המכלול אינו אף אחד מהנ"ל.

נא לא לפתוח מחדש.

מקור האמת (שיחהתרומות)

סדיגורה לא קשורים לקלויז תפארת ישראל בעיר העתיקה, זה שייך לבויאן

פליז (שיחהתרומות)

לאחרונה דנו בהמ"ש לגבי הבעלות של הבניינים בסאדיגורה בירושלים כפי שהבנתי שנטען שם מצד ירושלים שבצוואה שנכתב באותו יום נכתב מפורש שזה שייך לרמש"י והוא ינהל גם מבחינה רוחנית משהו לא ברור שלא נכתב כאן הטענה שך הצד של ירושלים אני מבין שיש שתי צוואות ולא נכתב כאן

נחל (שיחהתרומות)

זה צוואה אחת שבהמשכה מפרט האדמו"ר זצ"ל את מינויי הבנים לאחר פטירתו , וכותב שרמש"י יכהן כרב ( לא כאדמו"ר)בביהמ"ד בירושלים. ור' אהרן יכהן כרב של הביהמ"ד בלונדון. אבל הוא מדגיש שהאדמו"ר יהיה רק ר' שיעלה וכל המוסדות יהיו מונהגים תחתיו. אין כאן שום סתירה.

פליז (שיחהתרומות)

זה עדיין לא ברור לפי הצוואה הזאת אין כאן מקום לדון לבעלות מצד רמש"י כי כתוב מפורש שיהיו תחת הנהגתו של ר' יהושע מה שנטען בהמ"ש מצד ירושלים שיש צוואה אחרת שנכתב באותו יום ששם נכתב החלוקה המדובר שהניהול המוסדות בירושלים שייך בלעדי לרמש"י וזה לא פורסם בכלל כאן את הצוואה הזאת והם טוענים שהצוואה פורסם כאן אין לו תוקף

מדוע נותנים כאן לזלזל בכבוד בית סאדיגורה שמשנים את מה שאני משנה

6
סאדיגערער (שיחהתרומות)
מרדכי עציון (שיחהתרומות)
יושב פלשת (שיחהתרומות)

???

מקוה (שיחהתרומות)

סאדיגערער אינני מתכוין להתערב בתוכן. אולם יש כללים בעריכה במכלול. אם יש לך מחלוקת על תוכן הערך אין לשנות בערך שוב ושוב. זאת מלחמת עריכה. על פי הכללים הגרסה בינתיים בערך אמורה להישאר הגרסה היציבה. ותנהלו כאן דיון מה נכון לכתוב בערך. חזרה מצידך על העריכה שוב ושוב תביא לחסימתך. שים לב.

סאדיגערער (שיחהתרומות)

למה כותבים את כינוי האדמו"ר זה זלזול בוטה!!!!!

לא כל דבר שחושבים צריך לכתוב כאן

יושב פלשת (שיחהתרומות)

אכן, לא כל דבר שאתה חושב אתה צריך לכתוב כאן...

למה לא לכתוב בערך על הליכה לבית דין

24
מאן דאמר 2 (שיחהתרומות)

שאלה עקרונית למה כשהיה המכתבים של הרבנים נגד הרב ברלנד הביאו פה באריכות לבאר כל הצדדים ובעיקר נגדו

ופה בסיפור של סאדיגורא ירושלים לא כותבים שום דבר???

למה לא כותבים שבית דין של הרב קרליץ הציאו מכתב שהוא נקרא "סרבן" לדין???

והמכתב של שאר הרבנים הקוראים לו לבוא לברורות???

האם גם פה במכלול יש אינטרסים ולא כותבים מה שמתבקש???

ואם כן נכתב תוך שנייה ספרא ושרגא ימחקו!


חיי שאלזון (שיחהתרומות)

אדמור מסדיגורא שליט"א לא מרשה לדבר על זה הרבי אמר "אל תענה כסיל ..."

אז אנחנו פה במשפחת המכלול לא צריכים לכתוב הכל ויש דברים שהשתיקה יפה להם ובפרט שאין זה מוסיף לכבוד החסידות!!!

ירח בן יומו הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
יושב פלשת (שיחהתרומות)

דוב, מרחת את זה בטענת פורום.

מסכים איתך שא"א לכתוב סתם רכילויות, אבל אם יש מקורות אמינים וברורים לכל נושא הדין-תורה והמשפט למה לא להזכיר בצורה נייטרלית ומכובדת?

דוב פרח (שיחהתרומות)

כי זה לא קשור לבן אדם (אולי תכתוב על כל בן אדם כל תביעה אזרחית שהגיש בחייו)

יושב פלשת (שיחהתרומות)

אתה צוחק.

לא מדובר בעוד תביעה אזרחית, וגם אין צורך לפרט יותר מדאי על ההליך.

מדובר על מחלוקת בעניין ביהכנ"ס בירושלים וזה מידע אינציקלופדי לחלוטין לכתוב שיש מחלוקת ויש דין תורה או משפט.

חיי שאלזון (שיחהתרומות)

נראה לי שזה שאלה רוטרית בלבד...

הרי עכשיו גם על נתניהו לא נכתוב לדעתך...

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

דוב פרח מה לא קשור לבן אדם?

שהוא מחזיק בבית המדרש שעל פי צוואת אביו שייך לאחיו

ומסרב לבוא לדין תורה להתדיין על זה?

דוב פרח (שיחהתרומות)

יש הרבה אנשים כאילו ואני חושבשכל הנושא זה רק פורום ולא אנצליקופדיה

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

אדמו"רים? ולא כתוב על זה כלום בערך שלהם?

דוב פרח (שיחהתרומות)

גם וגם שאר מפורסמים

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

אדרבה

גם לאחרים שיש עליהם דברים מוסמכים עם מקורות אנציקלופדיים זה ראוי להיכנס בערכם

אוהב (שיחהתרומות)

בזמנינו אנו- עידן ה'מה יפית' וכללי האתיקה והפוליטיקורקט- הרי שאם יהודי פשוט יסרב לדין תורה יהא זה מצווה לפרסם הדבר ולהחרימו שהרי כך כתוב בתורה, אבל אם יעשה זאת ברנש הטוען לכתר אדמורו"ת הרי שזה נהפך לרכילות ולשוה"ר והתעסקות בפוליטיקה... עולם השקר בהתגלמותו....

הציבור החרדי זקוק בדחיפות ל'טראמפ' כלשהוא שינפץ את בועת ה'מה יפית' השקרית הזו...

אין הכוונה לאיש מסויים אלא על המצב בכללותו, לגבי כמה אדמורי"ם ואישי ציבור שלולא אדמורות"ם שזכו בה לא בזכות מעשיהם וכישוריהם אלא בזכות אבות וכדו', הרי שבמקרה הטוב הם היו מכהנים כלייגער'ס בישיבה קטנה...

מאן דאמר 2 (שיחהתרומות)

יש פה מישהו שמבין למה דוב פרח מתכוין להגיד פה???

זה נראה כאילו כתב משהו בטעות שהיה אי הבנה בין הציוץ הראשון לשני!


פליז (שיחהתרומות)

לדעתי ודעת תורה הדבר פשוט שאם אין החלטת ב"ד (לא משנה מי) ויש מכתב המאשר זאת שזכותו לקחת ולקרוא האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים אז המכלול לא צריך להתערב ולכתוב את זאת האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים כדי להשפיע על דעת הקהל אפשר לכתוב כ"ק האדמור רבי מרדכי שלום יוסף פרידמאן שליט"א עד שלא יהיה פסק ב"ד מוחלט צריך להשעות את זה ולא לכתוב את זאת

יושב פלשת (שיחהתרומות)

האדונים הנכבדים אוהב ופליז, התבלבלתם לגמרי. ומזה באמת חששתי.

אנו לא עוסקים כאן בדעת תורה ולא במה יפית, וזה ממש לא משנה אם זה פוליטיקל-קורקט או מה משפיע על דעת הקהל.

כאן אינציקלופדיה! ומשכך כותבים כאן רק מידע אינציקלופדי רלוונטי שאנשים מבקשים לדעת, אך גם לא עוסקים בהסתרת חומר כלשהו מסיבות לא ענייניות. כמובן שכל מידע שייכתב יהיה מכובד ונייטרלי כראוי לאינציקלופדיה.

לכן - אנא במטותא, את ויכוחי הסרק הללו המשיכו לנהל בפורומים אחרים, וכאן תכתבו (אם תרצו) רק מידע אינציקלופדי באופן נייטרלי. מי מביניכם שלא מסוגל לזאת, שימשוך בבקשה את ידיו מלהתעסק עם הערך הזה. תודה!

ירח בן יומו (שיחהתרומות)

יושב פלשת נא! אולי אתה מוכן לכתוב את הטעון כתיבה!

יושב פלשת (שיחהתרומות)

אם הייתי מכיר את העובדות והיו לי מקורות הייתי כותב זה מכבר.

אני מצפה שהיודעים יכתבו. כמובן בצורה אינציקלופדית.

פליז (שיחהתרומות)

אדון יושב פלשת אם אתה מסכים שאתה לא מכיר עובדות וצריך מקורות ואנצוקלפודיה צריך מידע ביותר במקורות ולזה כתבתי שצריך מסמכים המעידים ע"ז שהוא אדמו"ר מסאדיגורה ירושלים ולא שהוא החליט בעצמו שהוא אדמו"ר מסאדיגורה בירושלים דאל"כ כ"א יחליט בעצמו שהוא אדמו"ר מסוים ויבקש להכניסו לאנצקלופודיה או שהוא איש ציבור מסויים ויבקש שיכתבו עליו באנציקלופדיה לכן צריך בכגון זה אישור מב"ד וכו' או שיש לו הסכמה ציבורית רחבה

יושב פלשת (שיחהתרומות)

צריך שכך הוא יקרא בפי ההמון. לא יותר.

את הפלפולים ואישורי בי"ד תשאיר ל"חבורה", ואת המסמכים תדרוש בלשכת עורכי הדין...

פליז (שיחהתרומות)

מה הגדרה שיקרא בפי המון ? מי זה המון שהוא יקרא בפי כמה סינים

התואר אדמו"ר וכ"ש שם של חסידות זה לא משהו שאפשר להחליט בן יום אחד שהוא אדמו"ר וזהו זה משהו שצריך הסכמה רחבה משמעותי בתוך המערכת שהוא נמצא אם זה בתוך חסידות סאדיגורה ולא שיש לו שתי ושלש אנשים שקורים אותו כך


ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

אין כאן מקום להיתמם ואם בן של אדמו"ר כלשהו הקים קהילה בד"כ הוא זכאי לתואר בו"ה

לבי במערב (שיחהתרומות)

'קריאה בפי ההמון' הכוונה לכינויו בכלי־התקשורת; עם כל הסלידה שלנו מהם ומהמונם, זוהי האפשרות היחידה לקביעת קריטריון אחיד.

וכעת - פוק חזי מאי עמא דבר אמרי.

מאן דאמר 2 (שיחהתרומות)

אבי הגאון אתה סותר את עצמך... זה כמו לשאול אח את השאלות של מה נשתנה במקום לשאול את האבא... (וכמו להקיש על הוויז אני לא הנהג..)

אוהב (שיחהתרומות)

תפקידו כאדמו"ר בירושלים היא לא סופית כלל, בינתיים הוא לא הוכתר ולא הגיעו להסדר מוסכם.

אליהו הנביא (שיחהתרומות)

מה שאתה אומר זה מוזר מאד, כי הדיינים כתבו שזה מוסכם.

אוהב (שיחהתרומות)

הדיינים כתבו שמה שהמשפחה תסכים בענין התוארים הם סומכים ידיהם, הכל מקרה מי שיקרא בעיון את כל המכתבים ישים לב שלא נאמר בהם שום דבר ברור, ימים יגידו...

לבי במערב (שיחהתרומות)

דוקא אין בכך 'מוזרות' גדולה, שכן התפקיד תלוי 'גם' בהסכמת החסידים.

ונזכה ונחי' ונראה.

אליהו הנביא (שיחהתרומות)

ממ"נ, אם הולכים אחרי הצוואה, אז כח החסידים לא קיים, ואם לא הולכים אחרי הצוואה אזי איש הישר בעיניו יעשה...

ואולי הכוונה, שהחסידים צריכים להסכים להיות חסידים שלו, ועל זה צ"ע, שהרי גם מי שאין לו חסיד אחד לעתים זוכה לערך במכלול.

ספרא (שיחהתרומות)

כן?!

זה לא אמור להיות כך. אלא אם כן מדובר בדמות מפורסמת ביותר.

אליהו הנביא (שיחהתרומות)
ספרא (שיחהתרומות)

לאבין זכאי משום מוסדותיו ודיינותו.

טאוב משום פרסומו

ליסואר ורוזנבוים אכן אינם חשובים. מניח שיעברו בעתיד דיוני חשיבות.

נחל (שיחהתרומות)

אחד שלח לי מכתב מאחד מחסידי סדיגורה ובו מתאר באריכות רבה ובפרוטרוט את כל השתלשלות הצואה . ועולה מאד ברור שהתוארים האדמו"ר מסדיגורה ירושלים ולונדון זה ממש מחטף ואין לכך שום הסכמה משום רב

מה שהרבנים נתנו רשות זה רק שיקרא אדמו"ר אבל בשום אופן לא יוזכר השם סדיגורה . והוא מוכיח זאת עם ראיות ברורות. ( מי שמעונין במכתב יכול לפנות אלי למייל [email protected] )

לאור זאת מה שנכתב בערך שהדיינים כביכול הסכימו שייקרא האדמו"ר מסדיגורא ירושלים ולונדון זה שקר והמצאה. נראה לי שכדאי לשנות ולהבהיר זאת.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

נחל, אני ממליץ לך לחכות כמה ימים עד שיובהרו הקריטריונים ויובהר אם נשוא הערך זכאי לערך.

אם הוא ישרוד דיון חשיבות, אז אפשר לדון על פרטים מסוימים בערך.

בכל מקרה כיוון שיש מקורות לנכתב, מכתבים עלומים שלך לא יכולים לשנות דבר.

נחל (שיחהתרומות)

אני ממליץ לך לעיין במקורות ולודאות את מה שכתבתי שאין שום מקור לכך שהרבנים הסכימו ששני הבנים האחרים יקבלו גם את השם סדיגורה. ההסכמה היחידה היתה שיקבלו תואר אדמו"ר אבל ללא שום קשר לשם סדיגורה.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

ראה כאן.

יש גם קישורים נוספים, אבל אינם פתוחים בנטפרי

נחל (שיחהתרומות)

המקורות שלך זה כתבות באתרים שונים זה ממש לא אומר שזה נכון.

אני מסתמך אך ורק על מה שכתבו הרבנים בעצמם ולא על שום פרשנות מאתר כזה או אחר.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

לכן אני עורך בהמכלול, ואתה לא.

נחל (שיחהתרומות)

לא ציפיתי לתשובה כ"כ לא ענינית

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

אסביר לך.

יש כללים מאד ברורים בהמכלול מה נחשב מקור ומה לא.

אני השקעתי רבות ללמוד את הכללים.

אתה מגיע ומצהיר שיש לך כללים משלך.

שיהיה לך לִבְרִיאוּת

נחל (שיחהתרומות)

את המחפש את האמת כן או לא?

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

באופן אישי זה מאד מעניין אותי.

בתור מכלולאי, מעניין אותי רק מה הכללים האנציקלופדיים. על פי הכללים האנציקלופדיים, כתבה באתר נחשבת למקור, לעומת זאת מכלולאי שמצהיר שיש לו מכתב, לא מעלה ולא מוריד.

נחל (שיחהתרומות)

זה נחשב למקור אבל זה לא אומר שזה נכון ואמיתי. אולי אשלח לך את המכתב האמור ונעבור לדיון יותר עניני.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

אולי במקום להתעסק בזה, תביא תמונות של החסידות? אולי יש לך תמונות שאתה יצרת של ביהמ"ד? או סתם תמונות של אדמור"י סדיגורא וכדו'?

נחל (שיחהתרומות)

הנושא כאן בעיני הוא בהרבה יותר קריטי וחשוב , אם אתה מעונין בתמונות אתה מוזמן לפתוח שרשור.

ספרא (שיחהתרומות)

מכתב שלא התפרסם בשום מקום - לא רלוונטי. גם אם יעלו אותו כאן לאתר.

בפרט בפרט כשמדובר בתלמידי חכמים.

ובבקשה ממך נחל, כשיהיו לך מקורות שהתפרסמו תכניס את זה. אחרת - חבל להטריד אותנו שוב ושוב בנושא רגיש זה.

נחל (שיחהתרומות)

אינני סומך על שום מכתב רק זה האיר את עיני על מכתבי הרבנים שאכן לא מופיע שם ששני האחים ייקראו סדיגורא.

סיכום מאת מקוה

הדיון מוצה. אין לפתוח מחדש. מקוהשיחה • ז' בטבת ה'תשפ"א 20:48 (IDT)

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)
מרדכי עציון (שיחהתרומות)

עם כל הכבוד, רק שני מכלולאים הביעו שם את דעתם.

אתה מוזמן לפתוח דיון שוב ולתייג בעלי שכות הצבעה.

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

בסדר גמור

אני מזמין שוב לדיון

את מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‎‏‎‏

ואתם גם את בעלי זכות הצבעה

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

האם תוכל להביא דוגמאות מה עשו במקרים מקבילים?

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

תלוי במרכזיותם בשושלת

כאשר מדובר באדמו"ר המרכזי

אזי הוא קיבל את התואר השני או השלישי

ראה ערך הרב ישכר דב רוקח (השני), רבי שלמה הלברשטאם (השני), ואפילו הרב ישראל הגר סתם

אך כאשר מדובר באחד האדמו"רים הנוספים אז הוא מקבל לפי עיר מגוריו

ראה ערך הרב יהושע רוקח (בני ברק), הרב ישראל הגר (מונסי) ועוד

כאן כאשר שמו הוא האדמו"ר מסא"ג י-ם, וכך הוא מכונה על ידי כולם, אין סיבה לכנותו השני.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

במקרה ערכתי היום את הערכים רבי דב הכהן קוק והרב דב קוק, ושם הסתפקו בכך שזה הרב וזה רבי והוסיפו פירוש נוסף.

לדעתי גם כך אפשר לעשות זאת, ולא צריך סוגריים בכלל

ספרא (שיחהתרומות)

צריך לשנות גם שם.

תואר אינו יכול להיות מבדיל.

כי המחפש לא מודע בכלל להבדל האזוטרי הזה.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

ספרא, ברוך אומר ועושה. בוא נראה איזה סוגריים תוסיף שם

דויד (שיחהתרומות)

מסכים שצריך לשנות גם שם.

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)
מרדכי עציון (שיחהתרומות)

איכא מאן דאמר, תפתח דיון בדף השיחה של אחד מהנ"ל, כיוון שיש כמה אופציות וזה דורש דיון.

מטעמים (שיחהתרומות)

לדעתי,

ירושלים. פשיטא.

זעירא (שיחהתרומות)

לדעתי השני

ספרא (שיחהתרומות)
דוב פרח (שיחהתרומות)
קובנא (שיחהתרומות)

הרב מרדכי שלום יוסף פרידמן (ירושלים)

כמעין המתגבר (שיחהתרומות)

ירושלים. אם כותבים השני, רק אם הקורא יודע מי הוא הראשון הוא יוכל לידע שזה השני, אבל אם אינו יודע מי הוא והוא רוצה לקרוא ערך על אותו אדם ששמע עליו אינו יודע אם הוא הראשון או השני.

חסיד אחד (שיחהתרומות)

אני חושב ירושלים

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

חלף שבוע מתחילת הדיון

מתייג את מקוה

מקוה (שיחהתרומות)

בוצע

יהושע העשיל (שיחהתרומות)

לדעתי אין שום סיבה לקרוא לו השני אם הוא אינו הממשיך של אביו.

השני זה רק כאשר ישנם שני רבי'ס באותה שושלת שנושאים את אותו השם. מה שאין במקרה זה.

סאדיגורה ירושלים היא חסידות חדשה לכל דבר.

משי (שיחהתרומות)

קודם כל זה לא חסידות חדשה זהו המשך של השלשלת של סאדיגורה

סאדיגורה הוא שם החסידות רק המרכז החסידות נמצא בירושלים

והוא בן ונכד לשלשלת סדיגורה הוא ממלא מקום אבותיו

לכן צריך לקרוא לו השני

אליהו הנביא (שיחהתרומות)

ממי צריך לגאול בית כנסת בארץ ישראל שרשום ע"ש ריז'ין?.

איציק 1 (שיחהתרומות)

זה מקנה להם את הבנין?

לבי במערב (שיחהתרומות)
אליהו הנביא (שיחהתרומות)

לא מתאים בזה לשון גאולה, אלא לשון 'בניה'...

איש גלילי (שיחהתרומות)

גאולה מידי חצר אחרת הסוברת שבית הכנסת שייך לה...

אליהו הנביא (שיחהתרומות)

אבל זה לא נגאל למעשה...

איש גלילי (שיחהתרומות)

אין לי מושג איפה זה בדיוק אוחז, אבל משהו התקדם, והראיה שהתחילו לבנות.

אליהו הנביא (שיחהתרומות)

עד כמה שזכור לי יש כאן איזה ממ"נ, אם הביה"כ בסא"ג גופא, שייך בעצם לחצה"ק סא"ג, נמצא תפאר"י שייך לבאיאן כנשיאות ארץ ישראל וכו'.

לא כן?

יש ערך על תפארת ישראל?

איש גלילי (שיחהתרומות)

אינני בקי בסבך הדיונים הללו, והם גם לא כל כך מעניינים אותי. לבי כואב שבית הכנסת חרב כבר יותר משבעים שנה, וכבר חמשים ושלש שנה שיכלו לבנותו, ובסמוך אליו נמצאת התִפלה הקראית על תלה בנויה. ולכן אני שמח לראות שסוף סוף בונים אותו מחדש (גם את ה"חורבה" השאירו עשרות שנים בשממונה, ולבנו כאב ודאב כל היום).

ודאי שיש ערך על בית הכנסת תפארת ישראל.

עמוס חדד (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

על סמך מה קבעת וקבעו כולם שהוא נספח? יש מקורות כלשהן חוץ מרכילויות וחצאי שמועות. אני קראתי בעיון את המכתב של הבית דין של הרבנית ושל כל האחים. ואני לא מבין בכלל את הדיון. יש שלשה אדמורי"ם 1 אדמור מסדיגורה ירושלים. 2 אדמור מסדיגורה לונדון. 3 אדמור מסדיגורה בני ברק. ובמחילה במכתב זה כתוב בסדר הזה.

היה מצופה מכל יהודי חרדי ירא שמים בשלפחות בפרשת שופטים יזכור מה הוא מצות עשה דאו' ומה הוא אפילו לא מנהג.

עיר האבות (שיחהתרומות)

למיטב ידיעתי הכתרתו מסתכמת במכתב המאשר לו להתעטר באדמו"רות וערך בהמכלול...

מקוה (שיחהתרומות)

זה לא אישי ח"ו. רק שפשוט נוצרה אוירה שנמשכת אחרי לבלרים מחפשי אקשן. שיצרו מהומה על לא מאומה. כולם איבדו פרופורציה. מדובר בחסידות בת 750 בעלי זכות בחירה לכל היותר. עכשיו תעשו חשבון לבד כמה משפחות זה...

עיר האבות (שיחהתרומות)

בהחלט על פי מטה הקהילות באגודת ישראל יש להם 751 קולות שהם בערך 300-350 משפחות, אך אין קשר בין גודל החסידות לבין המהומה, ישראל מדינה קטנה וכל העולם עסוק בה.

העולם החסידי התרגל בעשור האחרון (נדבורנא, ויזניץ, ויזניץ מונסי, סקולען וכו') שאין מושג מחלוקת אחרי פטירת אדמו"ר, כעת נוכחנו לראות שזה לא בדיוק כך...

ספרא (שיחהתרומות)

לכאורה אנו צריכים לתת לזמן לעשות את שלו

ואז יוברר מי הוא אדמו"ר ומי לא,

ולמי מגיע ערך ולמי לא,

ומי הוא האדמו"ר השמיני ומי הוא אדמו"ר בדור השמיני

יושב פלשת (שיחהתרומות)

אכן, עם הזמן נהיה יותר חכמים.