רכבת אוקטובר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית חברה מסחרית ריקה. רכבת אוקטובררוסית: Октябрьская железная дорога) הוא שמה של מפעילת תחבורת הרכבות בצפון-מערב רוסיה, המהווה חלק מחברת הרכבות הלאומית ברוסיה, והיא הרכבת הוותיקה ביותר ברוסיה ופועלת ברציפות מאז 2 באוגוסט 1837. המסילה משתרעת מתחנת לנינגרד במוסקבה בדרום למורמנסק שמעבר לחוג הארקטי בצפון. מטה החברה בסנקט פטרבורג.

הרכבת הראשונה ברוסיה המחברת את סנט פטרסבורג לצארסקויה סלו, 27.9 קילומטרים אורכה הוזמן בשנת 1837 והייתה חלק ממסילת הרכבת אוקטיברסקאיה. כך גם הרכבת מוסקבה - סנקט פטרבורג, היא השנייה הוותיקה ביותר ואחד הקווים העמוסים ביותר ברוסיה, מאז נפתח הקו בשנת 1851. מסילת הברזל כוללת גם את הקו הראשי לטאלין (עד גבול אסטוניה) ומספקת את קו הרכבות מאסטוניה לסנקט פטרבורג, בשיתוף פעולה עם חברת GoRail האסטונית.

הרכבת נקראה בשנת הקמתה רכבת צארסקויה סלו ולאחר מכן נקראה בשם רכבת ניקולאי. לאחר פרוץ מהפכת אוקטובר נקראה בשם רכבת לנינגרד ולאחר מכן רכבת אוקטובר, על שם המהפכה שפרצה באוקטובר, ישנם דיונים לשינוי שמה שוב אך אלה טרם התגבשו לכדי מימוש.

קווי הרכבת

תיאור

אורך מסילת הברזל של רכבת אוקטובר מגיע ל-13,323.762 קילומטרים.

כל קטעי הרכבת של רכבת אוקטובר, למעט קטע סביר-מורמנסק וקטע בבאייבו-קוסטה, הם קווי חשמל עם זרם ישר ישיר של 3 קילוואט. קטעי סביר-מורמנסק ובבאייבו-קוסטה הם קווי חשמל עם זרם חלופי של 25 קילוואט.[דרוש מקור]

המסלול העיקרי של מסילת אוקטובר עוקב אחר מסילת הרכבת ההיסטורית ניקולאייבסקאיה. קטע קטן יותר מתחבר בקו וישרה - בורגס.

קו הרכבת המודרני פועל מצפון לדרום ממורמנסק למוסקבה (באורך של למעלה מאלפיים ק"מ), עם יותר מ-900 ק"מ שנמצאים מעבר לחוג הארקטי. במערכת התובלה של אזור צפון-מערב ברוסיה, הרכבת היוותה 75% מתעבורת המטען ו-40% מתנועת הנוסעים.[דרוש מקור]

בשנת 2009 מספרם של עובדי רכבת אוקטובר הגיע ל-69,781 איש. בשנת 2010, היו 655 תחנות רכבת לאורך המסלול, 31 מחסני קטרים וקרונות (כולל מחסני תיקון, תפעול ומחזור רכבות), 24 מחסני קרונות (כולל תחנות תיקון ותחזוקה), 39 תחנות תיקון מסילה, 23 תחנות איתות, ריכוז, שילוב ותקשורת, 13 עמדות חשמל, 11 מבנים אזרחיים לאספקת מים ותברואה, 3 תקני טיפול במטען. בעקבות הרפורמות המתמשכות בחברת הרכבות הרוסית, מספר מחלקות משנה עשויות לשנות את שמן, אך שינוי שכזה טרם בוצע.

מסילת הברזל של רכבת אוקטובר עוברת בשטחן של אחד-עשר מחוזות בפדרציה הרוסית - לנינגרד, פסקוב, נובגורוד, וולוגדה, מורמנסק, טבר, מוסקבה, פרברי ירוסלב, מוסקבה וסנקט פטרבורג, רפובליקת קרליה, ובחלקה דרך אסטוניה, לטביה ובלארוס.

הובלת סחורות משולבת של סחורה ומים (כולל ייבוא ייצוא) מתבצעת דרך נמלי סנקט פטרבורג ומורמנסק, נמלי הים הלבן (קנדאלאשה, ויטינו, קם, בלומורסק) ותעלת הים הלבן-בלטי (על קו מדוויז'יגורסק-בלומורסק).

הובלות נוסעים בפרברים בטווח הכבישים מבוצעות על ידי חברות הנוסעים הפרבריות צפון-מערב ומוסקבה-טבר. הקו העיקרי של הרכבות "סנקט פטרבורג - מוסקבה" מרגע הבנייה ועד ימינו הוא אחד הקווים העמוסים ביותר ברוסיה. בשנות השמונים החליטה הנהגת ברית המועצות לארגן תחבורה במהירות גבוהה. כתוצאה מכך הפך המסלול מסנקט פטרבורג למוסקבה למסילת הרכבת המהירה הראשונה והיחידה בברית המועצות.

מאז 2009 רכבת אוקטובר מפעילה בקו סנקט פטרבורג - מוסקבה רכבות מהירות מדגם ספסאן.

חטיבות החברה

  • חטיבת הרכבת במוסקבה
  • חטיבת הרכבות במורמנסק
  • חטיבת הרכבות בפטרוזוודסק
  • חטיבת הרכבת של סנקט פטרבורג
  • חטיבת הרכבת סנקט פטרבורג-ויטבסק
  • חטיבת הרכבת וולחובסטרוי

רכבת אוקטובר הקטנה היא מסילת ברזל צרה בסנקט פטרבורג הפועלת מאז 1948 וכוללת את התחנות אוזיורנאיה, יוני ו-פיונרסקאיה ומהווה רכבת ילדים.[1]

מגמות עסקיות

בשנת 2009 הובילה רכבת אוקטובר 218.3 מיליון טון מטען, 181.6 מיליון איש (למרחקים ארוכים - 22.1 מיליון, בתחבורת הפרברים - 159.5 מיליון איש). בשנת 2011 מספר הנוסעים שהועברו דרך תשתית רכבת אוקטובר היה למעלה מ-134 מיליון ו-183 אלף, שהם 1.4 מיליון יותר מאשר בשנת 2010. מתוכם 118.6 מיליון נוסעים הועברו בתחבורה פרברית, בנסיעה למרחקים ארוכים - בערך 17 מיליון.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רכבת אוקטובר בוויקישיתוף
  • (ברוסית)

הערות שוליים

  1. ^ "Малая Октябрьская железная дорога". Railways750.narod.ru. 1948-08-27. נבדק ב-2012-06-03.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0