מסילות הברזל הרוסיות
שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית
שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה ממשלתית |
מייסדים | גנאדי פאדייב |
תקופת הפעילות | 2003–הווה (כ־21 שנים) |
מיקום המטה | מוסקבה, רוסיה |
משרד ראשי | מטה משרד הרכבות הרוסי |
שליטה בחברה | משרד התחבורה |
בעלות | הפדרציה הרוסית |
ענפי תעשייה | תחבורה, הובלת מטענים |
אנשי מפתח | אולג בלוזרוב (נשיא) |
עובדים | 836,000 (2014) |
RZD.ru |
מסילות הברזל הרוסיות (ברוסית: Российские железные дороги), הידועה גם כ"חברת הרכבות הממשלתית של רוסיה RZD", היא חברה ממשלתית המפעילה את התחבורה המסילתית ברוסיה. זוהי החברה הגדולה ברוסיה בתחום. החברה עוסקת בשינוע נוסעים ומטען באמצעות רכבות ואחראית גם על הפעלת תחנות הנוסעים ותחנות טעינת משא וכן על תכנון ופיתוח תשתיות הרכבת במדינה.
נשיא החברה הוא אולג בלוזרוב ולפניו שימש בתפקיד ולדימיר יאקונין.
החברה הוקמה ב-18 בספטמבר 2003 מתוך משרד הרכבות של רוסיה והחלה לפעול כמפעילת רשת הרכבות החל מ-1 באוקטובר 2003. ב-9 במארס 2004 משרד הרכבות פורק.
בנפרד מהחברה פועלות חברות רכבות עצמאיות אחרות כדוגמת רכבות ימאל (Ямальская железнодорожная компания), חברת הרכבות של יקוטיה (Железные дороги Якутии) וחברת הרכבות של חצי האי קרים (Крымская железная дорога).
היסטוריה
הממשלה באימפריה הרוסית החלה לדון בהקמת מסילות ברזל ברוסיה כבר מתחילת המאה ה-19, כשהבסיס להקמת גוף לניהול רכבות ברוסיה הייתה מחלקת הקישור הימי (Департамент водных коммуникаций) שהוקמה ב-1789 על פי צו קיסרי של פאבל הראשון. את הארגון ניהל ניקולאי רומיאנצב גם כשזה הפך ב-1809 למינהל התחבורה והוא כיהן כשר התחבורה הקיסרי. באותה שנה הוא הביא להקמת מכון התחבורה הצבאי.
מסילות הברזל הראשונות ברוסיה הונחו לראשונה בשנות 1830. ב-1834 הגיע לביקור ברוסיה המהנדס האוסטרי, פרנץ אנטון פון גרסטנר שהציע לקיסר ניקולאי הראשון להקים קו רכבת. ב-1836 הצאר הורה להקים את קו הרכבת סנקט פטרבורג-צארסקויה סלו. העבודות על בניית הקו נמשכו עד סוף 1837 ובקיץ אותה שנה יצאה לדרך הרכבת הרוסית הראשונה.
משרד הרכבות של רוסיה הוקם ב-15 ביוני 1864 כיורש מחלקת הרכבות של משרד התחבורה שהוקמה ב-1842. המשרד פעל ברציפות עד שנת 1917 עת פורק והוחלף על ידי הקומיסריון העממי לענייני תחבורה. עד שנת 1932 בוצעו שינויים רבים בתשתית מסילות הברזל ואלה היו באחריות משרד התחבורה הסובייטי. בשנת 1954 הוקם המשרד לבניית התחבורה שהפך לתאגיד טרנססטרוי.
בשנת 1991 משרד התחבורה הסובייטי פורק ומשרד הרכבות של רוסיה הוקם מחדש בתור הגוף האחראי להפעלת מסילות הברזל. בשנת 2003 המשרד פורק והוחלף על ידי חברת מסילות הברזל הרוסיות.
חברות בת
תחום פעילות | חברה | אזורי פעילות | משרד ראשי |
---|---|---|---|
נוסעים | רכבות מערב סיביר Восточно-Сибирская железная дорога |
בוריאטיה, מחוז אירקוטסק, עבר הבייקל | אירקוטסק |
רכבות גורקי Горьковская железная дорога |
מחוז ניז'ני נובגורוד, מחוז וולגוגרד, מחוז ולדימיר, מחוז מוסקבה, מחוז קירוב, מחוז ריאזאן, מורדוביה, צ'ובשיה, אודמורטיה, טטרסטן, מארי אל, בשקורטוסטאן, מחוז פרם | ניז'ני נובגורוד | |
רכבות המזרח הרחוק Дальневосточная железная дорога |
מחוז חברובסק, מחוז פרימוריה, יקוטיה, מחוז אמור, מחוז סחלין, המחוז היהודי האוטונומי | חברובסק | |
רכבות עבר הבאיקל Забайкальская железная дорога |
עבר הבייקל, מחוז אמור | צ'יטה | |
רכבת מערב סיביר Западно-Сибирская железная дорога |
מחוז אומסק, מחוז נובוסיבירסק, מחוז קמרובו, מחוז טומסק ומחוז אלטאי | נובוסיבירסק | |
רכבות קלינינגרד Калининградская железная дорога |
מחוז קלינינגרד | קלינינגרד | |
רכבות קרסנויארסק Красноярская железная дорога |
מחוז קרסנויארסק, מחוז קמרובו, חקסיה, מחוז אירקוטסק | קרסנויארסק | |
רכבות קובישב Куйбышевская железная дорога |
בשקורטוסטאן, טטרסטן, מורדוביה, מחוזות ריאזאן, פנזה, טמבוב, אוליאנובסק, סמרה, אורנבורג וצ'ליאבינסק | סמרה | |
רכבות מוסקבה Московская железная дорога |
העיר מוסקבה ומחוזות מוסקבה, בריאנסק, קלוגה, קורסק, טולה, מערב מורדוביה, מחוז בלגורוד, מחוז ולדימיר, מחוז ליפצק | מוסקבה | |
רכבות אוקטובר Октябрьская железная дорога |
סנקט פטרבורג ומוסקבה, מחוזות מוסקבה, לנינגרד, וולוגדה, פסקוב, טבר, נובגורוד, מורמנסק ויארוסלבל | סנקט פטרבורג | |
רכבות הוולגה Приволжская железная дорога |
מחוז סרטוב, מחוז וולגוגרד, מחוז אסטרחן, מחוז אוליאנובסק, מחוז רוסטוב, מחוז סמרה וקזחסטן | סרטוב | |
רכבות סברדלובסק Свердловская железная дорога |
מחוז פרם, מחוז סברדלובסק, מחוז טיומן, אודמורטיה, מחוז אומסק, ימלו-ננץ, חנטי מנסייסק | יקטרינבורג | |
רכבת הצפון Северная железная дорога |
ארכנגלסק, איבנובו, קוסטרומה | יארוסלבל | |
רכבות צפון הקווקז Северо-Кавказская железная дорога |
קלמיקיה, דאגסטן, צ'צ'ניה, אינגושטיה, אדיגיה, מחוז סטברופול, צפון אוסטיה, מחוז רוסטוב, קברדינו-בלקריה, קאראצ'אי-צ'רקסיה | רוסטוב על הדון | |
רכבות דרום מזרח רוסיה Юго-Восточная железная дорога |
מחוז וורונז', מחוז בלגורוד, מחוז רוסטוב, מחוז קורסק, מחוז ריאזאן, מחוז וולגוגרד, מחוז ליפצק, מחוז טמבוב, מחוז טולה, מחוז סרטוב, מחוז פנזה ומחוז לוהנסק באוקראינה | וורונז' | |
רכבות דרום אוראל Южно-Уральская железная дорога |
מחוז קורגאן, מחוז אורנבורג, מחוז צ'ליאבינסק, מחוז סמרה, מחוז סברדלובסק, מחוז סרטוב, בשקיריה | צ'ליאבינסק | |
חברת הנוסעים הפדרלית Федеральная пассажирская компания | כל המדינה | מוסקבה | |
רכבות דרום הקווקז Южно-Кавказская железная дорога, Հարավկովկասյան Երկաթուղի |
ארמניה (באמצעות חברת הרכבות הארמנית, Հայկական երկաթուղի) | ירוואן | |
אארואקספרס Аэроэкспресс |
מוסקבה (קישור רכבות בין מרכז העיר לנמלי התעופה) | מוסקבה | |
משא | חברת המשא הפדרלית Федеральная грузовая компания |
כל המדינה | יקטרינבורג |
חברת המשא הראשונה Первая грузовая компания |
כל המדינה | מוסקבה | |
טרנסקונטיינר Трансконтейнер |
כל המדינה | מוסקבה | |
תקשורת | טרנסטלקום ТрансТелеКом |
כל המדינה | מוסקבה |
בנייה | RZD סטרוי РЖДстрой |
כל המדינה | מוסקבה |
בטלטרנס Бетэлтранс |
כל המדינה | מוסקבה |
הנהלת החברה
מחזיקת המניות היחידה בחברה היא ממשלת הפדרציה הרוסית, הממנה ומפטרת את נשיא החברה וחברי הדירקטוריון.
יו"ר הדירקטוריון
- ויקטור כריסטנקו (2003 - 2004)
- אלכסנדר ז'וקוב (2004 - 2011)
- קיריל אנדרוסוב (2011 - 2015)
- ארקדי דבורקוביץ' (2015 - )
נשיאי החברה
- גנאדי פאדייב (2003 - 2005)
- ולדימיר יאקונין (2005 - 2015)
- אולג בלוזרוב (2015 -)
ראו גם
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: מסילות הברזל הרוסיות |
- rzd.ru - אתר האינטרנט של מסילות הברזל הרוסיות
22243554מסילות הברזל הרוסיות