פורטל:פסיכולוגיה/ענפים/אוסף

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
1

פסיכולוגיה חברתית היא תחום העוסק בקשר בין הפרט לחברה, ומצוי בעמדת ביניים בין הפסיכולוגיה לסוציולוגיה. חוקרים בתחום בודקים את השפעת הזולת על מחשבותיו, רגשותיו, והתנהגותו של הפרט. נחקרת השפעתם של אנשים אחרים על ההתנהגות הן כאשר הם נמצאים בנוכחות הפרט והן כשאינם נוכחים. המחקר המדעי בתחום בודק התנהגויות של הפרט במסגרות חברתיות שונות, תוך איסוף נתונים אמפיריים והבנה של תהליכי השפעה הדדיים ומתמשכים בין הפרטים בחברה.

נושאי מחקר בתחום: קוגניציה חברתית • קבוצה חברתית • עמדות ושינוי עמדות • השפעה חברתיתהטיות קוגניטיביותסטריאוטיפים ודעות קדומות • יחסים בין אישיים • אלימותאלטרואיזםמנהיגותפרסום

תאוריות בולטות: תאוריית הייחוסדיסוננס קוגניטיבימוקד שליטה

חוקרים בולטים: לאון פסטינגרסטנלי מילגרםסולומון אשדריל בםאלברט בנדורה

ניסויים מפורסמים: ניסוי הכלא של זימברדוהניסוי של מילגרםניסוי בנדורהניסוי הקונפורמיות של אש

עריכה | תבנית | שיחה
2
פסיכולוגיה של האישיות

פסיכולוגיה של האישיות היא ענף בפסיכולוגיה החוקר את אישיות האדם וההבדלים הבין-אישיים. אישיות היא מכלול התכונות הנפשיות הנרכשות והמולדות המכתיבות את התנהגותו, מחשבותיו ותחושותיו של הפרט, במצבים בהם פרטים אחרים לא בהכרח יתנהגו, יחשבו ויחושו כמותו. תחום הפסיכולוגיה של האישיות עוסק בהרכבת דיוקן קוהרנטי של אדם והתהליכים הפסיכולוגיים העיקריים שלו, בבדיקת ההבדלים בין אנשים באישיותם, ובבחינת האופי והטבע האנושי וכיצד בני האדם דומים אחד לשני.

נושאי מחקר בתחום: פסיכולוגיית התכונותטיפולוגיהמבחני אישיותמזג

תאוריות בולטות: חמש התכונות הגדולות 16 גורמי האישיות של קאטלמופנמות - מוחצנותמקור שליטה

חוקרים בולטים: גורדון אולפורטזיגמונד פרוידקרל גוסטב יונגהאנס אייזנקריימונד קאטל

עריכה | תבנית | שיחה
3

טיפול בהבעה ויצירה הוא ענף מתחום הפסיכותרפיה המציע דרכים בלתי מילוליות וסימבוליות לביטוי עצמי, רגשי ותחושתי. מטרת הטיפול יכולה להיות אבחון, הדרכה, הנחיה, הפעלה וייעוץ בתחומים שונים של פעילות יוצרת ושל הבעה עצמית, שלא לצורך הפקת תועלת או השגת מטרות אסתטיות. כמו כן, עוסק הטיפול בהבעה ויצירה באבחון וטיפול נפשי בבני אדם הלוקים בהפרעות נפשיות, נפשיות-אורגניות, בקשיים רגשיים, התפתחותיים וחברתיים.

ככל טיפול פסיכולוגי, תפקיד הטיפול הוא סיוע בהתמודדות בפני משברים, הפרעות ומצוקות נפשיות, אך בניגוד לטיפול פסיכולוגי שהאמצעי המרכזי בו הוא דיבור, הוא מאפשר שילוב של הבעה מילולית והבעה אמנותית בתנועה, אמנות, ריקוד, מוזיקה וכדומה. בשל העיסוק ביצירה ועשייה, הטיפול בהבעה ויצירה מתמקד לא פעם בכוחות האדם, ובפוטנציאל הקיים שבו. להבדיל מטיפול פסיכולוגי באמצעות דיבור בלבד, טיפול בהבעה ויצירה מתבצע לא על ידי פסיכולוגים, אלא על ידי מטפלים בעלי הכשרה ייחודית לטפל בתחום אמנותם.

הטיפול משתמש באמנויות כדי לחשוף ולהבין תהליכים נפשיים, ומספק סביבה שבה יכולים רגשות מודחקים ולא מודעים לעלות על פני השטח.

עריכה | תבנית | שיחה
4 פסיכולוגיה קלינית היא ענף בפסיכולוגיה העוסק בניתוח ופתרון בעיות נפשיות. היא כוללת מחקר מדעי ויישום של הפסיכולוגיה, למטרות הבנה, מניעה וסיוע במצוקה או חוסר תפקוד פסיכולוגי, וקידום התפתחות אישית והרגשת מיטביות.

עיסוקים מרכזיים בעבודת הפסיכולוג הקליני הם הערכה פסיכולוגית וטיפול פסיכולוגי, אם כי פסיכולוגים קליניים מעורבים גם במחקר, הוראה, ייעוץ, עדות משפטית ופיתוח פרויקטים.

פסיכולוגים קליניים נחשבים כיום למומחים בפסיכותרפיה, ולעיתים קרובות הם מוכשרים ומומחים באחד מארבעה תחומים עיקריים - טיפול פסיכודינמי, טיפול הומניסטי, טיפול התנהגותי וקוגניטיבי, וטיפול משפחתי או מערכתי.

עריכה | תבנית | שיחה
5

פסיכולוגיה חינוכית היא ענף של הפסיכולוגיה העוסק בחקר תהליכים חינוכיים מנקודת מבט של הפרט המתחנך או של הפרט במסגרת החינוכית, יעילות הפעילות החינוכית, הפסיכולוגיה של ההוראה והפסיכולוגיה החברתית של בתי ספר כמסגרות ארגוניות.

באירופה ובישראל מוכרים העוסקים בתחום זה בשם פסיכולוג חינוכי, בעוד בארצות הברית הם ידועים כפסיכולוג בית-ספר. בישראל, הפסיכולוגים החינוכיים עובדים בבתי הספר וגני הילדים ברחבי הארץ, במסגרת הרשויות המקומיות, וכפופים לאגף שפ"י של משרד החינוך.

ענף זה מתמקד גם במערכת יחסי הגומלין בין הפרט ובית הספר, ועוסק במצבם ובתחושותיהם הלימודיות, החברתיות והרגשיות של ילדים ובני נוער בסביבה הבית-ספרית. בנוסף, הפסיכולוגיה החינוכית עוסקת במגוון בעיות אצל הפרט, באמצעות עבודה ייעוצית ואבחונית מול הילד, הדרכת הורים וייעוץ לצוותים חינוכיים.

עריכה | תבנית | שיחה
6

פסיכולוגיה ארגונית, שידועה גם בשם פסיכולוגיה תעשייתית או פסיכולוגיה תעסוקתית, היא ענף בפסיכולוגיה שעוסק ביישום תאוריות, מחקר ושיטות התערבות פסיכולוגיות בקבוצות וארגונים מוכווני-משימה, במקומות עבודה או במסגרות אחרות.

פסיכולוגים ארגוניים שואפים לשיפור הפרודוקטיביות של הארגון, תוך שמירה על בריאות פיזית ונפשית מיטבית של העובדים בו. הפסיכולוגים לרוב עובדים במחלקת משאבי אנוש בארגון אליו הם שייכים, אך אחרים עובדים כיועצים עצמאיים מחוץ לארגון או כחוקרים באקדמיה.

נושאי מחקר בתחום: יחסי עבודה • מנהיגותניהולהנעהמיון והשמת עובדים • הכשרה מקצועית • פיתוח ארגונישינוי ארגוניהתנהגות ארגונית • עבודה ומשפחה

עריכה | תבנית | שיחה
7
הפסיכוביולוגיה עוסקת בין השאר בתהליכים נפשיים שמשותפים לבעלי חיים ולאדם

פסיכוביולוגיה הוא ענף בפסיכולוגיה המתמקד בחקר התהליכים הביולוגיים העשויים להסביר את ההתנהגות, בעיקר התהליכים המתרחשים במוח ובמערכת העצבים.

חוקרי פסיכוביולוגיה עוסקים לעתים קרובות בתהליכים נפשיים והתנהגותיים המשותפים לבעלי חיים ולאדם, ובודקים אותם בין השאר באמצעות ניסויים בבעלי חיים. במהלך השנים התפתחו שיטות מחקר שאפשרו לפסיכוביולוגים לעסוק גם במחקר בבני אדם, ולפיכך רבים מהם עוסקים גם בנושאי מחקר קוגניטיביים ורגשיים שונים.

תחומי דעת שנחשבים קרובים לפסיכוביולוגיה, הם למשל פסיכולוגיה השוואתית, פסיכולוגיה אבולוציונית, ביולוגיה אבולוציונית ונוירופסיכולוגיה.

תחומי מחקר בולטים: חישהתפיסההנעהלמידהזיכרוןשינהרגששפהחשיבהקבלת החלטותמודעות

חוקרים בולטים: ויליאם ג'יימסניקולאס טינברגןקונראד לורנץקרל פון פרישדייוויד הובלטורסטן ויזלרוג'ר וולקוט ספריג'ורג' ואלדלינדה באק

עריכה | תבנית | שיחה
8
-
הוספה
9
-
הוספה
10
-
הוספה
11
-
הוספה
12
-
הוספה
13
-
הוספה
14
-
הוספה
15
-
הוספה
16
-
הוספה
17
-
הוספה
18
-
הוספה
19
-
הוספה
20
-
הוספה
21
-
הוספה
22
-
הוספה
23
-
הוספה
24
-
הוספה
25
-
הוספה
הדף באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0