מטוס ראש הממשלה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
"כנף ציון"
Il-official-plane-test-flight 3 825x515.jpg
"כנף ציון" בטיסת המבחן
מאפיינים כלליים
סוג בואינג 767-300ER מוסב (מטוס נוסעים רחב גוף)
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית  ארצות הברית
ישראלישראל  ישראל
יצרן ארצות הבריתארצות הברית בואינג (דגם מקורי)
ישראלישראל התעשייה האווירית לישראל (הסבה ומיגון)
טיסת בכורה 6 ביוני 2000[1]
יחידות שיוצרו 1
משתמש ראשי ישראלישראל ראש ממשלת ישראל ונשיא מדינת ישראל
מחיר כ-400 מיליון ש"ח
ממדים
אורך 54.9 מטרים (180 רגל)
מוטת כנפיים 47.6 מטרים (156 רגל)
ביצועים
מהירות שיוט 850 קמ"ש
טווח טיסה מרבי 11,070 ק"מ
המטוס לפני טיסת מבחן, באוקטובר, 2019

כנף ציון הוא כינוי של מטוס הצפוי לשמש כמטוסם הרשמי של ראש ממשלת ישראל ושל נשיא מדינת ישראל, בעת ביקוריהם הרשמיים מחוץ לגבולות ישראל (כעשר טיסות בשנה[2]). זהו מטוס נוסעים מדגם בואינג 767, שבעת רכישתו בידי מדינת ישראל היה בן כ-20 שנה, והוא נמצא בהשבחה בישראל ועדיין אינו מבצעי[3]. ב-3 בנובמבר 2019 ערך המטוס את טיסת הניסוי הראשונה שלו[4].

ההחלטה על רכישת המטוס

ראשי מדינות אחדים, בהם נשיא ארצות הברית, נשיא צרפת וקנצלר גרמניה, טסים במטוסים בבעלות המדינה שהם ייעודיים לצורכיהם[5] מתוך שיקולים הקשורים בביטחון לאומי בעיקר. שיקול נוסף הוא הרצון להימנע מתלות בחברות תעופה מסחריות, שיש להן אילוצים שונים, כגון מבנה המטוס וגודלו, היעדר תקשורת לוויינית מוצפנת עם מדינת האם, זמינות מטוסים ועוד. זאת ועוד, השימוש באחד ממטוסיה של חברת תעופה גורר עלות כספית גבוהה עבור המדינה וכרוך בהשבתת המטוס למספר ימים במהלך אותן נסיעות. עם זאת, ישנם ראשי מדינות, ובהם ראש ממשלת הממלכה המאוחדת ונשיא סין, הטסים בחברות תעופה מסחריות[5].

לאורך שנים טסו ראשי מדינת ישראל לביקורים רשמיים בחו"ל באמצעות מטוסי בואינג 707 של חיל האוויר (ששימשו את החיל גם למטרות אחרות - טיסות תובלה ארוכות טווח ולוחמה אלקטרונית[6]) וכן במטוס ביון מסוג גולפסטרים 5 של החיל[7]. בנוסף, השתמשו לעיתים במטוס חכור, של חברת אל על, או במטוס של חברת ארקיע[8]. בשנות ה-80 של המאה ה-20 השתמשו ראשי הממשלה ושרי החוץ גם במטוס וסטווינד תוצרת התעשייה האווירית לישראל[9][10]. הסדרים אלו לא הניחו את דעתו של שירות הביטחון הכללי, שטען לליקויים בכל הקשור לאבטחת ראש הממשלה [11].

ועדת גולדברג, בראשותו של השופט בדימוס אליעזר גולדברג, הוקמה ב-15 בדצמבר 2013 במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. חברי הוועדה היו מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל') עידו נחושתן, וסגנית נשיא לשכת רואי חשבון בישראל, רו"ח איריס שטרק. בפני הוועדה הופיעו 23 אישים, ובהם ראש הממשלה, מנכ"לית בית הנשיא, ראשי המוסד, השב"כ, המטה לביטחון לאומי (מל"ל) והחשבת הכללית במשרד האוצר[12]. הוועדה קבעה כי "די בחסרונות כמו תקשורת ואבטחת המטוס הקיימים כיום במטוסים הנחכרים לטיסות מסוימות ואשר יהיו קיימים באותה מידה אם תהיה התקשרות ארוכת טווח עם חברת תעופה, כדי להצדיק מסקנה בדבר קיומו של צורך לרכוש מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה"[13]. הוועדה ציינה כי "עמדת השב"כ, הרואה חשיבות יתרה בכך שהמטוס ישמש לנסיעות הנשיא וראש הממשלה בלבד, ולא ייעשה בו שימוש לביצוע משימות שוטפות אחרות, מקובלת על הוועדה"[12].

ב-4 במאי 2014 אימצה הממשלה את דו"ח ועדת גולדברג[14].

מנגד, ההחלטה ספגה ביקורת ציבורית על העלות[15]. דווח גם כי נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר כי הוא מעדיף לטוס בטיסות מסחריות שבהן ישנו מגע עם הציבור[16].

באוגוסט 2020 הורה משרד ראש הממשלה לתעשייה האווירית לקרקע את המטוס[17].

תקציב

באוגוסט 2015 אישר הקבינט המדיני-ביטחוני למטוס תקציב של 729 מיליון ש"ח, מתוכם 393 מיליון ש"ח לרכישה והקמה ו-336 מיליון ש"ח לתפעול ותחזוקה במשך חמש שנים[18].

לקראת אישור תקציב המדינה בדצמבר 2016, ביקש ראש הממשלה תוספת של 178 מיליון ש"ח שחלקו מוקצה לענייני המטוס. העלות המשוערת של המטוס לפני מיגונו היא 50 מיליון דולר אמריקני[19][20].

בנובמבר 2018 אושרה תוספת נוספת של 60 מיליון ש"ח, שנומקה ב"גידול בעלויות הטיסות, לעומת שנים קודמות שנובע, ממספר רב של טיסות ליעדים מורכבים כמו ארצות הברית, רוסיה והודו, וכן מנסיעות שכללו מספר יעדים כמו: גרמניה, צרפת ובריטניה"[21].

בתחילת 2020 ביקש ראש הממשלה להוסיף מינוי של מנהל למטוס, בעלות של מאות אלפי שקלים חדשים בשנה.[22]

המטוס

המטוס בעת שהיה בשירות חברת קוואנטס באוסטרליה

ב-22 ביולי 2016 נחת המטוס לראשונה בישראל[23], לתהליך של שדרוג, שיפוץ והתאמה[24], שנקבעו בסך של 400 מיליון שקל חדש לפי החלטת הקבינט מ-2014[25]. עד לחשיפתו של המטוס בחודש אוקטובר 2019 לא פורסם מידע באשר לסוג המטוס, היקף המימון, התקדמות הפרויקט, מה צפוי להיות מותקן במטוס ומתי הוא יהפוך מבצעי ויוכנס לשימוש – מאחר שעל פי הנחיית הצנזורה הצבאית, נתונים אלה לא הותרו לפרסום[26][27]. כמו-כן, המטוס מצוייד במערכת הגנה מטילים "מגן רקיע"[28].

המטוס, מסוג בואינג 767-300ER אשר יוכל לטוס ללא הפסקה עד ארצות הברית, ברזיל או יפן[29], היה בעבר בשירות החברות קוואנטס ואוסטרליאן איירליינס (אנ') כשרישומו היה VH-OGV וטיסת הבכורה הייתה ב-6 ביוני 2000[1]. רישומו החדש הוא 4X-ISR,‏ 4X הוא תחילת כל רישום מטוס ישראלי, ISR הוא קיצור של מדינת ישראל, כלומר הוא מטוס רשמי של המדינה[4].

באמצעי התקשורת מקובל לכנות את המטוס "אייר פורס 1 הישראלי", כפרפרזה על שם מטוסו של נשיא ארצות הברית, אייר פורס 1.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 דף מידע על ההיסטוריה של המטוס, באתר Australian Airliners (נצפה ב-31 באוקטובר 2019)
  2. מוטי בסוק, צבי זרחיה, זוהר בלומנקרנץ, מומחים: נתניהו לא צריך מטוס צמוד כמו אובמה - אין לו הרבה לאן לטוס, באתר TheMarker‏, 4 במאי 2014
  3. איתי בלומנטל, בלעדי: תמונות ראשונות של מטוס ראש הממשלה, באתר ynet, 6 במרץ 2019
  4. 4.0 4.1 איתי בלומנטל, ה"אייר פורס 1" הישראלי המריא לטיסת מבחן ראשונה, באתר ynet, 3 בנובמבר 2019
  5. 5.0 5.1 עמית סגל, חדשות 2, ‏בקרוב: "אייר פורס 1" לראש הממשלה ולנשיא, באתר ‏מאקו‏‏, ‏17 במאי 2012‏
  6. אנשיל פפרלראש הממשלה דרוש בואינג יד שנייה במצב טוב, באתר הארץ, 16 בדצמבר 2013
  7. דיון בפורום הכולל צילום כתבה מודפסת מידיעות אחרונות, באתר פרש.
  8. דני שדה ושחר חי, רה"מ טס לחו"ל בארקיע: מטוס לאילת נחת בעובדה, באתר ynet, 13 ביוני 2013
    זוהר בלומנקרנץ‏, לראשונה: ראש הממשלה לא יטוס אל על, באתר וואלה! NEWS‏, 2 במאי 2002
  9. הפגישה כמעט התבטלה, מעריב (עיתון), 14 בספטמבר 1980
  10. פרס: עוד נשיא, מעריב (עיתון), 19 בדצמבר 1985
  11. כתבי ynet, המבקר: ליקויים חמורים באבטחת השב"כ וכישלון הסברתי, באתר ynet, 7 באוקטובר 2002
  12. 12.0 12.1 מוטי בסוק, צבי זרחיה, ועדת גולדברג: "אין מנוס" מלרכוש מטוס לרה"מ, אך לא יודעים אם זה כדאי כלכלית, באתר TheMarker‏, 1 במאי 2014
  13. מוטי בסוק, צבי זרחיה, הממשלה אישרה רכישת מטוס לראש הממשלה ולנשיא ובניית מעון לראש הממשלה, באתר TheMarker‏, 4 במאי 2014
  14. אימוץ עיקרי דו"ח הוועדה הציבורית לבחינת רכישת מטוס לנשיא המדינה ולראש הממשלה ולבניית משרד ראש הממשלה והמעון הרשמי לראש הממשלה (דו"ח ועדת גולדברג), באתר משרד ראש הממשלה.
  15. דף העצומה, באתר "עצומה".
  16. איתמר אייכנר, ריבלין: "אני לא צריך מטוס", באתר ידיעות אחרונות, 10 באוגוסט 2016.
  17. אורי משגבמשרד רה"מ הורה לתעשייה האווירית לקרקע את מטוס ראשי המדינה, באתר הארץ, 2 באוגוסט 2020
  18. צבי זרחיה, הקבינט נתן לנתניהו צ'ק פתוח של 729 מיליון שקל עבור ה"אייר פורס 1", באתר כלכליסט, 11 בדצמבר 2018
  19. עמרי מילמן, ראש הממשלה מבקש 178 מיליון שקל למטוס, באתר ynet, 20 בדצמבר 2016
  20. צבי זרחיה, מכה קלה בתקציב: נתניהו מבקש 180 מיליון ש' להשלמת רכישת מטוס רה"מ, באתר TheMarker‏, 20 בדצמבר 2016
  21. צבי זרחיה, עוד 60 מיליון שקל למטוס ראש הממשלה, 48 מיליון נוספים לנסיעות לחו"ל, באתר כלכליסט, 4 בנובמבר 2018.
  22. צבי זרחיה, נתניהו ימנה מנהל למטוסו במאות אלפי שקלים לשנה, באתר כלכליסט, 12 בינואר 2020
  23. איתי בלומנטל, תמונות ראשונות של מטוס ראש הממשלה, כלכליסט - www.calcalist.co.il, ‏2019-03-06
  24. ניר דבורי, חדשות 2, ‏מטוס ראש הממשלה החדש נחת בישראל, באתר ‏מאקו‏‏, ‏3 באוגוסט 2016‏
  25. אמיר בוחבוט‏, "האייר פורס 1 הישראלי": המטוס החדש של ראש הממשלה נחת בנתב"ג, באתר וואלה! NEWS‏, 4 באוגוסט 2016
  26. ניר דבורי, חדשות 2, ‏פרטים חדשים על מטוס ראש הממשלה והנשיא נפסלו. מדוע?, באתר ‏מאקו‏‏, ‏30 ביולי 2016‏
  27. אור הלר, "איר פורס 1" הישראלי: הכירו את מטוס ראש הממשלה החדש, באתר של "רשת 13", 31 ביולי 2016 (במקור, מאתר "nana10")
  28. איתי בלומנטל, תיעוד: מערכת הגנה מטילים - על מטוס רה"מ החדש, באתר ynet, 30 בינואר 2020
  29. איתי בלומנטל, ה"אייר פורס 1" הישראלי ימריא ביום ראשון לטיסת ניסוי ראשונה, באתר ynet, 31 באוקטובר 2019
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0