דלתא 4

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דלתא 4
שיגור דלתא 4 בינוני
שיגור דלתא 4 בינוני
ייעוד משגר לוויינים
משפחה דלתא
יצרן ULA (בואינג ולוקהיד מרטין)
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
גרסאות בינוני
בינוני+(4,2)
בינוני+(5,4)
כבד
היסטוריית שיגורים
סטטוס פעיל
אתרי שיגור SLC-37B, קייפ קנוורל
SLC-6, ונדנברג
שיגורים 18
בינוני: 3
בינוני+(4,2): 8
בינוני+(5,4): 2
כבד: 5
הצלחות 17
בינוני: 3
בינוני+(4,2): 8
בינוני+(5,4): 2
כבד: 4
חלקיות 1 (כבד)
שיגור ראשון בינוני: 11 במרץ 2003
בינוני+(4,2): 20 בנובמבר 2002
בינוני+(5,4): 6 בדצמבר 2009
כבד: 21 בדצמבר 2004
יכולת
מטען ל־LEO 8,600 - 22,560 ק"ג
מטען ל־GTO 3,900 - 12,980 ק"ג
מידע נוסף
גובה 63 - 72 מטרים
קוטר 5 מטרים
משקל 249,500 - 733,400 ק"ג
שלבים 2
מאיץ ראשון GEM-60 / CBC
מספר מאיצים 0, 2 או 4
מספר מנועים 1
סוג מנוע מוצק / 1 RS-68
דחף 826.6 - 3,312.8 קילו-ניוטון
מתקף סגולי 275 - 410 שניות
זמן בעירה 90 - 249 שניות
דלק מוצק / LH2-LOX
שלב ראשון CBC
מספר מנועים 1
סוג מנוע RS-68
דחף 3,312.8 קילו-ניוטון
מתקף סגולי 410 שניות
זמן בעירה 259 שניות
דלק LH-2/LOX
שלב שני
מספר מנועים 1
סוג מנוע RL10-B-2
דחף 110 קילו-ניוטון
מתקף סגולי 462 שניות
זמן בעירה 850 - 1,125 שניות
דלק LH-2/LOX
שיגור דלתא 4 כבד

דלתא 4אנגלית: Delta IV) הוא משגר לוויינים שתוכנן על ידי בואינג חלק מסדרת הטילים דלתא.

המשגרים נבנו כדי לשגר מטענים שונים למסלול סביב כדור הארץ (למסלול נמוך או למסלול מעבר למסלול גיאוסינכרוני) בתוכנית EELV של חיל האוויר האמריקני, שהייתה תוכנית שמטרתה הייתה הבטחת גישה של מטענים של ממשלת ארצות הברית לחלל בצורה זולה ובטוחה. דלתא 4 נבנה בעיקר עבור צורכי צבא ארצות הברית. למשגר דלתא 4 מספר גרסאות שמטרתן לספק מענה לגדלים ומשקלים שונים של מטען: בינוני, בינוני+ (4,2), בינוני+ (5,2), בינוני+ (5,4) וכבד.

דלתא 4 משוגר משני כני שיגור שונים, SLC-37B בקייפ קנוורל ו-SLC-6 בבסיס חיל האוויר ונדנברג.

תיאור הכלי

השלב הראשון של דלתא 4 מונע באמצעות מנוע RS-68 (שלושה מנועים בגרסת ה"כבד"). השלב השני והעליון כמעט זהה לזה שבדלתא 3, אך מכליו מאורכים או שקוטרם גדול יותר. השלב השני מונע במנוע RL10-B-2.

משגרים דומים: אטלס 5, אריאן 5, H-IIB, פאלקון 9.

שיגורים

שיגורי עבר

תאריך סוג מספר סידורי כן מטען סוג מטען מסלול תוצאה הערות
20 בנובמבר 2002 בינוני+ (4,2) D-293 SLC-37B Eutelsat W5 לוויין תקשורת מסחרי GTO הצלחה שיגור דלתא 4 ראשון, שיגור דלתא 4 בינוני+ (4,2) ראשון
11 במרץ 2003 בינוני D-296 SLC-37B Defense Satellite Communications System (DSCS)-3 A3 (USA 167) לוויין תקשורת צבאי GTO הצלחה שיגור דלתא 4 בינוני ראשון
משימת תוכנית EELV ראשונה
29 באוגוסט 2003 בינוני D-301 SLC-37B DSCS-3 B6 (USA 170) לוויין תקשורת צבאי GTO הצלחה
21 בדצמבר 2004 כבד D-310 SLC-37B DemoSat / 3CS הדגמה מסלול גיאוסינכרוני מתוכנן הצלחה חלקית, DemoSat הגיע למסלול לא נכון שיגור דלתא 4 כבד ראשון
24 במאי 2004 בינוני+ (4,2) D-315 SLC-37B GOES-N לוויין מזג אוויר GTO הצלחה שיגור דלתא 4 ראשון של נאס"א
27 ביוני 2004 בינוני+ (4,2) D-317 SLC-6 National Reconnaissance Office (NROL)-22 לוויין ריגול HEO הצלחה שיגור דלתא 4 ראשון מהנדנברג
4 בנובמבר 2006 בינוני D-320 SLC-6 Defense Meteorological Satellite Program (DMSP) F17 לוויין מזג אוויר צבאי SSI הצלחה
11 בנובמבר 2007 כבד D-329 SLC-37B Defense Support Program (DSP)-23 לוויין אזהרת טילים מוקדמת GSO הצלחה שיגור ראשון בחוזה ULA
17 בינואר 2007 כבד D-337 SLC-37B NROL-26 (USA-202) לוויין ריגול GSO הצלחה
27 ביוני 2009 בינוני+ (4,2) D-342 SLC-37B GOES-O לוויין מזג אוויר GTO הצלחה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דלתא 4 בוויקישיתוף


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0