גיל פרישה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף גיל פרישת חובה)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

גיל פרישה הוא הגיל שבו זכאי אדם לפרוש מעבודתו מחמת גילו ולקבל פנסיה וזכויות נוספות. גיל זה נקבע בחקיקה ובהסכמים קיבוציים.

בשנת 1889 נוצרה בקיסרות הגרמנית, על ידי וילהלם הראשון, קיסר גרמניה ובעידודו של הקנצלר אוטו פון ביסמרק, הזכות לקצבת זקנה. גיל הזכאות נקבע ל-70 שנה, ובשנת 1916 הופחת ל-65 שנה. בעקבות קביעה זאת, במדינות רבות, וישראל בתוכן, היה גיל הפרישה במשך שנים רבות 60 שנים לאישה ו-65 שנים לגבר.[1] עליית תוחלת החיים הביאה במדינות אחדות להעלאת גיל הפרישה, הרצון להימנע מהפליה מחמת גיל הוליך לביטול מוחלט של גיל הפרישה האחיד במספר מדינות,[2] והחתירה לשוויון בין המינים הביאה במדינות אחדות להשוואת גיל הפרישה של האישה לזה של הגבר.

גיל הפרישה במדינות שונות

במדינות ה-OECD המערכת הפנסיונית מבוססת על מספר אמצעים:[3]

  1. קצבה לתושבים בגיל זקנה שממומנת על ידי תשלומי חובה למערכת סוציאלית. (בישראל - קצבת אזרח ותיק)
  2. תשלומי פנסיה לעובדים שהפרישו כספים לפרישה למערכת ביטחון סוציאלי או לקרן פנסיה.
  3. חסכונות פרטיים לגיל זקנה, והמדינה עשויה להעניק הטבות לחוסכים
גיל פרישה
מדינה גברים נשים שנה הערות מקורות
אלבניה 65 61 2020 [4]
ארגנטינה 65 60 [5]
ארמניה 63 2011 [4]
אוסטרליה 66.5 2021 גיל הפרישה מועלה באופן הדרגתי ל-67 שנים ביולי 2023. [6]
אוסטריה 65 60 2015 גיל הפרישה לנשים יושווה לזה של גברים (65) עד 2033.[7] [4][8]
אזרבייג'ן 62 60 2017 גיל הפרישה מועלה באופן הדרגתי ל-65 עד 2021 (לגברים) ועד 2027 (לנשים)[9] [9]
בלרוס 62.5 57.5 2021 עד 2022, גיל הפרישה לגברים יהיה 63 ולנשים 58.[10] [11]
בלגיה 65 2019 ב-2019 גיל הפרישה החוקי היה 65. ב-2025 הוא יהיה 66 וב-2030 יעמוד על 67, הן לגברים והן לנשים.

פרישה מוקדמת אפשרית מגיל 60 והילך עם קריירה של לפחות 44 נשים, מגיל 61 והילך עם 43 שנים, או מגיל 63 והילך עם 42 שנים. קיימים חריגים.

שנת עבודה נחשבת עם עבדו בה לפחות 104 ימים.

[12][13]
בוסניה והרצגובינה 65 2011 [4]
ברזיל 65 62 2019 חקלאים, מורים ושוטרים גיל מינימום נמוך יותר.

עובדים נדרשים לתרום לביטחון הסוציאלי לזמן מינמלי לפני זכאות לקצבה. על מנת לקצב קצבה חלקית, עובדי המגזר הפרטי נדרשים ל-20 שנים (גברים) או 15 שנים (נשים). עובדי המגזר הציבורי נדרשים לתרום לפחות 25 שנים. לקבלת קצבה מלאה כלל העובדים נדרשים לתרום לפחות 40 שנים (גברים) או 35 שנים (נשים).

[14]
איי הבתולה הבריטים 65 2017 [15]
בולגריה 64.083 61.167 2018 גיל הפרישה מועלה באופן הדרגתי ל-65 עד 2029 וגברים ועד 2037 לנשים. [16]
קמרון 60 2019 גיל הפרישה החוקי הוא 60 עם לפחות 20 שנים של כיסוי ולפחות 180 חודשים של תשלום, כולל 60 חודשים ב 10 השנים האחרונות. העבודה חייבת להיפסק.

גיל הפרישה המוקדם הוא 50 עם לפחות 20 שנים של כיסוי ולפחות 180 חודשים של תשלום, עם 60 חודשים ב-10 השנים האחרונות. הפנסיה משולמת בחו"ל רק בהסכם.

[17]
קנדה 65 ניתן לקבל תשלומי נסיה מופחתים אף מגיל 60, או תשלומי פנסיה מוגדלים לאחר 65. בקנדה מופעלת גם תוכנית של קצבת זקנה Old Age Security (OAS). [18][19]
צ'ילה 65 60 [20]
סין 60 50–55 2011 [21] [22]
קולומביה 62 57 2014 [23]
קרואטיה 65 61.25 2015 עד שנת 2038 יושווה גיל הפרישה לגברים ולנשים ויעמוד על 67. (גיל הפרישה לנשים יעמוד על 65 ב-2030 ו-67 ב-2038).[7] [7]
קובה 65 60 2015 [24]
קפריסין 65 2011 [4][8]
צ'כיה 62.833 58-62 2015 בשנת 2015, גיל הפרישה לגברים היה 62 שנים ו-10 חודשים ולנשים בין 58 ל-62, כתלות במספר הילדים.[25][26] גיל הפרישה בתהליך העלאה, ולכן תלוי שנת לידה (מי שנולד אחרי 1977 זה יכול להיות מעבר ל-67, לדוגמה ילידי 1995 יהיו חייבים להגיע לגיל 70.[27]) לנשים גיל הפרישה תלוי במספר הילדים שהן מגדלות.[26] למי שנולד ב-1975, גיל הפרישה יהיה זהה (66 שנים ו-8 חודשים) ללא תלות במין או במספר ילדים; וגיל הפרישה יעמוד על 67 למי שנולד ב-1977.[26]
דנמרק 65 2015 גיל הפרישה מועלה הדרגתית ויעמוד על 67 עד שנת 2022. משנת 2030 והילך, הגיל יועלה לכל היותר בשנה אחת מדי חמש שנים כתלות בתוחלת החיים.[28][29] [8][11]
מצרים 60 2015
אסטוניה 63 2016 גיל הפרישה מועלה הדרגתית ויעמוד על גיל 65 עד שנת 2026.[30] אחרי 2026, כתלות בתוחלת החיים. [8][11]
פינלנד 63–68 2008 [8]
צרפת 62-67 2018 גיל הפרישה הועלה הדרגתית מ-60 ל-62 עד 2018. גיל הפרישה המלא מועלה הדרגתית מ-65 ל-67 עד 2023. [4][8]
גאורגיה 65 60 2011 [4]
גרמניה 65.583 2018 גיל הפרישה מועלה הדרגתית ועימוד על 67 בשנת 2029. במשך זמן רב גיל הפרישה עמד על 65, אולם בגרמניה המזרחית הוא היה 60. [8][11]
יוון 67 2015 [7]
הונגריה 63 2018 הגיל יהיה 65 בשנת 2022.[7] נשים עם 40 שנים של ביטוח יכולות לפחות בכל גיל.[31] [7]
איסלנד 67 2007 [11]
הודו 60-65 2014 במגזר הציבורי גיל הפרישה הוא 60 ובמגזר הפרטי זה תלוי חברה כשהמקסימום הוא 65.[32]
אינדונזיה 58 2014 [33]
איראן 60 55 2018
אירלנד 66 2015 גיל הפרישה מועלה הדרגתית ויגיע ל-68 עד שנת 2028.[7] [4][8][11]
ישראל 67 62 + 4 חודשים 2022 בנובמבר 2021 אישרה הכנסת העלאה הדרגתית, עד שנת 2032, של גיל הפרישה של נשים ל-65. חוק גיל פרישה
איטליה 67 2019 נדרשים לשלם לפנסיה לפחות במשך 20 שנים.
מי ששילמו לפחות 38 שנים יכולים לפרוש מגיל 62.
מי ששילמו לפחות 41 שנים ו-10 חודשים (נשים) או 42 שנים ו 10 חודשים (גברים) יכולים לפרוש ללא תלות בגיל.
[34]
יפן 60 2019 גיל הפרישה צפוי לעלות באופן הדרגתי ל-65 בשנת 2025.[35]
קזחסטן 63 58 2015 משנת 2017 מועלה בהדרגתיות ויעמוד על 63 בשנת 2027[36]
דרום קוריאה 60 2016 [37]
קירגיזסטן 63 58 2011 [4]
לטביה 63.25 2018 גיל הפרישה יהיה 65 בשנת 2025.[7] [7]
לוב 65 60 2017 [38]
ליכטנשטיין 64 2007 [11]
ליטא 63.167 61.333 2015 גיל הפרישה מועלה ל-65 לגברים ולנשים עד 2026.[7] [7][39]
לוקסמבורג 65 2011 [4]
מלזיה 60 2013 [40][41] [42]
מלטה 62 2015 גיל הפרישה מועלה באופן הדרגתי לגיל 65 עד שנת 2027.[7] [7]
מקסיקו 65 2015
מולדובה 63 59.5 2021 גיל הפרישה לנשים מועלה כל 6 חודשים עד שיגיע ל-63 בשנת 2028 [43]
מונטנגרו 65 60 2013 [4]
מרוקו 65 2014
נמיביה 60 2015 גיל פרישה מוקדמת במגזר הציבורי הוא 55 שנים, אך הורד ל-50 שנים ב-2016. [44][45]
נפאל 58 2007
הולנד 68 2018 [46][47]
ניו זילנד 65 2019 [48]
צפון קוריאה 60 55 1999 [49]
מקדוניה הצפונית 64 62 2011 [4]
נורווגיה 67 2018 גיל הפרישה הוא 67, אם שולמו מספיק כספים לפנסיה ניתן לפרוש מוקדם יותר החל מגיל 62. ככל שהפנסיה משולמת מאוחר יותר, היא גדולה יותר. [50]
עומאן 65 2013 גיל 60 בעיסוקים מסוכנים.
פקיסטן 60 2012
פרו 60 2018
הפיליפינים 60 1990 גיל הפרישה לעובד תלוי בחוזה העסקה. אם לא קיימת תוכנית פרישה או חוזה לעובד, הוא יכול לפרוש בגיל 60, אם עבד לפחות 5 שנים אצל המעסיק, ומקבל תשלום פרישה של לפחות חצי משכורת חודשית עבוד כל שנת עבודה. [51][52]
פולין 65 60 2016
פורטוגל 66.333 2018 [53]
רומניה 65 61 2019 גיל הפרישה לנשים מועלה הדרגתית ויגיע ל-63 בשנת 2030.[54] [55]
רוסיה 61.5 56.5 2021 משנת 2019 גיל הפרישה לגברים מועלה הדרגתית מ-60 ל-65, ולנשים מ-55 ל-60 עד שנת 2028. [56][57]
ערב הסעודית 60 2014 [58]
סרביה 65 60 2011 [4]
סינגפור 62–65 2012 חוק גיל הפרישה הגדיר את תנאי גיל הפרישה ב-2012. גיל הפרישה המינימלי הוא 62, אך מעסיקים נדרשים להציע מחדש עבודה לעובדים זכאים שמגיעים ל-62, ועד לגיל 65. [59]
סלובקיה 62 2017 גיל הפרישה לגברים ולנשים הושווה ל-62 ב-2017.[7] [8]
סלובניה 64.333 2015 [7]
ספרד 65.25 2015 גיל הפרישה יעמוד על 67 עד 2027.[7] [4][8]
סרי לנקה 55 2014 [60]
שוודיה 65 [61]
שווייץ 65 64 2018
טיוואן 66 2015 גיל הפרישה מועלה באופן הדרגתי ל-68 עד 2028.[7] [4][8][11]
טג'יקיסטן 63 58 2011 [4]
תאילנד 60 2015
טרינידד וטובגו 60–65 2015 [62]
תוניסיה 62-65 2019
טורקמניסטן 62 57 2011 [4]
טורקיה 60 58 2014 גיל הפרישה מועלה באופן הדרגתי מאז שנות השמונים, מ-44 לגברים ו-38 לנשים. הגילאים הנוכחיים יועלו ל-65 עד שנת 2048. בנוסף נדרש מספר ימים מינימלי של עבודה שעומד על 7000 ימים. המספר יועלה ל 7200 שנים (20 שנים) עד 2048. החוק חל על אנשים על פי הזמן שבו התחילו לעבוד. [63]
אוקראינה 60 2021 [4][64]
איחוד האמירויות 65 2010 גיל הפרישה הועלה מ-60 ל-65 בשנת 2010.[65]
הממלכה המאוחדת 66 2019 גיל הפנסיה הממשלתית הושווה לגיל 65 ב-2018. הוא הועלה ל-66 ב 6 באוקטובר 2020, ויועלה ל-67 עד 2028[66] ול-68 עד 2037.[67]
ארצות הברית 62-67 2018

פורשים זכאים לקבלת קצבה בגיל 62. אנשים מגיל 65 ומעלה זכאים לקבל שירותים רפואיים מסוימים בחינם אם שילמו מסי בריאות לפחות 10 שנים. גיל הפרישה המלא מועלה בהדרגתיות עד 2023 ויעמוד על 67 למי שנולד ב-1960 ואחר כך.[68]

[7] Retirement Age in the US
אורוגוואי 60 60 2009 לפחות בגיל 60 ו 30 שנות עבודה (1995), או גיל 65 ו-25 שנות עבודה והלאה לגיל 70 ו-15 שנות עבודה (2009).
אוזבקיסטן 60 55 2011 [4]
ונצואלה 60 55 2015 [69]
וייטנאם 60 55 2011

ישראל

בשנת 1987 נקבע בחוק גיל פרישה שווה לעובדת ולעובד שעובדת אשר בהסדרה קיבוצית (לא בחוזה אישי), נקבע לה גיל פרישה נמוך מזה שנקבע לעובד, רשאית לפרוש בכל גיל שבין גיל הפרישה שנקבע לעובדת וגיל הפרישה שנקבע לעובד. ב-1 באפריל 2004 הוחלף חוק זה בחוק גיל פרישה. חוק זה מגדיר שלושה מושגים:

  • גיל פרישה: גיל הזכאות לפרוש מהעבודה בשל גיל ולקבל, בהתקיים התנאים הקבועים לכך על פי דין או הסכם, גמלה בשל פרישה מעבודה. גיל זה הוא 67 שנים לגבר ו-62 שנים לאישה.
  • גיל פרישה מוקדמת: גיל הזכאות לקבל גמלה, בהתקיים התנאים הקבועים לכך, מחמת פרישה מהעבודה בשל גיל, לפני גיל פרישה. גיל זה הוא 60 שנים לגבר ולאישה.
  • גיל פרישת חובה: הגיל בו ניתן לחייב עובד לפרוש מעבודתו בשל גילו. גיל זה הוא 67 שנים לגבר ולאישה. בבג"ץ גביש נגד הכנסת נפסק כי הוראה זו מפלה מחמת גיל אך תקפה.[70]

לעיסוקים שונים (למשל לשופטים[71]) ובנסיבות שונות (למשל להורה לילד שנפטר ומועסק אצל מעסיק גדול[72]) נקבעו בחקיקה או בהסכמים קיבוציים גילאי פרישה שונים מאלה שבחוק (נמוכים או גבוהים יותר). בפסק דין של בית הדין הארצי לעבודה, נפסק שמעביד חייב לשקול באופן ענייני בקשת עובד להמשך העסקה לאחר גיל פרישה.[73]

בנוסף לפנסיה, שהזכות לה תלויה בביטוח הפנסיוני של העובד, גיל פרישה הוא הגיל המותנה לזכאות לקצבת אזרח ותיק מהמוסד לביטוח לאומי. בגיל זה הקצבה משולמת בתנאי שההכנסה של האדם אינה עולה על תקרה הקבועה לכך והגיל המזכה לזכויות הניתנות בחוק האזרחים הוותיקים.[74] בהתאם לחוק פיצויי פיטורים התפטרות של עובד לאחר שהגיע לגיל הפרישה דינה כפיטורים.

גיל פרישה לנשים

רקע כללי

גיל הפרישה לנשים הוא סוגיה הנמצאת על סדר היום במדינות רבות. מבחינה היסטורית גיל הפרישה הנמוך לנשים נוצר כי תוחלת החיים שלהן במאה ה-19 הייתה נמוכה משל הגברים, כיוון שרבות מהן מתו בלידתן. זאת, למרות שנשים ששרדו את גיל 40 חיו יותר מגברים.

תוחלת החיים עלתה מאז בתלילות ולכאורה, גיל הפרישה היה אמור לעלות גם הוא. אבל בינתיים גם זכויות העובדים ומדיניות הרווחה השתפרו מאוד, הפנסיה הפכה מזכות שניתנה לעובדים מעטים שהגיעו לזיקנה לזכות יסוד, ולממשלות היה נוח להשאיר את גיל הפרישה המוקדם. בדרך, הונצחו גם ההבדלים בין המינים. סיבה נוספת לפרישה המוקדמת לנשים הייתה שבעבר רוב הנשים לא עבדו, וגיל הפרישה המוקדם נועד לעודד אותן לצאת לעבודה. עוד נטען שהסבתות (ולא הסבים) צריכות לפרוש כדי שיוכלו לטפל בנכדיהן.[75]

גיל הפרישה החל כגיל לקבלת קיצבה ממשלתית. עם השנים, הוא הפך לנורמה מחייבת גם במקומות עבודה פרטיים. בעבר גיל הפרישה לא היה אחיד ונקבע בידי המעסיק והעובד. כיום, ברוב מקומות העבודה במערב יש תוכנית חיסכון פנסיוני, והמדינה מחייבת את המעסיקים לאפשר לעובדים לצאת לפנסיה בגיל הפרישה. גיל הפרישה של האישה הישראלית נמוך מהממוצע ב-OECD ואילו גיל הפרישה של הגבר הישראלי הוא מהגבוהים בעולם.[75]

אחת הסיבות המרכזיות לרצון להעלות את גיל הפרישה לנשים היא תוחלת החיים בישראל שעולה בשנים האחרונות בקצב מהיר, אך עיקרו של תהליך ההזדקנות עוד לפנינו. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעלים כי ב-2016 היוו בני ה-65 +כ-11% מהאוכלוסייה; לפי התחזית הדמוגרפית שערכה הלשכה (החלופה הבינונית), שיעור זה צפוי לגדול, ועד 2045 יהוו בני ה-65 +כ-15% מהאוכלוסייה.[76]

תהליך ההזדקנות, לרבות התחזית שהוא יתעצם במהלך השנים, צפוי להשפיע משמעותית על הכלכלה והחברה, בין השאר דרך הגדלת ההוצאה הפיסקלית – על קצבאות זקנה ושארים, קצבאות סיעוד, הוצאות בריאות, ושירותים חברתיים שאוכלוסיית המבוגרים משתמשת בהם במידה רבה. על רקע זה התקיים דיון ציבורי לגבי העלאת גיל הפרישה לנשים וגברים.[76]

החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים

העלאת גיל הפרישה לנשים נעשתה במסגרת תיקון חוק גיל הפרישה, התשס"ד 2004. מטרת החוק היא לאפשר המשך עבודה של נשים עד גיל 65, עם העלייה הניכרת בתוחלת החיים, כדי למנוע גירעונות מקרנות הפנסיה ויצירת חיסכון לביטוח הלאומי של יותר מחצי מיליארד בקצבאות הזקנה בשנה.[77]

החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים קובע שהחל מינואר 2022 יעלה גיל הפרישה לנשים בהדרגה מ-62 ל-65 שנים ב-11 השנים הבאות. תחילה יעלה גיל הפרישה בכל שנה ב-4 חודשים ולאחר שלוש שנים קצב העלייה יהיה של 3 חודשים בשנה. המשמעות היא שכבר בשנת 2021 נשים יעבדו בישראל עד גיל 62 וארבעה חודשים ובשנת 2032 יעבדו עד גיל 65.[77] להלן טבלה המציגה את מתווה האוצר להעלאת גיל הפרישה לנשים כפי שנקבע בחוק ההסדרים:[77]

שנה גיל הפרישה המעודכן
2021 62 ו- 4 חודשים
2022 62 ו- 8 חודשים
2023 63
2024 63 ו-3 חודשים
2025 63 ו- 6 חודשים
2026 63 ו- 9 חודשים
2027 64
2028 64 ו- 3 חודשים
2029 64 ו- 6 חודשים
2030 64 ו- 9 חודשים
2031 65
2037 משנה זו יעודכן גיל הפרישה הפעם בשלוש השנים בהתאם לעלייה בתוחלת החיים, אך לא יעבור את הגיל הפרישה שייקבע אז לגברים (כיום 67)

טיעונים בעד ונגד העלאת גיל הפרישה לנשים

בעד העלאת גיל הפרישה לנשים

  • הגדלת החיסכון הפנסיוני - אחת המטרות בהעלאת גיל הפרישה לנשים היא הארכת מספר שנות העבודה שלהן, בין היתר לאור העלייה בתוחלת החיים. צפוי שהגדלת מספר שנות העבודה תסייע להגדלת החיסכון הפנסיוני, וייתכן שתתרום בטווח הארוך לשיפור מעמדן של נשים בשוק העבודה.[78]
  • אפשרויות פיתוח קריירה לנשים - פרישת הנשים בגיל מוקדם יותר עשויה להשפיע על החלטות המעסיקים הן לעניין העסקה או פיטורים של עובדים והן לעניין קידום עובדים. כמו כן, במקרים רבים נשים מצטרפות לשוק העבודה באופן מלא בגיל מאוחר יחסית (בגין לידות וגידול ילדים), ולכן דחיית גיל הפרישה תאפשר פיתוח קריירה לתקופה ארוכה יותר וכך תתרום בסיכויי הקידום.[79]
  • התמודדות עם העלייה בתוחלת החיים - משמעותה מבחינה כלכלית מספר שנים רב יותר שבהן ההישענות הכלכלית היא על בסיס הפנסיה ולא על בסיס משכורת[79] (ההכנסה מפנסיה נמוכה מההכנסה מהמשכורת)
  • הצורך באיזון אקטוארי של קרנות הפנסיה - לצד הבטחת קצבה בסכום סביר בתקופת הפרישה. העלייה בתוחלת החיים, ללא התאמה של גיל הפרישה עשויה לגרום לכך שהיקף ההתחייבויות הפנסיוניות של הקרנות יגדל והאיזון האקטוארי ייפגע, מצב המחייב, על פי התקנונים של קרנות הפנסיה, להפחית בסכומי הקצבאות החודשיות או לחלופין להעביר סיוע מתקציב המדינה לכיסוי הגירעונות. בדומה, העלאת גיל הפרישה עשויה להוביל לצמצום גם בהוצאות המוסד לביטוח לאומי שכן גם גיל הזכאות לקצבת זקנה יעלה בהתאם.[79]
  • הגדלת ההסתברות שגברים ונשים מבוגרים ישתתפו בכוח העבודה - העלאת גיל הפרישה משפיעה על ההכנסות של גברים ונשים שכירים. מנתוני בנק ישראל לשנת 2014 בדבר העלאה קודמת של גיל הפרישה והשפעתו על ההכנסות, עולה כי ככלל שיעור השכירים בקרב גברים ונשים שעומדים לפני גיל הפרישה גדל לאחר העלאת גיל הפרישה, אולם מגמה זו אינה זהה בקרב גברים ובקרב נשים; הגידול המשמעותי ביותר התרחש בקרב גברים שכירים בעלי הכנסה גבוהה (מ-10% ל-19%) ואילו בקרב נשים שכירות בעלות הכנסה גבוהה חל הגידול המתון ביותר (מ-17% ל-20%)[80]

טיעונים נגד העלאת גיל הפרישה לנשים:

  • מחסור במקומות עבודה - העלאת גיל הפרישה מצריכה את המשך תעסוקתן של קבוצות גיל שלא בהכרח מועסקות בהינתן גיל הפרישה הקיים, ויש לבחון אם שוק העבודה ערוך להמשך תעסוקתן של קבוצות אלו ואף לקליטת מועסקות חדשות.[81]
  • קושי של נשים במציאת מקומות עבודה - נשים מבוגרות מתקשות במציאת עבודה, ולכן דחיית גיל הפרישה לא בהכרח תאפשר להן להמשיך להשתלב בשוק העבודה והן עשויות להיפגע מבחינה כלכלית מהעלאת גיל הפרישה שלהן[81]
  • העדר מדיניות תעסוקתית - החלטה על העלאת גיל הפרישה לנשים אינה יכולה לעמוד בפני עצמה. עליה להישען על מדיניות תעסוקתית המציגה הֵיעָרכוּת להתבגרות האוכלוסייה ופתרונות לעידוד תעסוקת נשים בגיל הביניים ובגילאים מבוגרים[82]
  • דחיית קצבת הזקנה לנשים- במצב הקיים נשים רבות נפלטות משוק התעסוקה באופן מלא או חלקי לפני גיל הפרישה הרשמי. העלאת גיל הפרישה תגזול מאותן נשים את המשענת הכלכלית של קצבת זקנה וזכויות נוספות הכרוכות בה, ובכך תעמיק את חוסר הביטחון הסוציאלי בו הן חיות.[82]
  • תרומה שולית לחסכונות הפנסיונים של נשים - העלאת גיל הפרישה לנשים לא תעלה באופן משמעותי את היקף החסכונות הפנסיוניים של נשים מאוכלוסיות רחבות ועל כן לא תהווה מענה לעוני של נשים לעת זקנה. זאת כיוון שהיקף העסקת הנשים בגילאים הסמוכים לגיל היציאה לגמלאות לא יעלה משמעותית בשל מגמות ההדרה והאפליה כנגד אוכלוסיות גיל הביניים ובמיוחד כנגד נשים בגילאים אלו[82]
  • פערים מגדריים בשוק העבודה – כנגד הטענות כי העלאת גיל הפרישה תיצור שוויון מהותי בשוק העבודה נשמעות הטענות כי דווקא בשל מעמדן הפחות של נשים בשוק העבודה, הזכאות לגיל פרישה מוקדם משל גברים למעשה מיטיבה עם הנשים ובכך מקדמת את עיקרון השוויון המהותי בשוק בהקשר זה נתונים שונים מלמדים כי בהשוואת תעסוקת העבודה בין גברים לנשים קיימים פערי שכר ופערים הנוגעים לאיכות העבודה (משלחי יד, תפקידי ניהול וכדומה).[83]
  • עבודה במקצועות שוחקים – חלק ניכר מהנשים עדיין מועסקות במשלחי יד המוגדרים "נשיים". על-פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2014 כ-32% מהנשים המועסקות בישראל עסקו בשישה משלחי יד "נשיים" המתאפיינים בשכר נמוך: טיפול וסיעוד, הוראה בבתי-ספר ועוד. משלחי יד אלו הם על-פי רוב מקצועות שוחקים. לפיכך, לעיתים נשים אלו יוצאות לגמלאות בגיל מוקדם יותר, בשל השחיקה הפיזית והמקצועית הכרוכה בעבודתן.[83]
  • העדר כלים משלימים – יש צורך ליצור כלים משלימים להבטחת אפשרויות תעסוקה לנשים מבוגרות יחסית טרם העלאת גיל הפרישה. לדוגמה, ייתכן שיש מקום לתמרץ מעסיקים להמשיך ולהעסיק עובדים מבוגרים באמצעות הטבות מס וכדומה. נוסף על כך, ייתכן שיש מקום ליצירת מנגנון שיקשה את פיטוריהם של עובדים המתקרבים לגיל הפרישה.[83]
  • פגיעה בהכנסת הנשים המבוגרות – שיעור התעסוקה של נשים מבוגרות נמוך מזה של נשים בגיל צעיר יותר ולמשל גברים בגיל המקביל. דחיית גיל הזכאות לפנסיה ללא מתן מענה הולם בתחום היצע העבודה לנשים בגיל הפרישה הנוכחי עלולה לפגוע בנשים אלו, שכן גיל הפרישה משפיע גם על גיל הזכאות לפנסיה וקצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי, ונשים אלו יוותרו גם בלי הכנסה מעבודה וגם בלי אפשרות להכנסה חלופית.[83] על-פי נתוני בנק ישראל, העלאת גיל הפרישה צמצמה את הכנסותיהן של השכבות המתקשות להשתלב במעגל התעסוקה בגיל מבוגר. כך, הכנסתן משכר של נשים בעלות הכנסה נמוכה ירדה .[80]

ראו גם

קישורים חיצוניים

  • ויקיטקסט חוק גיל פרישה, התשס"ד-2004, באתר ויקיטקסט
  • הערות שוליים

    1. ^ Age 65 Retirement, באתר הביטוח הלאומי של ארצות הברית
    2. ^ דיווח על כך שגיל פרישה אחיד-חובה בוטל לחלוטין במדינות אוסטרליה, ארצות הברית, בריטניה, דנמרק, קנדה וניו זילנד, ראה בפסק הדין שניתן בבג"ץ 9134/12, פרופ' משה גביש ואח' נ' הכנסת ואח'; ניתן ביום 21 באפריל 2016
    3. ^ גובה קצבאות הזקנה וגיל הפרישה בישראל ובמדינות OECD, עמ' 1
    4. ^ 4.00 4.01 4.02 4.03 4.04 4.05 4.06 4.07 4.08 4.09 4.10 4.11 4.12 4.13 4.14 4.15 4.16 4.17 4.18 Інформація про поточний пенсійний вік у різних країнах, Консультаційна компанія "Стратегія Лайф" "Стратегія лайф". ארכיון מ-26 באפריל 2012. נבדק ב-2011-12-05. {{cite web}}: (עזרה)
    5. ^ "Jubilación ordinaria o prestación por Vejez". אורכב מ-המקור ב-20 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)
    6. ^ "Age Pension". humanservices.gov.au. ארכיון מ-26 בפברואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
    7. ^ 7.00 7.01 7.02 7.03 7.04 7.05 7.06 7.07 7.08 7.09 7.10 7.11 7.12 7.13 7.14 7.15 7.16 7.17 "Etk.fi - Avain asiantuntijan työeläketietoon". etk.fi. אורכב מ-המקור ב-24 בספטמבר 2015. נבדק ב-23 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
    8. ^ 8.00 8.01 8.02 8.03 8.04 8.05 8.06 8.07 8.08 8.09 8.10 2009 Ageing Report: Economic and budgetary projections for the EU-27 Member States (2008–2060). Joint Report prepared by the European Commission (DG ECFIN) and the Economic Policy Committee (AWG), "Archived copy" (PDF). ארכיון (PDF) מ-20 באוקטובר 2011. נבדק ב-2011-12-04. {{cite web}}: (עזרה); (עזרה), p. 78.
    9. ^ 9.0 9.1 "Azerbaijan increases retirement age to 65 years | Vestnik Kavkaza". vestnikkavkaza.net (באנגלית). נבדק ב-2018-10-25.
    10. ^ "Пенсионный возраст в Беларуси". belta.by. 11 באפריל 2016. ארכיון מ-10 בפברואר 2018. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    11. ^ 11.0 11.1 11.2 11.3 11.4 11.5 11.6 11.7 Kłos B., Wiek emerytalny kobiet i mężczyzn, "infos", 7.02.2008 (אורכב 31.03.2010 בארכיון Wayback Machine)
    12. ^ "Wanneer kan ik met pensioen gaan?". Federale Pensioendienst.
    13. ^ https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/29/de-wettelijke-en-effectieve-pensioenleeftijd-in-cijfers/. {{cite web}}: חסר או ריק |title= (עזרה)
    14. ^ "Reforma da Previdência: entenda a proposta aprovada, ponto a ponto".
    15. ^ "Retirement Age At 65 To Be Enforced In Public & Private Sectors". Island Sun. 17 באפריל 2017. ארכיון מ-30 בספטמבר 2017. נבדק ב-30 בספטמבר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
    16. ^ "Пенсии за осигурителен стаж и възраст". www.noi.bg. ארכיון מ-31 בינואר 2018. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    17. ^ "Cameroon Pension". Cameroon social security.
    18. ^ "Canada Pension Plan Retirement Pension". servicecanada.gc.ca. אורכב מ-המקור ב-23 ביולי 2015. נבדק ב-2015-07-23. {{cite web}}: (עזרה)
    19. ^ "Changes to the Old Age Security program". servicecanada.gc.ca. ארכיון מ-23 ביולי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
    20. ^ "¿El trabajador que ha cumplido la edad de 65 años si es hombre o 60 años si es mujer, está obligado a seguir cotizando en la AFP a la cual se encuentra afiliado?". dt.gob.cl. ארכיון מ-13 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
    21. ^ "State Council Circular on Issuing "State Council Temporary Measures on Providing for Old, Weak, Sick, and Handicapped Cadres" and "State Council Temporary Measures on Workers' Retirement, Resignation" (Chinese Text)". ארכיון מ-15 במרץ 2016. {{cite web}}: (עזרה)
    22. ^ "Retirement age will be pushed back". china.org.cn. ארכיון מ-2 במאי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
    23. ^ "Pensiones - Colpensiones". mintrabajo.gov.co. אורכב מ-המקור ב-3 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
    24. ^ "Cuba Boosts Retirement Age as Population Goes Gray". www.banderasnews.com. ארכיון מ-22 בנובמבר 2016. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    25. ^ "Archived copy". אורכב מ-המקור ב-6 בדצמבר 2016. נבדק ב-2017-01-16. {{cite web}}: (עזרה); (עזרה)
    26. ^ 26.0 26.1 26.2 "Old-age Pension - Česká správa sociálního zabezpečení". www.cssz.cz. ארכיון מ-30 באוקטובר 2017. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    27. ^ "Portál veřejné správy". portal.gov.cz. ארכיון מ-9 במאי 2018. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    28. ^ "Adjust your savings to match your retirement expectations". english.pfa.dk. ארכיון מ-17 באוגוסט 2016. נבדק ב-23 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
    29. ^ "Denmark has world's best pension system - The Local". thelocal.dk. ארכיון מ-16 ביוני 2016. נבדק ב-23 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
    30. ^ "Pensionikeskus". pensionikeskus.ee. ארכיון מ-14 במאי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
    31. ^ "Regions - SmartExpat". www.angloinfo.com. ארכיון מ-13 בדצמבר 2017. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    32. ^ Admin. "Retirement age of Central Govt Doctors". sapost.blogspot.in. ארכיון מ-2017-10-01. נבדק ב-2017-10-01.
    33. ^ Winanti R, Anastasia (9 בינואר 2014). "Indonesia Extends Retirement Age". The Jakarta Globe. Jakarta: BeritaSatu Media Holdings. ארכיון מ-3 באפריל 2015. נבדק ב-10 במרץ 2015. {{cite news}}: (עזרה)
    34. ^ "Ecco come Funziona la Quota 100 [Guida]". www.pensionioggi.it.
    35. ^ "Japan's elderly keep working well past retirement age".
    36. ^ "Archived copy". ארכיון מ-18 בדצמבר 2016. נבדק ב-2016-10-06. {{cite web}}: (עזרה); (עזרה)
    37. ^ "한국일보 : 오피니언 : 2016 국민생활 이렇게 달라진다". hankookilbo.com. ארכיון מ-17 באוגוסט 2016. נבדק ב-23 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
    38. ^ "HoR increases retirement age to 70 but pension can still be claimed at 65". Libya Herald. 9 בנובמבר 2017. נבדק ב-9 בנובמבר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
    39. ^ Seputyte, Milda (9 ביוני 2011). "Lithuania Raises Retirement Age to 65 to Help Narrow Budget Gap". Bloomberg. Vilnius: Bloomberg L.P. ארכיון מ-2 באפריל 2015. נבדק ב-11 במרץ 2015. {{cite news}}: (עזרה)
    40. ^ "Cuepacs wants government to consider retirement age from 60 to 62 – Bernama - The Malaysian Insider". אורכב מ-המקור ב-2015-04-02. נבדק ב-23 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
    41. ^ "Malaysia's retirement age stays at 60 - The Rakyat Post - The Rakyat Post". therakyatpost.com. ארכיון מ-27 במאי 2016. נבדק ב-23 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
    42. ^ Cheng, Dorothy (30 ביוני 2013). "Bosses, workers welcome retirement at 60". theSundaily. Kuala Lumpur: Sun Media Corporation Sdn. Bhd. ארכיון מ-2 באפריל 2015. נבדק ב-10 במרץ 2015. {{cite news}}: (עזרה)
    43. ^ Sociale, Casa Națională de Asigurări. "Pensie pentru limită de vârstă /". cnas.md.
    44. ^ Pension Benefits. GIPF. (אורכב 08.02.2016 בארכיון Wayback Machine) Retrieved on 8 February 2016
    45. ^ "Govt probes early retirement age". The Namibian. namibian.com.na. 7 בפברואר 2016. ארכיון מ-13 בפברואר 2016. נבדק ב-23 ביולי 2016. {{cite journal}}: (עזרה)
    46. ^ FFP. "Pensioenrichtleeftijd naar 68 jaar". ffp.nl. ארכיון מ-30 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
    47. ^ "Wanneer bereikt u de AOW-leeftijd?". Belastingdienst.nl. נבדק ב-2018-10-15.
    48. ^ Ministry of Social Development. "New Zealand Superannuation". workandincome.govt.nz. נבדק ב-21 באוגוסט 2019. {{cite web}}: (עזרה)
    49. ^ Lee Keum-soon; Choi Eui-chul; Lim Soon-hee; Kim Soo-am (2005). White Paper on Human Rights in North Korea, 2005 (PDF). Seoul: Korea Institute for National Unification. pp. 231, 247. ISBN 89-8479-293-4.
    50. ^ "Retirement pension for those born in and after 1963 - www.nav.no". NAV (באנגלית). ארכיון מ-24 במרץ 2018. נבדק ב-2018-03-24. {{cite news}}: (עזרה)
    51. ^ Philippines (1990). Labor Code of the Philippines : as amended with implementing rules and regulations. Manila: Department of Labor and Employment. אורכב מ-המקור ב-17 בינואר 2012. {{cite book}}: (עזרה)
    52. ^ "Gobierno del Perú". GobPerú.
    53. ^ Secretária de Estado da Segurança Social, Cláudia Sofia de Almeida Gaspar Joaquim. "Portaria n.º 99/2017". Diário da República.
    54. ^ "Casa Judeteana de Pensii Arad". www.cjpensiiarad.ro. ארכיון מ-31 במרץ 2018. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    55. ^ "Casa Judeteana de Pensii Arad". cjpensiiarad.ro. ארכיון מ-5 באוגוסט 2016. נבדק ב-23 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
    56. ^ "Russia's Putin softens pension reforms after outcry". BBC. 2018-08-29. נבדק ב-2019-01-30.
    57. ^ "Russian Duma Moves to Hike Retirement Age Amid Popular Opposition". themoscowtimes.com. 19 ביולי 2018. {{cite news}}: (עזרה)
    58. ^ Abdul Ghafour, P.K. (6 במאי 2014). "62 to be the age of retirement". Arab News. Jeddah: Saudi Research & Publishing Company. ארכיון מ-19 בינואר 2015. נבדק ב-10 במרץ 2015. {{cite news}}: (עזרה)
    59. ^ Ministry of Manpower (25 בפברואר 2015). "Retirement and Re-employment Act". Singapore: Government of Singapore. ארכיון מ-15 במרץ 2015. נבדק ב-10 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
    60. ^ "Pros and cons of extending the retirement age - Daily Mirror - Sri Lanka Latest Breaking News and Headline" (באנגלית). Daily Mirror (Sri Lanka). 7 בינואר 2014. ארכיון מ-26 בפברואר 2017. נבדק ב-25 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
    61. ^ https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/emerytury/jak-wyglada-wiek-emerytalny-w-europie/0f8xx61}(הקישור אינו פעיל)
    62. ^ The National Insurance Board of Trinidad and Tobago "Retirement Benefit". ארכיון מ-11 ביולי 2015. נבדק ב-2015-07-10. {{cite web}}: (עזרה)
    63. ^ "1800, 3600 ve 4500 günden emekli olma tarihleri araştırılıyor!". takvim.com.tr (בטורקית). נבדק ב-13 בספטמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
    64. ^ "Ukraine Needs a Smaller and More Humane State – VoxUkraine". voxukraine.org. 9 ביוני 2015. ארכיון מ-14 במאי 2016. נבדק ב-23 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
    65. ^ Limited, Expat Info Desk International. "Expat Retirement Age in UAE Raised From 60 to 65 : Expat News : Expat Info Desk". www.expatinfodesk.com. ארכיון מ-15 ביולי 2016. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    66. ^ "Check your State Pension age - nidirect". nidirect.gov.uk. 28 באוקטובר 2015. ארכיון מ-30 במרץ 2018. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    67. ^ "Proposed new timetable for State Pension age increases". www.gov.uk. ארכיון מ-23 בפברואר 2018. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    68. ^ Emily Brandon (13 פבר' 2017). "Social Security Begins to Increase the Retirement Age". www.money.usnews.com. נבדק ב-23 ביוני 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    69. ^ sociales, instituto venezolano de los seguros. "Pension por Vejez - IVSS Instituto Venezolano de los Seguros Sociales - La Seguridad Social es tu Derecho". www.ivss.gov.ve. ארכיון מ-17 באפריל 2018. נבדק ב-9 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
    70. ^ בג"ץ 9134/12, פרופ' משה גביש ואח' נ' הכנסת ואח'; ניתן ביום 21 באפריל 2016
    71. ^ חוק בתי המשפט, פרק ג', סעיף 13, באתר "נבו"
    72. ^ חוק גיל פרישה (הורה שילדו נפטר) (הוראת שעה), התשע"ח-2017, שפורסם בס"ח 2674, התשע"ח, עמ' 64, 14 בדצמבר 2017
    73. ^ ע"ע 209/10, ליבי וינברגר ואח' - אוניברסיטת בר-אילן, ניתן ביום 6 בדצמבר 2012
    74. ^ חוק האזרחים הוותיקים, באתר חילן
    75. ^ 75.0 75.1 גולדשטיין, תני (2011-07-09). "פגיעה בנשים? הגבר הישראלי פורש הכי זקן". Ynet. נבדק ב-2022-05-08.
    76. ^ 76.0 76.1 [http://dx.doi.org/10.7717/peerj.9467/supp-3 גיל הפרישה האפקטיבי כעשור לאחר העלאת גיל הפרישה הרשמי], באתר בנק ישראל
    77. ^ 77.0 77.1 77.2 ליאור , ג, העלאת גיל הפרישה לנשים ועוד 39 רפורמות: חוק ההסדרים אושר סופית, באתר ynet, ‏2021-11-04
    78. ^ תיאור השינוי המוצע בגיל הפרישה לנשים בישראל במסגרת הצעת חוק התוכנית הכלכלית – מסמך מעודכן, באתר מרכז מידע ומחקר כנסת
    79. ^ 79.0 79.1 79.2 העלאת גיל הפרישה לנשים , הכנסת- העלאת גיל הפרישה לנשים, באתר הכנסת
    80. ^ 80.0 80.1 [file:///C:/Users/Sip/Downloads/chap-5.pdf שוק העבודה], באתר בנק ישראל, דין וחשבון, ‏2014
    81. ^ 81.0 81.1 שבע , נ. וקופראק , נ, תיאור השינוי המוצע בגיל הפרישה לנשים בישראל במסגרת הצעת חוק התוכנית הכלכלית – מסמך מעודכן, באתר הכנסת, ‏2021
    82. ^ 82.0 82.1 82.2 דגן, מ. אביאני,ג, העלאת גיל הפרישה לנשים מסמך עמדה, באתר מרכז המהות, ‏2011
    83. ^ 83.0 83.1 83.2 83.3 מזרחי סימון, ש, העלאת גיל הפרישה לנשים, באתר הכנסת, ‏2015
    הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
    רשימת התורמים
    רישיון cc-by-sa 3.0

    33909587גיל פרישה