בומברדייה
שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית
שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה ציבורית |
מייסדים | ג'וזף-ארמנד בומברדייה |
תקופת הפעילות | 1942–הווה (כ־82 שנים) |
מיקום המטה | מונטריאול, קוויבק, קנדה |
מוצרים עיקריים | רכבות כבדות וקלות, חשמליות, מטוסים |
הכנסות | 19.72 מיליארד $ (2008) |
אנשי מפתח | Pierre Beaudoin (מנכ"ל) |
עובדים | 65,698 (2011) |
bombardier.com |
בומברדייה (.Bombardier Inc) הוא תאגיד קנדי, המייצר מטוסים, רכבות וציוד נופש. התאגיד נוסד בשנת 1942 על ידי ג'וזף-ארמנד בומברדייה, תחת השם L'Auto-Neige Bombardier Limitée.
בתחילה, מוקמו מפעליה בעיר Valcourt, השוכנת בקנטונים המזרחיים שבקוויבק. כיום, נמצאים משרדי בומברדייה הראשיים במונטריאול, קנדה.
היסטוריה
ג'וזף-ארמנד בומברדייה היה מכונאי, שחלם לבנות רכב שיוכל "לצוף על השלג". בשנת 1937, הוא תכנן ובנה את רכב השלג הראשון שלו במוסך הקטן שלו בעיר Valcourt, קוויבק.
באמצע שנות השלושים, בומברדייה השיג פריצת דרך טכנולוגית בתכנון כלי רכב בעלי יכולת נסיעה בשלג בתנאי דרך קשיים. בשנת 1937, נמכרו 12 רכבי שלג בשם B7. בשנת 1942 נוסדה חברת L'Auto-Neige Bombardier Limitée.
רכבי השלג הראשונים היו גדולים ויכלו לשאת מספר נוסעים. ייעודו של רכב השלג היה לעזור לאנשים לנוע בחודשי החורף הארוכים. רכבי שלג שימשו באזור הכפרי של קוויבק להסעת הילדים לבית הספר, לנשיאת משאות, לחלוקת דואר ושירתו גם כאמבולנסים.
המצאה זו הייתה מאוד נחוצה באזור הכפרי, ועד מהרה החל העסק לשגשג. בשנת 1941 פתח בומברדייה מפעל גדול חדש.
פריצת מלחמת העולם השנייה פגעה קשות בעסק הצעיר, עקב הגבלות ממשלתיות על הצריכה הפרטית. כדי לשמור על העסק, בומברדייה העביר את הייצור לצרכים צבאיים. לאחר סיום המלחמה, חווה בומברדייה מהלומה נוספת בעסק רכבי השלג שלו. בשנת 1948, ממשלת קוויבק העבירה חוק, המחייב את כל הכבישים והדרכים המקומיים להיות נקיים משלג. מכירותיה של חברת בומברדייה נפלו בחצי בשנה אחת. בעקבות זאת, החליט בומברדייה להרחיב את מגוון המוצרים בעסק שלו; תחילה, על ידי ייצור רכבי פינוי שלג, המתאימים לתנאים עירוניים (רוחב דרכים ומדרכות), ואחר כך על ידי ייצור רכבים בעלי עבירות גבוהה לתעשיות הכרייה, חיפושי הנפט והיערנות.
רכבים אלו היו בעלי מגלשיים קדמיים נשלפים, הניתנים להחלפה בזוג גלגלים קדמיים בעת שימוש על משטחים לא מושלגים, וכך הורחב משמעותית טווח השימוש של הרכב. דגמים אלו התפתחו עם הזמן. במהלך 1951, מבנה העץ של הרכב הוחלף במבנה פלדה. בדגם זה הותקן מנוע קרייזלר בעל שישה צילינדרים וגיר ידני עם 3 הילוכים.
בומברדייה רצה לפתח רכב שלג קל ומהיר עבור נוסע אחד או שניים. בסוף שנות החמישים, ארמנד בומברדייה ובנו הבכור, ז'רמן, פיתחו מספר אבות טיפוס של אופנוע שלג. בשנת 1959 אופנועי השלג הסדרתיים הראשונים סופקו למכירה.
Ski-Doo נקרא במקור "Ski-Dog", משום שבומברדייה רצה ליצור רכב שימושי עבור ציידים, שיחליף מזחלות שנמשכות על ידי כלבים. עקב טעות, צויר השם "Ski-Doo" במקום "Ski-Dog" על אב הטיפוס הראשון. מהר מאוד גילה הציבור כי הרכב החדש מסוגל לצלוח את השלג בקלות ובמהירות, וכך נולד ענף ספורט חורפי חדש, שמקורו בקוויבק. בשנה הראשונה, מכר בומברדייה 225 רכבי "Ski-Doo". ארבע שנים לאחר מכן, נמכרו 8,210 כלי רכב. בומברדייה לא רצה להתמקד יותר מדי ב-"Ski-Doo" בלבד, כיוון שזכר את הכישלונות הקודמים שלו, שנבעו מהתמקדות במוצר אחד, ולכן החליט לגוון. בומברדייה האט את קידום קו ה-Ski-Doo, כדי למנוע ממנו להשתלט על יתר המוצרים של החברה, אך עדיין לתת לו לשלוט בשוק רכבי השלג. רכבי השלג של בומברדייה הפגינו ביצועים יוצאי דופן וצברו מוניטין טוב יותר מרכבי שלג של חברות מתחרות: Polaris ו-Arctic Cat. בשנת 1975, בומברדייה השלימה את רכישת חברת Moto-Ski.
ארמנד בומברדייה נפטר מסרטן ב-18 בפברואר 1964, בגיל 56. הוא השאיר אחריו עסק משגשג, אך עם ריכוזיות יתר של אדם אחד. ז'רמן שלט בחברה שלו על כל תחומיה - אפילו השרטוטים במחלקת המחקר היו פרי עטו. בעת מותו, מכירות החברה הגיעו ל-20 מיליון דולר קנדים, ששווי ערך לכ-160 מיליון דולר קנדים בשנת 2004. הדור הצעיר נכנס לעמדת השליטה על החברה: המנהלים והבעלים החדשים היו בנו וחתנו. הצוות הצעיר ארגן מחדש את החברה וביזר סמכויות, התאים את החברה לנורמות עסקיות מודרניות. החברה אימצה את החדשנות הטכנולוגית האחרונה ואת המחשוב כדי להתמודד עם מלאי וחשבונות, שופרו רשתות הפצה, והוכנסה תוכנית תמריצים עבור צוות מכירות.
בשנת 1967, L'Auto-Neige Bombardier Limitée שינתה את שמה ל-Bombardier Limited וב-23 בינואר 1969 החברה הונפקה לציבור, ונרשמה בבורסאות מונטריאול וטורונטו.
מבנה החברה, מוצרים ושירותים
תעופה
- ערך מורחב – בומברדייה איירוספייס
בומברדייה איירוספייס (בצרפתית: Bombardier Aéronautique) היא חטיבה העוסקת בתחום התעופה. לחברה היה היקף פעילות עולמי רחב מאד, אך בפברואר 2020 מכרה 75% ממניותיה בפרויקטים מובילים (A220 ו-A330) לחברת איירבוס ומאז היא נחשבת לשחקן לא משמעותי בשוק כלי הטיס המסחריים.
פעילות בומברדייה בתחום התעופה החלה עם רכישת החברה הממשלתית קנדאייר בשנת 1986, שמשרדיה נמצאים במונטריאול. הרכישה באה אחרי שהחברה, שהייתה בבעלות ממשלת קנדה, רשמה את ההפסד הגדול ביותר בהיסטוריה בין החברות הקנדיות. ב-1989 נרכשה חברת שורט ברדרס, שבסיסה בבלפסט, שבצפון אירלנד. ב-1990 נרכשה חברת לירג'ט, שבסיסה בעיר ויצ'יטה, קנזס בארצות הברית, שפשטה את הרגל. לירג'ט ממשיכה לפעול כחברת בת של בומברדייה ומייצרת מטוסי מנהלים תחת השם Learjet. הרכישה האחרונה התרחשה ב-1992, אז רכשה בומברדייה את החברה המפסידה דה הבילנד קנדה, שהייתה בבעלות חברת בואינג.
בומברדייה איירוספייס מהווה כיום למעלה ממחצית ההכנסות של חברת בומברדייה. בין המטוסים הפופולרים ביותר של בומברדייה היום, נמצאים מטוסי הנוסעים: דאש 8, CRJ100/200/440 ו-CRJ700/900/1000. החברה מייצרת גם את הבומברדייה 415 - מטוס כיבוי אמפיבי, ואת סדרות מטוסי המנהלים: גלובל אקספרס ו-צ'לנג'ר.
תחבורה
בומברדייה טרנספורטיישן (Bombardier Transportation) היא חטיבה העוסקת בתחום ציוד מסילתי. חטיבת התחבורה של בומברדייה היא אחת היצרניות הגדולות של ציוד רכבות בעולם.
פעילות החברה בתחום זה החלה בשנת 1970, אז רכשה בומברדייה את חברת Lohner-Werke, חברה אוסטרית לייצור מנועים לאופנועי שלג וחשמליות. ההזמנה הגדולה הראשונה בתחום זה הייתה לייצור ציוד נייד עבור הרכבת התחתית של מונטריאול.
בשנת 2001 רכשה בומברדייה את יצרנית הרכבות הגרמנית Adtranz, מידי דיימלר-קרייזלר. רכבות של Adtranz היו בשימוש נרחב בגרמניה ובבריטניה. עם רכישת Adtranz, נכנסה בומברדייה לתחום הרכבות החשמליות.
בומברדייה מייצרת קטרים, קרונות, מערכים, רכבות מהירות, רכבות קלות, חשמליות ורכבות תחתיות. מוצרי בומברדייה משמשים לתחבורה ציבורית בכל העולם.
בפברואר 2020 חתמה החברה על כתב הסכם לרכישת חטיבת ציוד מסילתי של בומברדייה (Bombardier Transportation) על ידי אלסטום. הרכישה הסתיימה ב-29 בינואר 2021 ועסקי התחבורה של בומברדיה הפכו לחלק מאלסטום[1].
שירותים פיננסיים
עד שנת 2005 עסקה חטיבת השירותים הפיננסיים בבומברדייה בהלוואות, בליסינג, ובניהול נכסים ברחבי אמריקה. בנובמבר 2004 הורד דירוג האשראי של החטיבה, ועקב כך, הוחלט על מכירתה לחברת GE Commercial Finance.
תחומים שהופסקה בהם פעילות החברה
- עם השנים, בומברדייה מכרה את כל הפעילות שלה בתחום צבא וביטחון.
- משנת 2003, הופסקה פעילותה בתחום מוצרי פנאי.
- הופסק ייצור אוטובוסים לתחבורה ציבורית.
פעילות בישראל
בומברדייה מקיימת פעילות עסקית בישראל בתחום התחבורה הציבורית החל מסוף שנות התשעים של המאה ה-20.
- 49 מערכים מדגם IC3 נרכשו על ידי רכבת ישראל בין השנים 1992-1996 מחברת Adtranz, השייכת לבומברדייה.
- 54 מערכים דו-קומתיים נרכשו ב-1999 ונכנסו לשרות החל משנת 2001; חלקם הורכבו במפעל רמתא של התעשייה האווירית.[2]
- בתחילת שנות ה-2000 השתתפה בומברדייה במכרזים להקמת המערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב והרכבת הקלה בירושלים אך לבסוף החליטה לפרוש מהמכרזים.[3]
- בשנת 2010 זכתה בומברדייה במכרז רכבת ישראל, ותספק 12 מערכים דו-קומתיים, עם אופציה ל-8 נוספים. כמו כן, נכון לתחילת 2012, הנהלת הרכבת ומשרד התחבורה מנסים לכפות ברכבת ישראל הסכם, שלפיו בומברדייה תבצע, באמצעות עובדי קבלן, את תחזוקת הקרונות.
מנכ"ל בומברדייה ישראל הוא ערן כהן.
קישורים חיצוניים
- אתר חברת בומברדייה
- רכבת קומתיים של בומברדייה באתר רכבת ישראל
שגיאות פרמטריות בתבנית:בריטניקה
פרמטרי חובה [ 1 ] חסרים
הערות שוליים
- ^ מיזוג ענק: אלסטום רכשה את חטיבת הרכבות של בומברדיה ב-6 מיליארד דולר, באתר TheMarker, 17 בפברואר 2020
- ^ שרון קדמי, רכבת דו-קומתית ראשונה מתוצרת כחול לבן נמסרה לרכבת ישראל, באתר הארץ, 12 בדצמבר 2005
- ^ גל ניסים, פורשת סדרתית: בומברדייה נוטשת את פרויקט הרכבת הקלה בת"א, באתר גלובס, 11 בפברואר 2004
32004413בומברדייה