קרייזלר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

קרייזלר
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
מייסדים וולטר קרייזלר
תקופת הפעילות 1925–הווה (כ־99 שנים)
משרד ראשי אובורן הילס, מישיגן, ארצות הברית
שליטה בחברה פיאט (58%)
מוצרים עיקריים מכוניות
אנשי מפתח רוברט קידר (יו"ר)
עובדים 58,000 (2008)
 
www.chrysler.com

קבוצת קרייזלראנגלית: FCA US LLC) היא חברה אמריקנית לייצור כלי רכב. היא נוסדה ב-1925 על ידי וולטר קרייזלר, מחלוצי תעשיית הרכב בארצות הברית. בשנת 1928 נבנה עבור משרדי החברה בניו יורק הבניין הגבוה ביותר בעולם דאז, אשר נקרא בניין קרייזלר. כיום בניינה של חברת קרייזלר ממוקם בשיקגו שבארצות הברית.

קרייזלר נשלטת על ידי יצרן הרכב האיטלקי פיאט המחזיק ב-58% מהחברה.

היסטוריה

דגם קרוספייר שיוצר בשנים 2003 עד 2007 על בסיס דגמי מרצדס-בנץ
פלימות' רליאנט, קופה

חטיבת דה סוטו של חברת קרייזלר עסקה בייצור ובשיווק רכב אמריקאי משנת 19281968. חטיבת דה סוטו בנתה יותר מ-2 מיליון כלי רכב מאז שנת 1928[1]. חטיבת המכוניות דה סוטו קרויה על שם ארננדו דה סוטו, מגלה הארצות הספרדי שהוביל את המסע האירופי הראשון לשטח עליו משתרעת כיום ארצות הברית, היה האירופי הראשון שגילה את נהר המיסיסיפי.

לקראת סוף שנות ה-70 של המאה ה-20 נכנסה החברה לקשיים ועמדה על סף הליך פירוק. אנשי החברה פנו ללי איאקוקה שהועזב מתפקיד נשיא חטיבת הרכב של פורד והוא על ידי בקשת ערבויות מהממשל האמריקאי (מעשה תקדימי באותה עת) ועל ידי פיתוח מכוניות לקהלים ספציפיים הצליח להציל את החברה ולהפוך אותה שוב למצליחה.

בשנת 1998 הפכו קרייזלר וחטיבות המשנה שלה לחלק מתאגיד הרכב הגרמני-אמריקני דיימלר-קרייזלר לאחר שנרכשו על ידי מרצדס-בנץ. במסגרת פעילותו בארצות הברית נקרא התאגיד "קבוצת קרייזלר". ברם, ב-14 במאי 2007 מכר תאגיד דיימלר-קרייזלר 80.1% מקרייזלר לקרן ההשקעות האמריקאית סרברוס.

באפריל 2009 מכרה דיימלר את עשרים האחוזים שנותרו בבעלותה לסרברוס וקרייזלר הגישה בקשה להגנה מפני נושים. באותה עת הושג הסכם על מכירת עשרים אחוזים לחברת פיאט ואופציה לחמישה עשר אחוז נוספים. במסגרת תהליך ההבראה הפכה ממשלת ארצות הברית לבעלים של נתח מהחברה ושם החברה שונה ל-Chrysler Group LLC. עד שנת 2011 המשיכה פיאט לרכוש חלקים נוספים מקרייזלר, שהוצעו למכירה על ידי ממשלת ארצות הברית, והבעלות שלה בקרייזלר הגיעה לכ-58 אחוז.

לקרייזלר בעלות על חברת דודג' האמריקנית, ובעבר הייתה השולטת בחברת "פלימות'" עד לפירוקה בשנת 2001. שיתוף הפעולה נראה בדגם המיניוואן של קרייזלר: בשנות השמונים ובתחילת שנות התשעים היו ה-"דודג' קראוון", "פלימות' וויאג'ר" ו"קרייזלר טאון אנד קאנטרי" דגמים מקבילים שלא היה ביניהם שום הבדל. החל משנת 1996 החלה דודג' להכניס אלמנטים משלה לדגם, כגון "צלב" במערכת האוורור (סמלה של דודג') ולוגו מחודש השייך רק לה. פלימות' המשיכה בכפיפותה לקרייזלר עד שנת פירוקה. דגם ה"פלימות' וויאג'ר" שונה ל"קרייזלר וויאג'ר" ושווק בעבר באירופה כולל ישראל. הוויאג'ר האמריקני אוחד עם ה"קרייזלר טאון אנד קאנטרי" בשנת 2004, ובשנים לאחר מכן החל יצורו של דגם טאון אנד קאנטרי מיוחד המתאים לאירופה, עד שמוזג עם הוויאג'ר לגמרי.

מכוניות עבר של "קרייזלר" שיוצרו על ידי חטיבת "פלימות'"

מכוניות עבר של "קרייזלר" שיוצרו על ידי חטיבת דודג'

מכוניות עבר של "קרייזלר" שיוצרו על ידי חטיבת "דה סוטו"

מכוניות עבר של "קרייזלר"

מכוניות עבר של "קרייזלר אוסטרליה"

קרייזלר וליאנט SV1, שנת 1962

מכוניות קונספט

גלריה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מכוניות קרייזלר 1945–1948 - ברושור allpar.com/history/chrysler-years/1945-1948
  2. ^ קרייזלר - היסטוריה מכוניות הטורבינה History of Chrysler Corporation GAS TURBINE VEHICLES" published by the Engineering Section 1979
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32292635קרייזלר