קרייזלר
שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית
שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה ציבורית |
מייסדים | וולטר קרייזלר |
תקופת הפעילות | 1925–הווה (כ־99 שנים) |
משרד ראשי | אובורן הילס, מישיגן, ארצות הברית |
שליטה בחברה | פיאט (58%) |
מוצרים עיקריים | מכוניות |
אנשי מפתח | רוברט קידר (יו"ר) |
עובדים | 58,000 (2008) |
www.chrysler.com |
קבוצת קרייזלר (באנגלית: FCA US LLC) היא חברה אמריקנית לייצור כלי רכב. היא נוסדה ב-1925 על ידי וולטר קרייזלר, מחלוצי תעשיית הרכב בארצות הברית. בשנת 1928 נבנה עבור משרדי החברה בניו יורק הבניין הגבוה ביותר בעולם דאז, אשר נקרא בניין קרייזלר. כיום בניינה של חברת קרייזלר ממוקם בשיקגו שבארצות הברית.
קרייזלר נשלטת על ידי יצרן הרכב האיטלקי פיאט המחזיק ב-58% מהחברה.
היסטוריה
חטיבת דה סוטו של חברת קרייזלר עסקה בייצור ובשיווק רכב אמריקאי משנת 1928–1968. חטיבת דה סוטו בנתה יותר מ-2 מיליון כלי רכב מאז שנת 1928[1]. חטיבת המכוניות דה סוטו קרויה על שם ארננדו דה סוטו, מגלה הארצות הספרדי שהוביל את המסע האירופי הראשון לשטח עליו משתרעת כיום ארצות הברית, היה האירופי הראשון שגילה את נהר המיסיסיפי.
לקראת סוף שנות ה-70 של המאה ה-20 נכנסה החברה לקשיים ועמדה על סף הליך פירוק. אנשי החברה פנו ללי איאקוקה שהועזב מתפקיד נשיא חטיבת הרכב של פורד והוא על ידי בקשת ערבויות מהממשל האמריקאי (מעשה תקדימי באותה עת) ועל ידי פיתוח מכוניות לקהלים ספציפיים הצליח להציל את החברה ולהפוך אותה שוב למצליחה.
בשנת 1998 הפכו קרייזלר וחטיבות המשנה שלה לחלק מתאגיד הרכב הגרמני-אמריקני דיימלר-קרייזלר לאחר שנרכשו על ידי מרצדס-בנץ. במסגרת פעילותו בארצות הברית נקרא התאגיד "קבוצת קרייזלר". ברם, ב-14 במאי 2007 מכר תאגיד דיימלר-קרייזלר 80.1% מקרייזלר לקרן ההשקעות האמריקאית סרברוס.
באפריל 2009 מכרה דיימלר את עשרים האחוזים שנותרו בבעלותה לסרברוס וקרייזלר הגישה בקשה להגנה מפני נושים. באותה עת הושג הסכם על מכירת עשרים אחוזים לחברת פיאט ואופציה לחמישה עשר אחוז נוספים. במסגרת תהליך ההבראה הפכה ממשלת ארצות הברית לבעלים של נתח מהחברה ושם החברה שונה ל-Chrysler Group LLC. עד שנת 2011 המשיכה פיאט לרכוש חלקים נוספים מקרייזלר, שהוצעו למכירה על ידי ממשלת ארצות הברית, והבעלות שלה בקרייזלר הגיעה לכ-58 אחוז.
לקרייזלר בעלות על חברת דודג' האמריקנית, ובעבר הייתה השולטת בחברת "פלימות'" עד לפירוקה בשנת 2001. שיתוף הפעולה נראה בדגם המיניוואן של קרייזלר: בשנות השמונים ובתחילת שנות התשעים היו ה-"דודג' קראוון", "פלימות' וויאג'ר" ו"קרייזלר טאון אנד קאנטרי" דגמים מקבילים שלא היה ביניהם שום הבדל. החל משנת 1996 החלה דודג' להכניס אלמנטים משלה לדגם, כגון "צלב" במערכת האוורור (סמלה של דודג') ולוגו מחודש השייך רק לה. פלימות' המשיכה בכפיפותה לקרייזלר עד שנת פירוקה. דגם ה"פלימות' וויאג'ר" שונה ל"קרייזלר וויאג'ר" ושווק בעבר באירופה כולל ישראל. הוויאג'ר האמריקני אוחד עם ה"קרייזלר טאון אנד קאנטרי" בשנת 2004, ובשנים לאחר מכן החל יצורו של דגם טאון אנד קאנטרי מיוחד המתאים לאירופה, עד שמוזג עם הוויאג'ר לגמרי.
מכוניות עבר של "קרייזלר" שיוצרו על ידי חטיבת "פלימות'"
- פלימות' מודל Q (1928)
- פלימות' מודל 30U (שנת 1930)
- פלימות' מודל PA (שנת 1931)
- פלימות' ניו-פיינר (שנת 1932)
- פלימות' סטנדרט (1935-1933)
- פלימות' דה לוקס (1946-1950)
- פלימות' סובורבן (1949-1978)
- פלימות' קרנברוק (1951-1953)
- פלימות' קונקורד (1951-1952)
- פלימות' פלאזה (1954-1958)
- פלימות' סבוי (1954-1964)
- פלימות' ואליאנט (1960-1976)
- פלימות' ברקודה (1964-1974)
- פלימות' סופרבירד (1970)
- פלימות' דאסטר (1976-1970)
- פלימות' GTX (1966-1971)
- פלימות' רליאנט (1981-1989)
- פלימות' קראוול (1988-1983)
- פלימות' לייזר (1989-1994)
- פלימות' פרוולר (1997-2002)(משנת 1998 הדגם יוצר על ידי דיימלר-קרייזלר)
מכוניות עבר של "קרייזלר" שיוצרו על ידי חטיבת דודג'
- דודג' WC54 (1940-1945) (אמבולנס צבאי)
- דודג' 100 "Kew" - משאית שיוצרה בין השנים 1949–1957
- דודג' Beauty Winner (1935-1936)
- דודג' לה-פאם (1955-1956)
- דודג' מטדור (1960-1959)
- דודג' דארט (1959-1976)
- דודג' 330 (1962-1964)
- דודג' 880 (1962-1965)
- דודג' A100 (1970-1964)
- דודג' סדרה 100 קומנדו (1970-1984)
- דודג' אספן (1975-1980)
- דודג' אומני 024 (1979-1982)
- דודג' סדרה 50 (1979-1993)
- דודג' 400 (1981-1983)
- דודג' שאדו (1994-1986)
- דודג' 600 (1982-1988)
- דודג' Aries (1981-1989)
- דודג' אינטרפד (2003-1992)
מכוניות עבר של "קרייזלר" שיוצרו על ידי חטיבת "דה סוטו"
- דה סוטו איירפלו (יוצר בין השנים 1933–1936)
- דה סוטו איירסטרים (יוצר בין השנים 1934–1936)
- דה סוטו דה-לוקס (יוצר בין השנים 1939–1952)
- דה סוטו פאוורמסטר (יוצר בין השנים 1952–1954)
- דה סוטו סוב-אורבן (יוצר בין השנים 1946–1954)
- דה סוטו דיפלומט (יוצר בין השנים 1946–1962)
מכוניות עבר של "קרייזלר"
- קרייזלר B-70 (1925-1924)
- קרייזלר רויאל (1933-1950)
- קרייזלר איירפלו (1934-1937)
- קרייזלר אימפריאל פאראד פאטון (1952-1955)
- קרייזלר טורבין קופה[2] (1963-1964)
- קרייזלר 160/180 (1970-1982)
- קרייזלר E קלאס (1982-1984)
- קרייזלר קורדובה (1975-1983)
- קרייזלר סאנבים (1977-1981)
- קרייזלר נאון (1993-2005, 2016 ועד היום)
- קרייזלר PT Cruiser (2000-2010)
- קרייזלר קרוספייר (2003-2007)
מכוניות עבר של "קרייזלר אוסטרליה"
- קרייזלר רויאל (אוסטרליה) 1957–1963
- דודג' פניקס (1960-1972)
- קרייזלר וליאנט RV1 (ינואר 1962-מרץ 1962)
- קרייזלר וליאנט SV1 (1962-1963)
- קרייזלר וליאנט AP5 (מאי 1963 - פברואר 1965)
- קרייזלר וליאנט AP6 (פברואר 1965 - מרץ 1966)
- קרייזלר וליאנט VC (1966-1967)
- קרייזלר וליאנט VE (אוקטובר 1967 - פברואר 1969)
- קרייזלר וליאנט VF (1969-1970)
- קרייזלר ויפ (1969-1970)
- קרייזלר וליאנט VG (1970-1971)
- קרייזלר וליאנט VH (יוני 1971 - מרץ 1973)
- קרייזלר ביי קרייזלר (1971-1976)
- קרייזלר וליאנט VJ (אפריל 1973 - ספטמבר 1975)
- קרייזלר וליאנט VK (אוקטובר 1975 - אוקטובר 1976)
- קרייזלר וליאנט CL (נובמבר 1976 - אוקטובר 1978)
- קרייזלר וליאנט CM (1978-1981)
- קרייזלר וליאנט צ'ארג'ר - מכונית ספורט המוגדרת כ"מכונית שרירים" יוצרה בין השנים 1971–1978)
- קרייזלר דריפטר (1977-1978)
- קרייזלר סיגמא (1977-1980), (1980-1987 הדגם יוצר על ידי "Mitsubishi Motors Australia" חברת בת של מיצובישי מוטורס)
מכוניות קונספט
גלריה
|
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: קרייזלר |
- אתר האינטרנט הרשמי של קרייזלר
- קרייזלר, ברשת החברתית פייסבוק
- קרייזלר, ברשת החברתית אקס (טוויטר)
- קרייזלר, ברשת החברתית אינסטגרם
- אתר קרייזלר (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ מכוניות קרייזלר 1945–1948 - ברושור allpar.com/history/chrysler-years/1945-1948
- ^ קרייזלר - היסטוריה מכוניות הטורבינה History of Chrysler Corporation GAS TURBINE VEHICLES" published by the Engineering Section 1979
32292635קרייזלר